تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۰۴۸۸۴

ترامپ از اروپايي‌ها خواست با ايران تجارت نكنند

(روزنامه همشهري ـ 1396/04/21 ـ شماره 7146 ـ صفحه 31)

مدير سياستگذاري كاخ سفيد گفته است دونالد ترامپ در گفت‌وگوهايش با سران كشورهاي حاضر در نشست گروه 20، توقف تعاملات تجاري با ايران را خواستار شده است.

اجلاس رهبران گروه 20، هفته گذشته همراه با اعتراض‌هاي مردم هامبورگ در اين شهر برگزار شد. سران 20 كشور قدرتمند جهان به لحاظ اقتصادي همه ساله در يك نقطه از جهان گردهم مي‌آيند و درباره مسائل اقتصادي، سياسي و امنيتي جهان مذاكره مي‌كنند. نشست امسال به صحنه خشن‌ترين اعتراض‌هاي مردمي در هامبورگ تبديل شده بود. معترضان در هامبورگ، سران كشورهاي گروه 20 را مسئول ادامه جنگ در نقاط مختلف جهان معرفي مي‌كنند اما بخش مهمي از اعتراض‌ها متوجه حضور دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريكا در نشست گروه 20 بود.

مارك شورت، مدير سياستگذاري كاخ سفيد كه سارا هوكابي سندرز سخنگوي كاخ سفيد را در نشست خبري اين هفته همراهي مي‌كرد گفته است «در آلمان رئيس‌جمهور به نمايندگي از مردم آمريكا در نشست گروه 20، به گونه موفقي به اهدافش دست يافت. او در گفت‌وگوهايش با بيش از ده‌ها رهبر خارجي بر نياز كشورها براي اتحاد به منظور مقابله با تأمين مالي تروريست‌ها، محروم كردن آنها از منابع مالي‌شان، اراضي و حمايت ايدئولوژيكي آنها و همچنين توقف تعاملات تجاري با كشورهاي حامي تروريسم به ويژه ايران تأكيد كرد».

حمايت از تحريم‌ها

تأكيد ترامپ بر لزوم توقف تعاملات تجاري با ايران در حالي صورت گرفته كه بنابر مفاد توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5، آمريكا متعهد به تسهيل تجارت و تعاملات اقتصادي كشورهاي خارجي با ايران شده است.

به گزارش فارس، در بخش ديگري از اين نشست، از مدير سياستگذاري كاخ سفيد درباره طرح تحريم‌هاي مصوب سنا عليه ايران و روسيه سؤال شد؛ طرحي كه فعلا در مجلس نمايندگان آمريكا با مشكلاتي براي تصويب و به رأي گذاشتن مواجه شده است.

او گفت: «بگذاريد روشن بگويم كه موضع دولت آن است كه ما از طرح تحريم‌هاي روسيه و ايران حمايت مي‌كنيم. البته اين را به خاطر داشته باشيد كه اين ابتدا يك طرح تحريمي عليه ايران بوده كه متمم تحريم‌هاي روسيه به آن اضافه شد. دولت (ترامپ) كاملا حامي اين تحريم‌هاست».

مارك شورت ادامه داد: «آنچه نگران‌كننده است، آن است كه اين طرح تقنيني با لحاظ نكردن استثناهاي خاص در خصوص مسائل امنيت ملي (به قوه مجريه) كه هميشه بخشي از طرح‌هاي تحريمي بوده است، يك رويه نامعمول از محول كردن سياست خارجي به 535 عضو كنگره آمريكا ايجاد مي‌كند». طرح تحريمي سنا عليه برنامه موشكي ايران و سپاه قدس بعد از تصويب با ايراد مجلس نمايندگان همراه شده است. براساس قوانين آمريكا هر طرح تحريمي كه بار مالي براي دولت داشته باشد ابتدا بايد در مجلس نمايندگان تصويب شود و سپس به تأييد سنا برسد. اين طرح به رئيس‌جمهور اجازه مي‌دهد تحريم‌هايي را عليه مقامات سپاه و نهادهايي كه در برنامه موشكي ايران دخيل هستند، اعمال كند.

ش.د9602143

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات