صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۰۴۸۷۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 10 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): با تکیه‌ بر هویّت انقلابی ـ این نکته‌ بسیار مهمّی است ـ با کار جهادی، با حمایت مردمی، با انبوه سرمایه‌های مادّی و معنوی که امروز در اختیار شما است، می‌توانیم کشور را پیش ببریم.(1396/5/12)

▼ حرف روز
مراسم عزاداری امسال فوق‌العاده بود!
امسال مراسم عزاداری امام حسین(ع) در دهه اول محرم، ماه خون و قیام واجد یک سری ویژگی‌های خاص بود که به تبع آنها عزاداری‌ها نیز ویژه و فوق‌العاده ارزیابی شد.
همزمانی و تقارن ایام بزرگداشت هفته دفاع مقدس با ایام سوگواری حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و تشییع باشکوه پیکر مطهر مدافع حرم شهید محسن حججی که به دست جریان تکفیری داعش در مرز عراق و سوریه قصه‌اش به «سر» رسید که به اذعان واشنگتن‌پست «با تبدیل شدن به اسطوره ایرانی‌ها، سبب اتحاد و انسجام بیشتر آنها» شد، روح فوق‌العاده‌ای به مراسم محرم امسال بخشیده بود. حضور گسترده و همیشگی مردم عزیز ایران در اقصی نقاط کشور که یکپارچه سیه‌پوش عزای جگرگوشه اشرف اولاد آدم بودند، محشری از جنس حضور و ولایت‌مداری آفریده بود که اگر خود از آن جنس نبودی نمی‌توانستی زیبایی‌های مراسم امسال را رصد بکنی؛ چنانکه لنز پیشرفته‌ترین دوربین‌ها گاه نتوانستند همه آن تصاویر را ثبت و ضبط کنند. این حضور پرشکوه و پرشعور تنها به ایران و ایرانی‌ها معطوف نبود، بلکه شیعیان در تمام نقاط جهان امسال حماسه‌ آفریدند و گویی این بند از ترجیع‌بند ماندگار محتشم در رثای شهید کربلا «باز این چه رستخیز عظیم است کز زمین بی‌نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است» ترجمان زبان حال و شور امسال و هر سال عزاداران حسینی است.
عزاداری‌های محرم 96 که از سوی سازمان تبلیغات اسلامی به شعار «سبک زندگی حسینی» مزین شده بود، با نمایش وحدت و اتحاد و صمیمت مردم و همیاری آنها و برگزاری نماز با شکوه جماعت ظهر عاشورا تبلوری از سبک زندگی امام(ع) و توام با نوعی رشد و بلوغ فرهنگ عاشورایی بود. همچنین امنیت و سلامت مثال‌زدنی مراسم‌های عزاداری ویژگی دیگری بود که با توجه به وضعیت منطقه و تهدیدات گروه‌های تروریستی، مانند داعش به چشم آمد و از چشم تیزبین رسانه‌ها دور نماند.
لازم است بابت این توفیقات اولاً جبهه سپاس بر آستان حضرت دوست بساییم و قدردان نعمت ولایت و مدال نوکری امام حسین(ع) باشیم، ثانیاً دست‌ها و چشم‌های بیداری را که در مرزها و شهرها نخفتند تا مردم در سلامت و در اوج امنیت عزاداری کنند، غرق در بوسه تشکر کنیم. اجر همه با سیدالشهداء.

▼ گزارش روز
تضمین جان‌ کری چه شد؟!
«فرض و حدس من این است که ترامپ پایبندی ایران به برجام را تأیید نخواهد کرد و به کنگره اجازه خواهد داد در این زمینه تصمیم بگیرد. اگر اروپا، ژاپن، روسیه و چین تصمیم بگیرند که در کنار آمریکا باشند، فکر می‌کنم توافق به پایان خواهد رسید.»؛ «فرض»، «حدس» و «اگر» سه بخش کلیدی عبارات وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با روزنامه «فایننشال‌تایمز» و «گاردین» درباره سرنوشت برجام است. عبارات کوتاهی که هر خواننده و شنونده‌ای پس از شنیدن یا خواندن آن با خود خواهد گفت که چطور می‌توان به همین سادگی و آن هم بر اساس فرض‌ها و اگرها درباره برجام سخن گفت؟! پرسشی که برای یافتن پاسخ آن باید به عقب بازگردیم، به روزهایی که به سادگی از کنار شروط رهبر معظم انقلاب برای اجرای برجام عبور شد و بدون در نظر گرفتن آن شروط، برجام به اجرا درآمد و تعهدات کشورمان با عجله به مرحله اجرا رسید؛ به روزهایی بازگردیم که منتقدان مذاکرات هسته‌ای و متن برجام را با برچسب دلواپس و تندرو از میدان به در می‌کردند و به کوچک‌ترین انتقادات به فرایند مذاکرات هجمه می‌شد! باید به آن روزهایی بازگشت که به قول‌های ضمنی و خارج از متن برجام اعتماد شد و رسانه‌های زنجیره‌ای عبارت «امضای کری تضمین است» را تیتر یک خود کردند. آری، درک این ساده‌سازی  و عبارات پر از فرضیات و احتمالات ممکن نیست، مگر آنکه علل مذاکرات هسته‌ای را که همانا  تفکر «توافق با آمریکا مشکلات کشور را حل می‌کند» و «برای حل مشکلات باید نگاه‌مان به بیرون از مرزها باشد» را بفهمیم و درک کنیم. به عبارت ساده‌تر و دقیق‌تر، تا زمانی که نگرش و تفکر «ما نمی‌توانیم» وجود دارد و بر روی توان داخلی چشم می‌بندیم و ثروت‌ها و توانایی‌های بی‌بدیل خودمان را نادیده می‌انگاریم، باید منتظر از راه رسیدن برجام‌های دیگر نیز باشیم. شکست‌هایی که صاحبان این تفکر با پایکوبی و جشن از آن استقبال کردند و خواهند کرد.

▼ اخبار ویژه   
آمریکا ایران را به پرداخت ۶۳ میلیون دلار محکوم کرد
«تلن هاول» قاضی دادگاه منطقه‌ای واشنگتن، ایران را به پرداخت 63 میلیون دلار غرامت به یک ایرانی‌‌ـ آمریکایی که چهار سال‌‌ونیم در ایران بازداشت بوده، محکوم کرد. در این حکم آمده است، ایران باید مبلغ مورد نظر را به امیر حکمتی، عضو سابق نیروی دریایی ارتش آمریکا بپردازد. امیر میرزایی حکمتی که تابعیت دوگانه ایرانی و آمریکایی دارد، بین سال‌های 2001 تا 2005 عضو نیروی تفنگداران دریایی ایالات متحده بوده است. وی در تابستان سال 2011 هنگام سفر به ایران به دست مأموران وزارت اطلاعات ایران بازداشت شده و پس از محاکمه به اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا مجرم شناخته شده و به تحمل 10 سال حبس محکوم شده است. او سرانجام 26 دی ماه سال 1394 در جریان مبادله زندانیان ایران‌ـ آمریکا آزاد شد.

پیشنهاد وزیر کشور آمریکا برای جنگ نفتی با ایران
«رایان زینک» وزیر کشور آمریکا ایران را تهدیدی جدی خواند و گفت: طرح انرژی دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» برای کاهش سودهای نفتی تهران [جنگ نفتی] به مهار برنامه موشکی این کشور کمک خواهد کرد. زینک در سخنرانی در بنیاد هریتیج گفت: من درباره ایران و توانمندی هسته‌ای آنها و اقدام‌شان برای ساخت موشک‌های بالستیک قاره‌‌پیما نگران هستم و ایران تهدیدی جدی است. بهتر است برای مقابله با ایران در همه زمینه‌ها گزینه‌هایی در اختیار داشته باشیم.

▼ اخبار
1ـ آمریکا علت اصلی همه بدبختی‌هاست

دبیر کل حزب‌الله لبنان طی سخنانی به مناسبت عاشورای حسینی گفت: مردم برای مبارزه با دشمن باید به خود متکی باشند. ‌اگر عراقی‌ها، ‌سوری‌ها یا ایرانی‌ها منتظر ائتلاف بین‌المللی «مبارزه با داعش به سرکردگی آمریکا» می‌ماندند، داعش اکنون پابرجا بود. شعار داعش این بود که «باقیة و تتمدد» (باقی هستیم و گسترش پیدا می‌کنیم). سیدحسن نصرالله با بیان اینکه ما در حال حاضر با خطر تجزیه در منطقه روبه‌رو هستیم، افزود: تجزیه طرح واقعی آمریکا در منطقه است. دبیر کل حزب‌الله لبنان تأکید کرد: امروز ملت عراق و همه ملل منطقه را دعوت می‌کنیم که دوست و دشمن‌شان را خوب بشناسند و به آمریکایی‌ها اعتماد نکنند. به خود اتکا داشته باشند و از دوستان واقعی خود کمک بگیرند. وی با اشاره به اینکه آمریکا علت اصلی همه بدبختی‌هایی است که در منطقه رخ می‌دهد،‌ گفت: ما با دولتی مواجهیم که نمی‌توان به آن اطمینان کرد؛ زیرا برایش خیلی ساده است که مثل آب خوردن زیر توافق‌هایش بزند.

2ـ مسئولان اقلیم کردستان موضع خود را تغییر دادند
خلیل ابراهیم، عضو شورای عالی همه‌پرسی اقلیم کردستان گفت: مأموریت این شورا به پایان رسیده و اکنون شورایی سیاسی برای بررسی نتایج همه‌پرسی تشکیل شده است. وی تأکید کرد: کردستان تا این لحظه بخشی از عراق است و استقلال به منزله راهبرد اقلیم کردستان باقی می‌ماند. ابراهیم اظهار داشت: ما از طرح آیت‌الله سیستانی استقبال و بر گفت‌وگو تأکید می‌کنیم. ما نه تهدیدی برای کسی هستیم و نه دلیلی برای عدم ثبات منطقه و از قوانین و مقررات بین‌المللی سرپیچی نمی‌کنیم. عضو شورای عالی همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق گفت: ما خواهان گفت‌وگو با بغداد و همه طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی هستیم و آماده‌ایم همه‌ مسائل را بررسی کنیم. گفتنی است، پس از مخالفت‌های گسترده بین المللی و منطقه‌ای با تجزیه عراق و جدایی کردستان از این کشور، مقامات این اقلیم با عقب‌نشینی از مواضع خود، در چرخشی معنادار هدف برگزاری این همه‌پرسی را آغاز گفت‌وگو با بغداد اعلام کردند!

3ـ نظارت‌ بی‌سابقه‌ای که هرگز منقضی نمی‌شود!
جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا در مقاله‌ای در روزنامه «واشنگتن‌پست» با تأکید بر اینکه برجام کارساز بوده است و خارج شدن از توافق هسته‌ای با ایران غیرمنطقی است، نوشت: «ما آسوده خاطریم؛ زیرا نظارت‌ بی‌سابقه و تدابیر راستی‌آزمایی که ما به آنها دست پیدا کردیم، هرگز منقضی نمی‌شود.» وی همچنین در این نوشتار در پاسخ به اظهارات مقامات دولت ترامپ مبنی بر اینکه برجام امتیازات را پیشاپیش به ایران اعطا کرده، ‌نوشت: «چه دستاوردی داشتیم و چه امتیازاتی داریم؟ برخلاف برخی گزارش‌ها، این ایران بود که مجبور بود پیشاپیش امتیازاتش را پرداخت کند. قبل از برخورداری ایران از اولین دلار تخفیف‌ تحریم‌ها، آژانس تأیید کرد که این کشور ۹۷ درصد از ذخایر اورانیوم خود را نابود، قلب رآکتور اراک را تخریب و غنی‌سازی اورانیوم در پایگاه فردو را متوقف کرده و بیش از 13 هزار سانتریفیوژ را برچیده و برنامه‌اش را در معرض نظارت شدید قرار داده است.»

4ـ استقبال سران کردستان عراق از طرح آیت‌الله سیستانی
سران سیاسی کردستان عراق با انتشار بیانیه‌ای از طرح مرجعیت عالی عراق درباره همه‌پرسی جدایی این منطقه از عراق استقبال کردند. به گزارش شبکه خبری «رووداو» در این بیانیه آمده است: «ما نمایندگان اکثریت احزاب کردستان، از دعوت مرجع عالی‌قدر آیت‌الله‌العظمی سیدعلی سیستانی که آقای احمد صافی، نماینده ایشان در خطبه‌های نماز جمعه روز 8 محرم (29/9/2017) خواستار حل‌وفصل مشکلات از طریق قانونی شده، استقبال می‌کنیم.» سران سیاسی این منطقه عراق در بیانیه‌ مذکور این طرح را گامی مهم در حفظ اصول برشمرده‌اند و آن را آغازی برای حمایت از صلح و امنیت اجتماعی و اجتناب از خشونت و تهدید دانسته‌اند.

▼ اخبار کوتاه
دولت در بخشنامه بودجه سال 97، جزئیات حقوق و مزایای کارکنان و میزان عیدی را پیش‌بینی کرد. براساس پیوست 2 بخشنامه بودجه ١٣٩٧ بخشی از افزایش حقوق مشروط به اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد شده است. در ضمن تا معادل پنج درصد از محل صرفه‌جویی و اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد به عنوان سایر پرداخت‌ها پیش‌بینی شده است. افزون بر این، در بودجه 1397 مبلغ عیدی کارکنان حدود 932 هزار تومان خواهد بود.
وزیر خارجه آمریکا طی سخنرانی در سفارتخانه آمریکا در پکن، با بیان اینکه از نظر ترامپ هیچ خط قرمزی در موضوع کره شمالی وجود ندارد، تأکید کرد: آزمایش هسته‌ای جوّی پیونگ‌یانگ نیز سبب استفاده واشنگتن از گزینه نظامی نمی‌شود. رکس تیلرسون افزود: در حال حاضر، هدف در قضیه کره شمالی، غیرهسته‌ای کردن آن است و نه تغییر رژیم؛ می‌خواهیم قدم به قدم با فرایند دیپلماتیک با پیونگ‌یانگ تعامل کنیم.
حجت‌الاسلام ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تأکید کرد: حج امسال قابل قبول بود و جا دارد از مسئولان تشکر شود؛ اما موفقیت حج امسال به معنای عقب‌نشینی از پرونده فاجعه منا نیست. فاجعه منا حساب جداگانه‌ای دارد و حتی باید از حج امسال و آب شدن یخ روابط دوجانبه برای پیگیری دقیق‌تر و سریع‌تر آن پرونده استفاده شود، نه اینکه از حقوق قربانیان فاجعه کوتاه بیاییم.
حجت‌الاسلام عبدالمقیم ناصحی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز درباره برنامه‌های جامعه روحانیت مبارز اظهار داشت: جامعه روحانیت در ده سال گذشته به اعضای خودش افراد جوان را اضافه کرده و درصدد است در آینده نزدیک با نگاه به جوانب و ابعاد سیاسی و فرهنگی، اشخاص جدیدی را به شورای مرکزی اضافه کند و بحث‌هایی درباره این موضوع شده است.
محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی از صدور مجوز احداث نیروگاه جدید ری با فاینانس ژاپن خبر داد و گفت: با احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ری می‌توان گفت تعطیلی ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه قدیمی و فرسوده و جایگزینی نیروگاه‌های جدید آغاز شد.
روابط عمومی آموزش و پرورش استان یزد جوسازی اخیر بی‌بی‌سی درباره مدارس افاغنه در استان یزد را تکذیب و اعلام کرد: درحال حاضر، 33 مدرسه ویژه اتباع افغانی در استان یزد دایر است؛ همچنین دانش‌آموزان افغان در 700 مدرسه در کنار دانش‌آموزان ایرانی تحصیل می‌کنند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات