تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۰۵۰۵۱

روحانی: مرحوم رفسنجانی با نبوغ سیاسی خود مجمع را به خوبی هدایت کرد

(روزنامه وقايع اتفاقيه – 1396/05/24 – شماره 477 – صفحه 2)

رئيس‌جمهوري در پيامي به آيت‌الله سيدمحمود هاشمي‌شاهرودي، انتصاب او از سوي مقام معظم رهبري به رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام را تبريک گفت.

در متن پيام حجت‌الاسلام حسن روحاني آمده است: «انتصاب حضرتعالي از سوي مقام معظم رهبري به «رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام» را صميمانه تبريک مي‌گويم.

مجمع تشخيص مصلحت نظام از ارکان مهم کشور و مرکزي براي اثبات پويايي فقه شيعه و شريعت اسلام است که همواره از حمايت حضرت امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري برخوردار بوده است. با حضور شايسته جنابعالي در اين جايگاه خطير و بهره‌گيري مطلوب از توان و ظرفيت‌هاي فراوان و متنوع فکري جامعه، بيش‌ازپيش شاهد افق‌هاي روشن در تقويت جايگاه این مجمع خواهيم بود. لازم مي‌دانم ياد و خاطره حضرت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني (رحمت‌الله‌عليه) که سال‌هاي متمادي مديريت اين نهاد مهم و مؤثر را با قابليت و نبوغ سياسي کم‌نظير خود و تشخيص هوشمندانه مصلحت‌هاي نظام، صادقانه اداره و به‌خوبي هدايت کرد، گرامي دارم و براي جنابعالي توفيق هر چه بيشتر را از درگاه خداوند بزرگ مسئلت نمايم.»

تبريک وزير امورخارجه

پس از اعلام حکم رهبري، محمدجواد ظريف، وزير امورخارجه در پيام‌هايي جداگانه خطاب به آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي و سيد‌محمد صدر، رياست و عضويت آنها را در مجمع تشخيص مصلحت نظام تبريک گفت.

ضرورت بازنگري در سياست‌هاي قبلي

سيدمصطفي ميرسليم، عضو جديد مجمع تشخيص مصلحت نظام ازجمله کساني بود که پس از صدور احکام جديد مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره آينده اين نهاد گفت‌وگو کرد. او در مصاحبه با ايسنا با بيان اينکه بازنگري در سياست‌هاي قبلي در مجمع تشخيص مصلحت ضرورت دارد، گفت: ان‌شاءالله با همکاري اعضا، کار هدايت مجمع براي آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي موفقيت‌آميز خواهد بود. ميرسليم درباره رويکردهاي دوره جديد مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد: بازنگري در سياست‌هاي قبلي با توجه به شرايط جديد جهاني و شرايط کشور خودمان ضرورت جدي پيدا کرده است؛ مثلا ما چشم‌انداز برنامه 20 ساله را بدون فرض تحريم‌ها تنظيم کرده بوديم اما واقعيت ايجاب مي‌کند که سياست‌هاي جديد که متناسب با بدعهدي مذاکره‌کنندگان هسته‌اي به‌ويژه آمريکا باشد، تنظيم کنيم. او تأکيد کرد: نظارت بر نحوه اجراي سياست‌هاي کلي نظام بسيار مهم بوده و اميدوارم با همکاري قواي سه‌گانه بتوانيم کار نظارت را به سرانجام مطلوب برسانيم تا خير آن به همه برسد. ميرسليم درباره انتخاب رئيس و اعضاي جديد مجمع تشخيص مصلحت توسط رهبر انقلاب اظهار کرد: بعد از دوران رياست مرحوم هاشمي‌رفسنجاني در مجمع تشخيص مصلحت، کار رياست بر اين مجمع ساده نخواهد بود؛ به‌ويژه در جمع‌بندي نظريات اما با همکاري اعضا، هدايت مجمع براي رياست جديد موفقيت‌آميز مي‌شود. او افزود: البته وقت‌گذاري براي مجمع شرط مهمي است و اميدوارم آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي سلامت کامل را بازيافته باشند و بتوانند فرصت لازم را براي امور مجمع تشخيص مصلحت صرف کنند.

هاشمي‌شاهرودي بهترين گزينه براي رياست

آيت‌الله محسن شبستري، عضو ديگر مجمع که با حکم ديروز رهبري به‌عنوان عضو جديد از اين پس در مجمع حضور خواهد يافت، درباره رياست جديد مجمع اظهارنظر کرد و هاشمي‌شاهرودي را بهترين گزينه براي رياست آن دانست. او در گفت‌وگو با تسنيم گفت: آيت‌الله شاهرودي، فقيهي خوش‌فکر و انقلابي براي رياست‌مجمع تشخيص است. آيت‌الله شاهرودي سال‌ها به‌عنوان يک شاگرد از محضر شهيد صدر که از نوابغ جهان اسلام بودند، تلمذ کرده و ايشان به‌عنوان يک فقيه شايسته، انقلابي، خوش‌فکر مطرح است که حضورشان در مجمع تشخيص مصلحت نظام مغتنم خواهد بود. احمد توکلي هم در واکنش به حضورش در مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار کرد: خدا را شکر مي‌کنيم مورد اعتماد رهبر انقلاب قرار گرفتيم و توفيق خدمت پيدا کرديم. هدف ما خدمت‌کردن است، قطعا مانند جاهاي ديگري که بوديم، کوتاهي نخواهيم کرد. آن‌طور که نامه‌نيوز نوشت، او با اشاره به حضور چهره‌هاي جديد ديگري در مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: بالاخره اشخاص در طی زمان تجربه کسب مي‌کنند و قدرت تشخيصشان بالا مي‌رود و در مسائل مختلف مي‌توانند نظراتشان را عنوان کنند. توکلي با بيان اينکه مجمع قوانين مربوط به خود را دارد، تصريح کرد: اعضاي مجمع بر‌اساس موضوعاتي که به مجمع مي‌آيد، موضع و نظر خود را اعلام مي‌کنند.

شانس آخر

محمود احمدی نژاد از جمله افرادی بود که ابقایش در مجمع تشخیص مصلحت نظام برای خیلی ها غیرمنتظره بود. مسئله ای که فریدالدین حدادعادل آن را شانس آخر حیات سیاسی برای رئیس دولت نهم و دهم دانست. عضو جمعیت رهپویان در صفحه توئیتر خود و در واکنش به ابقای رئیس دولت نهم و دهم در مجمع تشخیص مصلحت نوشت: انتصاب آقای احمدی‌نژاد در مجمع تشخیص شانس آخر در حیات سیاسی او است؛ نه چشم‌پوشی از اشتباهات جبران‌ناپذیر.

http://vaghayedaily.ir/fa/News/77470

ش.د9602160

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات