تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۹۰۴۵۱

چهره پنهان فاطمه هاشمی

پایگاه بصیرت / حامد آئینه وند / دانشجوی دکترای روابط بین الملل

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1394/10/09 ـ شماره 4511 ـ صفحه 8)

آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی از معدود روحانیون بلندپایه جمهوری اسلامی به ویژه در دوره کنونی است که تلاش کرده ردای آزادگی را در پای مصالح خانوادگی به قربانگاه منافع سیاسی با تفسیر مضیقی که از بلندگوهای مختلف شنیده می‌شود نبرده و این ردا را به هر قیمتی از اصالت تهی نکند. این مشی سیاسی آیت الله در کنار کلید واژه "اعتدال" که محور زندگی فکری - سیاسی اوست بیش از همه در شخصیت نخستین فرزندش «فاطمه» اثر گذاشته و از او زنی پخته و با کیاست ساخته که نه سر در گریبان فروتنی بی‌وجه فرو برده و نه تلاش کرده که میدان دار نشریات، محافل و سایت‌های چپ و راست باشد. به موقع و قاطعانه سخن گفته و اگر بر دیگران حرف‌هایش گران آمده نه از سر درشت گویی که به عکس به واسطه حق گویی بوده است. فاطمه بهره‌وری را تنها در میدان تلاش و کار مخلصانه معنا کرده و نزدیکانش نیز او را به همین معنا می‌شناسند. محجبه است، موقر است اما نه از آن طیفی که وقار زنان را از عزلت آنان در جامعه نتیجه می‌گیرند. متفکر است و از همین رو هیچ گاه زیر بار تکفیر مخالفان و منتقدان خودش یا پدرش نرفته و دانشجویانش در دانشگاه و همکارانش در بنیاد سخنی در این راستا از او نشنیده اند.

میان همکاران و دانشجویانش محبوب است البته نه محبوب آنهایی که مقهور منافع دنیوی‌اند یا زندانی جمود تفکرات خود حق پندارانه... این افراد چه رئیس باشند چه استاد و چه دانشجو فاطمه را دوست ندارند... و حالا که فاطمه قصد کرده بنابه ضرورتی که شرایط ویژه کشور اقتضا می‌کند به عرصه سیاست پا بگذارد آماج زبان آخته به زهر مخالفانی شده است که تلاش می‌کنند به هر شیوه‌ای چهره محبوب وی را ملکوک کنند و بر صورت آرام او و وجود آرام‌ اش نقاب قدرت طلبی و هوس جاه‌طلبی بنشانند و این دومی آنچنان بی‌مسماست که افکار عمومی هم با آن کنار نمی‌آید چون اسم فاطمه را خیلی کمتر از دیگر فرزندان هاشمی شنیده، چهره‌اش را دیده و صدایی از او شنیده است نه بدان علت که فاطمه زیر سایه فائزه که در مجلس پنجم نماینده مردم تهران بود و در دوران اصلاحات مدیرمسئول روزنامه زن و صدایی رسا داشت بلکه بدان علت که سال‌هاست ریاست بنیاد امور بیماری‌های خاص را عهده‌دار است و تمشیت امور این بی‌پناهان فعالیت بی‌وقفه می‌طلبید و او خودش و زندگیش را وقف آنها کرده است. اگرچه با این همه او خودش را در این مسیر خلاصه نکرد و برای ارتقای وضعیت زنان ایرانی و حل مشکلات متعدد آنان انجمن همبستگی زنان را تاسیس کرد و در مقام دبیر کل آن سخنرانی‌های متعددی در سراسر جهان انجام داد که به این بُعد شخصیتی او کمتر پرداخته شده است. اگرچه فعالیت‌های انجمن در دوران تلخ دولت‌های نهم و دهم به کندی پیش رفت، اما با شکل‌گیری دولت تدبیر و امید آرام آرام دوباره در مسیر تحقق مطالبات گسترده زنان کشور گام برمی‌دارد.

همسر دکتر سعید لاهوتی که دندانپزشکی حاذق و از خانواده‌ای انقلابی است نشان داده که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بی‌نظیری برای نمایندگی مردم تهران دارد در عصری که ایران تحولات سیاسی مختلفی را از سر گذرانده و سیمای کاملا متفاوتی در عصر جهانی شدن و ارتباطات پیدا کرده است این مسیر را فاطمه با قدرتی افزون‌تر طی خواهد کرد. صداهایی که این روزها حضور فرزندان هاشمی به ویژه فاطمه برای حضور در انتخابات را به واسطه نزدیکی به آیت‌الله و با الفاظی چون قبیله گرایی در سیاست محکوم می‌کنند و ناراحت‌اند از این عزم، همان‌هایی هستند که در مقابل تخلفات بی شمار چند سال گذشته مهر سکوت بر لب‌هایشان نقش بسته بود و اکنون که اراده معطوف به حضور در مجلس را از او می‌بینند نگران از دست دادن اکثریتی در مجلس آینده هستند. فاطمه هاشمی که دانش آموخته بیولوژی دانشگاه شهید بهشتی و دارنده دکترای امور بین‌الملل از دانشگاه ورشو است چنانچه شرایط خطیر کشور عرصه را بر انتخابش تنگ نمی‌کرد شاید ترجیح می‌داد که در سنگر بنیاد و دانشگاه خدمت و آگاهی بخشی کند تا آنکه وظایف سنگین نمایندگی را به جان بخرد. اگرچه این انتخاب زندگی شخصی‌اش را تحت الشعاع بی‌کم و کاست انتظارات متعددی قرار می‌دهد، اما او نمونه کم‌نظیری از گذشت و درایت است. او با سیاست بزرگ شده، عروس خانواده‌ای سیاسی و انقلابی است و نخستین فرزند مردی سیاست پیشه که سیاست در خون اوست.

فاطمه اما در طی سال‌های رفته از میدان عمل سیاست اگرچه دور بوده و در مواقعی که باید مواضع روشنی در برابر آزادی ستیزان و دست برندگان در بیت‌المال اتخاذ کند بیشتر سکوت کرده و به انتقادهای پشت پرده بسنده کرده است و این نقد به او وارد است اما با این همه فاطمه می‌تواند نماینده شایسته‌ای باشد برای هرچه بیشتر پاسخگوکردن مدیران، چون پاسخگویی به وجدان بیدارش در برابر بیماران در بنیاد و خانواده‌های مستاصل و دانشجویان زندگی کرده است.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=22796

ش.د9404944

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات