تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۰۴۰۶۹
اينستاگرام رئيس‌جمهور اسنادي درباره 2030 منتشر كرد

هر ۳ قوه از جزئیات ۲۰۳۰ باخبر بودند

پایگاه بصیرت / یاسمین طالقانی
(روزنامه آرمان - 1396/03/21 - شماره 3340 - صفحه 3)

دیروز سندی در اینستاگرام حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتشر شد؛ سندی که برخی واقعیت‌ها را درباره سند 2030 نشان می‌دهد. متن این سند که تاریخ 25 شهریور 95 را دارد، چنین است: «1-کارگروه ملی آموزش 2030 موظف است برنامه اجرایی و نظارتی تحقق کامل آموزش 2030 را در سطوح ملی و استانی با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های موجود در دستگاه‌های اجرایی مرتبط و همسو با اهدف برنامه توسعه کشور، اسناد راهبردی توسعه، نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه اهداف توسعه پایدار تهیه کنند. 2- دستگاهای اجرایی برای تحقق اهداف برنامه آموزش 2030 موظف به اجرای تصمیمات کارگروه هستند. 3- کارگروه ملی آموزش 2030 موظف است گزارش پیشرفت کار و نحوه همکاری دستگاه‌های ذیربط را سالانه به هیات وزیران و گزارش نهایی را به کمیسیون ملی یونسکو برای ارسال به مرجع بین‌المللی مربوطه ارائه کند. 4- کارگروه ملی آموزش موضوع تصویب‌نامه شماره 30519 / ت 27833 ه مورخ 3 / 6 / 1382 لغو می‌گردد.»

همچنین بنابر تصویر این سند، رونوشت آن به «دفتر مقام معظم رهبری، دفتر رئیس‌جمهور، دفتر رئیس قوه قضائیه، دفتر معاون اول رئیس‌جمهور، دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه کشور، معاونت حقوقی رئیس‌جمهور، معاونت امور مجلس رئیس‌جمهور، معاونت اجرایی رئیس‌جمهور، دیوان محاسبات کشور، دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی کل کشور، معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی، امور تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات، کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، روزنامه رسمی ‌جمهوری اسلامی ایران، دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت و دفتر هیات دولت» ابلاغ شده است. آنچه از سوی رئیس‌جمهور منتشر شد، ناطر به این نکته است که همه نهادها از تصمیمات دولت اطلاع داشتند و در دولت به همه ارگان‌ها و وزارتخانه‌های مربوطه ابلاغ شده است. بنابراین ادعای انتخاباتی یک کاندیدا و فضاسازی او برای کاستن از محبوبیت روحانی با ایجاد موجی از اظهارات نادرست با رأی 24 میلیونی به کاندیدای اصلاحات و اعتدال ناکام ماند.

البته در همان دوره تبلیغات انتخاباتی و تبلیغات وسیع رقبای روحانی بود که اسحاق جهانگیری در قامت کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «هیچ سندی بدون باورهای ملت امضا نخواهد شد و سند ۲۰۳۰ صرفا بیانیه بوده و قدرت اجرایی ندارد.» در اول خرداد هم رئیس‌جمهور در نشست خبری خود اظهار داشت: «راجع به سند 2030 وزراي علوم و خارجه و آموزش پرورش نامه‌اي به رهبري نوشتند و گفتند که ما تحفظ خودمان را از ابتدا حفظ کرده و گفته‌ايم هرچه که برخلاف ارزش‌هاي ملي باشد به آن توجه نمي‌کنيم. من در سخنرانيهايم به ايشان اطمينان دادم و الان هم به مردم اين اطمينان را ميدهم که اصلا نگران خدشه‌دار شدن ارزش‌ها نباشند. فرهنگ و آموزش و پروش براي ما بسيار مهم است. حرف يک و دو نفر نيست و 11ميليون جمعيت ما در حال آموزش هستند. بسيار متاسفم که کساني در اين انتخابات ازاين سند سوء‌استفاده کردند؛ من از تخريب و تهمت به خودم ميگذرم، خدا هم از گناهان ما مي‌گذرد، اما از اهانت به معلمان در قالب اعتراض به سند 2030 نمي‌گذرم. متاسفانه برخي به طلاب و مردم ما دروغ گفتند.»

سند 2030 چیست؟

سند ۲۰۳۰ مکمل سند «آموزش برای همه» است؛ سندی که اجرای آن از سوی ایران در سال‌های ۲۰۰۰ الی ۲۰۱۵ تقدیر نهاد‌های بین‌المللی را برانگیخت. جالب اینکه دولتمردان دولت قبل که از تلاش برای شکست انتخاباتی روحانی دریغ نداشتند، خود مجری این سند بودند، به نحوی که خبرآنلاین نوشت: «وزیر آموزش و پرورش در دولت دهم، یعنی حمیدرضا حاجی‌بابایی نیز در اجلاسیه یونسکو در پاریس پشت تریبون رفت و ایران را جزو ۶ کشور موفق در اجرای برنامه آموزشی برابری جنسیتی خواند و از تعهد ایران به مفاد سند «آموزش برای همه» سخن گفت. کسی که حالا با چشم بستن بر این واقعیت که سند ۲۰۳۰ مکمل سند آموزش برای همه است، به دلایل سیاسی دلواپس سند ۲۰۳۰ شده ‌است.»

در این مدت تلاش زیادی شد که جامعه آگاه شود برخی موارد مندرج در این سند بین‌المللی از سوی ایران حذف شده است، چنان‌که دانش‌آشتیانی وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم توضیح داد: «درباره سند ۲۰۳۰ گفته بودم تمام مواردی که در سند هست در سند تحول بنیادین خودمان هم هست. در قوانین یونسکو آمده که اگر مطلبی با فرهنگ کشوری مغایرت داشته باشد می‌توان آن را اصلاح کرد. در سند هم در داخل کشور روی موضوع برابری جنسیت مانور داده می‌شود که در این سند این کلمه حذف شده است. ضمن آنکه در آن سند هم منظور این بود که آموزش برای دختران و پسران برابر باشد، اما برداشت‌هایی شده بود که در سند این واژه تغییر کرد. هرجای سند با فرهنگ و شرع ما تطبیق نداشته باشد به آن توجه نمی‌کنیم.»

گاف‌های دلواپسانه!

گویی مخالفان روحانی اطلاعات ابتدایی هم درباره مفاد سند 2030 و چگونگی تعهد به آن نداشتند، چنان‌که وقتی تیرشان در مراحل اولیه به سنگ خورد، مدعی شدند ایران با امضای خود متعهد به پذیرش تمام مفاد و اجرای آن شده است، اما خبر نداشتند این سند نیازی به امضا نداشت و آنچه مطرح می‌کنند، برخاسته از ذهن دلواپس آنهاست. دولت در این‌باره توضیح داده است: این شایعه‌پراکنی‌ها در حالی است که در تصویب «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» یونسکو، از هیچ‌کشوری درخواست امضا نشده است، چرا که اصولا در بین اسناد یونسکو جز پیمان‌نامه‌ها که جنبه الزامی دارند و باید به تایید مجالس کشورها برسند، هیچ‌سند دیگری مورد امضای فیزیکی واقع نمی‌شود. سند«چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» نیز در زمره پیمان‌نامه‌ها نیست و به عنوان یک چارچوب عمل که کشورها مطابق با ساختار ملی خود آن را اجرا می‌کنند، در حقیقت یک توصیه‌نامه به شمار می‌رود و بنابراین توسط هیچ‌کشوری امضا نشده است.» اکنون با انتشار سندی در اینستاگرام رئیس‌جمهور باید منتظر ماند و دید که برخی گروه‌های سیاسی از چه مسیری به تضعیف دولت ادامه می‌دهند.

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/188193

ش.د9601670

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات