تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۰۴۶۴۵
مصباحي‌مقدم در پاسخ به «اعتماد»: در شرايط برابر كانديداها از روحاني حمايت مي‌كنيم

عبور از احمدي‌نژاد احتمال حمايت از روحاني

پایگاه بصیرت / مريم وحيديان
(روزنامه اعتماد - 1395/06/11 - شماره 3615 - صفحه 6)

گام‌هاي اصولگرايان ميانه‌رو براي نزديك شدن به حسن روحاني واضح‌تر از آن است كه ديده نشود و مورد تحليل ناظران سياسي قرار نگيرد. در ماه‌هاي گذشته چهره‌هاي سياسي اين طيف اصولگرا بارها از احتمال حمايت از حسن روحاني در انتخابات ٢٩ ارديبهشت ٩٦ سخن گفته‌اند. اما آنها براي رسيدن به روحاني ابتدا بايد از احمدي‌نژاد عبور كنند. به همين دليل نيز در عبور از احمدي‌نژاد صريح‌تر عمل مي‌كنند. اسدالله بادامچيان، عضو شاخص موتلفه مي‌گويد كه جامعه روحانيت و مراجع تقليد دل خوشي از احمدي‌نژاد ندارند و محمدرضا باهنر جسته و گريخته از نيامدن رييس دولت‌هاي نهم و دهم حمايت مي‌كند. آنها بر سر مخالفت با احمدي‌نژاد به اجماع رسيده‌اند و از شجوني تا موحدي كرماني همه و همه نه‌تنها بر نيامدن احمدي‌نژاد تكيه مي‌كنند كه گاهي او را مستحق تاييد صلاحيت هم نمي‌دانند. با عبور از احمدي‌نژاد راه براي حمايت از روحاني باز مي‌شود و اصولگرايان به نقطه‌اي از مسير انتخابات مي‌رسند كه امروز در آستانه آن هستند.

همان جايي كه محمدرضا باهنر مي‌گويد: ان‌شاءالله آقاي روحاني در همان مرحله اول راي بياورند و كار تمام شود. ديروز هم غلامرضا مصباحي‌مقدم طي يك نشست خبري با اصحاب‌رسانه در قد و قامت سخنگويي جامعه روحانيت مبارز آمد تا از مواضع تشكل متبوع خود براي انتخابات ٩٦ بگويد. چه اينكه با توجه به معادلات سياسي امروز كشور موضع‌گيري انتخاباتي اين تشكل قديمي از پيچيدگي‌هاي زيادي برخوردار است. از سويي جامعه روحانيت مبارز مهم‌ترين مرجع وحدت در بين اصولگرايان محسوب مي‌شود و از سوي ديگر حسن روحاني يكي از اعضاي اين تشكل سياسي است. همين مساله سبب شده تا برخي اعضاي اين تشكل از جمله مصطفي پورمحمدي و غلامرضا مصباحي‌مقدم احتمال حمايت اين تشكيلات از روحاني را زياد بدانند. ديگر چهره‌هاي جريان اصولگرايي همچون محمدرضا باهنر نيز حمايت اصولگرايان از روحاني در سال ٩٦ را بعيد ندانسته‌اند. اگرچه در سال ٩٢ حسن روحاني با جريان اصلاحات ائتلاف كرده و به طرح شعارهاي اصلاح‌طلبانه پرداخت؛ اگر چه سال‌ها است كه حسن روحاني و هاشمي رفسنجايي، از اعضاي هيات موسس جامعه روحانيت از مهم‌ترين غايبان جلسات اين تشكل قديمي هستند، ليكن هنوز ارتباط اين اشخاص با اين تشكل تاريخي جمهوري اسلامي از بين نرفته است. گواه اين گفته ليست مورد حمايت جامعه روحانيت در انتخابات خبرگان بود كه نام اين دو فرد همچنان در آن به چشم مي‌خورد.

شوراي ائتلاف اصولگرايان هنوز شكل نگرفته است

روز گذشته مصباحي‌مقدم ترجيح داد در ابتداي سخنانش در هشت ماه مانده تا دوئل انتخابات، اين‌طور خبر دهد كه «در حال حاضر موضوع انتخابات رياست‌جمهوري در دستور كار قرار گرفته و كميته سياسي اخيرا جلساتي با نمايندگان احزاب اصولگرا داشته است.» سخنگوي جامعه روحانيت مبارز تصريح كرد: «انتظار احزاب اصولگرا اين بوده كه جامعه روحانيت فعاليت انتخاباتي خود را آغاز كنند. اصولگرايان همراهي خود را با اقدامات جامعه اعلام كردند و گفتند مثل گذشته ملتزم به محوريت جامعه روحانيت هستيم، جامعه روحانيت كه هميشه قدم‌هاي اول را برمي‌دارد. جلسات با احزاب و گروه‌هاي اصولگرا مورد استقبال اعضاي جامعه روحانيت قرار گرفته است و همه پذيرفتند اقداماتي صورت گيرد. قرار شد با همه احزاب اصولگرا تعامل كنيم و با شخصيت‌هاي اصولگرا هم صحبت كنيم تا راهكاري براي انتخابات آينده داشته باشيم.» مصباحي‌مقدم در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه زمان و جزييات تشكيل شوراي ائتلاف و اصولگرايان با محوريت جامعه روحانيت به چه شكل است، گفت: «هنوز شوراي ائتلاف اصولگرايان شكل نگرفته و ما در قدم‌هاي نخستين هستيم. اما اميدواريم در گام‌هاي ابتدايي بتوانيم ائتلافي را شكل داده و سريع‌تر به نتيجه برسانيم.»

بناي مشورت با آيت‌الله مصباح نداريم

مصباحي‌مقدم پس از آن با اولين پرسش خبرنگاران در مورد انتشار خبري مبني بر ديدار آيات موحدي كرماني و يزدي اعلام كرد كه «اين ديدارها فعلا در حد پيشنهاد است و اطلاع ندارم كه تماسي برقرار شده يا خير.» انتشار خبر ديدار اين دو فرد بدون حضور آيت‌الله مصباح‌يزدي اين شايبه را ايجاد مي‌كرد كه آيا محوريت فقهاي ثلاثه در بين اصولگرايان منتفي شده است؟ همين بود كه مصباحي‌مقدم با بيان اينكه «جامعه روحانيت هيچ نشانه‌اي مبني بر ورود به انتخابات از سوي آيت‌الله مصباح‌يزدي دريافت نكرده و متقابلا هيچ نشانه‌اي از اينكه بخواهيم از ايشان كمك بگيريم ارسال نكرده‌ايم»، گفت: «بناي جامعه روحانيت اين است كه وارد انتخابات شود در صورتي كه جامعه مدرسين در گفت‌وگوها اعلام كند كه مشتركا اين كار را صورت دهيم همكاري دو جامعه را شاهد خواهيم بود.»

سخنگوي جامعه روحانيت مبارز تاكيد كرد: «آيت‌الله مصباح‌يزدي براي انتخابات دوره قبل مجلس شوراي اسلامي نيز به ميدان نيامدند.» مصباحي‌مقدم درباره شرط آيت‌الله مصباح‌يزدي براي جامعتين مبني بر حمايت از جليلي يا لنكراني براي انتخابات گفت: «آنچه گفتيد در مورد شرط آيت‌الله مصباح‌يزدي، مربوط به دوره گذشته انتخاباتي است. در دوره جديد نه چنين چيزي داريم، نه اينكه از جامعه روحانيت بناي مشورت با ايشان را داريم، دوره قبل هم ايشان به ميدان نيامد.»

اميد به حضور هاشمي، ناطق و روحاني در جلسات داريم

مصباحي‌مقدم در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه آيا براي آيات هاشمي‌رفسنجاني، ناطق نوري و حجت‌الاسلام حسن روحاني دعوتنامه جهت حضور در جلسات جامعه روحانيت فرستاده مي‌شود يا نه، اظهار كرد: «از جلسه گذشته از دبيرخانه تقاضا كرديم كه دعوتنامه‌ها را براي آنها بفرستند كه اين اتفاق نيز افتاده است و اميدواريم آقايان نيز به جلسات جامعه روحانيت تشريف بياورند. اين آقايان از بنيان‌گذاران جامعه روحانيت هستند و ما از آنها دعوت و تقاضا كرده‌ايم كه به جلسات جامعه روحانيت تشريف بياورند اما چاره‌اي جز اميد به حضورشان در اين جلسات نداريم.»

در انتخابات ٩٦ كانديدا نمي‌شوم

در مورد مصاديق و گزينه‌هاي محتمل جامعه روحانيت در انتخابات ٩٦ كه پرسيدند او ترجيح داد از جايگاه سخنگويي جامعه روحانيت گزينه‌اي را شخصا طرح نكند. دليلش هم اين بود كه «بيان نام هر فردي مي‌تواند به نوعي تبليغ براي فرد مذكور باشد.» پس به اين سوال اينگونه پاسخ داد: «هنوز وارد مصاديق نشده‌ايم كه بخواهيم در مورد افراد اظهارنظر كنيم.» مصباحي‌مقدم در پاسخ به اين سوال كه آيا خود شما در دوازدهمين دوره رياست‌جمهوري نامزد مي‌شويد يا خير گفت: «بنده قطعا كانديداي رياست‌جمهوري دور دوازدهم نخواهم شد.»

در شرايط برابر بين روحاني و كانديداي ديگر ارجحيت با روحاني است

همين بود كه خبرنگاران يكي يكي كانديداهاي محتمل را طرح كردند. حسن روحاني اولين گزينه بود. با توجه به اينكه برخي اعضاي اين تشكل دم از احتمال حمايت از روحاني مي‌زنند و مصباحي‌مقدم خود يكي از اين افراد است در مورد شرط و شروط جامعه روحانيت براي حمايت از روحاني به «اعتماد» اينطور پاسخ گفت: «آنچه قبلا از سوي بنده منتشر شده ديدگاه شخصي بود. بنده الان به عنوان سخنگو صحبت مي‌كنم بنابراين از اين جهت نمي‌توان در نفي و اثبات حمايت از روحاني اظهارنظر كرد چون جمع بندي و گفت‌وگويي صورت نگرفته است.» همچنين مصباحي‌مقدم در پاسخ به خبرنگار «اعتماد» مبني بر اينكه آيا موضع‌گيري‌هاي اخير جامعه روحانيت به معناي عبور اين تشكل از روحاني به عنوان يك عضو اين تشكل است، اظهار كرد: «عبور از روحاني وقتي است كه ما در اين مورد تصميم گرفته باشيم اما در مورد كانديداتوري روحاني بحثي را مطرح نكرديم.»

با طرح اين سوال از سوي خبرنگار كه پيام سياسي عبور يك تشكل از اعضاي خود در يك انتخابات چه مي‌تواند باشد، اين فعال سياسي اصولگرا از تجربه عدم حمايت جامعه روحانيت از هاشمي رفسنجاني در دور دوم انتخابات رياست‌جمهوري‌اش ياد كرد و به نوعي براي روحاني اينگونه شرط گذاشت: «رفتار جامعه روحانيت در اين زمينه به شخص كانديدا بستگي دارد؛ گاهي كانديدا از جامعه تقاضاي حمايت مي‌كند و در اقدام جمعي به نتيجه مي‌رسيم كه از او حمايت كنيم و به مذاكره با او مي‌پردازيم؛ گاهي هم فرد مستقلا وارد مي‌شود كه ما الزامي براي حمايت نداريم؛ لذا همه‌چيز به شرايط بازمي‌گردد.» وي در پاسخ به پرسشي ديگر درباره‌ اينكه «در شرايط برابر از نظر قابليت‌هاي كانديداتوري براي رياست‌جمهوري بين حسن روحاني و يك كانديداي ديگر موضع جامعه روحانيت حمايت از كدام يك خواهد بود»، اظهار كرد: «ما در زمان حيات آيت‌الله مهدوي كني نيز اين موضوع را مطرح كرديم كه در شرايط برابر حمايت از روحاني براي ما ارجحيت دارد و در مدت اخير نيز بحث تازه‌اي در اين زمينه نداشته‌ايم و قاعدتا همان نظر جامعه روحانيت بر همان منوال سابق است.»

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر دلخوري ديگر اصولگرايان از مصباحي‌مقدم در بيان احتمال حمايت از روحاني گفت: «به هر حال هركسي مختار است كه نظر شخصي خود را بگويد. اگر آقايان دلخور مي‌شوند كاري نمي‌توانم بكنم.» نماينده پيشين مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوالي مبني بر احتمال ردصلاحيت رييس‌جمهور كنوني تاكيد كرد: «نشانه جدي وجود ندارد كه صلاحيت آقاي روحاني را براي انتخابات سال بعد زيرسوال ببرد.»

جامعه روحانيت اقبالي به احمدي‌نژاد ندارد

محمود احمدي‌نژاد ديگر گزينه‌اي بود كه خبرنگاران از احتمال حمايت جامعه روحانيت از او پرسيدند. ليكن پاسخ سخنگو به اين سوال قطعي بود. سخنگوي جامعه روحانيت ترجيح داد تا با بيان اينكه« دوره تاثيرگذاري احمدي‌نژاد به پايان رسيده، اين گفته را مذاق مجموعه اين تشكل در مورد شخص احمدي‌نژاد ناميده» و بگويد: «جامعه روحانيت مبارز نه اقبالي به احمدي‌نژاد دارد و نه اقبالي به كانديداهايي كه احمدي‌نژاد معرفي مي‌كند. و از نظر ما دوره تاثيرگذاري سياسي احمدي‌نژاد به پايان رسيده است. » او پرونده ديدگاه تشكل متبوع خود در مورد تندروي را اين طور بست: «جامعه روحانيت مبارز جريان مستقل و معتدل است و تاريخ نشان مي‌دهد اين جامعه هيچگاه تندروي‌ها را برنتافته است. اگر جريانات تندرو خود را تعديل كنند از آنان استقبال مي‌كنيم.» مصباحي‌مقدم در پاسخ به اين سوال كه شنيده شده آقاي احمدي‌نژاد گفته‌اند اگر اصولگرايان از من حمايت كنند دقيقه ۹۰ به نفع نامزد متبوع آنان كناره‌گيري خواهم كرد به شوخي گفت: «از اظهار لطف ايشان تشكر مي‌كنم.»

وي افزود: «جامعه روحانيت مبارز نه در سال ۸۴ و نه در سال‌۸۸ از احمدي‌نژاد حمايت نكرد. برخي احزاب اصولگرا حمايت‌هايي صورت دادند و البته ايشان طي مصاحبه‌اي گفت كه كسي از من حمايت نكرد و بعد هم گفت كه من اصولگرا نيستم. بنابراين نيازي نيست روي احمدي‌نژاد حساب خاصي باز كنيم.»وي خاطرنشان كرد: «انتظار ما از افراد اصولگرا اين است كه اگر مايل بودند نامزد شوند در يك فرآيند دست به اقدام بزنند نه اينكه اقدام شخصي كنند. چرا كه هر اقدام شخصي كار جمعي را خنثي مي‌كند.» خبرنگاري در مورد برنامه جامعه روحانيت براي همكاري با جبهه پايداري پرسيد كه مصباحي‌مقدم اينگونه توضيح داد: «آقاي مصباح به ميدان نيامدند، بعيد هم مي‌دانم به ميدان بيايند. در مورد پايداري، از آنها دعوت مي‌كنيم براي پيوستن به حركت ما، تا در يك كار جمعي به نتيجه برسيم.»

قوه قضاييه به عموم گزارش بدهند كه پرونده احمدي‌نژاد در چه مرحله‌اي است

مصباحي‌مقدم با اشاره به سازوكار حمايت جامعه روحانيت مبارز از نامزدهاي انتخاباتي گفت: «جامعه روحانيت براساس رفتاري كه كانديدا نسبت به جامعه روحانيت از خود نشان مي‌دهند به حمايت از آنان مي‌پردازد. ممكن است كانديدايي از جامعه تقاضاي حمايت كند و در نهايت طي گفت‌وگو و نشست به جمع‌بندي خواهيم رسيد. بنابراين اگر فردي مستقلا و بدون نظر جامعه روحانيت كانديدا شود نبايد انتظار داشته باشد كه ما از وي حمايت كنيم.» وي با بيان اينكه «ما در جريان اصولگرايي با قحط‌الرجال روبه‌رو نيستيم»، گفت: «افراد ديگري نيز در جريان اصولگرايي هستند كه ظرفيت و توانايي روحاني را داشته باشند. بنابراين اگر فردي تجربه لازم و مديريتي براي حل مشكلات اقتصادي با سرعت بيشتر را داشته باشد با اقبال بالاتر مردم نيز مواجه خواهد شد.» وي در پاسخ به پرسشي درباره بررسي پيشنهاد تشكيل پارلمان اصولگرايي در جلسات جامعه روحانيت كه چندي پيش از سوي برخي شخصيت‌هاي اين جريان طرح شده بود، اظهار كرد: «اين موضوع در جلسات جامعه روحانيت مورد بحث قرار نگرفته است.»

سخنگوي جامعه روحانيت مبارز در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه چرا اصولگرايان مسووليت ۸ سال دولت محمود احمدي‌نژاد را برعهده نمي‌گيرند گفت: «اگر در كشور ما احزاب قدر وجود داشتند قطعا مسووليت كانديداتوري افراد را مي‌پذيرفتند. بنابراين چون احزاب قدر نداريم و افراد مستقلا به ميدان مي‌آيند وضعيت به اينگونه است و آقاي احمدي‌نژاد هم با همين فرايند انتخاب شد.» مصباحي‌مقدم ادامه داد: «هر كسي كه دفاع تمام عيار از احمدي‌نژاد كرده است بايد هزينه هشت سال عملكرد وي را بپردازد اما افرادي كه دفاعيات نسبي همراه با انتقادات و اعتراضات كرده‌اند به چه دليلي بايد هزينه هشت سال دولت احمدي‌نژاد را پرداخت كنند؟ بنابراين نمي‌توان عملكرد هشت سال دولت ايشان را به پاي جرياني قرار بدهيم. »

سخنگوي جامعه روحانيت مبارز از عدم اطلاع‌رساني درباره پرونده محمود احمدي‌نژاد توسط قوه قضاييه انتقاد و تصريح كرد: «مي‌گويند پرونده آقاي احمدي‌نژاد در جريان است آيا نبايد به عموم گزارش بدهند كه پرونده در چه مرحله‌اي قرار دارد؟ ما نمي‌گوييم كارهاي قوه قضاييه ضربتي باشد اما مرحله به مرحله به مردم بايد اطلاع‌رساني كنند.»مصباحي‌مقدم به انتخابات ٨٨ و حمايت آيت‌الله مهدوي‌كني از احمدي‌نژاد اشاره كرده و گفت: «مرحوم مهدوي‌كني در آن زمان گفت در اين شرايط بين بد و بدتر انتخاب مي‌كنيم.»

موسوي اگر نتيجه انتخابات را مي‌پذيرفت رييس‌جمهور بعدي كشور بود

در ادامه مصباحي‌مقدم در مورد مسائل مربوط به انتخابات ٨٨ چنين گفت: «انتخابات ٨٨ يكي از پرشور‌ترين و حماسه آفرين‌ترين انتخابات‌ها بود. گفته شده به اتهامات آقايان موسوي و كروبي رسيدگي قضايي شود؛ شفاف‌ترين پاسخ را در اين مورد رهبري دادند. به نظر مي‌رسد محاكمه به نفع آنها و نظام نيست؛ محاكمه بدون پشيماني آنها محكوميت‌شان را سنگين مي‌كند. از طرفي اجراي اين محكوميت هم به صلاح نيست. انعكاس اشد مجازات براي افرادي كه سمت‌هاي مهمي در نظام داشته‌اند در نگاه جهاني به ضرر نظام خواهد بود. لذا اگر تجديد نظري از سوي خود آنها صورت گيرد، شايد بشود به صورتي مساله را حل كرد اما آنها طوري رفتار داشتند كه گويي بر حق‌اند پس بهتر است گزينه محاكمه را كنار بگذاريم. من معتقد هستم كه اگر آقاي موسوي به نتيجه انتخابات تمكين مي‌كرد و براي دوره بعد كانديدا مي‌شد رييس‌جمهور بعدي كشور بود.» مصباحي‌مقدم افزود: «معتقدم سال‌۸۸ و در مناظرات انتخاباتي، تقصيراتي متوجه آقاي احمدي‌نژاد بوده، اما وزني كه آقاي مطهري به اين مساله مي‌دهد را قبول ندارم.»

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=53295

ش.د9504768

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات