تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۰۵۰۱۷
فرزندان آيت‌الله هاشمي چگونه زندگي مي‌كنند؟

از ریاست محسن تا زندان مهدی

(روزنامه آرمان - 1396/06/19 - شماره 3414 - صفحه 6)

وقتی آیت‌ا... اکبر هاشمی رفسنجانی در آن غروب دلگیر زمستانی در استخر کوشک عمرش به پایان رسید، شاید یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مورد آن بحث می‌شد سرنوشت فرزندان آیت‌ا... بود. دختران و پسرانی که بسیار بیشتر از فرزندان سایر مسئولان هم رسانه‌ای بوده‌اند و هم سیاسی. از فائزه تا فاطمه از محسن و یاسر تا مهدی هیچ‌کدامشان عادت نداشته‌اند که خود را از نظرها پنهان نگه دارند. آنها برای رسانه‌ها هم همیشه موضوعی جذاب بوده‌اند. اینکه چطور زندگی می‌کنند، چگونه فکر می‌کنند و چه کار می‌کنند. هر حرفی که می‌زدند یا هر کاری که می‌کردند اولین نکته در موردش پاسخ به این سوال بود که آيا نظر پدر هم همین است؟ پدر گاهی سکوت می‌کرد، گاهی حرف‌های همسو با کارها و حرف‌های همسو با آنها داشت و مواقع بسیار بسیار اندکی هم پیش می‌آمد که پدر مخالفتش را با آنها بروز می‌داد.

نامه نیوز نوشت؛ عفت مرعشی، همسر آیت‌ا... هاشمی در زمان حیات او روابط خانوادگی با فرزندان را این‌گونه توصیف کرده بود: «جمعه تا جمعه، بچه‌ها برای صرف ناهار می‌آیند. سر میز بعد از خوردن غذا، بحث سیاسی و اجتماعی و خانوادگی شروع می‌شود. تا ساعت هفت بعدازظهر می‌مانند و بعد به خانه‌هایشان می‌روند. همه آنها هم تک‌تک در ایام هفته به من و پدرشان سر می‌زنند. بالاخره هم‌اکنون خانواده‌ای با پنج فرزند، پنج عمو و داماد و چندین نوه و نبیره هستیم، لذا دائم اطرافمان شلوغ است.» حالا بعد از گذشت چندین ماه از رحلت آیت‌ا... نگاهی می‌کنیم به سرنوشت فرزندان او.

دوران جدید

فاطمه بزرگ‌ترین فرزند خانواده رفسنجانی است که در سال 1338 متولد شد. او نیز مانند خواهر کوچک‌تر خود عروس خانواده لاهوتی‌ها و با خواهر خود جاری شد. همسر او دکتر سعید لاهوتی پسر بزرگ‌تر آیت‌ا... حسین لاهوتی است. تا پیش از درگذشت آیت‌ا... فعالیت‌های سیاسی او نسبت به سایر فرزندان خانواده هاشمی کمتر بود، اما از وقتی پدرش فوت کرد او چهره‌ای متفاوت را از خود به نمایش گذاشته است. او این روزها در سکوت فائزه از سایر فرزندان اظهارات مهم‌تری دارد. فاطمه در جریان مراسم پدرش سخنان غیر منتظره‌ای هم بیان کرد. او البته بعد از این مراسم هم سخنان حاشیه‌ساز داشته است. از جمله اینکه در مصاحبه با یک روزنامه گفته بود: «شخص رئیس‌جمهور در سخنرانی‌های انتخاباتی نه‌تنها از آقای هاشمی اسم می‌بردند بلکه برای اینکه رأی بیاورند شعار سر می‌دادند، ولی امروز که رایشان را گرفته‌اند، آنها را فراموش کرده‌اند.»

وی با اشاره به حمایت‌های آیت‌ا... رفسنجانی از روحانی گفته بود: «من حتی در یک جمع اصولگرا از دوستان خودم بودم که اصلا نمی‌خواستند به آقای روحانی رأی بدهند، وقتی من کلیپ پدر را برای آنها فرستادم خودشان گفتند نه‌تنها ما خودمان به ایشان رأی می‌دهیم بلکه شروع کردیم به رأی جمع کردن برای آقای روحانی، فقط به خاطر آقای هاشمی نه به خاطر آقای روحانی.» وی درخصوص مقایسه مرحوم هاشمی و حسن روحانی در عملکرد و تفکر گفته بود: «متاسفانه کسي شجاعت و تفکر آقای هاشمی را ندارد. آقای هاشمی بسیار فعال بودند. ایشان جریانی از اول انقلاب ایجاد کرد که دعا می‌کنیم این جریان ادامه پیدا کند.»

آقای رئیس

محسن هاشمی رفسنجانی (متولد 2 آبان 1340 در قم) معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی و معاون عمران و توسعه دانشگاه علوم و تحقیقات است. محسن بزرگ‌ترین پسر اکبر هاشمی رفسنجانی (بهرمانی) است. دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه پلی‌تکنیک مونترال کانادا است. او همچنین مدتی را در بلژیک تحصیل کرده است. محسن هاشمی در میان فرزندان آیت‌ا... بیشتر نزدیک به ساختارهای رسمی به نظر می‌رسد. او مدت‌ها مدیرعامل مترو بود، بعد برای شهردار شدن تلاش کرد که معادلات داخلی شورا مانعی بر سر راه او شد. بعد از درگذشت پدر او وصی شده است.

محسن روایت جالبی دارد از دیدار فرزندان آیت‌ا... با رهبر معظم انقلاب بعد از فوت پدر: «بعد از فوت ابوی نزد مقام معظم رهبری رسیده بودیم و من خدمت ایشان گفتم ما پدر را از دست دادیم و برای ما پدری کنید و بچه‌ها هم قول می‌دهند شما را به عنوان پدر بپذیرند و حرف شما را گوش دهند. ایشان گفت این‌جور که من می‌دانم اینها حرف پدر خود را هم گوش نمی‌دادند. البته به شوخی گفتند.» هر چه هست او انتظار داشت در شورای شهر جدید تهران با توجه به رایی بالایی که از مردم گرفته شهردار تهران شود، اما دوستان کارگزارانی‌اش محمد علی نجفی را به او ترجیح دادند. محسن حالا رئیس شورای شهر است.

سکوت سنگین

فائزه هاشمی رفسنجانی متولد ۱۷ دی ۱۳۴۱ دومین دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، مدیرمسئول سابق روزنامه زن، فعال سیاسی، نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره پنجم، عضو حزب کارگزاران سازندگی و رئیس فدراسیون اسلامی ورزش زنان بوده است. او تا پیش از درگذشت آیت‌ا... هاشمی بسیار پرحاشیه بود. حرف‌های جنجالی می‌زد و حتی یک‌بارهم به زندان رفت. او در مورد دوران زندان خود گفته: «خیلی دوره خوبی بود. با افراد بسیاری از نزدیک آشنا شدم. هر کدام یک تاریخ بودند. تاریخ گویا یک تجربه جدیدی بود. دوره مفیدی برایم بود. مطالعاتم بیشتر شد. بحث‌ها و برنامه‌هایی که داشتم اینها همه خوب بود. دوران مفید و پربار و دوست داشتنی‌ای بود. در بند زنان زندان سیاسی بیشتر از 30 نفر خانم بودیم. آنجا در داخل زندان بین زندانیان دموکراسی حاکم بود. همه چیز بر اساس رأی‌گیری، بحث و مشاوره انجام می‌شد. هر کاری می‌خواستیم بکنیم بر اساس نظر جمع بود. فضای خیلی خوبی بود. شما هر چقدر درباره این چیزها بخوانید یا بشنوید تا زمانی که تجربه نکنید، متوجه نخواهید شد.» فائزه بعد از درگذشت پدر، دوران بسیار متفاوتی را سپری می‌کند. شاید هیچ‌وقت مانند امروز او سکوت نکرده بود.

دوران محکومیت

مهدی هاشمی بهرمانی (رفسنجانی) فرزند چهارم اکبر هاشمی رفسنجانی است. مهدی در زمان حیات پدرش در دادگاه محکوم شد. او همچنان دوران محکومیت خود را سپری می‌کند. هاشمی رفسنجانی طبق گفته خودش تنها یک بار با رهبر انقلاب درباره این پرونده مشورت کرده است. وی در شرح این ماجرا و تنها دیدارش با رهبری می‌گوید: «پس از شنیدن حرف‌های مهدی و اتمام ملاقات، درخواست وقت برای دیدار حضوری با مقام معظم رهبری کردم تا موضوع را با ایشان در میان بگذارم. در جلسه ملاقات با رهبری پس از بازگو کردن آنچه اتفاق افتاده بود،‌ از ایشان پرسیدم که نظر جنابعالی دراین خصوص چیست که ایشان نیز از من سوال کردند که نظر خود شما چیست؟ بنده عرض کردم برای اینکه فضاسازی نشود و این‌گونه القا نکنند که سابقه رفاقت بنده با جنابعالی در رسیدگی به پرونده اثرگذار بوده است، بنده مخالف نگارش نامه هستم که رهبر انقلاب نیز با این نظر موافقت کردند.»

منتقد آقای دکتر

یاسر هاشمی 5 متولد مرداد ۱۳۵۰ در تهران است. ریاست دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد و رئیس دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. یاسر هاشمی کوچک‌ترین فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی است. وی دارای مدرک فوق لیسانس MBA از دانشگاه علم و صنعت است. نام وی در سال ۱۳۹۲ به عنوان یکی از کاندیداهای تصدی وزارت ورزش و جوانان در کابینه حسن روحانی مطرح شد. یاسر تا قبل از درگذشت پدر تلاش می‌کرد تا مانند فائزه و مهدی تحرکاتی نداشته باشد که توجه سیاسیون را به خود جلب کند. او اما بعد از درگذشت پدر و خصوصا تغییر و تحولات در دانشگاه آزاد تغییراتی در این رویه خود داده است. یاسر نقدهایی به شیوه عملکرد علی اکبر ولایتی داشته است.

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/197152

ش.د9602290

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات