تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۰۴۰۲۱
نهاوندیان: انتخاب‌های روحانی حتماً مورد حمایت مردم خواهد بود

دبیر دولت: همچنان تا تشکیل کابینه جدید کابینه قبلی به کار خود ادامه می‌دهد

پایگاه بصیرت / مژگان صبری

(روزنامه ايران – 1396/05/12 – شماره 6559 – صفحه 2)

باوجود اینکه برخی رسانه‌ها از جلسه روز گذشته به‌عنوان آخرین جلسه دولت یازدهم یاد کردند، دبیر هیأت دولت گفت که مطابق قانون، دولت یازدهم تا اخذ رأی اعتماد دولت دوازدهم به کار خود ادامه می‌دهد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محسن حاجی میرزایی افزود: با توجه به اینکه با تنفیذ حکم رئیس جمهوری از سوی رهبر معظم انقلاب دوره ریاست جمهوری یازدهم ایشان به پایان می‌رسد و دوره جدید آغاز می‌شود، جلسه روز چهارشنبه آخرین جلسه‌ای بود که رئیس جمهوری در دوره یازدهم اداره کردند، بنابراین همچنان تا تشکیل کابینه جدید کابینه قبلی به کار خود ادامه می‌دهد.امروز مراسم تنفیذ حجت‌الاسلام حسن روحانی برگزار خواهد شد و پس از آن، روحانی دوازدهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

دیروز سؤال اصلی خبرنگاران در حاشیه نشست هیأت دولت از دولتمردان حضور یا عدم حضور آنها در کابینه دوازدهم بود. مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهوری و مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری اعلام کردند که در دولت بعدی نخواهند بود. پورمحمدی گفت که یکی از قضات سابقه‌دار دستگاه قضایی به عنوان وزیر جدید دادگستری معرفی خواهد شد. حجتی، وزیر کشاورزی هم اعلام کرد درباره حضور در کابینه دوازدهم با او صحبت شده، اما ادامه همکاری‌اش به تصمیم رئیس جمهوری بستگی دارد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به سؤال درباره حضورش در کابینه دوازدهم، پاسخی دیپلماتیک داد و با خنده گفت «خدا می‌داند.»حسینعلی امیری معاون امور مجلس رئیس جمهوری و ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی هم گفتند که در سمت های خود ابقا خواهند شد. محمد نهاوندیان که از او به عنوان وزیر اقتصاد دولت دوازدهم یاد می‌شود، برخلاف روزهای قبل به میان خبرنگاران آمد که این نشانه‌ای بر صحت گمانه‌زنی‌ها درباره او بود.

محمود واعظی که از قرار، جایگزین نهاوندیان خواهد شد، دیروز آخرین بار به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با خبرنگاران سخن گفت. باوجود همه این نشانه‌ها، آن طور که نهاوندیان گفت، باید سه چهار روز دیگر منتظر ماند تا مشخص شود که همکاران روحانی در دولت دوم او چه کسانی هستند. او و واعظی، تأکید کردند که روحانی در انتخاب کابینه، تحت تأثیر فشارها قرار نگرفته و ملاک او، وعده‌های انتخاباتی به مردم و کارآمدی کابینه دوازدهم بوده است.

دیروز اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت به نمایندگی از همکاران خود از روحانی قدردانی کرد. جهانگیری گفت که «دولت قدردان تلاش‌های ارزنده و خدمات بزرگ، تحمل فشارهای زیاد و صبوری فراوان آقای رئیس جمهوری است. دکتر روحانی چرخ اقتصاد کشور را در یک مسیر صحیح قرار داد و اکنون دولت در مسیر صحیح توسعه و پیشرفت قرار گرفته است.» وی افزود: «امروز بستر سیاست خارجی، زیرساخت اقتصادی و فضای داخلی مهیاتر از قبل است و شرایط برای سرعت بیشتر با تلاش بیشتر فراهم شده است.» جهانگیری با آرزوی موفقیت برای آقای دکتر روحانی در دوره جدید ریاست جمهوری و دولت جدید اظهارکرد که «همه ما هم در حد وسع و توانمان در هر جایی که لازم بدانید، کمک خواهیم کرد.»

نهاوندیان: دولت دوازدهم کارآمد در مسیر اعتدال خواهد بود

محمد نهاوندیان در پاسخ این سؤال که آیا وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت دوازدهم خواهید بود؟ گفت: شما که تاکنون صبر کرده‌اید، تا چند روز دیگر هم صبر کنید. رئیس دفتر رئیس جمهوری اطمینان داد که انتخاب‌های آقای روحانی حتماً انتخاب‌های مورد حمایت مردمی خواهد بود که به ایشان رأی دادند و اعتمادشان را ابراز کردند.وی با بیان اینکه رئیس جمهوری برنامه‌ای را به مردم ارائه کردند و مردم به آن برنامه و تشخیص و جهت‌گیری رأی اعتماد دادند، خاطرنشان کرد: بنابراین ایشان بهترین فردی هستند که پیام انتخابات را دریافت کرده‌اند و عزم جدی بر پیمودن این میسر را دارند و به طور حتم مصادیقی را که انتخاب کرده‌اند در جهت تحقق این پیام است. وی افزود: ملاک رئیس جمهوری جز هماهنگی، کارآمدی و همدلی نبوده است.

ملاک در جهت‌گیری که ایشان ارائه کردند، اعتدال بود و به همین جهت اقشار و گرایش‌های مختلف مردم و جناح‌ها این رویکرد اعتدالی را پسندیدند.وی ابراز اطمینان کرد که پس از معرفی اعضای کابینه به مجلس، ترکیبی که از وزرا و معاونان رئیس جمهوری و مجموعه کابینه دولت دوازدهم تشکیل خواهد شد، یک مجموعه هماهنگ و کارآمد در مسیر اعتدال خواهد بود.نهاوندیان درباره اعلام نظر برخی مبنی بر ناخرسندی رئیس جمهوری از اعمال فشارها درباره کابینه گفت: کسانی که دکتر روحانی را می‌شناسند، می‌دانند فشار روی ایشان اثر ندارد. البته ما شاهد یکسری گمانه‌زنی بودیم که طبع کار رسانه‌ای و فضای سیاسی است و مردم هم کنجکاو هستند. اما رئیس جمهوری بنا به آن وظیفه ای که مردم روی دوش‌شان گذاشتند، کار خود را انجام داده و با همه هم مشورت کرده‌اند.نهاوندیان گمانه‌زنی‌ها درباره تغییر 50 درصدی کابینه را نزدیک به صحت دانست و درباره تغییر تیم اقتصادی دولت نیز گفت: مردم در انتخابات جهت‌گیری دولت تدبیر و امید را تأیید کردند، اما مردم سرعت بیشتر خواستند.

واعظی: شخص رئیس جمهوری تصمیم گرفته است

محمود واعظی نیز تشکیل کمپین‌ها در فضای مجازی به نفع برخی چهره‌ها برای حضور در دولت را نادرست توصیف کرد و گفت: در شرایطی که رئیس جمهوری برای کابینه این همه وقت گذاشته‌اند، درست نیست که عده‌ای بیایند و بگویند فلانی و فلانی در انتخاب کابینه نقش دارند.

شخص رئیس جمهوری با مشورت‌هایی که کرده، تصمیم گرفته و این کمپین‌هایی که به نفع این یکی و آن یکی مطرح شده است، درست نیست و نه من و نه هیچ شخص دیگری در این زمینه نقشی نداشته است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره تأیید حضور خود به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهوری نیز اظهارکرد: اجازه دهید تا خود آقای روحانی این موضوع را اعلام کند.

حسینعلی امیری: امیدواریم کل کابینه رأی بیاورد

برخی طیف‌های سیاسی و نمایندگان همسو با آنان نسبت به رأی‌آوری همه وزرای پیشنهادی رئیس جمهوری به مجلس ابراز تردید کرده‌اند. اما معاون امور مجلس رئیس جمهوری با اشاره به دیدارها و گفت‌وگوهای هر سه طیف نمایندگان با رئیس جمهوری و معاون اول او، ابراز امیدواری کرد که همه فهرست پیشنهادی روحانی برای دولت دوازدهم از مجلس دهم رأی اعتماد بگیرد.

حسینعلی امیری افزود: پیش‌بینی ما این است که در مجلس شرایط خوبی پیش خواهد آمد و تشکیل دولت دوازدهم یکی از نقاط عطف همکاری خوب دولت و مجلس خواهد بود و ما امیدواریم ۱۸ نفر کابینه رأی بیاورند. وی البته ابراز تردید کرد که رئیس جمهوری روز تحلیف فهرست وزرا را به مجلس ارائه کند و تصریح کرد که مطابق قانون رئیس جمهوری دو هفته فرصت دارد.

مولاوردی: زنان در کابینه هستند اما نه به عنوان وزیر

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری که در هفته‌های اخیر بسیار برای وزارت زنان در دولت دوازدهم رایزنی کرده است، دیروز به خبرنگاران گفت که وزیر زن نخواهیم داشت، اما زنان در کابینه خواهند بود. شهیندخت مولاوردی تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود سهمیه‌ای برای حضور زنان در کابینه دولت دوازدهم وجود دارد، مطرح نیست، اما الزامی برای داشتن سهمیه زنان در کابینه وجود نداشته است. اما وضعیت موجود حفظ شده است و سه معاون زن در کابینه حضور دارند. وی درباره حضور خود در کابینه نیز گفت: کمی صبر کنید متوجه می‌شوید، اما جایگاه فعلی حضور سه زن به عنوان معاون رئیس جمهوری در کابینه دولت حفظ شده است، جابه‌جایی‌هایی صورت گرفته است، البته تعداد زنان کم نشده است.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/194015

ش.د9601805

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات