تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۰۵۱۳۹
چگونه شبکه‌های اینترنتی به رقیبی جدی برای رسانه ملی تبدیل شد

موفقیت شبکه‌های اینترنتی در چشم رسانه ملی

پایگاه بصیرت / صبا شادور/ خبرنگار

(روزنامه آسمابي ـ 1396/06/08 ـ شماره 51 ـ صفحه 1)

از گوشه و کنار خبرها می‌رسد. کافی است در شبکه‌ها و کانال‌های مختلف اینترنت سرک بکشید تا از انواع و اقسام اتفاقات و سوژه‌های روز باخبر شوید؛ از پیرزن دست‌فروشی که مورد حمله کارکنان شهرداری در یک شهرستان قرار می‌گیرد و فیلم ضرب و شتم آن در شبکه‌های مجازی پخش می‌شود تا شنیدن و دیدن چهره‌ای معصوم از یک دختربچه دوساله که به دلیل کودک‌آزاری از دنیا می‌رود. این‌ها بخشی از اتفاقاتی است که در کنار ما رخ می‌دهد و خیلی سریع اطلاع‌رسانی می‌شود. بماند که دیدن تصاویری مستقیم یا مرتبط از همین اتفاقات، چقدر مورد توجه مخاطبان است. حالا دیگر کسی فکر نمی‌کند که آیا رسانه ملی به این خبر‌ها خواهد پرداخت یا نه. مدتی است که قبل از مطرح شدن این سؤال، تصاویر از این گوشی به آن گوشی تکثیر می‌شوند. با گسترش شبکه‌های مجازی و کانال‌های خبری، اتفاق‌ها خیلی زود خبری می‌شوند؛ شبکه‌هایی که به نوعی رقیبی تازه برای رسانه ملی و رسانه‌های مکتوب هستند. چند سالی می‌شود که انواع و اقسام شبکه‌های تصویری با محتوا‌های متفاوت در فضای مجازی راه‌اندازی شده‌اند و مخاطبان خاص خود را پیدا کرده‌اند. البته دور از ذهن هم نیست که مخاطبان قهر‌کرده با تلویزیون و دنیای مطبوعات به دنبال رسانه‌هایی تازه باشند. اکنون برنامه‌های اینترنتی به رقیبی جدی برای رسانه ملی و مطبوعات تبدیل شده‌اند؛ به‌ویژه این‌که خطوط قرمز این رسانه‌های‌نو، کاملا متفاوت با رسانه‌های کلاسیک دیروز است؛ از همین رو مخاطب آ‌ن‌ها را به زندگی روزمره خود نزدیک‌تر می‌بیند. افزایش جمعیت کاربران شبکه‌های مجازی و مخاطبان سایت‌های اینترنتی را باید مدیون چند مسئله مهم باشیم.

نخستین و مهم‌ترین مسئله گسترش استفاده از تلفن‌های همراه و در گام بعدی افزایش سرعت اینترنت همراه است. در آبان سال 1394 سامانه مدیریت ضریب نفوذ اینترنت کشور، ضریب نفوذ اینترنت را ۸۲.۱۲ درصد اعلام کرد. در این گزارش تعداد مشترکان اینترنت بر مبنای جمعیت ۷۵ میلیون و ۱۴۹ هزار نفر در ایران، ۴۳ میلیون و ۲۶ هزار و ۲۷۹ نفر اعلام شده است. همچنین اعلام شد ۲۹ میلیون و ۵۸ هزار و ۷۱۹ ایرانی با موبایل خود به اینترنت متصل می‌شوند. این سامانه اعلام کرد که ضریب نفوذ اینترنت در سه استان تهران، اصفهان و قم از مرز صد‌درصد گذشته است. این آغاز اوج‌گیری نفوذ اینترنت در میان شهروندان ایرانی بود. یک سال بعد از این و در شهریور سال 1395 آمار وزارت ارتباطات خبر از رشد ضریب نفوذ تلفن همراه به 97 درصد داد. گزارش بعدی ضریب نفوذ مشترکان فعال تلفن همراه را تا پایان خرداد امسال 104.13درصد اعلام کرده است. این‌چنین بود که امسال در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری پخش زنده کمپین‌های انتخاباتی در اینستاگرام، مخاطبانی بیش از صدهزار نفر داشتند. تا همین دو سال قبل، کمتر کسی عوامل تولید برنامه‌های اینترنتی را به رسمیت می‌شناخت و کسی تصور نمی‌کرد روزی این شبکه‌ها به نام شبکه‌های پرمخاطب اینترنتی معروف خواهند شد.

گاهی خبرهایی از موفقیت شبکه‌های اینترنتی از گوشه و کنار شنیده می‌شد، اما انتخابات ریاست‌جمهوری یکی از شاخص‌هایی بود که از نفوذ این شبکه‌های اینترنتی و شبکه‌های مجازی در جامعه خبر می‌داد. در روز‌های نخست آغاز تبلیغات ریاست جمهوری سطح خیابان‌ها نشانی از یک انتخابات پیش رو نداشت. در آغاز، بسیاری این را به حساب داغ نبودن جریان انتخابات دانستند؛ اما نکته این‌جا بود که افزایش ضریب نفوذ اینترنت رفتار سیاسی جامعه را دچار تغییر جدی کرده بود. حالا آدم‌ها بیش از آن‌که درباره انتخابات حرف بزنند درباره انتخابات تایپ می‌کردند. شاید از همین رو بود که تیم‌های تبلیغاتی کاندیدا‌ها خیلی زود دریافتند که مانور روی تبلیغات کلاسیک مثل طراحی پوستر، دیگر چندان کارگشا نیست.

در جریان مناظره‌های انتخاباتی رئیس‌جمهوری افزایش سرعت اینترنت و همچنین حمایت از کسب‌و‌کارهای اینترنتی را یکی از دستاورد‌های دولت خود اعلام کرد. حسن روحانی در دوران انتخابات گفت: «کاش طرفداران فیلتر کردن توضیح می‌دادند که در محدود کردن دسترسی مردم به کدام خبر موفق بوده‌اند؟ کدام خبر مهمی در چند سال اخیر وجود داشته که فیلترینگ باعث دسترسی نداشتن مردم به آن شده است؟ این اقدامات حتی مانع دسترسی به سایت‌های غیراخلاقی هم نشده است. فیلترینگ گسترده جز این‌که دیوار بی‌اعتمادی میان مردم و دولت را بیشتر می‌کند و به اقتصاد ما ضربه می‌زند، خاصیت دیگری ندارد و مانع توسعه کاربری‌های مثبت اینترنت در ایران می‌شود.» علاوه بر این در جریان انتخابات، رئیس‌جمهوری انتقادهای نسبت به رسانه ملی ابراز کرد و تأکید کرد که گوشی‌های در دست مردم را به تلویزیون‌های متفاوت تبدیل خواهد کرد. رونق فضای مجازی یکی از عوامل موفقیت دولت در جریان انتخابات عنوان می‌شود. علاوه بر شهر‌های بزرگ نفوذ اینترنت در شهر‌های کوچک، فضای فرهنگی این شهرها را هم تغییر داده است. حال گسترش کسب‌و‌کارهای اینترنتی نتیجه مستقیم خود را در زمینه حمل‌و‌نقل یا صنعت گردشگری به وضوح نشان داده‌اند؛ اما آیا صنعت سرگرمی و خبر‌رسانی هم، چنین تکانه‌های عمیق را تجربه خواهند کرد. آیا همان‌طور که شرکت‌های حمل‌و‌نقل آنلاین توانستند آژانس‌های حمل‌و‌نقل شهری را در بازار کسب‌و‌کار گوشه‌نشین کنند؛ شبکه‌های اینترنتی هم به رقیبی جدی برای رسانه ملی تبدیل شده‌اند.

https://asemandaily.ir/post/338

ش.د9602305

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات