تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۰۵۴۷۲
عارف - مطهري در دانشگاه پلي‌ تكنيك

رقيب را با صندوق راي حذف مي‌كنيم

اشاره: عصر روز گذشته دانشگاه اميركبير تهران (پلي تكنيك) شاهد حضور و سخنان جنجالي دو چهره‌اي بود كه به گمان بسياري از فعالين سياسي راي اول و دوم مردم تهران را به خود اختصاص خواهند داد. محمد‌رضا عارف و علي مطهري ديروز ميهمان همايش «انتهاي جمهوري بهارستان» بودند. گويي اين دانشگاه پلي تكنيك است كه صاحب سخن را بر سر ذوق مي‌آورد چه آنكه هركس در آمفي تئاتر مركزي اين دانشگاه سخن مي‌گويد مجبور است به مطالبات دانشجوياني پاسخ دهد كه پيشرو بودن را از اسلاف‌شان آموخته‌اند و همچنان تندترين مواضع اصلاح‌طلبان را بايد از تريبون اين سالن شنيد. روز گذشته هم اين قاعده استثنا بر نداشت و عارف و مطهري سخناني گفتند كه شايد در هيچ دانشگاهي بر زبان نرانده‌اند. عارف از رفع حصر گفت و مطهري از بلاي تحريم انتخابات كه حاصلش مجلس نهم است. علي مطهري كه اين روزها در حال تبديل شدن به يك اصلاح‌طلب تمام عيار است و حضورش در ليست انتخاباتي اين جريان هم قطعي شده آنقدر از فضاي مجلس نهم به تنگ آمده كه تا اسم تحريم انتخابات برده شد و دانشجويي از نا اميدي براي راي دادن گفت به حرف آمد كه «اگر شركت نكنيد نتيجه‌اش مجلس نهم خواهد بود.» دانشجويان پلي تكنيك ديروز براي عارف و مطهري سنگ تمام گذاشتند و نه‌تنها صندلي‌هاي سالن آمفي تئاتر مركزي را پر كرده بودند كه در ساير فضاهاي خالي سالن هم ايستاده و نشسته روي زمين به سخنان ميهمانان گوش مي‌دادند. حالا شايد بيشتر بتوان به مشاركت گسترده و نتيجه انتخابات ٧ اسفند اميدوار بود. موتور انتخاباتي دانشگاه كه روشن شود جامعه هم به تكاپو مي‌افتد.
پایگاه بصیرت / مريم وحيديان

(روزنامه اعتماد – 1394/11/27 – شماره 3467 – صفحه 11)

به كم‌مهري‌ها توجه نمي‌كنيم

محمدرضا عارف در اين مراسم با بيان اينكه خوشحالم كه نخستين حضور انتخاباتي‌ام در دانشگاه است، اظهار داشت: دانشگاه ثابت كرده كه جايگاه ويژه‌اي در بين مردم دارد. جوانان و دانشگاهيان مرجعيت ويژه‌اي در ميان مردم هستند و اين مساله را در طول سه تا چهار دهه اخير ثابت كرده است. وي افزود: خلق حماسه ٩٢ به‌خاطر دانشجو و دانشگاهيان بود. ما از جوانان تشكر مي‌كنيم كه با وجود اينكه در سال ٩٢ با سردي رو به رو شدند اما دلسرد نشدند. عارف با تاكيد بر اينكه برجام نتيجه سختكوشي جوانان و نخبگان كشور بود، تصريح كرد: ما در پروژه برجام نتيجه عيني همدلي در كشور را مي‌بينيم. در اين مورد از كشور يك صدا به گوش رسيد و نتيجه آن را نيز در سطح سياست خارجي مشاهده كرديم و توانستيم تحريم‌هاي ظالمانه را كه سال‌ها مشكل در كشور ايجاد كرده بود از ميان‌برداريم.

وي با بيان اينكه اگر همدلي و همزباني نبود برجام به دست نمي‌آمد، گفت: با وجود تبليغات بسياري كه عليه كشور ما در جريان بود ما در اين پروژه پيروز شديم. رييس شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان گفت: با توجه به تفكر اسلامي و روحيه اصلاح‌طلبي با روش‌هاي غيرقانوني رقيب را حذف نمي‌كنيم، بلكه مردم با حضور در پاي صندوق‌هاي راي رقباي‌مان را حذف مي‌كنند. محمد‌رضا عارف با بيان اينكه در انتخابات ٩٤ ما با دو رويداد مهم سياسي و سرنوشت ساز رو به رو هستيم، گفت: انتظار ما اين بود كه وفاداران نظام و دلسوزان انقلاب امكان حضور در انتخابات را داشته باشند و شاهد انتخاباتي رقابتي باشيم. چه كنيم كه خيلي از نيروهاي اصلاح‌طلب امروز رد‌صلاحيت شده‌اند اما همواره ازابتدا اولويت ما ترجيح منافع ملي بر منافع جناحي بوده است و راهبردي جز حضور حداكثري مردم پاي صندوق‌هاي راي نمي‌شناسيم.

وي افزود: اميدواريم در سال ٩٤ با حضور حداكثري مردم در انتخابات برجامي ديگر رقم بخورد. قطعا طرف مقابل ما در برجام دوم از خانواده انقلاب هستند. نگاهي به مسائل منطقه‌اي و لزوم امنيت در كشور از دلايلي است كه حضور مردم پاي صندوق‌هاي راي را لازم مي‌كند. در دنياي اسلام شاهد برادر كشي و نسل‌كشي هستيم. حل‌و‌فصل مسائل منطقه نياز به نقش‌آفريني مردم دارد. عارف با بيان اينكه ما از همه نخبگاني كه نهضت ثبت نام را به راه انداختند تشكر مي‌كنيم، گفت: از شما مي‌خواهيم كه همان روحيه انگيزه و شور را حفظ كنيد. ما به دليل بي‌مهري‌ها و كم مهري‌ها كنار نمي‌كشيم. وي افزود: نخبگان بايد اصرار به مشاركت حداكثري مردم داشته باشند. مشابه آنچه در سال ٩٢ اتفاق افتاد و حتي بايد آنچه در سال ٩٢ رخ داد را ارتقا ببخشيم. حماسه جوانان اين است كه ٢٧ درصد راي خاكستري را پاي صندوق راي بكشانند.

تاكيد بر آرامش در زمان انتخابات

معاون اول دولت اصلاحات با بيان اينكه نظارت در مجلس بايد براي پيشرفت امور باشد، گفت: برخي از مجلس تنها براي مچ‌گيري استفاده مي‌كنند. وي افزود: شعار اميد، آرامش و رونق اقتصادي را آگاهانه انتخاب كرديم. اين شعار تنها براي نوشتن روي بنر‌ها نيست بلكه براي اجرا است. اميد رمز پيشرفت به سمت آينده‌اي درخشان است. ما مي‌دانيم كه بيش از هر زماني به آرامش در كشور نياز داريم. بايد توجه كنيم كه هيچ عملي حتي از ناحيه يك نفر كه آرامش را بگيرد به نفع كشور و نظام نيست. وي با تاكيد بر اينكه مي‌دانم جواني دانشجويان ايجاب مي‌كند كه شعار‌هاي تند دهند، گفت: اصلاح‌طلبان به خوبي مطالبات قشر دانشجو را مي‌دانند.

جنبش دانشجويي بايد بداند كه امروز جرياني در كشور وجود دارد كه حيات و پيروزي خود را در به هم ريختن آرامش كشور دنبال مي‌كند. عارف با بيان اينكه برنامه اصلاح‌طلبان براي مجلس دهم در ١٢٦ بند و ٥ بخش آماده شده، گفت: توصيه ما به جوانان اين است كه با همان روحيه و نشاط و احساس تكليف سال ٩٢ به ميدان بيايند. وي افزود: با همان روحيه تكليف و نشاطي كه داريم به ميدان مي‌رويم، هيچ رفتاري نمي‌تواند جوان‌هاي سختكوش ما را براي حضور در انتخابات بي‌نشاط كند. ما به نشاط نياز داريم، خواهش مي‌كنم اگر اختلافي داريد تا هفت اسفندماه كنار بگذاريد با هم همراه شويد. نگران اختلاف نظرها هم نباشيد؛ چرا كه اختلاف نظر باعث پيشرفت مي‌شود. وي ادامه داد: از همه تشكل‌هاي دانشجويي صميمانه تشكر مي‌كنم. شما تلاش مي‌كنيد تا الگوي همدلي در كشور رشد پيدا كند.

دعواها را مي‌شود با همدلي و صحبت و همكاري در فضايي آرام حل و فصل كرد. عارف خطاب به دانشجويان حاضر در جلسه تصريح كرد: توصيه مي‌كنم اخلاق‌مداري را در هرشرايطي رعايت كنيم. در اخلاق اصلاح‌طلبي حذف رقيب فقط در پاي صندوق‌هاي راي اتفاق مي‌افتد. مردم انتخاب مي‌كنند كه رقباي ما از صندوق‌هاي راي حذف شوند. اين نوع عملكرد ريشه در اخلاق اسلامي ما دارد. در انتخابات رفتار اخلاقي به مراتب مهم‌تر از حذف رقيب است، لذا از جوانان خواهش مي‌كنم كه قانونمداري را در هيچ شرايطي كنار نگذارند.

نمايندگان مجلس بايد آزاده باشند

وي با بيان اينكه همه ما كانديدايي آزاده مي‌خواهيم اظهار كرد: كار سخت براي بستن ليست انتخاباتي اين بود كه همه ما كانديداي آزاده مي‌خواهيم. رفع حصر مطالبه جوانان و دانشجويان است و ما هم آن را مي‌دانيم، اما در كشوري زندگي مي‌كنيم كه نهادهاي نظامي و نظارتي دارد و اميدواريم اين مساله به طريق قانوني حل شود. نگاه من درباره رفع حصر همان نگاهي است كه دو سال پيش در زمان انتخابات رياست‌جمهوري داشتم. اميدوارم نتيجه انتخابات پيش رو طوري رقم بخورد كه به اين مطالبه جوانان بتوانيم پاسخ دهيم. وي در پاسخ به دانشجويي كه خواستار موضع‌گيري صريح‌تري از عارف شد، اظهار كرد: ما در شوراي عالي سياستگذاري كه براي نخستين‌بار به عنوان يك مركز مديريت اصلاح‌طلبان شكل گرفت شاهد حضور تقريبي همه شخصيت‌هاي بزرگ هستيم.

در همان چند جلسه اول روي راهبردهاي اصلي كار كرديم و مي‌دانستيم با چه مشكلات و مسائلي روبه‌رو هستيم. ما يادمان بود عده‌اي كه داراي تريبون و حمايت‌هايي بودند هشت سال اصلاح‌طلبان را به اتهام بي‌ديني، جاسوسي و اتهاماتي نظير آن محكوم كردند، اما در سال‌ها بعد از آن جريان اصيل انقلاب انتخابات سال ٩٢ را رقم زد. رييس بنياد اميد ايرانيان با تاكيد بر ضرورت فرهنگي شدن فضاي دانشگاه‌ها گفت: ‌بايد به سمتي حركت كنيم كه فضاي فرهنگي در جامعه پديدار شود و فضاي سياسي ما سياسي باشد نه امنيتي. وي در پاسخ به اين ادعا كه مردم شك دارند در انتخابات شركت كنند، تصريح كرد: اگر مردم در انتخابات شركت نكنند فكر مي‌كنند چه مي‌شود؟ جريان تندروهم نمي‌خواهد مردم در انتخابات حضور پيدا كنند. ما مي‌خواهيم مسير سال ٩٢ ادامه پيدا كند. نتيجه كنار كشيدن اصلاح‌طلبان از انتخابات مجلس فعلي شد.

شعار ما قانونمداري و تمكين به قانون است

عارف همچنين گفت: ‌دستاورد برجام فقط متعلق به دولت نيست؛ رهنمودهاي شجاعانه مقام معظم رهبري همه را به ميدان آورد. مردم خوب درك مي‌كنند كه بايد به صحنه بيايند. با نيامدن مردم و شما دانشجويان به صحنه انتخابات مجلس تشكيل مي‌شود، اما مجلسي تشكيل مي‌شود كه دغدغه شما را ندارد. براي من شعار انقلابي دادن و حرف‌هاي بي‌مهابا زدن در فضاي مجازي راحت است، اما شعار ما آرامش است. به خدا قسم نگاه ما به آينده شما جوانان است. با همراهي و همدلي مسائل ما حل مي‌شود. گام به گام بايد جلو برويم.

در گام اول موفق بوديم در فضاي ناباوري كه حتي نخبگان سياسي هم پيش‌بيني نمي‌كردند با حضور شما جوان‌ها پيروز شديم. وي در ادامه تصريح كرد: در مورد رد‌صلاحيت‌ها من خيلي وقت گذاشتم اما هيچ جلسه‌اي را رسانه‌اي نكردم؛ چرا كه نمي‌خواستم شعار بدهم و به دنبال حل مشكل بودم. رسانه‌اي كردن اين جلسات بر عهده نهادهاي قانوني مثل دولت است. دولت وظيفه دارد پاسخگوي مطالبات شما باشد. در شوراي سياستگذاري گروهي يازده نفره به نام گروه رايزني و تعامل با نهادهاي مختلف در ارتباط بود و جلساتي داشت. شعار ما قانونمداري و تمكين قانون است. اين انتخابات پيش‌رو آخرين انتخابات نيست. بعد از هفتم اسفند باز هم انتخابات‌هايي پيش روي ماست. ما نظرات خود را قانوني اعلام خواهيم كرد. رييس شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان با بيان اينكه آرامش چيزي است كه به آن نياز داريم گفت: آن چيزي كه شما مي‌خواهيد با آرامش به دست مي‌آيد.

من منشور مطالبات دانشجويي كه شما دانشجويان آن را تهيه كرده‌ايد، خوانده‌ام و احساس غرور كردم كه جريان دانشجويي ما به حدي رسيده است كه مطالبات بعضا درست خود را اينچنين طرح مي‌كند. من به عنوان معلم شما مي‌گويم كه مسير عقلانيت همان مسير عافيت طلبي و محافظه‌كاري نيست. ما با آرامش مسيرمان را طي مي‌كنيم تا در آينده آن چيزي را كه مي‌خواهيم به دست آوريم. وي با بيان اينكه خودمان را روبه‌روي نظام قرار نمي‌دهيم اظهار كرد: اصلاح‌طلبان عقب‌نشيني كردن را قبول نمي‌كنند. جمع‌بندي ما در سال‌هاي گذشته اين شد كه مشكلات‌مان را حل كنيم. ما خودمان را روبه‌روي نظام نمي‌دانيم.

درست است كه زاويه ايجاد شد و نمي‌گوييم كه چقدر در ايجاد اين زاويه ما مقصر بوديم يا تريبون دشمنان‌مان به آن دامن زدند، اما آنچه مهم است اين است كه ما خودمان را از نظام مي‌دانيم. اين موضوع هم بدان معنا نيست كه هر اقدامي را كه نهادها انجام مي‌دهند، قبول داريم. وي ادامه داد: سوال من از دانشجويان اين است كه آيا مواضع احساسي، حصر را رد مي‌كند يا به استمرار آن كمك مي‌كند؟ اگر من بخواهم در هر مرحله‌اي براي اينكه جوانان را با خودم همراه كنم، شعار رفع حصر سر بدهم چه مي‌شود؟ ما وظيفه خودمان را پيگيري موارد قانوني مي‌دانيم.

عارف با اشاره به پيروزي دولت روحاني با تلاش‌هاي اصلاح‌طلبان گفت: ما از ابتداي تشكيل شوراي سياستگذاري با توجه به نقش شوراي اصلاحات در پيروزي روحاني به صورت طبيعي همكاري با حاميان دولت را به تاييد رسانديم. گام بعدي هم در خرداد ٩٦ است كه بتوانيم با هماهنگي مطالبات همه اقشار را به اجرا در آوريم. ما خيلي راحت به اين نتيجه رسيديم كه بايد با حاميان دولت به نتيجه برسيم. وي افزود: ما با اصولگرايان در يك جريان سالم رقابت مي‌كنيم و با اعتداليون و مستقلين همكاري مي‌كنيم. يكي از دلايل طول كشيدن ارايه ليست اصلاح‌طلبان همين بود كه مي‌خواستيم ائتلاف‌مان نهايي شود. اميدواريم طي ساعات آينده يا تا فردا ليست مشترك تهران را ارايه دهيم. خواهش‌مان از جوانان اصلاح‌طلب اين است كه شرايط كشور را درك كنند.

نبايد به بهانه حفظ نظام تخلفات را توجيه كنيم

در ادامه اين مراسم علي مطهري، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر ضرورت افزايش مشاركت در انتخابات مجلس آينده گفت كه اگر ميزان مشاركت بالا باشد تركيب مجلس نيز تغيير خواهد كرد. وي با بيان اينكه زماني كه نام جمهوري اسلامي انتخاب شد عده‌اي مي‌گفتند متناقض است، گفت: دكتر مطهري و انقلابيون آن زمان به اين سوال پاسخ دادند كه خلاصه آن اين است كه جمهوري شكل آن و اسلامي محتواي آن است. به اين خاطر كه قاطبه مردم ايران مسلمان هستند و ايدئولوژي و فرهنگ اسلامي در آن وجود دارد چنين نامگذاري شد و مجلس مظهر جمهوريت و دموكراسي در يك كشور است. وي افزود: اگر در انتخابات پيش‌رو مشاركت نكنيد مجلسي شبيه مجلس نهم خواهيم داشت. توصيه من مشاركت بالا در انتخابات آينده است، به هر حال در بين كانديداهاي موجود افراد خوشفكري وجود دارند؛ لذا در انتخابات شركت كنيد و بقيه را هم براي شركت در انتخابات تشويق كنيد.

اين نماينده مجلس با اشاره به سابقه نمايندگي خود در ادوار هشتم و نهم مجلس گفت: مجلس هشتم مجلس قوي‌تر بود، در آن دوره حداقل ٥٠، ٦٠ نفر آدم خوشفكر حضور داشتند. مطهري با اشاره به برخي قانون‌شكني‌ها در دولت قبل اظهار كرد: آقاي احمدي‌نژاد اعتقاد به قانون نداشت و مي‌گفت هر قانوني را كه نخواهم اجرا نمي‌كنم در حالي كه من فكر مي‌كنم چنين فردي حتي يك ساعت نبايد سر كار خود باقي بماند. به همين دليل هم بود كه سوال از رييس‌جمهور را مطرح كردند؛ اگرچه برخي مي‌گفتند نبايد مطرح شود. متاسفانه ما گاهي كاسه‌هاي داغ‌تر از آش مي‌شويم و كار را خراب مي‌كنيم. وي تاكيد كرد: ما نبايد به بهانه حفظ نظام، تخلفات را توجيه كنيم. من فكر مي‌كنم كه مصلحت نظام هم در همين است. اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوال دانشجويي درباره تغيير ديدگاه سياسي خود خاطرنشان كرد: ديدگاه من تغييري نكرده است. من از همان ابتدا در مسائل سياسي و اجتماعي ديدگاهم نزديك به اصلاح‌طلبان بود و در مسائل فرهنگي نزديك به اصولگرايان بودم.

من حتي در دوران اصلاحات از آزادي بيان و رعايت حقوق شهروندي و افشاي قتل‌هاي زنجيره‌اي دفاع اما خيلي جاها هم از تساهل و تسامح‌هاي فرهنگي انتقاد كردم. وي ادامه داد: تغييري در من ايجاد نشده است و من همچنان روي نظارت بر مسائل فرهنگي و پوشش اسلامي تاكيد دارم و حتي وزير را براي پاسخگويي به سوالي در همين رابطه به مجلس آوردم. اينكه همه تابلوهاي فروشگاه‌ها به زبان انگليسي است و فاكتورهاي فروش هم به زبان انگليسي صادر مي‌شود مسائلي است كه روي آن حساس هستم. البته پيش از ورود به مجلس من هنوز با دولتي مثل احمدي‌نژاد مواجه نشده بودم در آن زمان ديدم آقاياني كه ادعاي اصولگرايي دارند به دليل اينكه رييس‌جمهور از خودشان است سكوت مي‌كنند؛ لذا راهم از آنها جدا شد. اما همچنان مواضع فرهنگي‌ام را دارم و تناقضي در كار نيست.

ايجاد خط قرمزهاي مصنوعي براي آزادي بيان

وي در بخش ديگري از سخنراني خود در جمع دانشجويان دانشگاه اميركبير در پاسخ به سوالي درباره خطوط قرمز در آزادي بيان، لغو برخي كنسرت‌هاي مجوزدار و بالا رفتن از ديوار برخي سفارتخانه‌ها اظهار كرد: متاسفانه گاهي در آزادي بيان خط قرمزهاي مصنوعي ايجاد كرديم كه كار درستي نيست و بايد اصلاح شود. در موضوع لغو كنسرت‌ها هم اگر كنسرت يا برنامه‌اي مجوزي از وزارت ارشاد گرفته نبايد بخش ديگري آن را بر هم بزند زيرا اين حاكي از حاكميت دوگانه است. اين غلط است. البته وزارت ارشاد بايد در دادن مجوزها دقت كند اما اگر مجوزي صادر شد نبايد جلوي آن را بگيرند.

بالا رفتن از ديوار سفارتخانه‌ها هم از ديگر روش‌هاي غلطي است كه متاسفانه اتفاق افتاده است؛ راه اصلاح اين وضعيت اين است كه گام به گام جلو برويم. گام اول انتخابات رياست‌جمهوري سال ٩٢ بود و گام دوم انتخابات مجلس دهم است. مجلسي قوي تشكيل شود. وي در پاسخ به سوال ديگري حضور برخي نظاميان در اقتصاد و سياست را آسيب دانست و خاطرنشان كرد: اينها كم كم تبديل به كارتل‌ها و تراست‌هاي بزرگ مي‌شوند و آثار منفي بر اقتصاد كشور مي‌گذارند. امام(ره) بارها درباره دخالت نهادهاي نظامي در سياست و اقتصاد هشدار دادند.

البته در دولت جديد اصلاحاتي انجام شده كه بايد ادامه داشته باشد. مطهري اشتغال را از مشكلات عمومي كشور عنوان و اظهار كرد: ما مراجعات زياد مردمي در همين رابطه داريم كه بخشي از آن ناشي از شرايط كشور است و تحريم‌هايي كه بوده و هنوز هم تا حد زيادي وجود دارد؛ البته مساله كاهش شديد قيمت نفت را هم نبايد دست كم بگيريم؛ اينكه كشوري كه بيشترين بودجه‌اش از نفت تامين مي‌شود به يك‌باره شاهد كاهش قيمت نفت از ٨٠ به ٣٠ دلار شد. دولت ناچار شد طرح‌هاي عمراني را تعطيل كند و فقط حقوق كارمندان را بدهد. وقتي طرح‌هاي عمراني تعطيل شد مشكل اشتغال به وجود مي‌آيد. برخي مي‌گويند فشار دولت براي پايين نگه داشتن تورم از نظر علم اقتصاد منطقي نبوده و بخشي از ركود ناشي از همين امر است. البته شرايط عمومي كشور در اين زمينه بي‌تاثير نبوده است. برجام قرار بود هفت، هشت ماه پيش اجرايي شود اما عربستان ١+٥ را اميدوار كرد كه با كاهش قيمت نفت ايران را به زانو درآورد. اما وقتي ديدند ايران مقاومت كرده برجام را اجرايي كردند.

وي در پاسخ به سوال ديگري درباره برجام دو نيز گفت: اينكه ما از راه گفت‌وگو بسياري از مشكلات داخلي از جمله موضوع حصر، بالارفتن از ديوار سفارتخانه‌ها و لغو كنسرت را حل كنيم حرف درست و ايده خوبي است. چرا بعضي‌ها با اين امر مخالفت مي‌كنند؟ اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس در پاسخ به سوال يكي از دانشجويان درباره خريد هواپيماي ايرباس از سوي دولت با وجود مشكلات اقتصادي اظهار كرد: قرارداد خوبي براي خريد هواپيما بسته شده و پولي بابت آن پرداخت نمي‌شود بلكه به‌ازاي كاركرد اين هواپيماها پول پرداخت خواهد شد. به هر حال وضعيت ناوگان هوايي ما نامناسب است. مردم هم وضعيت ناوگان هواپيمايي تركيه، امارات و قطر و جاهاي ديگر را مي‌بينند و مقايسه مي‌كنند. گاهي اوقات آدم احساس مي‌كند سوار گاري شده است! به هر حال مردم بايد از امكانات جديد استفاده كنند؛ به نظرم اين انتقادات بيشتر جنبه سياسي دارد.

گام در جهت رفع مشكلات با مشاركت در انتخابات

وي در پاسخ به سوال ديگري درباره دانشجويان ستاره‌دار نيز با بيان اينكه «دانشجويان ستاره‌دار واقعيتي است كه به ويژه در سال ٨٨ پررنگ شده است، خود من مراجعات زيادي از دانشجويان داشتم و تا دستم رسيده و قدرت داشتم مشكلات بعضي را حل كردم. به هر حال اين مشكل بزرگي است و ضرورتي نداشت ما اينقدر سختگيري كنيم» ابراز عقيده كرد: اينكه به صرف حضور در يك تجمع فردي از تحصيل محروم شود كار درستي نيست گاهي هم جواب درستي داده نمي‌شود. اگر مدركي از ايجاد آشوب، تخريب و آتش زدن اموال عمومي وجود داشته باشد هر حكومتي با چنين فردي برخورد مي‌كند اما نبايد به صرف حضور در يك تجمع و سر دادن شعار، كسي را از تحصيل محروم كنيم.

در اين صورت زندگي يك جوان تحت‌الشعاع قرار مي‌گيرد و دلش با انقلاب صاف نمي‌شود. اگر در چنين شرايطي يك مجلس قوي وجود داشته باشد مثلا نامه ٥٠ نماينده به وزير اطلاعات مي‌تواند مشكل را قدري حل كند. اما الان نماينده‌ها چنين نامه‌هايي را امضا نمي‌كنند و مي‌ترسند رد‌صلاحيت شوند؛ لذا اگر مجلس آزادتر باشد از اين جهت فايده بيشتري دارد. محروميت اساتيد به بهانه فتنه هم موضوعي از همين دست است. مطهري همچنين با اشاره به وقايع بعد از انتخابات سال ٨٨ ابراز عقيده كرد: ما سختگيري‌هاي شديدي به خرج داديم كه ضرورتي نداشت و باعث شد يك اعتراض مدني را به براندازي تبديل كنيم. به هر حال اين اتفاقات، خوب مديريت نشد و بايد كم‌كم اصلاح شود.

اين نماينده مجلس درباره فصل سوم قانون اساسي موسوم به حقوق ملت نيز تاكيد كرد: مجالس هشتم و نهم توجهي به اين فصل نداشتند در حالي كه فصل سوم قانون اساسي احكام بسيار مترقي را در خود جاي داده است اما كسي توجهي به اين فصل ندارد. وي درباره مصوبه مجلس در مورد جرم سياسي نيز خاطرنشان كرد: ممكن است اين مصوبه ايده‌آل نباشد، اما در مجموع گام مثبتي بود و تفكيكي بين جرم سياسي و جرم عمومي انجام داد. در اين صورت اگر كسي به قصد اصلاح امور به يكي از مقامات توهين كند با يك سارق و يك جاني يكسان ديده نمي‌شود و بايد در دادگاهي محاكمه شود كه هيات منصفه دارد و نمي‌توانند به چنين فردي دستبند بزنند و لباس زندان بپوشانند؛ لذا در مجموع مثبت است؛ اگرچه ممكن است ايده‌آل نباشد.

اين نماينده مجلس با ابراز اميدواري نسبت به مشاركت بالاي مردم در انتخابات آينده مجلس اظهار كرد: نبايد نااميد شويم به هر حال شرايط كشور از سال ٩٠ تاكنون تغيير زيادي كرده است و به خصوص بعد از انتخابات سال ٩٢ فضا تغيير كرده است و ان‌شاء‌الله با مشاركت مردم در انتخابات پيش رو بسياري از مشكلات نيز حل خواهد شد. مطهري در پاسخ به سوال ديگري درباره فهرست صداي ملت و توافقش با اصلاح‌طلبان هم گفت: من در زمان ثبت‌نام هم گفتم كه فهرست صداي‌ملت را براي تهران، مراكز استان‌ها و در صورت امكان براي همه شهرها منتشر خواهيم كرد.

البته از سويي هركس كه دوست دارد مي‌تواند من را در ليست خود قرار دهد. اصلاح‌طلبان هم من را در ليست خود قرار داده‌اند اما آنچه در مورد امضاي ميثاقنامه با اصلاح‌طلبان گفته شد درست نبود بلكه متني كه نوشتيم شامل اطلاعات شخصي، سوابق پژوهشي و اجرايي بود و البته در آن متعهد به فعاليت در فراكسيون اصلاح‌طلبان در زمان نمايندگي آمده بود كه گفتم من اين را قبول ندارم. اين نماينده مجلس در بخش ديگري از سخنراني خود در جمع دانشجويان دانشگاه اميركبير اظهار كرد: خط قرمز نظام برخورد مسلحانه است و اينكه ما افراد را به صرف انتقاد مورد برخورد قرار دهيم سيره ائمه نيست.

وي ادامه داد: مجلس نشانه دموكراسي در هر كشوري است البته مجلسي كه از نمايندگان واقعي مردم تشكيل شده باشد. پيش از وجود نظارت استصوابي صلاحيت كانديداها بر اساس استعلام‌هاي چهارگانه از دادگستري، وزارت اطلاعات، نيروي انتظامي و ثبت احوال بررسي مي‌شد اما بعد قانون نظارت استصوابي تصويب شد. يعني ما بايد صلاحيت كانديداها را احراز كنيم. اين نماينده مجلس درباره تعيين‌صلاحيت كانديداها در انتخابات دوره دهم مجلس نيز گفت: الحمدلله در اين دوره اگرچه در ابتدا رد‌صلاحيت شدند اما تعدادي از افراد رد‌صلاحيت‌شده‌ هم برگشتند اما به هر حال اين وضعيت بايد اصلاح شود و راه آن در خود مجلس است. قانون انتخابات مجلس بايد اصلاح شود.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=37676

ش.د9406062

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات