تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۰۵۲۵۰

چالش‌آفريني ترامپ در شبه جزيره کره (بخش اول)

(روزنامه اطلاعات ـ 1396/06/07 ـ شماره 26805 ـ صفحه 12)

دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا با رويکردها و سياست‌هاي نسنجيده خود درباره کره شمالي به چالش‌هاي جدي دامن مي زند. از نگاه تحليلگران عرب پيامد تصميم و اقدامات ترامپ براي شبه جزيره کره ، آمريکا و متحدان ناگوار خواهد بود.به گزارش گروه پژوهش و تحليل خبري ايرنا، رئيس‌جمهوري آمريکا در ادامه تهديدها عليه پيونگ يانگ گفت: اگر «کيم جونگ اون» رهبر کره شمالي به تهديدهاي علني ايالات متحده ادامه دهد و يا در روابط با جزيره «گوام» يا هر قلمرويي از آمريکا يا متحدان آن کاري بکند، خيلي زود پشيمان خواهد شد.

ترامپ تهديد کرد در صورتي که کره شمالي غيرعاقلانه عمل کند راه حل‌هاي نظامي اکنون آماده و مهيا است. اميدوارم راه ديگري پيدا کند. تنش ميان پيونگ‌يانگ و واشنگتن از زماني شدت گرفت که ترامپ در واکنش به آزمايش‌ موشک‌هاي قاره پيماي کره شمالي گفت چنانچه اين کشور به تهديدهايش ادامه دهد با آتش و خشمي که دنيا تاکنون به خود نديده روبرو خواهد شد. در برابر اين سخنان، کره شمالي هم اعلام کرد طرحي براي حمله موشکي به جزيره گوام که بخشي از قلمروي آمريکا است و بمب افکن‌هاي راهبردي اين کشور در آن نگهداري مي‌شود در دست تهيه دارد.

افزايش تنش ميان آمريکا و کره شمالي

تارنماي «رام الله» فلسطين، روزنامه‌هاي «الاخبار» لبنان، «الراي» کويت، «القدس‌العربي» و «العرب» چاپ لندن با اشاره به تهديد کره شمالي توسط ترامپ و عکس‌العمل مقام‌هاي کره شمالي، افزايش تنش ميان کره شمالي و آمريکا را در کانون توجه قرار دادند.به نوشته تارنماي رام الله پس از اينکه ترامپ کره شمالي را به آتش و خشم تهديد کرد تنش ميان پيونگ يانگ و واشنگتن افزايش يافته است. تنها چند ساعت پس از تهديدهاي ترامپ نگذشته بود که رهبر کره شمالي، آمريکا را تهديد کرد که در صورت حمله به کره شمالي جزيره گوام را هدف قرار خواهد داد. با افزايش درگيري‌هاي لفظي اين خطر وجود دارد که امور از کنترل خارج شود.به نوشته روزنامه الاخبار، همزمان با اظهارات بي‌سابقه ترامپ نگراني از رخ دادن جنگ هسته‌اي به سطح بالايي رسيده است. ناظران و سياستمداران با انتقاد از ترامپ، او را مسوول هر گونه درگيري معرفي مي کنند. مردم در روزهاي گذشته پس از اظهارات مقامات آمريکا و کره شمالي احساس مي کند جهان در آستانه جنگ هسته‌اي قرار گرفته است. نگراني‌ها پس از اينکه ترامپ، پيونگ يانگ را به خشم و آتش تهديد کرد به اوج خود رسيده است. اين در حالي است که کره شمالي هم تهديد کرده است جزيره گوام را هدف قرار خواهد داد. برپايه گزارش خبرگزاري رسمي کره شمالي، اين کشور اعلام کرد با دقت طرحي را براي حمله موشک‌هاي بالستيک ميان برد به جزيره گوام، در دست تهيه دارد. به نوشته روزنامه الراي، ترس شمار بسياري از مردم عادي و مسئولان آمريکا را فراگرفته است. اين ترس به دليل تهديدهاي کره شمالي براي حمله به آمريکا نيست. بلکه آنان از گستاخي‌هاي ترامپ ترس دارند که کره شمالي را تهديد به خشم و آتش کرده است. مردم آمريکا اتفاق نظر دارند که اين اظهارات بي‌نظير است و هيچ يک از روساي جمهوري آمريکا پيش از اين چنين اظهاراتي بر زبان نياورده است.

روزنامه القدس العربي در گزارشي با عنوان «ترامپ و کيم جونگ اون کدام يک نخست دکمه بمب هسته اي را فشار خواهند داد» نوشت: در نهايت اظهارات خشونت بار ترامپ و اوضاع داخلي نگران کننده آمريکا و شوخي‌هاي خطرناک همه چيز را تمام نخواهد کرد. خطرناک بودن وضعيت کره شمالي و احساس خطر آمريکا به عنوان قدرت برتر جهان از اين خطر موضوعي است که همه چيز را مشخص خواهد کرد. استفاده از موشک‌هاي حامل کلاهک هسته‌اي متاسفانه همه را به ياد پايان جنگ جهاني دوم و بمباران ناکازاکي و هروشيما مي اندازد. اگر موشک‌هاي کره‌شمالي در خاک آمريکا فرود آيند اين در واقع انتقام تاريخي از بمباران هسته‌اي ژاپن است. روزنامه العرب در گزارشي به قلم «خطار ابودياب» نوشت: با وجود تنش‌هاي آشکار و افزايش درگيري کلامي به نظر نمي رسد که درگيري نظامي رخ دهد، زيرا ابزارهاي فشار ديپلماسي و اقتصادي هنوز هم کارايي دارد. اما احتمال بالاي رقم خوردن سناريوي آرامش، سناريو حمله پيشدستانه آمريکا به پايگاه‌هاي موشکي کره‌شمالي و حمله‌هاي هوايي، دريايي، زميني و سايبري را از بين نمي برد. حمله‌اي که زيرساخت‌هاي کره شمالي را ويران خواهد کرد. در اين زمينه برخي محافل دور از ذهن نمي دانند کره شمالي عکس‌العمل خشني از خود عليه سئول پايتخت کره جنوبي و پايگاه‌هاي آمريکا در گوام نشان دهد.

انتقادها از مشخص نبودن راهبرد آمريکا درباره کره شمالي

تارنماي رام الله و روزنامه الاخبار با اشاره به نامشخص بودن راهبرد آمريکا درباره کره شمالي، انتقاد مقام‌هاي سياسي و تحليلگران از رويکرد ترامپ را در کانون توجه قرار دادند. به نوشته تارنماي رام‌الله به نظر مي رسد سياست آمريکا درباره کره شمالي از زمان آغاز رياست جمهوري ترامپ با تناقض‌هايي همراه است.

هفته گذشته «رکس تيلرسون» وزير امور خارجه آمريکا گفت: آمريکا تهديدي براي کره شمالي نيست و سرنگوني دولت کنوني پيونگ يانگ هدف واشنگتن نيست. تاکنون تيلرسون تلاش کرده است اوضاع را آرام سازد. او گفت مردم آمريکا شب‌ها آسوده بخوابند. اما اظهارات ترامپ بر خلاف اظهارات تيلرسون است. مشکل اين است که نمي توان هيچ گونه راهبرد مشخصي در آمريکا درباره کره شمالي ملاحظه کرد.در اين زمينه «لايريک بال باخ» کارشناس مسائل کره شمالي در دانشگاه آزاد برلين گفت: آمريکا از راهبرد فشار و تعهد سخن به ميان مي آورد و تا کنون هيچ تعهدي در واقعيت نديديم. بر پايه اين گزارش، «آدم ماونت» تحليلگر مرکز پيشرفت سياست آمريکا از سياست‌هاي ترامپ انتقاد کرد. او به روزنامه «گاردين» گفت:دولت ترامپ در سياست خود درباره کره شمالي با خود هم اختلاف دارد و هنوز هم به دنبال راه حل‌هاي آسان است. اين در حالي است که راه حل آساني وجود ندارد.به نوشته روزنامه الاخبار، ناظران و تحليلگران از اظهارات ترامپ درباره کره شمالي انتقاد کرده اند و گفته اند اين اظهارات بخشي از منطق ديپلماسي است که طي سال‌هاي گذشته در کنش‌هاي واشنگتن و پيونگ يانگ حکم فرما است.

اين تحليلگران معتقدند اظهارات آتشين ترامپ و مقام‌هاي کره شمالي جنگي را به دنبال خواهد داشت که ما خواهان آن نيستيم. به نوشته روزنامه الاخبار، «اليوت اِنگل» عضو کميته امور خارجي شوراي نمايندگان دموکرات از خط قرمز سخيف ترامپ درباره تهديدهاي پي درپي پيونگ يانگ انتقاد کرد. او گفت امنيت آمريکا تنها برقدرت ارتش استوار نيست. بلکه اعتبار فرمانده کل نيروهاي مسلح نيز در اين زمينه مهم است.

الاخبار افزود: «جان مکين» سناتور جمهوريخواه هم درباره عکس العمل‌هاي ترامپ ترديد کرد و اظهار داشت: رهبران بزرگ تنها زماني که آماده تحرک باشند دشمنان خود را تهديد مي کند. اما ما مطمئن نيستيم که رئيس جمهوري آمريکا آماده تحرک است. به نوشته الاخبار «کيلو شانگ» کارشناس مسائل کره شمالي گفت: گمراهي ترامپ خطرهاي بسياري را به دنبال دارد که احتمال جنگ هسته اي در راس آن خطرات است .

به چالش کشيدن ترامپ توسط پيونگ يانگ

روزنامه راي اليوم با اشاره به عکس‌العمل رهبر کره شمالي در برابر جنجال آفريني‌هاي ترامپ، چالش‌هاي آمريکا درباره کره شمالي را بررسي کرد.به نوشته روزنامه راي اليوم، شايد رهبر کره شمالي تنها کسي است که به طور آشکار آمريکا را به چالش کشيده است و بر حق کره در گسترش سلاح اتمي و موشک‌هاي بالستيک و استفاده از آن در دفاع از کشور در برابر هرگونه حمله احتمالي آمريکا تاکيد دارد.به نوشته راي‌اليوم، همه تهديدهاي ترامپ عليه کره شمالي از جمله اينکه پيونگ يانگ را به زميني سوخته تبديل کرده و نظام حاکم آن را سرنگون خواهد کرد و از قدرت کلاسيک و هسته‌اي آمريکا در اين زمينه استفاده خواهد کرد فقط به اين دليل است که کره شمالي سامانه موشک‌هاي بالستيک خود را توسعه داده است؛ به طوري که اين سامانه‌ها قادرند به خاک آمريکا برسد و همچنان هم آزمايش‌هاي موشکي خود را در اين زمينه ادامه مي دهد. اين تهديدها کم ترين تاثيري در رهبر کره شمالي نداشته است و در واکنش اعلام کرد فرماندهي نظامي کشورش نقشه پرتاب موشک‌هاي بالستيک به سمت پايگاه نظامي هسته‌اي آمريکا در جزيره گوام را در دست دارد.کيم جونگ اون نمي خواهد پايگاه‌هاي نظامي آمريکا را به طور مستقيم هدف قرار دهد. بلکه با اين اظهارات به دنبال قدرت نمايي در برابر آمريکا، جهان و در تنگنا قرار دادن ترامپ است. افزون بر اين، او مي خواهد توانايي دفاعي آمريکا را در بوته آزمايش قرار دهد و نشان دهد اين توانايي در برابر موشک‌هاي کره شمالي ناتوان است. اين موضوع، فاجعه اي براي آمريکا و اعتبار نظامي آن است.

راي اليوم افزود: تيلرسون وزير خارجه آمريکا در تلاش براي کاهش تهديدهاي رئيس جمهوري آمريکا است. او گفت:کشورش آماده گفت وگو با کره شمالي به منظور حل و فصل بحران کنوني است و مشکل آمريکا با کره شمالي فقط مربوط به آزمايش‌هاي اتمي نيست. بلکه به آزمايش‌هاي موشک‌هاي بالستيک اين کشور نيز مربوط مي شود. نکته قابل توجه اينکه تحريم‌هاي جديد شوراي امنيت عليه کره شمالي که زير فشار آمريکا اعمال شد، باعث نخواهد شد رهبر کره شمالي از آزمايش موشک‌هاي بالستيک چشمپوشي کند اگر چه اين آزمايش‌ها سالانه يک ميليارد دلار براي خزانه دولتي هزينه داشته باشد. زيرا چين، روسيه و تايلند بيشتر نياز خود به آهن، زغال و ماهي را از کره شمالي تامين مي کنند. در اين ميان بايد در نظر داشت جنگ لفظي و ناسزاي آمريکا به رهبر کره شمالي او را به هراس نمي اندازد. زيرا او رهبر يک کشورعربي نيست و اگر مهارت در حکومت را تسليم و بالابردن پرچم سفيد در برابر نخستين تهديد آمريکا بدانيم، بايد بگوييم بي شک رهبر کره شمالي به چنين مهارتي نياز ندارد. زيرا او آگاه است که هر کس تسليم شد چيزي جز توهين و حقارت نصيبش نشده است و در برابر باج خواهي قرار گرفت.

پيامدهاي جنگ ميان آمريکا و کره شمالي

روزنامه القدس العربي با اشاره به تنش ميان واشنگتن و پيونگ يانگ، پيامدهاي ادامه اين تنش‌ها را مورد توجه قرار داد. به نوشته روزنامه القدس العربي، کارشناسان معتقدند آمريکا و همپيمانان آن مي توانند در هرگونه سناريوي نظامي که بتوان آن را تصور کرد کره شمالي را ويران سازند. از جمله اين سناريوها استفاده کيم جونگ اون از سلاح هسته اي است. در اين صورت آمريکا بهانه اي براي تبديل کره جنوبي به خاکستر هسته اي دارد. اما تحليلگران آمريکا به واقعيت‌هاي ترسناک در هرگونه جنگ احتمالي ميان واشنگتن و پيونگ يانگ اشاره کرده اند. آنها گفته اند پيونگ يانگ مي تواند سئول پايتخت کره جنوبي را بمباران کند. همچنين آنها گفته‌اند بايد موضوع فروپاشي آسمان خراش‌ها و بناهاي سربه فلک کشيده و فرار ميليون‌ها تن از کشتار وحشتناک را در نظر داشت.

اين صحنه ترسناک آغازي براي آنچه است که در ژاپن رخ داد. واشنگتن، سئول و توکيو قدرت کافي براي ويران‌سازي بخش بزرگي از ارتش کره شمالي را دارند. اما ويراني‌هاي جنگ مصيب بار خواهد بود. زيرا ارتش يک ميليون و 100هزار نفري کره شمالي با در اختيار داشتن 4هزار و 300 تانک، تعداد بالايي از توپخانه و موشک، زيان‌هاي باور نکردني به بار خواهد آورد. کره شمالي هزاران تونل به سوي کره جنوبي حفر کرده است که مي‌تواند براي گسترش وحشت و هرج و مرج از آنها استفاده کند.          ادامه دارد...

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2017\08\08-28\19-49-27.htm&storytitle=%8D%C7%E1%D4%20%C2%DD%D1%ED%E4%ED%20%CA%D1%C7%E3%81%20%CF%D1%20%D4%C8%E5%20%CC%D2%ED%D1%E5%20%98%D1%E5

ش.د9602328

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات