تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۰۴۷۵۸

توصيه‌هايي براي يك رئيس‌جمهور

پایگاه بصیرت / صادق زيباكلام

(روزنامه هفت صبح ـ 1396/03/30 ـ شماره 1764 ـ صفحه 1)

جناب آقاي روحاني، اين روزها موضوع تشكيل كابينه جديد حضرتعالي در رسانه‌ها مطرح است. اجازه مي‌خواستم پاسخي كه در اين فقره به رسانه‌ها داده‌ام به استماع حضرتعالي برسانم. نزديك به 5 ميليون آراء بيشتري كه نسبت به دور اول به دست آورديد، مبين آن است كه به رغم همه كاستي‌ها، اكثريت راي‌دهندگان، سياست‌هاي‌تان را تأييد مي‌نمايند. به همين نسبت نيز سخني به گزاف نرفته اگر گفته شود كه انتظارات‌شان از جنابعالي به نسبت دوره اول بيشتر شده است. اگر در دور اول شرايط عمومي كشور از جمله تركيب مجلس شوراي اسلامي به گونه‌اي بود كه احساس مي‌كرديد مجبور هستيد در برابر تندروها عقب‌نشيني‌هايي بنماييد، بحمدالله اوضاع عمومي كشور به گونه‌اي هست كه ديگر مجبور نيستيد به بسياري از خواسته‌هاي تندروها تن بدهيد. دو انتخابات اسفند 94 و ارديبهشت امسال به وضوح خواست بخش‌هاي قابل توجه‌اي از جوانان، تحصيلكرده‌ها، فرهنگيان، اقليت‌هاي قومي و ديني، مديران، نويسندگان، فرهيختگان، كارآفرينان، كاركنان دولت و شركت‌ها و سازمان‌هاي بزرگ دولتي، ساكنين شهرهاي بزرگ و... با رويكرد اعتدال و ميانه‌روي جنابعالي همراهي دارند. لذا واقعاً دليلي براي بايگاني كردن خواسته‌ها و انتظارات اكثريت مردم ايران نداريد. ضمن آنكه تجربه نشان داده هر قدر هم كه شما در برابر خواسته‌هاي تندروها عقب‌نشيني نماييد، دست آخر كافي است يك مورد حسب توقع‌شان رفتار ننماييد و همان يك مورد تبديل به طومار و جرياني عليه‌تان خواهد شد. بنده جسارتاً چند نكته را در خصوص تركيب كابينه جديد به استحضار مي‌رسانم. اگرچه يقين دارم كه خودتان و همكاران ارجمندتان به آنها وقوف داريد و يادآوري بنده حكايت «زيره به كرمان بردن است».

1. هيأتي مورد وثوق‌تان كه وابستگي جناحي نداشته باشند را تعيين نماييد تا يك ارزيابي‌ منصفانه از عملكرد اعضاي كابينه به عمل آورند. به جاي در نظر گرفتن ملاك و معيارهاي جناحي ـ سياسي «حتي‌الامكان» ارزيابي اين گروه را در مورد نگه داشتن يا برعكس كنار گذاردن همكارانتان مدنظر قرار دهيد.

2. مشاركت جدي زنان در دولت جديد. سركار خانم دكتر معصومه ابتكار، با توجه به بودجه ناچيز سازمان محيط زيست، كارنامه موفقي داشته‌اند. اما با توجه به حضور اجتماعي زنان در جامعه‌مان، پذيرفتني نيست كه بانوان كشور در كابينه‌تان حضور نداشته باشند. سخني به اغراق نرفته اگر گفته شود كه زنان تحصيل‌كرده كشور اگر بيش از مردان به شما رأي نداده باشند يقيناً كمتر از آنان هم نبوده‌اند.

3. تابوشكني كنيد و از هموطنان شريف و عزيز اهل سنت و كردها در كابينه دعوت به همكاري نماييد. جناب آقاي روحاني عزيز، اين به هيچ روي افتخاري براي جمهوري اسلامي ايران نيست كه به رغم جمعيت اهل سنت و اكراد ما حتي يك وزير سني مذهب يا كرد نداشته باشيم. برابري و برادري با اهل سنت فقط در سر دادن شعارهاي توخالي در هفته وحدت نيست. در شرايطي كه جهان اسلام در كل، و جهان عرب بالاخص اعتبار چنداني براي ايران اسلامي قائل نيستند، ورود يك وزير اهل سنت يقيناً باعث ارتقاء جايگاه ايران اسلامي در جهان اسلام بالاخص در جهان عرب خواهد شد. براي يك لحظه تصورش را بفرماييد كه نماينده جمهوري اسلامي ايران در جريان يك ديدار يا مذاكره با همتايان عربش كه ايران را متهم به پيشبرد «هلال شيعي» مي‌نمايند يك ايراني سني مذهب باشد. آوردن وزير كرد به كابينه در جهت تقويت انسجام وحدت ملي همانند آوردن وزير سني مذهب خواهد بود. چندي ديگر همه‌پرسي استقلال در اقليم كردستان قرار است برگزار شود و تحولات ديگري كه چه ما بخواهيم چه نخواهيم آثار آن بر ما وارد خواهد شد. جذب و همدلي اكراد نيرومندترين عامل در جهت استحكام وحدت ملي‌مان مي‌باشد.

ش.د9600907

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات