تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۰۴۵۹۱

فرصتي براي بازگشت به شعار «انرژي هسته‌اي حق مسلم ماست»

پایگاه بصیرت / عبدالله متولیان

(روزنامه جوان ـ 1396/05/08 ـ شماره 5149 ـ صفحه 2)

فراموش نمي‌كنيم كه يكي از نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم در تبليغات انتخاباتي خود و در جمع برخي از هوادارانش در دفاع از آثار برجام خطاب به منتقدان مي‌گفت: «چجور آب و صابون بياريم روتون را بشوييد؟، ناراحتيد تحريم برداشته شده؟ ؛ كاسبان تحريم! ؛ ناراحتيد؟، مي‌خواهيد تحريم (ها را) برگردانيد؟!!!... تحريم‌ها ديگر برنمي‌گردد!!!... شما مي‌خواهيد با دنيا مذاكره كنيد؟ شما اصلاً بلديد با دنيا مذاكره كنيد؟ شما زبان دنيا را مي‌فهميد چيه؟ شما در فهم زبان خودتون گرفتاريد؟»

همين نامزد در برنامه مناظره، وعده مي‌داد كه آماده است مانند برجام، در برجام‌هاي بعدي و در مذاكره با امريكا (بخوانيد شيطان اكبر و طاغوت اعظم) بقيه مشكلات في‌مابين دو كشور را حل و بقيه تحريم‌ها را هم لغو كند.

اينك از آن روزهاي گرم تبليغات انتخاباتي و سخنان غلوآميز و غيرواقعي در باره برجام و لغو تحريم‌ها فاصله گرفته‌ايم و وارونگي و صرفاً تبليغاتي بودن آن سخنان برملا شده است.

گذشت دو سال از برجام از عدم تحقق وعده‌هاي برجامي دولت حكايت كرده و نشان مي‌دهد ذوق‌زدگي، تقسيم مدال، معجزه دانستن برجام، گنجاندن آن در نظام درسي مدارس، آفتاب تابان و ابر شتابان و باغ گلابي دانستن برجام، توهمي بيش نبوده و ذوق زدگي و اعتماد به دشمن ساده انگارانه و فاقد پشتوانه عقلي و تجربي بوده است.

در پسابرجام، نه ديوار تحريم‌ها فرو ريخته، نه پيروزي بدون جنگ حاصل شده و نه تغيير رفتاري در طرف مقابل نسبت به ايران حاصل شده، بلكه برعكس، ايران بنا به اذعان چند باره همه دستگاه‌هاي نظارتي بين‌المللي، به تمامي تعهداتش صد درصد پاي‌بند بوده اما دنيا شاهد زياده خواهي بيشتر غرب از ايران است و اين خاصيت جنگ ديپلماسي غربي است كه پس از يك توافق دهها سال پشت خاكريز آن توافقنامه سنگر گرفته و از كشورِ هدف شروع به امتيازگيري مي‌كند ؛ بلايي كه با پيمان دنباله‌دار كمپ ديويد بر سر فلسطينيان آورده و پس از به زانو در آوردن ياسر عرفات، جرئت و جسارت انقلابي فلسطينيان را گرفته و مرحله به مرحله اهداف خود را پيش برده‌اند.

امروز ملت ايران شاهد است كه در پسابرجام شاهد بيش از ۸۰ تحريم جديد عليه افراد حقيقي و حقوقي است، اموال و دارايي‌هاي ايران (ساختمان علوي به انضمام ۲ ميليارد دلار) مصادره شده، زياده‌خواهي و خصومت‌ورزي غرب و شيطان بزرگ تشديد شده، و ترامپ رسماً عليه برجام و ايران اعلام جنگ كرده‌ و دقيقاً در جنگ ديپلماسي به‌دنبال ادامه مذاكره و امتيازگيري بيشتر است.

آنچه كه امروز با آن مواجهيم در واقع ميوه شجره‌اي است كه در سال ۹۲ كاشته شد. در انتخابات ۹۲ به دشمن آدرس اشتباهي داديم و براي لغو تحريم‌ها اظهار عجز كرديم و مذاكره با امريكا براي لغو تحريم‌ها را به رأي گذاشتيم و تبديل به مطالبه ملي كرديم و در نتيجه گفتند و نوشتند: «ارزيابي غرب از دولت روحاني، تعامل با فروشنده بدهكار و مشتاقي است كه خود را ناگزير از فروش حقوق ملي مي‌بيند. بر پايه اين جمع بندي اگر خريدار صبور باشد شرايط فروشنده را دشوارتر مي‌كند و در همان حال قيمت فروش را كمتر خواهد كرد. » (وب‌سايت راديو فرانسه - مهر 1392)

مروري بر سير مذاكرات و توافق برجام و پسابرجام نشان مي‌دهد كه بر خلاف همه تذكرات رهبري و انتقاد دلسوزان:

۱ - عجله كرديم.

۲ - نقد را به وعده نسيه داديم.

۳ - بين داده‌ها و وعده‌هاي نسيه توازن برقرار نكرديم.

۴ - اصل هم زماني اقدامات دو طرف را زير پا گذاشتيم و نقد داديم و طبق متن برجام وعده نسيه را هم با هزار اما و اگر كه مورد سوءاستفاده طرف مقابل شده است دريافت كرديم.

۵ - هيچ تضميني براي وعده‌هاي پوچ و نسيه نگرفتيم.

۶ - تضميني براي برگشت‌پذيري امتيازات داده شده در صورت نقض عهد دريافت نكرديم.

۷ - تعليق را با بي‌دقتي تمام به جاي لغو پذيرفتيم.

۸ - خود را داناي مطلق دانسته و به نصايح منتقدان و دلسوزان گوش نداديم و آنان را كاسبان تحريم ناميديم.

9- ... و ظاهراً براي هيچ توافق كرديم ؛ هم چيز را داديم و تقريباً هيچ به‌دست آورديم.

شرايط به‌وجود آمده در پسابرجام نشان مي‌دهد كه امريكايي‌ها با جديت به‌دنبال ايجاد شرايط و فضايي هستند تا ضمن تثبيت عقب‌نشيني صورت گرفته از سوي ايران (تعطيلي ۱۰ ساله و بلكه دائمي صنعت هسته‌اي) مجدداً مذاكرات با ايران را براي اخذ امتيازات بيشتر آغاز نمايد.

هرگز نبايد فراموش كنيم كه ديروز با تكيه بر اراده‌هاي پولادين ملت خداجو و با اتحاد ملي و انسجام اسلامي، با اقتدار خواهان خلع سلاح اتمي غرب و برچيده شدن انبارهاي موشك‌هاي اتمي رژيم صهيونيستي از منطقه غرب آسيا بوديم ولي امروز ضمن قبول تحقير ملي با بتن ريختن در نيروگاه اراك، ساده لوحانه در پي لغو گوشه‌اي از تحريم‌ها از طريق استراتژي نزديك شدن به اروپا با اختلاف افكني بين اروپا و امريكا بر سر برجام هستيم!

هرگز نبايد فراموش كنيم كه شعار «انرژي هسته‌اي حق مسلم ماست» يك مطالبه ملي بوده و هست. اين شعار را نمي‌شود با دستاورد تقريباً هيچ برجام لگدمال كرد و متأسفانه بزرگ‌ترين دستاورد برجام براي غرب به‌ويژه امريكا، به فراموشي سپردن شعار استراتژيك «انرژي هسته‌اي حق مسلم ماست» بوده‌است و شيطان بزرگ در خلال مذاكرات چهار ساله توانسته حساسيت مردم ايران را به اين شعار محوري كه عامل وحدت‌بخش و تجلي اراده و پايداري ملت ايران در برابر زياده‌خواهي غرب و نظام سلطه بوده، كم كرده و برگ برنده و بزرگ‌ترين پشتوانه و دست برتر نظام براي مذاكره با زياده‌خواهان را به‌شدت ضربه پذير كند.

شرايط آشفته و بسيار بد سياسي و اقتصادي امريكا نشان مي‌دهد امريكا ديگر محرك اقتصاد جهان نيست. بر اساس گزارش صندوق بين‌المللي پول «چشم‌انداز اقتصاد جهاني» امريكا هژموني اقتصادي خود را از دست داده است و اين فرصت خوبي براي ايران به‌منظور اعاده حيثيت انقلابي و قرارگرفتن در موضع طلبكار است.

مقام معظم رهبري در نامه تاريخي ۲۹ مهر ماه ۹۴ در الزامات نه‌گانه تأكيد كردند: «وضع هر گونه تحريم در هر سطح به هر بهانه‌اي، نقض برجام محسوب مي‌شود. » ايشان همچنين دولت را موظف كردند كه در اين صورت؛ «طبق بند ۳ مصوبه مجلس، فعاليت‌هاي برجام را متوقف كنند.»

... و اينك در عين حالي كه ما نمي‌توانيم دولت خود را در برابر گرگ‌هاي جهاني تنها بگذاريم و يك نهضت ملامتيه در كشور درست كنيم، همدلي و هماهنگي و يكپارچگي مسئولان، نمايندگان و دولتمردان در برخورد با عربده‌كشي و تهديدات شيطان بزرگ را به فال نيك گرفته و پيشنهاد مي‌كنيم جمهوري اسلامي ايران به بهانه بدعهدي غرب و مشخصاً امريكا، موضعي مقتدرانه و متحد را اتخاذ نموده و در چارچوب حفظ لاشه بي‌خاصيت برجام نگاهي فرصت محور به وقايع موجود داشته و نسبت به رفع نقايص برجام و بازگشت به موضع اقتدار نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران اقدام نمايند.

http://www.javanonline.ir/fa/news/864414

ش.د9601732

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات