تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۰۳۹۷۴

سیدحسن نصرالله: پیروزی در «عرسال» مرهون حمایت ایران بود

(روزنامه ايران – 1396/05/15 – شماره 6561 – صفحه 20)

با پایان عملیات پاکسازی ارتفاعات عرسال از حضور نیروهای جبهه النصره که گام مهمی در مسیر مبارزه با تروریسم در لبنان و منطقه به شمار می‌رود، سید حسن نصرالله ضمن قدردانی از زحمات دولت جمهوری اسلامی ایران و سوریه در نبرد با تروریست‌های تکفیری از شکست قریب الوقوع آنها در عملیات آتی نیروهای مقاومت خبر داده و از نیروهای داعش خواست تا به گشودن باب مذاکرات با نیروهای مقاومت بیندیشند.

به گزارش ایرنا، جمعه شب «سیدحسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی که به صورت زنده از شبکه تلویزیونی «المنار» پخش شد، ضمن اشاره به اینکه جنگ و درگیری با گروه تروریستی جبهه النصره در ارتفاعات عرسال به پایان رسیده، تأکید کرد: این پیروزی بزرگ مرهون حمایت‌های سخاوتمندانه و کارشناسی جمهوری اسلامی ایران است. وی تصریح کرد: دولت سوریه از همان ابتدای نبرد و همچنین آغاز مذاکرات همکاری فراوانی با ما داشتند و زمانی که به میدان‌های نبرد رفتیم، ارتش سوریه نیز در کنار ما بود.

بر این اساس این وظیفه اخلاقی ماست که از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و رهبران و مسئولان این کشور قدردانی کنیم.دبیر کل حزب‌الله همچنین با اشاره به نقش سازمان ملل در مذاکره با گروه‌‌های تروریستی گفت: این مذاکرات بدون سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی تحت ضمانت نیروهای امنیتی لبنان و حزب‌الله به نتیجه رسیده و در این مسیر «نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان همراه و حامی مذاکرات بوده و برای موفقیت و ثمربخش بودن آن کمک‌های زیادی کرد.

وی با تأکید بر مخالفت نیروی مقاومت از حمایت و مشارکت امریکا در این نبرد و به انتظار امریکایی‌ها نشستن برای کمک به ارتش لبنان افزود: این مشکل ارتش لبنان نیست، بلکه تصمیم سیاسی است که مانع ورود ارتش به نبرد علیه جبهه النصره می‌شود. سید حسن همچنین با انکار موضوع فرستادن سلاح به کویت گفت: حزب‌الله هیچ باند، گروه، افراد و تشکیلاتی در کویت ندارد. این در حالی است که ما قدردان حکمت و درایت امیر کویت هستیم. وی در پایان با اعلام حضور نیروهای حزبالله در کنار ارتش لبنان در نبرد با داعش، خطاب به اعضای این گروه تروریستی گفت لبنانی‌ها و سوری‌ها از هر مکانی به سمت شما خواهند آمد و از همه طرف‌ها شما را محاصره خواهند کرد. بر این اساس بهتر است به گشودن باب مذاکرات فکر کنید.

وی همچنین خبر داد نیروهای حزبالله در کنار ارتش لبنان علیه داعش خواهند جنگید.گفتنی است دو هفته پیش نیروهای مقاومت با همکاری ارتش لبنان علیه جبهه النصره که در حدود سه سال بود ارتفاعات عرسال را در اشغال خود داشتند دست به عملیاتی مشترک زده و پنجشنبه گذشته موفق شدند تمامی این منطقه را از دست گروه های تکفیری آزاد کنند. پس از آن مذاکرات برای تبادل اسرا آغاز شد که در پی آن هشت اسیر حزب‌الله از چنگ تروریست‌ها آزاد شده و در مقابل عناصر تروریستی اجازه یافتند تا به همراه صدها نفر از پناهجویان سوری منطقه عرسال را به سمت سوریه ترک کنند.

شمارش معکوس برای آغاز عملیات علیه داعش

همزمان با هشدارهای سید‌حسن نصرالله درباره داعش و تأکید وی به این گروه تروریستی برای تسلیم شدن دربرابر نیروهای لبنانی، ارتش لبنان در مناطق شمالی این کشور که داعش در آنها حضور دارد، مستقر شد.به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه الیوم السابع، ارتش لبنان در آستانه آغاز عملیات مهم پاکسازی بلندی‌های دو منطقه رأس بعلبک و القاع، مواضع گروه تروریستی داعش را هدف حملات هوایی و توپخانه‌ای قرار داد. گفته می‌شود این حملات ارتش لبنان پیش از آغاز عملیات گسترده آن علیه مواضع داعش است. یک منبع در ارتش لبنان گفت که نیروهای دولتی همچنان به آمادگی‌های نظامی خود برای پاکسازی بلندی‌های این دو منطقه از نیروهای تروریست ادامه می‌دهند و منتظر اعلام زمان آغاز این عملیات هستند.

ارتش لبنان روز جمعه تصاویری از حملات هوایی خود علیه مواضع داعش در بلندی‌های رأس بعبلک منتشر کرد. نیروهای دولتی همچنین مناطق بازرسی نظامی جدیدی را ایجاد کرده‌اند تا مانع فرار نیروهای تروریست به سمت منطقه وادی حمید یا داخل منطقه عرسال شوند. منابع آگاه لبنانی می‌گویند که این حملات بر روحیه تروریست‌ها تأثیر گذاشته است.گروه تروریستی داعش حدود سه سال است که در ارتفاعات رأس بعلبک و القاع در شرق لبنان که در مناطق مرزی با سوریه قرار دارد، حضور دارد. گروه تروریستی النصره نیز بخش‌هایی از این مناطق بویژه اطراف عرسال را در دست داشت که طی دو هفته اخیر نیروهای مقاومت و ارتش لبنان موفق شدند این ارتفاعات را از دست گروه جبهه النصره آزاد کنند. «عباس ابراهیم» رئیس دستگاه امنیتی لبنان دو روز پیش به داعش هشدار داد چنانچه مذاکره برای خروج نیروهایش از لبنان را نپذیرد سرنوشت جبهه النصره در انتظار آن است. قلمرو داعش بیش از 200 کیلومتر است که شامل بخش‌هایی از لبنان و سوریه می‌شود.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/194284

ش.د9601795

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات