تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۰۵۲۴۴

موازنه رعب بين رژيم صهيونيستي و مقاومت اسلامي لبنان

(روزنامه اطلاعات ـ 1396/06/09 ـ شماره 26807 ـ صفحه 12)

برگزاري يازدهمين سالگرد جنگ 33 روزه در دشت خيام، پيام‌هاي ويژه‌اي به همراه دارد. اين جا همان جايي است که به رغم بمباران‌هاي هوايي و گلوله باران متوالي در سال 2006 توسط ارتش اشغالگر اسرائيل، پايداري و مقاومت کردند و در همين دشت بود که تانک‌هاي مرکاواي ارتش رژيم صهيونيستي آماج حملات نيروهاي مقاومت اسلامي قرار گرفته و به قبرستان تانک‌هاي اسرائيلي شهرت يافت.

به گزارش خبرنگار ايسنا در لبنان،سيد حسن نصرالله از اين امر غفلت نمي‌کند و تاکيد مي‌کند روستاي خيام همچون ديگر روستاهاي جنوبي لبنان 33 روز در مقابل سخت‌ترين بمباران‌هاي هوايي و آتش باري توپخانه‌اي اسرائيل مقاومت کردند و بالاخره موفق شدند ضربات سنگيني بر نيروي پياده نظام ارتش اسرائيل وارد کرده و نيروهاي زرهي آنها از جمله تانک‌هاي مشهور مرکاوا را با موشک‌هاي دوش پرتاپ و از مسافت نزديک منهدم کنند به گونه‌اي که دشت خيام به قتلگاه مرکاوا شهرت يافت.سيد حسن نصرالله که سخنوري زبردست در جهان عرب به شمار مي‌رود مي‌داند که چگونه از پيروزي‌هاي نظامي به دست آمده در هر جنگي استفاده کند تا روان و اعصاب دشمن را به هم ريزد.

جنگ 33 روز ذلت اسرائيل بود

اسرائيل که با هدف نابودي مقاومت اسلامي و نيروهاي جنگجوي حزب‌الله لبنان در يازده سال پيش جنگي بزرگ و همه جانبه عليه لبنان آغاز کرده بود به تعبير سيد حسن نصرالله جز ننگ و ذلت چيزي نصيبش نشد زيرا نه تنها حزب‌الله نابود نشد که پس از آن به قدرتش و شوکت ملي‌اش در لبنان و جهان عرب افزوده شد. دبيرکل حزب‌الله در يازدهمين سالگرد جنگ سي و سه روزه در دشت خيام با تمجيد از افتخارات مقاومت اسلامي در اين جنگ تاکيد مي‌کند که از آن سال تاکنون هنوز که هنوز است اسرائيل داستان نبردهاي 33 روزه را مرور مي‌کند که چگونه نيروهاي جنبش مقاومت اسلامي و نيروهايي نامنظم در ميداني کم‌وسعت موفق شدند در برابر هجوم يکپارچه زميني، دريايي و هوايي اسرائيل نه تنها مقاومت کنند که ضرباتي سهمگين بر ارتش اسرائيل وارد کرده که با هيچ دوره‌اي از جنگهاي بين اعراب و اسرائيل قابل مقايسه نبوده است. به تعبير سيدحسن نصرالله بازخواني چند ساله اين نبرد بزرگ پيامي جز آن ندارد که ارتش اسرائيل در وصول به اهدافش در جنگ 33 روزه شکست سختي را متحمل شده است.

اعتراف اسرائيل

دبيرکل حزب‌الله لبنان بي راه نمي‌گويد. يوسي کوهن، رييس سازمان موساد پس از گذشت 6 سال از جنگ در سوريه و گسترش موج ناآرامي در منطقه خاورميانه اعتراف مي‌کند که قدرت حزب‌الله به عنوان يکي از نيروهاي نامنظم نظامي فعال در منطقه نه تنها کاهش نيافته است که قدرتي دو چندان پيدا کرده است. يوسي کوهن مي‌گويد: اکنون نيروها و طرف‌هايي در دنيا هستند که از ايران و حزب‌الله دفاع مي‌کنند که در راه حرکت به سوي اين منطقه هستند و اولين وظيفه ما است تا جلوي آنها را بگيريم. وي در ادامه با اشاره به مواضع دونالد ترامپ، رييس جمهوري ايالات متحده آمريکا تاکيد مي‌کند که از وجود او در آمريکا بايد استفاده کرد تا بتوانيم اين وظيفه مهم را اجرايي کنيم. با آن که مسلم است که يکي از اهداف گسترش موج ناآرامي و هرج و مرج در خاورميانه و گسترش جنگهاي طايفي و ظهور مجموعه‌هاي تکفيري همچون داعش سرکوب مقاومت اسلامي در منطقه خاورميانه و ايجاد درگيري مذهبي و تامين امنيت اسرائيل بوده است اما در همين حال همين جنگ‌ها و مقاومت‌ها در برابر طرح‌هاي آمريکا باعث شده است تا نيروهايي در قد و قامت ارتش‌هاي نامنظم استراتژيک در منطقه ظهور کنند که در جريان نبرد با مجموعه‌هاي تروريستي قدرتي دوچندان در برابر آمريکا و اسرائيل دست پيدا کنند که حزب‌الله لبنان يکي از مصاديق بارز آن است. بهترين دليل براي اين وضعيت آزادسازي حلب و مناطق مهمي از سوريه از دست نيروهاي جبهه النصره و داعش و اخيرا نيز آزادسازي مناطق عرسال در مرزهاي شرقي لبنان توسط نيروهاي مقاومت اسلامي بوده است .

علل عدم وقوع جنگ جديد اسرائيل عليه لبنان

حالا اسرائيلي‌ها به خوبي مي‌دانند که از روز پايان جنگ 33 روزه و صدور قطعنامه 1701 و برقراري آتش بس در جنوب لبنان، حزب‌الله قدرت نظامي‌اش نه تنها در لبنان بلکه در کل منطقه فزوني يافته است، از همين رو است که دبيرکل حزب‌الله لبنان با قاطعيت مي‌گويد که عدم وقوع جنگ جديد از يازده سال پيش تاکنون عليه لبنان، احترام اسرائيل به مصوبات و قطعنامه 1701 شوراي امنيت سازمان ملل متحد نيست بلکه دليل اصلي آن وحشتي است که بر جان ارتش اسرائيل سايه افکنده که همان موازنه رعب بين نيروهاي مقاومت اسلامي و ارتش اسرائيل است به اين معنا که هرگونه حمله‌اي جديد به لبنان موجب مي‌شود تا اسرائيل هزينه‌هاي بسيار سخت و جانکاه پرداخت کند که اين بار فقط شامل شمال فلسطين اشغالي نخواهد بود بلکه شمال تا جنوب اسرائيل را نيز در بر مي‌گيرد.

اسرائيل فقط زبان زور مي‌شناسد

سيد حسن نصرالله در يازدهمين سالگرد جنگ 33 روزه به درون جامعه اسرائيل پيامي صريح و روشن مي‌فرستد و تاکيد مي‌کند که اسرائيل همچنان که هر چه به دست آورده جز با زور و سلاح نبوده پس زباني جز زور و قدرت نمي‌شناسد و در جمله‌اي معنادار خطاب به اسرائيلي‌ها مي‌گويد:ما بارها تاکيد کرديم که وقتي قدرت خود را در معادله ارتش، ملت و مقاومت حفظ مي‌کنيم آنگاه ديوار بزرگتري در برابر اسرائيل ايجاد مي‌شود و ترس آنها بزرگتر مي‌شود و آنگاه جهان به تو احترام مي‌گذارد زيرا ما در جهاني از گرگ‌ها زندگي مي‌کنيم که در آن جز به قدرتمندان اعتراف نمي‌کنند. سيدحسن نصرالله تاکيد مي‌کند همين معادله است که باعث شده تا انديشه جنگ جديد اسرائيل عليه لبنان خاموش بماند.

ترامپ نمي‌داند حزب‌الله جزيي از دولت لبنان است

نصرالله مواضع ترامپ، رييس جمهور آمريکا را به سخره مي‌گيرد هنگامي که ترامپ اعلام مي‌کند دولت آمريکا در کنار دولت لبنان در مبارزه عليه داعش و تروريسم قرار دارد. سيد حسن نصرالله در اين باره مي‌گويد: ترامپ نمي‌داند که حزب‌الله جزيي از دولت لبنان است و نمي‌داند که دولت لبنان تاکنون هرگز به جنگ با داعش به عنوان يک معرکه نظامي وارد نشده است. نصرالله تاکيد مي‌کند اقدامات ايذايي آمريکا عليه بانک‌ها و موسسات مالي و پولي لبنان با هدف محاصره حزب‌الله هيچ تاثيري بر اراده حزب‌الله نخواهد گذارد. وي با تکيه بر مواضع انتخاباتي ترامپ که باراک اوباما و هيلاري کلينتون را سازندگان داعش توصيف کرده بود تاکيد مي‌کند که تروريسم در منطقه آمريکا و اسرائيل هستند.

مقاومت و سقوط "اسرائيل بزرگ "

از نگاه دبيرکل حزب‌الله لبنان اين نيروهاي مقاومت اسلامي لبنان بوده‌اند که در سال 2000 با آزادي جنوب لبنان و در جنگ 33 روزه با پايداري و مقاومت طرح اسرائيل بزرگ و طرح خاورميانه جديد را که از سوي کاندوليزا رايس در سال 2006 در بيروت اعلام شد به شکست کشاندند و نتيجه آن شده است که امروز نيروهاي حزب‌الله لبنان يکي از مقتدرين نيروهاي بالقوه منطقه خاورميانه به شمار مي‌روند.

ديمونا در تيررس است

نصرالله بهترين موضوع را براي قدرت تاکتيکي مقاومت در برابر اسرائيل به رخ مي‌کشد و اشاره به اقدام پيش دستانه اسرائيل در تخيله شهر حيفا از گازهاي آمونياک مي‌کند که در هر جنگي عليه لبنان مي‌توانست آماج حملات موشکي نيروهاي مقاومت اسلامي لبنان قرار گيرد،اما سيد حسن نصرالله بار ديگر بر موج رواني عليه اسرائيل مي‌نشيند و به اسرائيل مي‌گويد که شما حتما بايد به فکر مرکز اتمي ديمونا در وسط اسرائيل نيز باشيد چرا که به مراتب خطرناکتر از انبار گازهاي حيفا هستند.

لزوم ارتباط دولت و ارتش لبنان با دولت و ارتش سوريه

وي حزب‌الله را به نيرويي فراتر از احزاب سياسي توصيف مي‌کند و از همين منبر همه طرف‌هاي سياسي در لبنان را به جهت گيري در چارچوب حفظ مصالح ملي لبنان فرا مي‌خواند و از همه رقباي سياسي مي‌خواهد تا از همراهي با سياست‌هاي آمريکا که تلاش دارد تا حزب‌الله را نيرويي تروريستي معرفي کنند فاصله بگيرند. وي از همين منظر ملي‌گرايي، دولت و همه احزاب سياسي لبنان را دعوت مي‌کند تا واقعيت تحولات کنوني در سوريه را در نظر بگيرند و روابط دولت سوريه و لبنان را از سر گرفته زيرا اين امر پيش از آن که مصالح سوريه را در پي داشته باشد مصالح لبنان را در بر دارد زيرا بجز فلسطين اشغالي که نظام آن به عنوان دشمن رسمي لبنان تلقي مي‌شود تنها راه ارتباطي زميني لبنان از طريق خاک سوريه است و لبنان براي حفظ امنيت خويش و ترانزيت توليدات صنعتي و کشاورزي‌اش به راه سوريه به سوي اردن و عراق نياز دارد. اين در حالي است که پس از پيروزي‌هاي حزب‌الله در منطقه عرسال در شرق لبنان و اخراج نيروهاي جبهه النصره از اين منطقه اکنون بحث عمليات ارتش لبنان عليه داعش مي‌باشد که لازمه آن هماهنگي قطعي بين ارتش سوريه و لبنان مي‌باشد اما برخي سياستمداران لبناني که در فلک سياسي آمريکا حرکت مي‌کنند مانع از انجام هرگونه هماهنگي ارتش‌هاي دو کشور مي‌باشند؛ اين در حالي است که عدم هماهنگي با ارتش سوريه مي‌تواند ضربات و خسارات جاني جبران‌ناپذيري را از سوي داعش متوجه ارتش لبنان کند.

در اين ميان حزب‌الله لبنان که در هماهنگي کاملي با ارتش لبنان به سر مي‌برد خواستار هماهنگي با ارتش سوريه پيش از هرگونه عمليات نظامي ارتش لبنان عليه داعش در شرق اين کشور است تا با موفقيت اجرا شود. نصرالله تاکيد کرد که پيروزي بر داعش در مناطق اشغالي لبنان فقط مربوط به مسئله وقت و زمان عمليات است و ريشه‌کني داعش از اين مناطق قطعي است.

طرح داعش در حال نابودي است

در سايه تحولات جديد در سوريه و عراق و شکست‌هاي مهلکي که داعش توسط نيروهاي الحشدالشعبي و ارتش عراق در موصل و نقاط مرزي مشترک عراق و سوريه متحمل شده است، سيد حسن نصرالله تاکيد مي‌کند که طرح برپايي خلافت داعش در غرب عراق و شرق سوريه به شکست کامل رسيده است و طومار داعش به زودي پيچيده مي‌شود. از همين رو است که حتي آمريکا وارد مذاکرات سياسي با روسيه مي‌شود تا مصالح خود را در سوريه حفظ کند. وي با تشريح اين شرايط از همه طرف‌هاي سياسي لبناني که بر روي سقوط نظام سوريه حساب‌هاي غلط باز کرده بودند مي‌خواهد تا در محاسبات خود تجديد نظر کرده و اجازه دهند تا دولت و ارتش لبنان براي حفظ امنيت و مصالح لبنان با دولت و ارتش سوريه ارتباط برقرار کنند.

نداي انساني و جهاني براي يمن

سيد حسن نصرالله در پايان مراسم يازدهمين سالگرد جنگ سي و سه روزه با مخاطب قرار دادن جهانيان از همه دولت‌ها، موسسات و سازمان‌هاي بين‌المللي و انساني خواست تا اقدامي عاجل براي پايان جنگ در يمن اتخاذ کرده و به محاصره ظالمانه مردم يمن خاتمه دهند؛ محاصره‌اي که باعث شده است تا صدها در اين حال،وزير آموزش رژيم صهيونيستي تاکيد کرد : مصلحت کنوني اين رژيم اقتضا مي‌کند که هيچگونه جنگ و رويارويي با حزب‌الله لبنان صورت نگيرد."نفتالي بنت" وزير آموزش رژيم صهيونيستي در واکنش به اظهارات سيد حسن نصر‌الله، دبيرکل حزب‌الله لبنان اظهار داشت که در صورت وقوع هرگونه جنگي با حزب الله لبنان، اسرائيل ضربه سختي به دولت لبنان و نهادها و موسسات آن وارد کرده و اين کشور را نابود خواهد کرد.اين در حالي است که سيدحسن نصرالله گفته بود اسرائيل از هرگونه رويارويي با حزب‌الله خودداري مي‌کند، زيرا مي‌داند که چنين جنگي چه هزينه سنگيني برايش به دنبال دارد. سيدحسن نصرالله خاطر نشان کرد که ترس و هراس رژيم صهيونيستي از مقاومت، دليل ضعف و ناتواني اين رژيم است در حالي که در گذشته لبنان و ملت لبنان را تحقير مي‌کرد.وي اشاره کرد: امروز روحيه ما در بالاترين سطح ممکن قرار دارد و اسرائيل مي‌خواهد در اين زمينه با ما رقابت کند اما هرگز موفق نخواهد شد. دبيرکل جنبش حزب‌الله لبنان تاکيد کرد که "اسرائيل" بايد به جاي تخليه مخازن آمونياک شهر حيفا، به خوبي درباره رآکتورهاي هسته‌اي ديمونا فکر کند؛ چرا که اين مساله نشانگر ترس آن از قدرت مقاومت و حسابي است که از اين جريان مي‌برد.

از سوي ديگر، گادي آيزنکوت، رئيس ستاد مشترک ارتش رژيم صهيونيستي گفته که حزب‌الله در راس اولويت‌هاي ارتش اسرائيل قرار دارد. وي تصريح کرد: اولويت اصلي ما جبهه شمالي است و طرح‌هايي دفاعي و هجومي براي اين جبهه داريم. آيزنکوت ضمن اشاره به اينکه حزب‌الله به جنگ در سوريه سرگرم است، اظهار داشت: ما هرگز اجازه نمي‌دهيم که اين مساله ما را فريب دهد. وي همچنين تاکيد کرد که حزب‌الله در وضعيت استراتژيک سخت و پيچيده‌اي قرار دارد اما با اين حال ارتش طرح‌هايي دفاعي و هجومي براي مقابله با آن انديشيده است.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2017\08\08-30\20-38-55.htm&storytitle=%E3%E6%C7%D2%E4%E5%20%D1%DA%C8%20%C8%ED%E4%20%D1%8E%ED%E3%20%D5%E5%ED%E6%E4%ED%D3%CA%ED%20%E6%20%E3%DE%C7%E6%E3%CA%20%C7%D3%E1%C7%E3%ED%20%E1%C8%E4%C7%E4

ش.د9602330

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات