تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۰۳۸۶۱
علی‌اکبر ولایتی، مشاور عالی رهبر انقلاب در واکنش به زیاده‌خواهی اخیر دولت ترامپ:

آمریکا به مراکز نظامی ایران راه نخواهد یافت

(روزنامه وطن امروز – 1396/05/15 – شماره 2224 – صفحه 2)

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای تحقق راهبرد خود برای لغو توافق هسته‌ای ایران و 1+5 به دنبال بهانه‌جویی است. یکی از این بهانه‌ها بازدید از مراکز نظامی جمهوری اسلامی ایران است؛ اقدامی که خلاف منافع ملی بوده و در عرف دیپلماتیک دنیا، تقریبا اقدامی غیرممکن است.

به گزارش «وطن‌امروز»، با این حال اما رئیس‌جمهور جنجالی آمریکا عزم خود را برای خارج شدن از برجام جزم کرده و مکالمه لو رفته او با نخست وزیر استرالیا نشان می‌دهد تا چه اندازه در تحقق این خواسته خود جدی است. در ایران اما این موضوع اصلا فرصت طرح نداشته است. ایران بارها در جریان مذاکرات هسته‌ای اعلام کرده است اجازه بازرسی از مراکز نظامی خود را به کسی نخواهد داد چراکه این اقدام به معنای برآورد دقیق دشمن از میزان توان دفاعی ایران خواهد بود. حالا در واکنش به زیاده‌خواهی‌های اخیر ترامپ، علی‌اکبر ولایتی، مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل و یکی از طرفداران برجام گفته است آمریکایی‌ها به هیچ‌وجه اجازه بازرسی از مراکز نظامی ایران را نخواهند داشت.

ولایتی دیروز شنبه در مراسم استقبال از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی که در مسابقات جهانی روبوکاپ ۲۰۱۷ ژاپن شرکت کرده بودند، در پاسخ به این سوال که آمریکا اعلام کرده قصد دارد از مراکز نظامی ایران بازدید کند، موضع ایران در این رابطه چیست، اظهار داشت: نه به آنها اجازه داده می‌شود که چنین کاری بکنند و نه جرأت این را دارند که به حریم امنیتی ایران تجاوز کنند. وی افزود: به هیچ وجه آمریکایی‌ها چنین حقی ندارند؛ در حقیقت کسانی که اکنون این حرف را می‌زنند، ذهن‌ها را یاد دن‌کیشوت می‌اندازند؛ زمانی فکر می‌کردند تنها قدرت برتر دنیا هستند اما زمان که گذشت شکست‌های متوالی اینها در عراق و ویتنام و افغانستان و سایر کشورها نشان داد این ادعاها بی‌پشتوانه است.

به گزارش مهر، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: جرأت نمی‌کنند به سمت ایران بیایند و به هیچ وجه به مراکز نظامی راه نخواهند یافت؛ چون جزو حریم امنیتی جمهوری اسلامی ایران است. آمریکایی‌ها هم از این بیهوده‌گویی‌ها و گزافه‌گویی‌ها سودی نمی‌برند، جز اینکه آبروی خود را در صحنه بین‌المللی برده و خواهند برد.

اعتقاد ولایتی به 1- 5

اگرچه در ایران بسیاری از صاحبنظران نسبت به ایده استفاده ایران از شکاف میان اروپا و ترامپ تردید دارند و بیانیه اخیر اروپا و آمریکا در محکومیت آزمایش موشک ماهواره‌بر سیمرغ را سندی بر این تحلیل خود می‌آورند اما علی‌اکبر ولایتی می‌گوید با کمک اروپا، چین و روسیه آمریکا منزوی خواهد شد! رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز پس از دیدار با فدریکا موگرینی در جمع خبرنگاران و درباره زیاده‌خواهی‌های اخیر آمریکا در برجام گفت: کاری که آمریکایی‌ها می‌کنند برای شان سودی ندارد و ایران هم در مقابل این نوع رجزخوانی‌ها از موضع خود پایین نیامده و بی‌تردید با مواضعی که اروپایی‌ها، چینی‌ها و روس‌ها دارند آمریکا دچار انزوا خواهد شد؛ آمریکا نمی‌تواند به تنهایی قرارداد بین‌المللی را نقض کند. ولایتی خاطرنشان کرد: قرارداد 1+5 قراردادی بین‌المللی بوده نه دوجانبه که آمریکایی‌ها هرطور بخواهند در قبال آن عمل کنند. وی گفت: متاسفانه رئیس‌جمهور آمریکا هر روز موضعی می‌گیرد که لزوما با مواضع روز گذشته او یکسان نیست و ممکن است متناقض باشد. طوری شده است که در آمریکا هم کم‌کم اعتمادشان به فردی که انتخاب کرده‌اند از بین می‌رود چرا که نمی‌توانند به حرف‌هایش تکیه کنند. رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع گفت: ما به هیچ‌وجه نگران نبوده و ایران از ابتدا همواره در معرض تهدیدهای آمریکایی‌ها بوده و با اقتصاد مقاومتی به مقابله با این نوع تهدیدها ادامه می‌دهیم.

اروپا می‌گوید تحت‌تأثیر آمریکا نیست

ولایتی در جمع خبرنگاران درباره محتوای دیدار خود با موگرینی نیز اظهارنظر کرد. او گفت: جلسه سازنده و مفیدی بود که درباره مسائل هسته‌ای، منطقه و همکاری بین ایران و اروپا بحث شد. مشترکات زیادی بین ایران و اروپا وجود دارد البته اختلافاتی هم هست که غیرمنتظره نیست. وی در رابطه با مسائل هسته‌ای مورد بحث در گفت‌وگو با مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپایی تاکید کرد: خانم موگرینی تاکید کرد که همچنان به قرارداد بین گروه 1+5 و ایران پایبند هستند و تحت تاثیر برخی تخریب‌هایی که توسط بعضی اعضا انجام می‌شود قرار نمی‌گیرند. رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اروپا به این قرارداد به عنوان قرار داد بین 2 کشور نگاه نمی‌کند بلکه آن را یک قرارداد بین‌المللی می‌داند و پایبند به آن بوده و محکم در اجرای آن باقی می‌ماند. ولایتی گفت: موگرینی درباره رابطه اتحادیه اروپایی و ایران اظهار امیدواری کرد با توسعه روابط مشکلات موجود ازجمله مشکلات سیستم بانکی را حل کنند.

با توجه به تعاملات کشورهای مختلف اروپایی که هم‌اکنون در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند و با هم حتی نوعی رقابت هم دارند حل مشکلات سیستم بانکی ضروری بوده و در همین راستا آنها تلاش می‌کنند مسائل بانکی را حل کنند. وی گفت: درباره مسائل سوریه، عراق، یمن و قطر صحبت کردیم و درباره سوریه هر دو طرف معتقدیم که پایان بحران راه حل سیاسی دارد نه نظامی. همچنین هر دو معتقدیم که باید تمامیت ارضی کل کشورهای منطقه اعم از سوریه و عراق حفظ شده و مخالف هر نوع اقدامی هستیم که موجب تجزیه و ازهم‌گسیختگی کشورها شود.

انتقاد ظریف از همنوایی اروپا با آمریکا

روز گذشته محمدجواد ظریف و فدریکا موگرینی نیز با یکدیگر دیدار داشتند. در این دیدار ظریف از اقدام اخیر اتحادیه اروپایی در همنوایی با آمریکا و محکوم کردن آزمایش موشک ماهواره‌بر سیمرغ انتقاد کرد. او با اشاره به مشکلاتی که آمریکا در راه اجرای برجام ایجاد کرده است، اظهار کرد: دولت جدید آمریکا به دنبال آن است تا نگذارد جمهوری اسلامی ایران از منافع برجام استفاده کند و این نقض متن برجام به شمار می‌رود. آقای ترامپ تلاش می‌کند به هزینه ایران برجام را از بین ببرد و اروپا لازم است در این‌باره هوشیار باشد. ظریف همچنین با اشاره به آزمایش‌های موشکی کشورمان و نیز پرتاب ماهواره علمی سیمرغ و عدم مغایرت این اقدامات با قطعنامه ٢٢٣١، از بیانیه اخیر 3 کشور اروپایی که به طور مشترک با آمریکا صادر شد، انتقاد کرده و آن را حرکتی در مسیر اشتباه توصیف کرد.

موگرینی هم ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران و شرکت در مراسم تحلیف دکتر روحانی گفت: جامعه بین‌الملل منافع مشترک با ایران درباره اجرای برجام دارد. اتحادیه اروپایی قاطعانه از برجام حمایت می‌کند و این موضع مشترک تمام کشورهای اروپایی است. مواضع اتحادیه اروپایی در این زمینه روشن است و ما تلاش داریم آمریکا را هم در برجام کنار خود داشته باشیم. وی تاکید کرد: همه ما نیازمند اقدامات خردمندانه و متناسب هستیم.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/2224/2/179304/0

ش.د9601608

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات