تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۰۴۸۸۲

جنگ اجتناب‌ناپذير با كره شمالي

(روزنامه جمهوري اسلامي ـ 1396/03/08 ـ شماره 10883 ـ صفحه 6)

ديپلماسي ايراني: ايالات متحده خود را براي حمله به كره شمالي آماده مي‌كند. به گفته جورج فريدمن، بنيانگذار ژئوپليتيكال فيوچرز صحنه براي جنگي سخت با عواقبي بالقوه فاجعه‌بار محيا است. فريدمن در سخنراني روز دوشنبه خود در كنفرانس سرمايه‌گذاري استراتژيك 2017 (1396) در اورلاندو (SIC2017) گفت محتمل است كه ايالات متحده پس از بازگشت دونالد ترامپ به خانه پس از سفر اخيرش در قبال كره شمالي دست به اقداماتي بزند چرا كه اين كشور «هيچ جايگزيني جز درگيري» باقي نگذاشته است. با توجه به تجزيه و تحليل‌هاي ژئوپليتيكال فيوچرز، شواهد افزايش دشمني تا رسيدن به نقطه جنگ اجتناب‌ناپذير است. فريدمن هفته گذشته گفت كه ناوهاي جنگي يو اس اس كارل وينسون و يو اس اس رونالد ريگان هر دو در فاصله موقعيت تهاجمي با كره شمالي قرار گرفته‌اند. علاوه بر اين بيشتر از 100 هواپيماي اف‌16 در حال انجام تمرينات روزانه در منطقه هستند. تاكتيكي كه پيش از آغاز عمليات طوفان صحرا در سال 1991 (1370) نيز انجام گرفته بود. هواپيماهاي اف35 نيز به منطقه اعزام شده‌اند و همه اين استراتژي‌ها از يك نتيجه سخن مي‌گويند: جنگي در راه است.

سئول در تيررس

مشكلات هر گونه جنگي در منطقه بي‌شمار است. 25 ميليون نفر در مناطق شهري سئول در دسترس آنچه هستند كه فريدمن «توده خيره‌كننده‌اي از توپخانه كره شمالي» مي‌نامد. هر گونه حمله به كره شمالي به احتمال فراوان با اقدامات تلافي‌جويانه نسبت به سئول همراه خواهد بود. فريدمن گفت كه «نمي‌توانيم چنين ميزان از تلفاتي را بپذيريم.» او اضافه كرد كه ايالات متحده بايد براي خنثي كردن حملات حريف از بمباران استراتژيك استفاده كند. مشكل دوم براي ايالات متحده اين است كه لزوما بايد روي اطلاعات ناقص تكيه كند و اثر اطلاعات نادرست مي‌تواند عوارضي ويرانگر براي ابزار و نيروي انساني داشته باشد. فريدمن همچنين نسبت به حمله كره شمالي به پايگاه نيروي هوايي اندرسون در گوام هشدار داده و معتقد است كه تنها شانس كيم جونگ اون در به تاخير انداختن جنگ حمله به اين پايگاه است. او رهبران كره شمالي را «نخبگاني احمق و ديوانه» نمي‌داند و مي‌گويد كه آنها «قتل‌عام خواهند كرد اما خودكشي نمي‌كنند.» او با اشاره به بهره‌برداري چين و روسيه از چنين جنگي مي‌گويد: «ما با جنگي ساده روبه‌رو نيستيم.»

جنگ اعلام نشده؟

فريدمن در بخش ديگري از سخنراني خود در كنفرانس SIC2017 گفت كه شواهد از آغاز جنگ اعلام نشده‌اي ديگر خبر مي‌دهند: «ما از جنگ جهاني دوم به بعد هيچ جنگي را با اعلام از پيش آغاز نكرده‌ايم و اين اشتباهي وحشتناك نه از نظر اخلاقي و قانوني بلكه همچنين در ديدگاه عملي است. اعلام جنگ از سوي گنگره موضع دو طرف را مشخص كرده و مسئوليت‌پذيري آنها را بيشتر مي‌كند.» با اين حال او معتقد است كره شمالي مشكلي است كه آمريكا بايد آن را تحمل كند: «اين مسأله‌اي است كه آمريكا بايد ظرف دهه آينده بر آن فائق بيايد. چرا كه ما قدرتي جهاني هستيم و قدرت چيزي نيست كه خيلي سريع ناپديد شود. ما تنها كشور جهان با قابليت‌هاي نظامي جهاني هستيم. قدرت ديگري از جمله چين، وجود ندارد كه بتواند به صورتي مؤثر براي توقف برنامه هسته‌اي كره شمالي اقدامي نظامي صورت دهد.» او ادامه داد: «اين بدان معناست كه هم ايالات متحده و هم كره شمالي سلاح هسته‌اي دارند و ممكن است از آن استفاده كنند.»

جنگ سيستماتيك به قرن 21 مي‌آيد

يكي از نتايج قدرت بي‌رقيب اين است كه «درگيري در مصيبت‌هاي جنگي هر 5 يا 10 سال به صورت ادامه‌دار تكرار مي‌شود. بخشي به اين دليل كه هيچ كس ديگري نمي‌خواهد وارد چنين قضيه‌اي شود و بخشي به اين دليل كه ما استطاعت حضور در چنين جنگ‌ها و مقابله با تهديدات بلندمدت آن را داريم.» از اين نظر نگاه به قرن 21 بايد عملگرايانه باشد. «هر قرني جنگ‌هاي سيستماتيك خود را دارد. در نظر گرفتن قرن 21 به عنوان قرني كه در آن براي اولين بار جنگي سيستماتيك درنخواهد گرفت به نظر بسيار نادرست است.»

ش.د9600989

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات