صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۵۶۴۱۶

ایران بر فراز قله/ رتبه دوم رشد اقتصادی جهان

اقتصاد و معیشت یکی از مهمترین عرصه‌هایی بود که تمام دولت‌ها و مجالسی که برسر کار آمدند به دنبال ترمیم آن و اصلاح مواردی بودند که ایران اسلامی را در مسیر پیشرفت و توسعه قرار داده و فشار‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه را از سفره مردم کم کند.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد

ایران اسلامی از انقلاب سال ۵۷ تاکنون یعنی ۴۵ سال است در حال تلاش در عرصه‌های مختلف از علم و فناوری تا مهندسی و پزشکی و دفاعی و نظامی است. ایرانی که با وجود تحریم‌های شدید اقتصادی و فناوری و دشمنی افرادی گاه در لباس دوست و برادر ملت و دشمنان همیشگی، اما با وجود نیرو‌های با استعداد، با هوش و ذکاوت از مهندسان خلاق تا پزشکان عالم در هیچ عرصه‌ای علیرغم این دشمنی‌های داخلی و خارجی عقب ننشت.
با وجود تمام سختی‌ها و فراز و نشیب‌هایی که ایران اسلامی با آن مواجه بود از جنگ تحمیلی تا تحریم‌های ظالمانه دشمنان و سیاه نمایی‌های بی سابقه دشمن جایگاه ایران در عرصه‌های مختلف درسطح بین الملل تعجب بسیاری در بر داشت.
اقتصاد و معیشت یکی از مهمترین عرصه‌هایی بود که تمام دولت‌ها و مجالسی که برسر کار آمدند به دنبال ترمیم آن و اصلاح مواردی بودند که ایران اسلامی را در مسیر پیشرفت و توسعه قرار داده و فشار‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه را از سفره مردم کم کند.

جایگاه برتر ایران در اقتصاد
تلاش‌هایی که سالهاست به ثمر نشسته و حالا صندوق بین المللی پول اعلام می‌کند که ایران در میان ۳۰ اقتصاد برتر دنیا پس از هند بیشترین رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۳ را داشته است.
بر خلاف سیاه نمایی‌هایی که برخی افراد و البته با سازماندهی و خط دهی دشمن در حال تزریق آن به جامعه هستند، صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود از وضعیت اقتصادی جهان، که تحت عنوان گزارش چشم انداز اقتصادی جهان منتشر شده، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ را ۵.۴ درصد اعلام کرده است.
این در حالی است که برخی افراد به ظاهر آگاه، اما در حقیقت گرگ‌هایی در لباس میش و دشمنانی در لباس دوست نهایت بی انصافی را به خرج داده و نهایت منفی بافی و ناامیدپراکنی را به کار گرفته و در جدیدترین ابتکار خود ایرانیان را در معرض فلاکت جمعی بزرگ و مهیب قلمداد کرده اند؟! حرف‌هایی بی سر و ته که هیچ منطق و استدلالی پشتش ندارد و در برابر گزارشات رسمی بین المللی حرفی برای گفتن ندارد، اما با امید ایجاد ناامیدی به کار خود ادامه می‌دهند؛ و این همه در حالی است که رشد ۵.۴ درصدی اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ طی سال‌های اخیر بی سابقه بوده و بهترین عملکرد اقتصاد ایران از زمان خروج آمریکا در سال ۲۰۱۸ و اجرای سیاست فشار حداکثری از سوی کاخ سفید بوده است.

برتر در میان ۳۰ اقتصاد دنیا پس از هند
بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، ایران در میان ۳۰ اقتصاد برتر دنیا پس از هند بیشترین رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۳ را داشته است. این ۳۰ اقتصاد که مجموعا ۸۳ درصد از تولید ناخالص داخلی دنیا را به خود اختصاص داده اند شامل اقتصاد‌های توسعه یافته‌ای مثل آمریکا و آلمان و کشور‌های در حال توسعه‌ای مثل ایران، ترکیه، کره جنوبی و چین هستند.
در میان این اقتصادها، هند با رشد ۶.۷ درصدی در سال ۲۰۲۳ مواجه شده که بیشتر از هر کشور دیگر بوده است. پس از هند، ایران با رشد ۵.۴ درصدی در رتبه دوم این کشور‌ها از نظر رشد اقتصادی قرار گرفته است. فیلیپین با رشد ۵.۳ درصدی پس از ایران در رتبه سوم قرار گرفته است.

از رشد منفی آلمان تا ارتقای ایران
درمیان این کشورها، آرژانتین و عربستان، آلمان و پاکستان با رکود اقتصادی و رشد منفی مواجه شده اند. اقتصاد‌های آرژانتین و عربستان منفی ۱.۱ درصد رشد داشته است. آلمان نیز با رشد منفی ۰.۳ درصدی و پاکستان با رشد منفی ۰.۲ درصدی مواجه شده اند.
رشد اقتصادی برخی کشور‌های دیگر عبارت است از برزیل ۳.۱ درصد، کانادا ۱.۱ درصد، مصر ۳.۸ درصد، فرانسه ۰.۸ درصد، ژاپن ۱.۹ درصد، کره جنوبی ۱.۴ درصد، نیجریه ۲.۸، ۰۲۴ و رشد ۳.۲ درصدی را برای سال ۲۰۲۵ پیش بینی کرده است.
این رشد بالای اقتصادی در ایران در حالی روی داده است که در گزارش دیگری از سوی یکی دیگر از موسسات پژوهشی دنیا ایران فرصت‌های بی نظیری برای رسیدن به اقتصاد برتر داشته و راهی تا رسیدن به چنین موقعیتی نمانده است.
با این حال خیلی‌ها اقتصاد ایران را بیمار و دارای مشکلات عدیده‌ای می‌دانند که نمی‌تواند رفاه را بر سر سفره مردم بنشاند! و برخی در سیاه نمایی‌های به حد کمال رفاه را برسر سفره‌های پیش از انقلاب بیش از امروز متصور هستند، اما آمار‌های رسمی چیز دیگری می‌گوید و در نگاهی گذرا بر سطح رفاه عمومی مردم اتفاقات زیبایی به چشم می‌آید که دشمنان خواهان نادیده انگاری آن هستند.

ارتقای ۸ رتبه‌ای ایران از انقلاب تاکنون
به استناد آمار بانک جهانی و همه مؤسسات مهم اقتصادی بین‌المللی، اقتصاد ایران با ۸ رتبه ارتقاء از جایگاه ۲۶ جهانی در سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) به رتبه ۱۸ در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) صعود کرد و الان هم به لحاظ رشد اقتصادی در جایگاه دوم دنیا قرار دارد.
باید اذعان داشت که ارتقاء هشت پله‌ای اقتصاد ایران پس از انقلاب اسلامی در حالی محقق شده است که میزان فروش نفت خام به یک‌چهارم قبل از انقلاب، کاهش‌یافته و جمعیت از ۳۶ میلیون به ۸۱ میلیون نفر افزایش‌یافته است.
از طرف دیگر به اعتراف اقتصاددان‌های دنیا ارتقاء اقتصاد ایران در سال‌های پس از انقلاب اسلامی در حالی اتفاق افتاده است که نظام سلطه بین‌المللی تمام توان خود را برای فلج کردن اقتصاد ایران به کار گرفته است. تحمیل ترور‌ها و کودتاها، تحمیل ۸ سال جنگ، بمباران بیشتر زیرساخت‌های اقتصادی کشور و چهل سال تحریم، به‌ویژه ۸ سال تحریم فلج‌کننده از مهمترین این توطئه‌ها است.
ایران اسلامی در حوزه صنعتی و یکی از مهمترین عرصه‌ها در زیرساخت‌های اقتصادی کشور هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد چنانچه تعداد واحد‌های صنعتی کشور از ۱۰ هزار واحد در ابتدای انقلاب به ۹۸ هزار واحد افزایش یافته است؛ واحد‌هایی که هم ازنظر کیفی ده‌ها برابر پیشرفته و مستقل شده و هم صنعت مونتاژ در این عرصه امروز به صنعت بومی تحوّل یافته است و شرکت‌های دانش بنیان و تولید بومی با دانش و مهارت و فناوری بومی جای خود را به مونتاژ فناوری‌های دیگران داده است.
باید گفت صادرات غیرنفتی ایران از ۵۴۰ میلیون دلار در سال ۱۳۵۶ به ۵۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۶ افزایش‌یافته که چیزی حدود ۱۰۰ برابر شده است صادراتی که طبق آخرین گزارشات بین المللی در سال ۲۰۲۳ نیز چندین برابر رشد داشته و شامل ۶ هزار قلم کالا در صنایع مختلف از فرش و قالی‌های ایرانی تا موادغذایی کنسرو شده و قطعات و... بوده است.
اقتصاد ملی ایران یعنی درآمد و هزینه از انقلاب تاکنون باوجود فشار‌های مستمر استکبار جهانی ۳،۷ برابر شده و سهم بخش خصوصی در اقتصاد کشور ۳ برابر شده است.
شاید بد نباشد که این نکته را هم متذکر شویم که قبل از انقلاب فقط ۵ درصد نیاز‌های بخش دفاعی ایران تولید داخلی بوده و در حال حاضر ۹۰ درصد آن تولید داخلی است و مازاد بر این در بیش از ۵ میلیارد دلار در سال هم صادرات دارد که می‌تواند الگوی مناسبی برای همه بخش‌های اقتصادی کشور باشد و نقش مهمی هم در ارتقای اقتصاد ایران داشته باشد.
ایجاد و توسعه رفاه یکی دیگر از مواردی است که نقش موثری در توسعه اقتصادی داشته و می‌توان گفت این امر را با احداث راه‌ها و جاده‌ها و افزایش صد برابری دسترسی به خدمات اجتماعی شاهد بوده ایم. صد درصد مردم شهرنشین و ۹۱ درصد روستانشینان با ۵۰۰ برابر شدن جاده‌های روستایی به راه‌های ارتباطی امن جاده‌ای و آسفالته دسترسی دارند. ایجاد شبکه گسترده آب آشامیدنی سالم در شهر‌ها و روستا‌ها مشقت حمل آب را به خاطره تبدیل کرده است.
۱۰۰ درصد برق‌رسانی به روستا‌های بالای ۱۰ خانوار و فراهم شدن فرصت صنعتی شدن کشاورزی و دامداری، گازرسانی در ۹۸ درصد شهر‌ها و ۸۰ درصد روستا‌ها زندگی بیش از ۹۰ درصد مردم ایران را متحول کرده است؛ و امروز ایران اسلامی بر فراز قله ایستاده و راهی تا فتح نمانده است؛ فتحی که سال‌های سال است دشمن تلاش میکند ایران اسلامی به آن نرسد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات