تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۰۵۱۲۹

المانيتور: ایران به مرکز تحولات منطقه تبدیل شده است

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1396/06/21 – شماره 10968 – صفحه 3)

پایگاه خبری المانیتور درگزارشی با طرح این پرسش که آیا عربستان آماده تغییر مناسبات خود با ایران است؟ نوشت: ایران به مرکز تحولات منطقه تبدیل شده است.

پایگاه خبری المانیتور نوشت: محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه ایران ششم سپتامبر به شبکه المیادین گفته است ما آمادگی داریم با کشورهای اسلامی درهمه زمینه‌های پراهمیت برای جهان اسلام همکاری کنیم. اگر دولت عربستان آماده تغییر درمناسبات باشد، ایران نیز برای آن آماده است.

دراین گزارش آمده است: اگرچه عادل الجبیر وزیرخارجه عربستان رفتار دیپلماتیک ظریف را خنده‌دار توصیف کرد، نشانه‌هایی وجود دارد که در نتیجه تغییر چشم انداز منطقه ای، احتمالا ذوب شدن یخ روابط دو کشور به گونه‌ای آرام در حال اجرا است.

المانیتور افزود: خط اشتباه‌های عربستان و ایران همزمان با اینکه آنها از طرف‌های متفاوت در جنگ‌های سوریه و یمن حمایت می‌کنند،عمیق شده است. در ماه سپتامبر 2015 مقامات ایران پس از وقوع حادثه منا در مراسم حج در مکه که بیش از2400 کشته ازجمله 400 ایرانی برجای گذاشت، مسئولان سعودی را برای سوءمدیریت متهم کردند. در ژانویه 2016گروهی از ایرانیان پس از اعدام نمر النمر روحانی شیعه درعربستان به سفارت این کشور در تهران حمله کردند. به فاصله کوتاهی پس از آن، ریاض مناسبات خود را با ایران قطع کرد.

این تارنمای تحلیلی تاکید کرد: با وجود واکنش الجبیر به ظریف، آنچه که درخطوط امروز(دیپلماتیک) نشان دهنده یک بازسازی نرم است. نخست آنکه، ایران و عربستان پس از آنکه شهروندان خود را برای حضور ایرانیان در مراسم حج سال گذشته، امسال هماهنگی‌هایی را با یکدیگر انجام دادند. هر دو دولت درخواست‌ها برای ملاقات مقامات ایران و عربستان برای بازنگری در مناسبات دیپلماتیک کم اهمیت شمردند.

این گزارش افزود: مهم‌تر از آن، محمد بن سلمان شاهزاده سعودی درحال جستجو برای کاهش شکست‌های خود در درگیری هزینه بر در سوریه و یمن است. استفان دی میستورا سازمان ملل در یمن هفتم سپتامبر گفت که جنگ سوریه روبه کاهش است و برای مخالفان پیام خیلی روشن است. اگر آنها درحال طراحی برای بردن درجنگ هستند، حقایق اثبات می‌کند که این امر موضوعیت ندارد. اکنون نوبت بردن صلح است.عربستان به (تلاش خود) برای تعامل و نظم بخشیدن به مخالفان سوری برای متحد کردن مذاکرات مورد حمایت سازمان ملل برای انتقال سیاسی ادامه داده است.

المانیتوربا بیان اینکه در یمن، دولت عربستان با بازرسی‌های دقیق بین‌المللی فزاینده برای حملات هوایی علیه مراکز شهری مواجه است، نوشت: آمار مرگ و میر در یمن شامل آسیب دیدگان از شیوع بیماری وبا به بیش از500 هزار نفر رسیده است، بیش از نیمی از آنان کودکان هستند که به کابوسی برای عربستان در سطح روابط با (افکار)عمومی تبدیل گشته است که هیچ پایانی برای چشم انداز دولت به شدت شکست خورده درشبه جزیره عربستان برای آن وجود ندارد. حمایت ایران از گروه‌های مسلح حوثی موجب شده است تا درگیری در یمن طولانی شود اما دخالت ایران در یمن در مقایسه با موقعیت مفتضحانه عربستان، هزینه کمی داشته است.

المانیتور نشانه دیگر در تغییر درعرصه متغیر سیاسی یمن نقش رئیس‌جمهور پیشین علی عبدالله صالح دانست و نوشت: تلاش کرده است تا درمخالفت‌های اخیر خود با متحدان حوثی تجدید نظر کند. بسیاری بر این باورند که صالح نقش همه طرف‌ها از جمله عربستان را بازی می‌کند تا در تلاش برای بازیابی نقش ده ساله خود به عنوان یک واسطه تمام عیار قدرت در یمن بر آید.

این گزارش افزود: موضوع دیگر برای عربستان، می‌تواند نهایتا پشیمانی این کشور برای تبعات منزوی کردن قطر باشد. با شکسته شدن اتحاد شورای همکاری خلیج فارس، ریاض و شرکای وی عمق راهبردی خود را ازدست داده‌اند و عربستان دولت‌ها را برای کاهش مناسبات خود با ایران، تحت فشار قرار می‌دهد.

المانیتور افزود: عجیب نیست که قطر کشور اول خواهد بود.عمان همواره گفت و گو را بر مواجهه ترجیح داده است. نکته عجیب دیگر آنکه اگر دوبی مناسبات تجاری مستحکمی با ایران داشته است ممکن است سرانجام بر ابوظبی که در اتخاذ موضع به مراتب سخت‌تر پیشرو است، تاثیر گذارد.

المانیتور دیدار الجابر الصباح با امیر کویت در واشنگتن را دارای نقشی مهم برشمرد و نوشت: امیر کویت در نشان دادن واکنش خود به بحران قطر که با قطع روابط با قطر به وجود آمد و بی‌درنگ در جستجوی ایفای نقش واسطه گری در بازسازی روابط با قطر بود. در زمان ملاقات امیر کویت در واشنگتن، به نظر می‌رسد تماس تلفنی ترامپ با شاهزاده سعودی و امیر قطر شیخ الثانی به طرز بدی رخ داد که نهایتا منجر به طرح اتهامات از سوی دو طرف شد.

این گزارش ادامه داد: در آن سوی ماجرا اما نشست اسلامی - آمریکایی- سعودی- در ماه می‌به عنوان نشانه‌ای برجسته از رویکرد امور منطقه‌ای بود که قبل از آن که آغاز شود پایان یافت. از زمان برگزاری نشست ریاض، شورای همکای با بدترین بحران خود تاکنون مواجهه بوده است. با این حال، ایران در حال ساخت شبکه‌ای از شراکت‌های راهبردی میان عراق، سوریه، قطر، ترکیه و حماس - هم شیعه و سنی است که موجب می‌شود این کشور به مرکز تحولات تبدیل گردد.

المانیتور در بخش دیگری از گزارش خود افزود: محمدبن سلمان شاهزاده سعودی که جاه طلبی‌ها اقتصادی و مدرنیزاسیون اجتماعی برای کشور خود را نصب العین خود ساخته است، هزینه‌های کاهش دارایی‌ها بهتر از همه درک می‌کند.

این تارنمای خبری درپایان نتنیجه گرفت: دلایل عمیقی برای خصومت میان ایران و عربستان وجود دارد و هیچ رخداد تعیین‌کننده‌ای بویژه در خاورمیانه به سرعت اتفاق نخواهد افتاد.اما توجه به فواید ساخت پل ارتباطی در نسبت با سوزاندن آنها، احتمالا همان عبرت‌هایی است اگر درک شود، بازسازی درروابط ریاض و تهران و دیگر دولت‌های منطقه‌ای را نوید خواهد داد.

http://jomhourieslami.net/?newsid=148090

ش.د9602381

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات