حماسه و جهاد >>  دفاع مقدس >> گزارش حماسه و جهاد
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۰۴۸۰۱
فرماندهان جوان دفاع مقدس(4)

سرلشکر محمدعلی جعفری

او فرماندهی تیپ‌های عاشورا، معاونت سپاه شوشتر و فرماندهی قرارگاه قدس را مدتی عهده‌دار می‌شود. مشارکت در عملیات کربلای ۴ و ۵ به مجروح شدنش منجر می‌شود، او پس بهبودی به ستاد سپاه منتقل شده و در آنجا مدتی به عنوان معاون عملیات ستاد کل و پس از آن در جایگاه جانشین رییس ستاد کل به خدمت می پردازد.
پایگاه بصیرت / عرفان صبوری

محمدعلی جعفری درتابستان سال 1335 در روستای نجف آباد از توابع شهرستان یزد متولد می شود. دوران ابتدایی و دبیرستان را به سختی طی می کند. از آنجایی که پدر او معمار است او نیز علاقه فراوانی به معماری دارد از این رو وارد دانشکده هنر می شود تا معماری بخواند. او در دانشگاه فعالیت های سیاسی خود علیه رژیم فاسد پهلوی آغاز می‌کند. او در 16 آذر به مناسبت سالروز شهادت دانشجویان همراه تعداد دیگری از دانشجویان حرکت اعتراضی راه می اندزد. او در راهپیمایی روزهای 17 شهریور موسوم به جمعه سیاه و همچنین 13 آبان فعالانه حضور پیدا می کند. اوج فعالیت های انقلابی او در این ایام به زمان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا بر می‌گردد که وی نقش فعالی در آن اقدام انقلابی ایفا می کند.

او پس از پیروزی انقلاب اسلامی به صورت خود جوش کار سازندگی در مناطق محروم را آغاز می کند. او همواره این کار را اولویت اصلی خود می دانست، به طوری که در جلسه خواستگاری از همسر خود که در زمان حضور او در جبهه های جنوب اتفاق می افتد، به او می گوید من دانشجوی معماری هستم. می خواهم معماری را که تمام کردم به مناطق محروم کشور بروم و برایشان خانه بسازم.

عزیز جعفری در گزینش نخستین بسیج، قبول شده و چندی بعد در واحد پاسداران انقلاب فرهنگی خدمت خود را آغاز می‌کند.

عزیز جعفری پس از شروع جنگ به عنوان بسیجی به جبهه رفته و بعد از آن عضو اطلاعات سپاه می گردد و به کردستان می رود. ورود رسمی او به واحدهای رزمی سپاه خرداد ۱۳۶۰ است.

در جبهه‌ها مدتی فرماندهی قرارگاه غرب و سپس قرارگاه نجف بر عهده دارد. او برای اولین بار طرح آزادسازی سوسنگرد را ارائه می کند.

علاوه بر این او فرماندهی تیپ‌های عاشورا، معاونت سپاه شوشتر و فرماندهی قرارگاه قدس را مدتی عهده‌دار می‌شود. مشارکت در عملیات کربلای ۴ و ۵ به مجروح شدنش منجر می‌شود، او پس بهبودی به ستاد سپاه منتقل شده و در آنجا مدتی به عنوان معاون عملیات ستاد کل و پس از آن در جایگاه جانشین رییس ستاد کل به خدمت می پردازد. او همچنین مدتی فرماندهی نیروی زمینی سپاه را عهده دار می شود.

او پس از پایان دفاع مقدس و بازگشت از جبهه پیگیر درس و دانشگاه خود می شود که می تواند با موفقیت مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی معماری اخذ نماید. او همچنین در سالهای اخیر موفق به اخد مدرک کارشناسی ارشد فرماندهی دانشگاه امام حسین(ع) می گردد.

محمدعلی جعفری در سال 1386 با دریافت درجه سرلشکری از سوی رهبر معظم انقلاب به فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب می شود. که این خود بازتاب های داخلی و خارجی فراوانی به همراه دارد.

نام سرلشکر محمد علی جعفری در لیست 500 نفره ای نشریه آمریکایی فارن پالیسی با عنوان قدرتمندترین افراد جهان منتشر کرده است دیده می شود.

او همچنین طی تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر تحریم و ممانعت از ورود 32 نفر از مسئولین ایرانی به اتحادیه اروپا در آن لیست قرار می گیرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات