تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۰۴۶۰۶
حیرت کره جنوبی از توسعه همسایه شمالی

رشد اقتصادی کره شمالی با وجود تحریم‌های سخت آمریکا

(روزنامه جام‌جم – 1396/05/12 – شماره 4887 – صفحه 8)

وقتی نام کره شمالی مطرح می‌شود، اغلب افراد بر این باورند که این کشور در بدترین شرایط اقتصادی به سر می‌برد و مردم آن کشور با مشکلات عمده اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند. داده‌های جدید اقتصادی از این کشور در شمال شبه‌جزیره کره، نشان می‌دهد تصویری که در ذهن مردم نقش بسته، حاصل تبلیغات گسترده رسانه‌ای است و نباید براساس آنچه دیگران مطرح کرده‌اند درباره کره شمالی سخن گفت.

براساس داده‌های اقتصادی و گزارش‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی کره جنوبی که دقیق‌ترین اطلاعات اقتصادی درباره همسایه شمالی خود را در اختیار دارد؛ اقتصاد همسایه شمالی در سال گذشته میلادی سریع‌ترین رشد را از سال 1999 میلادی به خود دیده است. در این گزارش آمده، روند بهبود اوضاع اقتصادی کره شمالی اگرچه درگیر مسائل مربوط به خشکسالی و تحریم‌های گسترده آمریکاست، باعث تعجب همگان شده، تا جایی که مسئولان بانک مرکزی کره جنوبی برای تایید ارقام به دست آمده دوباره اقدام به بازنگری داده‌های خود کرده‌اند.

در بازنگری مجدد بانک مرکزی کره‌جنوبی، مشخص شده تولید ناخالص داخلی همسایه شمالی این کشور 3/9درصد نسبت به سال 2015 میلادی افزایش یافته که بیشتر در بخش معادن و تولید انرژی بوده است.

کارشناسان اقتصادی بانک مرکزی کره جنوبی در بخش مربوط به سرانه درآمد ساکنان کره شمالی نیز تعیین کرده‌اند با توجه به رشد اقتصادی تایید شده در این منطقه درآمد سرانه افراد ساکن این کشور در سال 2016 میلادی معادل 300/1 دلار یعنی 5/4 درصد همزبانان خود در جنوب کشورشان بوده است.

کارشناسان بانک مرکزی کره جنوبی درباره منابع اطلاعاتی خود نیز می‌گویند: داده‌های خامی که توسط سازمان‌های مختلف آمارگیری بین‌المللی و وزارت اطلاعات کره جنوبی تهیه شده است، مبنای تعیین میزان رشد اقتصادی همسایه شمالی آنها بوده که با توجه به روابط محدود سیاسی کره شمالی دسترسی شفاف به آنها بسیار مشکل است.

این افراد معتقدند درصد خطای آماری آنها به همین دلیل با استفاده از داده‌های بین‌المللی به حداقل خود رسیده و در نهایت ممکن است در حد دهم درصد باشد به همین دلیل است که نمی‌توان نسبت به درستی یا دقت آنها شک و تردید داشت.

شین سونگ چول، یکی از مقامات ارشد بانک مرکزی کره جنوبی در این زمینه می‌گوید: تولید سلاح‌های مختلف از جمله موشک و تاسیسات نظامی یکی از شاخصه‌های مورد نظر برای تعیین رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی این کشور بوده است که در برخی موارد افزایش توان نظامی و تولید انواع جنگ‌افزارها باعث بهبود شاخص اقتصادی کره شمالی بوده است.

چول در ادامه می‌افزاید: در کنار افزایش تولید جنگ‌افزارهای مختلف از سوی دولت مرکزی کره شمالی توسعه معادن و افزایش صادرات مواد معدنی بخصوص ذغال سنگ به چین نیز عامل دیگری برای افزایش و بهبود رشد اقتصادی این کشور بوده که در بررسی‌های گوناگون راستی آزمایی آنها تایید شده و اعداد و ارقام ارائه شده از سوی بانک مرکزی درباره بهبود اوضاع اقتصادی این کشور بدون اشکال بوده است.

این مقام بانک مرکزی کره جنوبی درباره سیاست‌های اقتصادی کشورش نسبت به همسایه شمالی خود نیز می‌گوید: با افزایش تنش‌های سیاسی و همچنین افزایش تحریم‌های اقتصادی آمریکا، کره جنوبی اوایل سال گذشته میلادی نسبت به ادامه فعالیت‌های اقتصادی در پارک صنعتی گاسئونگ تجدیدنظر کرده و در این منطقه فعالیت‌های اقتصادی خود را به حداقل رسانده یا به طور کلی تعطیل کرده است.

به گفته چول، اگرچه تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد کره جنوبی افزایش یافته است، اما در بسیاری از موارد چین بدون درنظر گرفتن آنها با توجه به تفاهم نامه‌های اقتصادی خود با کره شمالی همچنان مراودات گسترده‌ای با این کشور دارد. به صورتی که 93 درصد از تجارت خارجی همسایه شمالی کره جنوبی با سرزمین چین است.

از سوی دیگر، آژانس توسعه تجارت خارجی کره جنوبی که دفتر مرکزی آن در شهر سئول است، با دستیابی به اطلاعات اقتصادی و مراودات میان چین و کره شمالی، آمار جالبی از روند توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور یاد شده منتشر کرده است. داده‌های اقتصادی بیانگر آن است که حجم تجارت میان دولت پیونگ یانگ با دولت مرکزی چین در سال 2016 میلادی 7/4درصد افزایش یافته و به رقمی معادل 6/55 میلیارد دلار رسیده است.

در بخش دیگری از گزارش این آژانس نیز آمده معادن ذغال سنگ همسایه شمالی طی سال 2016 و سه ماهه ابتدایی سال 2017 میلادی تولید خود را تقریبا 8/5 درصد افزایش داده‌اند که بخش عمده‌ای از این افزایش تولید به سرزمین چین حمل شده است. این درحالی است که دستاوردهای مختلف کره مالی در بخش نرم‌افزاری نیز طی دوره یاد شده رشد قابل توجهی داشته است.

براساس همین گزارش، تولید نرم‌افزاری این کشور که می‌تواند درآمدهای ارزی قابل توجهی برای پیونگ‌یانگ داشته باشد، طی سال 2016 تقریبا 22/3 درصد بوده که بزرگ ترین سود اقتصادی را به دولت پیونگ یانگ هدیه کرده است. از سوی دیگر برآوردهای اقتصادی از میزان صادرات محصولات کشاورزی این کشور نیز مشخص کرده با توجه به خشکسالی‌های پی‌درپی در طول پنج سال گذشته سال 2016 این کشور تقریبا 30 درصد از ظرفیت تولید خود را در این بخش از دست داده است.

منبع: بلومبرگ

http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/2940842232128335580

ش.د9602031

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات