تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۰۴۰۵۲
گزارش خبری تحلیلی کیهان

سایه سنگین سهم‌خواهی مدعیان اصلاحات بر سر کابینه دوازدهم

(روزنامه كيهان ـ 1396/05/10 ـ شماره 21685 ـ صفحه 2)

کمتر از یک هفته تا مراسم تحلیف رئیس‌جمهور و رونمایی از فهرست کابینه ، همچنان سهم‌خواهی و منفعت طلبی مدعیان اصلاحات در پیشنهادات و حتی تحمیل وزرا به دولت، جایگزین کمک به حسن روحانی برای شکل دادن به کابینه‌ای کارآمد است.

حدود یک هفته تا برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهور و معرفی کابینه زمان باقی مانده است و قرار است رئيس‌جمهورمنتخب، شنبه هفته آينده در مراسم تحليف از فهرست کابينه خود رونمايي کند، اما در میان مباحث مطرح شده پیرامون چینش کابینه جدید ، همچنان روند عجیب سهم‌خواهی و منفعت طلبی مدعیان اصلاحات در پیشنهادات و حتی تحمیل وزرا به دولت، جایگزین کمک به حسن روحانی برای شکل دادن به کابینه‌ای کارآمد است.

نگاهی به تیتر‌های روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب و خبرهایی که از این رسانه‌ها به عنوان شنیده یا به نقل از شخصیت‌ها منتشر می‌شود نشان از فشار فراوان جریان مدعی اصلاح‌طلبی بر حسن روحانی برای افزایش سهم اصلاح‌طلبان در کابینه دارد.

این طیف در فشار خود به حسن روحانی برای شکل‌دهی کابینه مطلوب آنها تا آنجا پیش رفتند که برخی منابع خبری از خروج قهرگونه اسحاق جهانگیری از دولت در اعتراض به چینش کابینه خبر دادند و محمد علی ابطحی مشاور رئیس‌دولت اصلاحات نیز در حساب کاربری خود در توئیتر روحانی را تهدید کرد که کابینه اگر آن طور که آنها می‌خواهند نباشد پشت او را خالی می‌کنند!

رویکرد رهبری به چینش کابینه

در شرایطی که اختلاف‌نظر دولتی‌ها با اصلاح‌طلبان و نارضایتی اصلاح‌طلبان از اختصاص سهم اندک در چیدمان کابینه احتمالی به اوج رسیده ، برخی رسانه‌ها درصدد القای این ادعا بودند که تک تک اعضای کابینه با نظر رهبری معظم انقلاب انتخاب می‌شوند، شایعات و القائاتی که پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب را مجبور به صدور بیانیه‌ای کرد که در آن ضمن تکذیب شایعات مطرح شده در فضای جامعه و رسانه‌ها ، به «دغدغه اصلی رهبر انقلاب درخصوص کابینه دوازدهم» بپردازد.

بر این اساس در اطلاعیه با استناد به اصول قانون اساسی عنوان شد که «رویه ثابت در همه دولت‌ها، هماهنگی با رهبری در انتخاب وزیران دفاع، امور خارجه و اطلاعات بوده است» و ایشان « در خصوص اکثریت کابینه نیز در همه ادوار تا آنجاکه از سوابق امر بر می‌آید نظری ابراز نمی‌کنند» اما« همواره تأکید دارند که وزیران، افرادی کاری و به‌دور از حاشیه باشند، زیرا همان‌طور که در نظر مردم، کارآمدی و موفقیت دولت، موفقیت نظام است، ضعف و ناکارآمدی دولت نیز به حساب نظام گذاشته می‌شود»

بعد از اطلاعیه پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری موج جدیدی از فشار رسانه‌ای اصلاح‌طلبان برای چینش دلخواه کابینه و به موازات آن گله و شکایت از بی‌توجهی روحانی به خواسته‌های این جریان به راه افتاد.

شيرزاد: ما درويش نيستيم روحاني سهم ما را بدهد

در همین رابطه احمد شیرزاد عضو فراکسيون افراطيون اصلاح‌طلبان در مجلس ششم گفت که پيروزي روحاني معجزه او نبوده و ما درويشانه و کريمانه بدون گرفتن سهم کنار نمي رويم.

شيرزاد در مصاحبه با روزنامه زنجيره‌اي بهار و درباره موضوع سهم خواهي اصلاح‌طلبان از روحاني در کابينه جديد گفت: سهم‌خواهي در عرف سياسي کشور ما به عنوان يک واژه منفي مطرح شده است. آنچه منفي است اين است کساني که هيچ زحمتي نکشند و در يک حرکت اجتماعي هيچ نقشي نداشته باشند و بعد بگويند سهم ما را بدهيد، اما اگر واقعا يک حرکت جمعي صورت گرفته و نتيجه آن در انتخابات متجلي شده، طبيعي است که نفع اين حرکت جمعي بايد به همه برسد.

شيرزاد افزود: آنچه که در انتخابات امسال اتفاق افتاد، اينطور نبود که يک فرد به تنهايي به صحنه آمده و توانسته باشد معجزه صورت دهد. مجموعه‌اي از مطالبات اجتماعي و گرايشات سياسي اين موضوع را به نتيجه رساندند و طبيعي است که همه آنها بايد در استفاده از آنچه که اتفاق افتاده و مديريت بعدي کشور نقش داشته باشند شيرزاد همچنين گفت که دولت روحاني اگر بخواهد در دور دوم به نيازهاي مردم پاسخ دهد، ناچار است که به اصلاح‌طلبان نزديک‌تر شود.

عبدالله نوری: اصلاح‌طلبان بی‌‌رودربایستی مطالباتشان را مطرح کنند

همچنین عبدالله نوری وزیر کشور دولت اصلاحات نیز در دیدار با اعضای شورای مرکزی و شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم‌پزشکی در اظهاراتی درباره چینش کابینه دلخواه اصلاح‌طلبان گفت: «همه نگرانی اصلاح‌طلبان این است که اگر وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی آقای روحانی فراموش و به بایگانی سپرده شود، اعتماد مردم آسیب می‌بیند و کشور ضرر می‌کند. برای تحقق این وعده‌ها باید کسانی که به آنها ایمان دارند، در کابینه حضور داشته ‏باشند، چراکه در غیر این صورت، پیش از همه برای خود آقای روحانی مشکل ایجاد می‌شود».

وی گفت که گاهی هم ممکن است مشکل و فشار خاصی برای ماندن یا رفتن برخی از افراد وجود نداشته باشد و مسائل دیگری در میان باشد. مثلا با برخی از دوستان و نزدیکان، رودربایستی باشد و بنابراين با طرح مسائلی مانند موافقت یا مخالفت رهبری با تک‌تک اعضاي دولت، فشار‌ها را از روی خود برداریم که این کار صحیح نیست. عبدالله نوری در ادامه گفت: «چنانچه آقای روحانی با اطرافیان خود رودربایستی داشته باشد، اصلاح‌طلبان نباید با ایشان رودربایستی داشته باشند. باید صریح و منطقی و البته محترمانه سخن بگویند و هر نکته‌ای را که لازم باشد، در راستای مصالح کشور و خود ایشان بیان ‌کنند».

وزیر دولت اصلاحات همچنین با طعنه و کنایه به رئیس‌جمهور گفت که اصلاح‌طلبان چون ‏تشخیص داده‌اند حضور آقای روحانی به نفع کشور و منافع ملی است از ایشان حمایت کرده‌اند، اما معنایش این ‏نیست که با همه اقدامات آقای روحانی موافق هستند و نقدی ندارند.

صوفی: مطالبات اصلاح‌طلبان برآورده نشد فراکسیون امید تلافی کند

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیرکل انجمن اصلاحات نیز در گفت‌و‌گو با جهان اقتصاد درباره سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان از کابینه گفت: اگر منطقی بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم درخواهیم یافت، زمانی جریان سیاسی‌ تمام قد از یک کاندیدا حمایت می‌کند، در مقابل مردمی از آن کاندیدا حمایت کردند، مسئول خواهند بود. در انتخابات اخیر نیز به دعوت اصلاح‌طلبان مردم به آقای روحانی رای دادند. پس جریان اصلاحات در مقابل مردم مسئول است و باید پاسخگوی عملکرد دولت برآمده از این دعوت باشد.اصلاح‌طلبان به منظور پاسخگویی به مردم، برچینش کابینه نظارت کنند. در این مورد نباید تعارف کرد و باید در چینش کابینه، نقش ایفا نمود. از طرف دیگر فراکسیون امید مجلس هم باید بر روی افرادی که رئیس‌جمهور به مجلس معرفی می‌کند، حساس باشد.

تابش: شنیده‌ها درست باشد، رضایت اصلاح‌طلبان خیلی برآورده نمی‌شود

محمدرضا تابش نایب‌رئیس ‌فراکسیون امید نیز در اظهاراتی ضمن ابراز نارضایتی از عدم برآورده شدن خواسته‌های اصلاح‌طلبان در ترکیب کابینه دوازدهم گفت که اگر شنیده‌ها درباره ترکیب کابینه درست باشد، خیلی رضایت اصلاح‌طلبان برآورده نمی‌شود.وی در گفت‌وگویی با بیان اینکه اطلاعاتش از ترکیب کابینه دولت دوازدهم در حد همین شنیده‌هاست گفت که اگر این شنیده‌ها درست باشد، خیلی رضایت اصلاح‌طلبان برآورده نمی‌شود.تابش افزود: در هر صورت کابینه باید تجلی قول‌ها و وعده‌های شعارهای رئیس‌جمهور باشد.

گلایه‌های شدید رئیس‌ دولت اصلاحات از بی‌محلّی روحانی به اصلاح‌طلبان

از سوی دیگر ظاهرا رئیس‌دولت اصلاحات در جلسه شورای هماهنگی این جریان گلایه شدید و مفصّلی از روحانی مطرح کرده و گفته است آقای روحانی تقریباً به هیچ کدام از آن قول و قرارها و تعهداتی که قبل از انتخابات با ما داشته عمل نکرده و الآن کار به جایی رسیده که حتی نمی‌توانیم او را پیدا کنیم و تلفن‌های ما را هم جواب نمی‌دهد و ما صرفا مجبوریم از طریق واسطه‌ها با روحانی صحبت کنیم! یک بار آقای جهانگیری و بار دیگر آقای ظریف و به هر واسطه‌ای هم یک حرفی می‌زند.

رئیس‌دولت اصلاحات با بیان اینکه ظاهراً آقای روحانی فقط با ما می‌خواست تا انتخابات بیاید و ما او را دیگر بعد از انتخابات ندیدیم تصریح کرده است که این درحالی است که قبل از انتخابات راجع به هر چیزی با ما مشورت می‌کرد، روحانی حضور اصلاح‌طلبان نام و نشان دار و شناخته شده در کابینه را به نفع خودش نمی‌داند و حتی از بین اصلاح‌طلبان سراغ آن افرادی رفته است که با او رفاقت قدیمی دارند و در واقع اصلاح‌طلب به معنای سازمانی کلمه محسوب نمی‌شوند.

رئیس‌دولت اصلاحات می‌افزاید: من می‌دانم کابینه که رأی بگیرد و از مجلس بیرون بیاید دوباره به ما مراجعه خواهد کرد و تلاش خواهد کرد نظر ما را جلب کند اما دیگر بی‌فایده است و ما باید بنشینیم و تکلیف‌مان را با آقای روحانی معلوم کنیم.

بازی با مطالبات زنان و فشار برای فتح وزارت کشور

جریان مدعی اصلاح‌طلبی همچنین پس از شنیده شدن اخباری مبنی بر کنار گذاشتن معاونت زنان و ابقای رحمانی فضلی، به عنوان آخرین تلاش‌ها برای چینش دلخواه کابینه موج جدیدی از فشار را به راه انداختند.

در یکی از واکنش‌ها سخنگوی دولت اصلاحات در توئیترش خبر داد که قرار نیست مولاوردی و ابتکار، دو گزینه پست وزارت آموزش و پرورش و سازمان محیط زیست که هم اکنون هر دو معاون رئیس‌جمهور هستند، در دولت بعدی حضور داشته باشند.

فاطمه سعیدی نماینده مجلس نیز گفت: «درخواست استفاده از زنان شایسته در سطح وزرا از طرق مختلف به رئیس‌جمهور منتقل شد؛ اما به نظر می‌رسد امیدواری‌ها برای حضور یک زن در سطح وزیر دولت دوازدهم به‌شدت کاهش یافته است. آنچه این روزها موجبات نگرانی بخش عمده‌ای از زنان و فعالان اجتماعی را به خود اختصاص داده است، کنار‌رفتن خانم مولاوردی از کابینه دولت جدید است که به صورت جدی مطرح شد.»

روزنامه اعتماد نیز ، ۷ مرداد، در گزارشی در این‌باره نوشت: «در حالی که خبر منتفی شدن انتخاب یکی دو وزیر زن در کابینه از هفته پیش رسانه‌ای شد حالا خبر خداحافظی معاونین زن هم در کابینه دوازدهم جدی شده است. ظاهرا روحانی معتقد است سازمان محیط زیست نیاز به تحولاتی دارد که بر مبنای آن معصومه ابتکار دیگر دولت را در این بخش همراهی نخواهد کرد. اوضاع در معاونت‌های دیگر رئیس‌جمهور که خانم‌ها حضور دارند هم به همین منوال است. البته در معاونت زنان شرایط متفاوت است. در این معاونت حتما یک زن منصوب خواهد شد. اما اینکه این زن شهیندخت مولاوردی باشد هنوز قطعی نیست. البته نام او پیش از این برای حضور در پست دیگری مطرح شده بود و به همین دلیل احتمال حضورش در معاونت زنان کمرنگ شد. اما حالا با کمرنگ‌تر شدن احتمال قرار گرفتن مولاوردی در آن پست به احتمال زیاد او در سمت معاون امور زنان باقی خواهد ماند.»

روزنامه آرمان هم در این ارتباط نوشت: «اما شنیده‌ها حاکی از عدم حضور زنان در کابینه دوازدهم است. اگرچه رئیس‌جمهور بارها بر حضور زنان در دولت تاکید کرده است اما آنچه این روزها به گوش می‌ر‌سد بیانگر آن است که نه تنها نباید منتظر وزیر زن در کابینه بود بلکه برخی زنان دولت یازدهم هم حضوری در دولت بعد ندارند، مانند شهیندخت مولاوردی معاون زنان ریاست‌جمهوری.»

کابینه بازی روحانی با اصلاح‌طلبان

در شرایطی که نزدیکان رئیس‌جمهور اصلاح‌طلبان را به محاصره روحانی برای تحمیل خواسته‌های خود و حضور جدی‌تری در کابینه به دلیل نقش‌شان در انتخابات متهم میکنند ، جریان مدعی اصلاح‌طلبی نیز در کنار سهم خواهی و دست برنداشتن از فشار به روحانی برای تغییرات، از بی‌توجهی روحانی به مطالباتشان و نگرانی از دور خوردن خود توسط حلقه نزدیکان وی جیغ بنفش سر می‌دهند باید منتظر ماند و دید سرانجام روحانی چه کسانی را به مجلس برای رای اعتماد معرفی می‌کند.

http://kayhan.ir/fa/news/110180

ش.د9601769

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات