تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۰۵۴۶۹
محمدرضا عارف در چهاردهمين كنگره حزب مردمسالاري:

منافع ملي اولويت اصلي اصلاح‌طلبان است

پایگاه بصیرت / مريم وحيديان

(روزنامه اعتماد – 1394/11/10 – شماره 3453 – صفحه 11)

چهاردهمين كنگره حزب مردمسالاري صبح پنجشنبه در مجموعه فرهنگي آدينه تهران برگزار شد؛ كنگره‌اي كه اگرچه در ظاهر به بهانه ارايه گزارش عملكرد مديران مردمسالاري به اعضاي خود بود اما درواقع فرصتي براي هم‌نشيني بازيگران طرح سياسي جريان اصلاحات بود؛ كنگره‌اي كه محمدرضا عارف سخنران اصلي آن بود و جداي از مصطفي كواكبيان، دبيركل حزب مردمسالاري از چهره‌هايي همچون علي مطهري و رسول منتجب‌نيا هم ميزباني كرد. چنين بود كه همه آنهايي كه در كنگره مردمسالاري سخن گفتند گريزي به ماجراي رد‌صلاحيت ٩٩ درصدي كانديداهاي اصلاحات زدند و اعلام كردند با وجود محدوديت‌هاي اجباري‌اي كه با آن مواجه شدند به آينده اميد دارند و صحنه انتخابات را به رقيب سياسي خود به اين راحتي‌ها واگذار نمي‌كنند.

آغاز كنگره و ورود چهره‌هاي سرشناس اصلاحات

تا پيش از ساعت ٩ كه زمان مقرر براي آغاز مراسم بود تنها برخي چهره‌هاي استاني حزب مردمسالاري در سالن همايش حضور داشتند. راس ساعت ٩ و درست در وقت مقرري كه از پيش براي آغاز برنامه اعلام شده بود مصطفي كواكبيان، دبيركل حزب مردمسالاري و ميزبان مراسم به همراه عده‌اي از چهره‌هاي برجسته از جمله محمدرضا عارف رييس شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان، الياس حضرتي عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي، حسن رسولي رييس ستاد انتخاباتي عارف، مجيد فراهاني دبيركل حزب نداي ايرانيان، سهيلا جلودار‌زاده عضو شوراي مركزي حزب اسلامي كار، شهربانو اماني عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران، جواد اطاعت عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي وارد سالن شدند.

ديگر چهره‌هاي اصلاح‌طلب هم دقايقي بعد از آغاز مراسم وارد سالن شدند. موسوي‌لاري، وزير كشور دولت اصلاحات و عضو هيات رييسه شوراي‌عالي سياستگذاري‌و رسول منتجب‌نيا، قائم‌مقام دبيركل حزب اعتماد ملي ديگر ميهماناني بودند كه كمي پس از آغاز مراسم وارد شدند. احمد حكيمي‌پور، دبيركل حزب اراده ملت ايران و الهه كولايي، عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران هم بعد از آنها آمد. اشرف بروجردي، معاون سياسي حزب اتحاد ملت ايران و عليرضا محجوب، دبيركل خانه كارگر هم اواسط مراسم به جمع ميهمانان كنگره مردمسالاري اضافه شدند. اما شايد ويژه‌ترين ميهمان كنگره حزب مردمسالاري را بايد علي مطهري دانست كه راس ساعت ١٢ وارد تالار آدينه شد.

عارف: رويارويي ياران انقلاب بزرگ‌ترين خطري است كه انقلاب را تهديد مي‌كند

محمدرضا عارف شاخص‌ترين كانديداي تاييد صلاحيت شده اين روزهاي اصلاح‌طلبان و اميد اصلاح‌طلبان براي رياست مجلس دهم نخستين كسي است كه پشت تريبون رفت تا از راهبردهاي اصلاح‌طلبان براي انتخابات مجلس سخن بگويد. عارف حرف‌هايش را با دستاوردهاي اصلاح‌طلبان براي انتخابات آغاز كرد، جايي كه او نتيجه تلاش‌ها و فعاليت‌ها و همكاري‌هاي خوب احزاب اصلاح‌طلب و شخصيت‌هاي برجسته و تاثيرگذار اين جبهه را تشكيل شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاحات اعلام كرد و گفت: «اميدواريم با همدلي و صميميت و همراهي كه در شوراي‌عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان وجود دارد و با تقويت شورا و حفظ انسجام و همبستگي فعاليت‌هاي سياسي خود را همچنان دنبال كنيم.»

عارف تاكيد كرد: «در آستانه سالروز انقلابي بزرگ در تاريخ هستيم؛ انقلابي كه از نظر مردمي بودن و از نظر ارزش‌هاي معنوي و اسلامي برجسته بود. انقلابي كه رهبري شجاع و فقيه و مرجعي گرانقدر آن را هدايت كردند كه موجب تحولي بزرگ در كشور، زندگي و دنياي اسلام شد.» رييس شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در ادامه به تبيين دستاوردهاي انقلاب اسلامي پرداخت و اظهار داشت: «دستاوردهاي انقلاب ما بسيار ارزشمند بود كه شايد بتوان گفت بزرگ‌ترين دستاوردش برقراري نظام جمهوري اسلامي ايران بود كه مورد حمايت قاطبه مردم قرار گرفت. انتخاب عنوان جمهوري اسلامي هم هوشمندي رهبر انقلاب را نشان داد و هم نقش مردم در حكومت با محوريت ارزش‌هاي اسلامي دستاورد ارزشمندي بود. دستاورد ارزشمند ديگر ما قانون اساسي بود كه معتقديم قانون اساسي ما يكي از متنوع‌ترين قانون‌هاي اساسي موجود است كه به دو بعد معنويت و اسلاميت و نقش مشاركت مردم در همه امور حاكميت توجه جدي مي‌كند و هر دو مبناي اصول احكام و بندهاي مختلف قانون اساسي است.

دستاورد ديگر انقلاب ما استقلال و عدم دخالت اجانب در سرنوشت مردم ما است. امروز شاهد شرايط پرآشوب در منطقه هستيم.» رييس بنياد اميد ايرانيان گفت: «شرايطي بحراني در منطقه حاكم است آشوب‌ها و مشكلاتي كه اغلب كشورهاي منطقه و همسايه با آن درگير هستند ولي كشور ما به يمن حفظ استقلال و پشتيباني مردم از نظام از يك‌سو و به بركت خون شهداي انقلاب از سوي ديگر باثبات‌ترين و آرام‌ترين كشور در منطقه است و وظيفه همگان است كه اين آرامش و ثبات‌ را در داخل خانواده انقلاب حفظ كنند.» اما گويا اينها تماما مقدمه حرفي بود كه اين روزها دغدغه يا شايد دلخوري بسياري از اصلاح‌طلبان بود؛ دغدغه‌اي كه از زبان رييس شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان مطرح شد: «بزرگ‌ترين خطري كه انقلاب را تهديد مي‌كند رويارويي ياران انقلاب است كه بايد تلاش كنيم اختلاف سليقه‌ها به نقاط شكاف بين ياران تبديل نشود.»

وي افزود: «الگوي پيروزي انقلاب از ٢٢ بهمن ٥٧ گرفته و هشت سال دفاع مقدس و الگويي كه در خرداد ٩٢ نتيجه داد مبناي حركت بوده است. اگر در آن انتقادي وجود دارد بايد آن را در داخل خانواده‌ بزرگ انقلاب بپذيريم و اصلاح كنيم زيرا اصلاح در ذات انقلاب ما است. انقلاب ما حاصل مجاهدت همه بزرگان اين انقلاب و مردم بوده و اين جفاست كه برخي بزرگان را به دليل اختلاف سليقه كنار بگذاريم. بايد با همبستگي و وحدت در حضور اختلاف سليقه‌ها را تحمل كنيم. اختلاف سليقه در خانواده انقلاب مي‌تواند حركت و تلاش مضاعفي را در راستاي رشد و تعالي و پيشرفت كشور به نتيجه برساند. قوام جمهوري اسلامي به استناد قانون اساسي و قوام مردمسالاري در وجود احزاب و تشكل‌هاي مردمسالار است و حيات احزاب و تشكل‌ها در آزادي در چارچوب قانون است.» عارف همچنين به نقش احزاب اشاره كرد: « بايد اجازه داد احزاب خواسته‌ها و نظرهاي مدني خود را به صورت آزادانه در چارچوب قوانين اعلام كنند تا زمينه رشد و اعتلاي كشور و احزاب فراهم شود.

با اعتقاد به احزاب معتقديم در شرايط كنوني كشور راهي به جز حركت‌هاي جبهه‌اي نداريم كه اين حركت‌ها در نهايت بايد به تشكيل احزاب فراگير ختم شود. احزابي كه مسووليت‌پذيرند، احزابي كه بايد در مقابل عمل خودشان پاسخگو باشند كه معمولا جبهه‌ها خيلي آماده پاسخگويي نيستند ولي ضرورت انقلاب و ضرورتي كه شايد كشور ما با آن روبه‌رو است حركت جبهه‌اي است كه ايجاب مي‌كند به خصوص از تجربه خوبي كه در جبهه اصلاحات داريم بتوانيم حركت‌هاي خوب و هماهنگي به سمت تشكيل حزب فراگير در شرايط مناسب داشته باشيم.» رييس بنياد اميد ايرانيان تاكيد كرد: « در دوازدهمين كنگره حزب مردمسالاري، دو سال گذشته راهبردهاي پيشنهادي خود را براي انتخابات اسفند ٩٤ مطرح كردم كه عده‌اي آن زمان معتقد بودند زمان بسياري در راه است اما امروز كه كمتر از يك ماه به برگزاري انتخابات مانده دوستان متقاعد شدند راهبردها به موقع اعلام شده است.»

طي تلاش‌هاي دو ساله به ظرفيت بزرگ خانواده اصلاحات پي برديم

رييس شوراي‌عالي سياستگذاري از ميزان همدلي و صميميت اصلاح‌طلبان از زمان تشكيل شوراي‌عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان افزود: «راهبردها، آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هايي كه شورا براي انتخابات ٩٤ تصويب كرده براي حضور حداكثري بسيار لازم بود، چند مورد از آنها در آستانه ابلاغ قرار دارد كه در مورد همه مصوبات به صورت اجماعي با نگاه ارزشمندي كه تمام اعضا و شخصيت‌هاي برجسته عضو داشتند، تصميم‌گيري شد.» معاون اول دولت اصلاحات در اين بخش از سخنان خود به ظرفيت بزرگ خانواده اصلاحات اشاره كرد و اظهار داشت: «هيچ مصوبه و تصميمي‌ كه ما را با چالش روبه‌رو كند، در شوراي‌عالي نداشتيم.

عموما مصوبات به صورت اجماعي به تصويب رسيد. اين امر ظرفيت خانواده اصلاحات را نشان مي‌دهد ومعتقد هستم كه بررسي تحليل عملكرد سه‌ماهه اين شورا مي‌تواند راهگشاي مسير آينده جنبش اصلاحات باشد و ما مي‌توانيم با همدلي و صميميت و با توجه به مشتركاتي كه بسيار هم زياد است، جلو برويم. ما اين مسير را دنبال كرده‌ايم در آينده هم همين الگو با تقويت و اصلاحاتي كه به‌طور طبيعي ما به آن اعتقاد داريم بايد در رفتار، كردار و اقدامات‌مان انجام گيرد زيرا اصلاح‌طلب هستيم و بايد خودمان را نقد كنيم.»

نه مايوس مي‌شويم نه اجازه مي‌دهيم مردم را مايوس كنند

رييس بنياد اميد ايرانيان در ادامه تاكيد كرد: «به جوانان كشور خصوصا اصلاح‌طلبان توصيه مي‌كنم شرايط حضور حداكثري و استفاده از تمام توان خود را براي حضور در يك انتخابات پرشكوه بيشتر درك كنند. در انتخابات اسفند ٩٤ با حضور حداكثري بايد نشان دهيم جريان اصلاحات زنده و شاداب است. بايد با تمام توان حاضر شويم و نشان دهيم كه نه خودمان مايوس مي‌شويم و نه اجازه مي‌دهيم كسي مردم را نااميد كند. بايد مردم به آينده‌اي روشن اميدوار باشند.» عارف در ادامه به عهدي كه ميان اصلاح‌طلبان براي پيروزي در گام دوم (انتخابات مجلس) بسته شده اشاره كرد و افزود: در سال ٩٤ متعهد به برداشتن گام دوم هستيم.

تغيير تركيب مجلس نياز به حضور حداكثري مردم دارد

عارف مردم را به حضور حداكثري در انتخابات دعوت كرده و گفت: « مهم‌ترين رمز پيروزي ما در خرداد ٩٢ وحدت در جبهه اصلاحات بود كه حتي اگر كانديدايي انصرافي يا رد‌صلاحيت شده بود اگر توجه شود مي‌بينيم همه آنها در انتخابات به صحنه آمده‌اند و هيچ كسي قهر نكرد و كنار نكشيد. ما از جوانان انتظار داريم همين نگاه را به انتخابات اسفند ٩٤ داشته باشند. بايد بتوانيم در همان فضا و مسير حركت كنيم. مردم اين انتظار را از ما دارند و فضاي عمومي كشور نياز به حضور حداكثري دارد.»

منافع ملي و همبستگي جبهه‌اي اولويت اصلاح‌طلبان است

عارف افزود: « توجه به مصالح و منافع ملي و ترجيح آن در منافع جبهه‌اي و حزبي براي ما بسيار مهم است كه منافع ملي را در اولويت قرار دهيم و جريان اصلاح‌طلب در سال‌هاي اخير نشان داده كه در سختي‌ها با فداكاري و ايثار، منافع و مصالح ملي را در اولويت خود قرار داده است. خيلي از سكوت‌ها، خيلي از فعاليت‌ها، حرف زدن‌ها و نزدن‌ها در چارچوب توجه به اولويت منافع و مصالح ملي انجام شده، اگر مي‌خواستيم براساس منافع حزبي و جناحي عمل كنيم شايد بايد در بعضي موارد رفتار ديگري پيش مي‌گرفتيم اما ترجيح منافع ملي براي ما يك اصل است. حفظ انسجام و وحدت و پرهيز از هرگونه حركتي كه شكاف و اختلاف را در جبهه اصلاحات نشان دهد در اصل كار ما قرار دارد. اين آخرين انتخاباتي نيست كه برگزار مي‌كنيم در خرداد ٩٦ انتخابات مهم ديگري داريم كه بايد بعد از انتخابات ٩٤ مقدمات كارها و راهبردهاي آن را پيگيري كنيم.»

تا هفده بهمن ماه ليست اصلاح‌طلبان را اعلام مي‌كنيم

محمدرضا عارف در حاشيه چهاردهمين كنگره حزب مردم‌سالاري در جمع خبرنگاران به برخي سوالات پاسخ داد. او در پاسخ به اين سوال كه فهرست اصلاح‌طلبان چه زماني اعلام مي‌شود، گفت: منتظر هستيم كه بسياري از عزيزان‌مان به صحنه انتخابات بازگردند و سعي مي‌كنيم ١٦ و ١٧ بهمن فهرست را اعلام كنيم. وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چه رايزني‌هايي براي تاييد صلاحيت اصلاح‌طلبان صورت گرفته است، اظهار داشت: رايزني‌هايي براي تاييد صلاحيت افراد صورت گرفته و با برخي از بزرگان و عزيزان جلساتي داشته‌ايم و اميدواريم به نتايج خوبي برسيم. معاون اول دولت اصلاحات در پاسخ به سوال ديگر مبني بر اينكه آيا با اين رد‌صلاحيت‌هاي گسترده امكان دادن فهرست فراهم است، تصريح كرد: ما تحت هر شرايطي در انتخابات مشاركت حداكثري خواهيم داشت و ليست مي‌دهيم.

تحت تاثير اراجيف رسانه‌هاي اصولگرا قرار نمي‌گيريم

عارف در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه برخي از رسانه‌هاي اصولگرا مي‌گويند كه اصلاح‌طلبان مي‌خواهند فتنه ايجاد كنند واكنش شما چيست، خاطرنشان كرد: طرح اين مسائل خود زمينه‌ساز فتنه است؛ ما تحت تاثير اين اراجيف قرار نمي‌گيريم و در چارچوب نظام و با آرامش كار را دنبال مي‌كنيم. رييس شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در خصوص سازوكار جبهه اصلاحات براي ائتلاف ابراز داشت: كليه احزاب اصلاح‌طلب در چارچوب سازوكارهاي شوراي‌عالي سياستگذاري عمل خواهند كرد. وي ادامه داد: آنها كانديداهاي‌شان را معرفي خواهند كرد و براساس شاخص‌ها و معيارهاي مشخص شده و ميثاقي كه همه به آن پايبند خواهيم بود كانديداهاي نهايي مشخص مي‌شوند. او در پاسخ به اين سوال كه در صورت عدم تاييد صلاحيت اصلاح‌طلبان عارف از ادامه انتخابات انصراف خواهد داد، گفت: اين حرف را چه كسي زده است؟ اين سخنان از حرف‌هاي عجيب و غريب قرن است. اصلاح‌طلبان تحت هر شرايطي در انتخابات شركت مي‌كنند.

صلاحيت سيدحسن خميني محرز است

عارف در پاسخ به اين سوال كه آيا شوراي‌عالي سياستگذاري تعطيل شده است، بيان كرد: من اين مساله را تكذيب مي‌كنم؛ شوراي‌عالي سياستگذاري و كميته‌هاي آن به‌طور جدي در حال فعاليت هستند. وي درباره رد‌صلاحيت سيدحسن خميني هم عنوان كرد: سيدحسن‌ آقاي خميني رد‌صلاحيت نشده‌اند بلكه عدم احراز متوجه ايشان شده است كه البته ظاهرا به دليل عدم شركت در آزمون است با اين حال صلاحيت سيدحسن خميني محرز است و بايد بدانيم كه ايشان از سرمايه‌هاي ارزشمند انقلاب و كشور هستند و ما اميدواريم ايشان هرچه زودتر به صحنه انتخابات بازگردند.

منتجب‌نيا: هيچ كسي حق ندارد يك جناح را از قطار نظام پياده كند

حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نيا دومين سخنران مراسم بود كه ترجيح داد حرف‌هايش را با جملاتي برگرفته از بنيانگذار كبير انقلاب آغاز كند. همين بود كه او گفت: « اين سخن امام خميني را همگي به ياد داريم كه حفظ نظام از اوجب واجبات است. نظام مجموعه‌اي از ساختارها و اركان است كه به حكم ظرف هستند و قانون اساسي آنها را مشخص كرده‌اند. نظام جمهوري اسلامي ايران مركب از قواي سه‌گانه و در راس آنها ولايت فقيه و محتوا است و مظروف نظام هم نشات گرفته از اهداف و آرمان‌هاي انقلاب است. مسوولان نظام هم جزئي از نظام هستند و به عبارتي آنها متولي و مجري اهداف نظامند. نظام متعلق به همه ملت است.

اگر چه در ابتداي تاسيس نظام درصد اندكي به آن راي مثبت ندادند ولي تمام ايرانيان صاحب، مالك و متولي نظامند و نظام متعلق به هيچ فرد، گروه و جناح و حتي مسوولان نيست پس هر فرد با هر دين و مذهبي و هر گرايشي صاحب نظام است.» وي افزود: « با اين نظر هيچ كسي حق ندارد فرد يا جناحي را از قطار نظام پياده كند يا نظام را متعلق به خود بداند. » منتجب نيا دو ركن اصلي انقلاب را جمهوريت و اسلاميت اعلام كرد و گفت: « جمهوريت نظام معنايش حضور گسترده و مشاركت حداكثري مردم در صحنه تعيين سرنوشت‌شان است.

زماني جمهوريت نظام ابقا و تقويت مي‌شود كه مردم به پاي صندوق‌هاي آرا حاضر شوند. » قائم مقام حزب اعتماد ملي يادآور شد: « ضامن اسلاميت نظام هم انطباق طرح‌ها و قوانين با اسلام يا حداقل عدم مغايرت داشتن آنها با اسلام است. اگر خداي ناخواسته در ركن جمهوريت نظام خدشه‌اي وارد شود نظام از درون ضعيف مي‌شود و پشتوانه مردمي خود را از دست مي‌دهد و مردم احساس بي‌تفاوتي مي‌كنند و مشروعيت نظام در صحنه بين‌المللي از بين مي‌رود. اگر هم قانوني خلاف شرع تصويب شود و فرهنگ ديني جاي خود را به فرهنگ غيرديني و دين انقلابي جاي خود را به دين ارتجاعي بدهد نظام از درون فاسد مي‌شود پس اگر حفظ نظام اوجب واجبات است به معناي حفظ افراد نيست بلكه به معناي حفظ قانون اساسي و آرمان‌هاي مردم است و به معناي اين است كه به دو ركن اصلي انقلاب خدشه‌اي وارد نشود.»

منتجب نيا تصريح كرد: كساني كه در نظام مسووليت دارند بايد در حفظ حرمت نظام بيش از همه بكوشند. اين عضو ارشد حزب اعتماد ملي در نهايت به دغدغه‌هاي اين روزهاي اصلاح‌طلبان اشاره كرد و اظهار داشت: « ما به نهادهاي نظام احترام مي‌گذاريم و اجازه نمي‌دهيم كه كسي كوچك‌ترين بي‌احترامي و تضعيفي را نسبت به نهادهاي نظام بكند اما حرمت امامزاده بايد توسط متولي حفظ شود. اگر مي‌گويند شوراي نگهبان مورد تاكيد امام خميني است چرا به هشدارها و تاكيد‌هاي امام توجه نمي‌شود. بياييم صادقانه راه امام را دنبال كنيم و كلام و مشي و نوشتار ايشان را در برابرمان قرار دهيم. من غصه‌هاي بسياري به خاطر انقلاب مي‌خورم و وقتي با بزرگاني مانند سيدحسن خميني و... حرف مي‌زنم چرا اجازه مي‌دهيم كه برخي به اسم امام شبيه‌سازي‌هاي دروغين انجام دهند چرا ما روح امام را با نام امام آزرده مي‌كنيم. يك‌بار هم كه شده است مشي و روش امام را الگو قرار دهيم.»

جلودار زاده: به بازگشت كانديداهاي اصلاح‌طلب به عرصه انتخابات اميدواريم

سهيلا جلودارزاده ازاميد براي بازگشت اصلاح‌طلبان به عرصه بازي انتخاباتي گفت: « اميدواريم بسياري از كساني كه در روزهاي گذشته عدم تاييد و عدم احراز شده‌اند به صحنه انتخابات بازگردند تا يك انتخابات پرشور برگزار شود.» عضو شوراي مركزي حزب اسلامي كار به آسيب‌هاي اجتماعي كنوني كشور و نقش مجلس در حل معضلات كشور اشاره كرد: «اكنون زنان كارتن‌خواب بسياري داريم. فقر گريبانگير بسياري از اقشار جامعه شده است. بسياري از افراد قبل از طلوع آفتاب از خانه بيرون مي‌آيند و ديرهنگام و پس از دو سه شيفت به خانه بازمي‌گردند. كسي كه به اين انقلاب دل بسته است نمي‌تواند اين فقر و فساد را ببيند و نمي‌تواند اين مسائل را ناديده بگيرد. اين انقلاب فرزند ما است و ما در آن به وجود آمده‌ايم چگونه مي‌توان در برابر اين مسائل سكوت كرد. نخستين گام براي ساختن مجدد كشور آن است كه به خدا و قرآن بازگرديم و بدون توجه به اين پشتوانه نمي‌توان موفق بود ما بايد با همان ايمان و توكل براي انقلاب كار كنيم تا مجلسي پاك و ضدفساد تشكيل شود.»

حكيمي‌پور: اولويت اصلاح‌طلبان اصلاح قانون انتخابات

احمد حكيمي پور ديگر سخنران اين مراسم بود كه ترجيح داد درباره عملكرد حزب در كشور صحبت كند. او سياست را عرصه كار جمعي دانسته و حضور منفرد در سياست را بي‌معنا خواند: « كساني كه مي‌گويند وابسته به هيچ حزب و جناحي نيستند حرف بي‌معني را مي‌زنند چرا كه اين حرف در قالب سياست‌ورزي نمي‌گنجد. حزب مردمسالاري حزبي است كه در چرخه سياست‌ورزي و كار حزبي خوش درخشيده و من مي‌دانم كار حزبي در كشور ما چه هزينه سنگيني دارد. براي دستيابي به توسعه پايدار چاره‌اي نيست جز اينكه احزاب سراسري، تمام عيار و پايدار شكل بگيرند. اصلاح‌طلبان چاره‌اي جز كار جمعي و حزبي ندارند. در جريان اصلاحات هم تاكيد بر حزب محوري است زيرا جريان اصلاحات جرياني پيش‌رو و آينده‌نگر است و بايد الزامات كار سياسي را جلو ببرد. كار اصلاحات بايد از طريق تشكل‌هاي شناسنامه‌دار و هزينه‌داده پيش برود و معني ندارد در هنگام انتخابات احزاب را تضعيف كنيم. شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات در آينده با قوت و قدرت كار خود را ادامه مي‌دهند و در صورتي كه جريان اصلاحات اكثريت كرسي‌هاي مجلس را در اختيار بگيرد اصلاح قانون انتخابات در اولويت كاري ما خواهد بود.»

اشرف بروجردي: براي اداي دين در پاي صندوق‌ها حاضر مي‌شويم

اشرف بروجردي اصلاح‌طلبان را در آغاز يك تصميم بزرگ دانست و گفت: با وجود رد‌صلاحيت‌هاي گسترده تصميم واحدي اتخاذ شده است كه همه در پاي صندوق‌ها براي اداي دين حاضر شوند. اين عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب همچنين به نقش احزاب اشاره كرد: « احزاب بايد در كنار يكديگر كار را پيش برده و از منيت‌ها دوري كنند. در اين شرايط شاهد طليعه‌اي براي رسيدن به دموكراسي هستيم. ما هنوز در آغاز راهيم و تمرين مي‌كنيم، البته آمال ما رسيدن به جامعه فاضله‌اي است كه آن جامعه تجلي ديدگاه و آرمان‌هاي اسلامي و ديني‌مان است. وجود احزاب و تشكل‌ها مي‌تواند نقطه عطفي در جامعه باشد.»

اشرف بروجردي اما خاطراتي از حزب جمهوري اسلامي و زماني كه مسوول شاخه خواهران اين حزب بوده در ادامه سخنانش بيان كرد: «حزب جمهوري تا قبل از فاجعه هفتم تير امور را به خوبي پيش مي‌برد اما بعد از آن و به دليل به شهادت رسيدن عده‌اي از افراد حزب نهايتا تشكيلات نتوانست دوام اوليه را حفظ كند. اكنون و در برهه كنوني به حزبي نياز داريم كه علاوه بر كادرسازي بتواند از قابليت‌هاي علمي و توانايي اجرايي و برخورداري از خرد جمعي استفاده كند. » بروجردي تصريح كرد: « اميدواريم عزيزان جبهه اصلاحات شرايطي را فراهم كنند تا با مشاركت مردم امكان برخورداري و تشكيل مجلسي با حضور نمايندگان شايسته و كساني كه درد مردم را دارند و همه هم و غم‌شان پيش بردن امور جامعه است، شكل بگيرد.»

محجوب: دستيابي صحيح به قدرت موجب رشد احزاب خواهد شد

عليرضا محجوب سخنران بعدي كنگره مردمسالاري بود كه طي اظهاراتي كوتاه گفت: « يكي از مولفه‌هاي يك حزب تشكيل كنگره‌ها و جلسات عمومي است. معمولا احزاب هر چند سال يك‌بار كنگره تشكيل مي‌دهند ولي حزب مردمسالاري هر ساله تشكيل جلسه و كنگره مي‌دهد. »وي ادامه داد: «دستيابي صحيح به قدرت، فرار از باندبازي و جاه‌طلبي و فرصت‌طلبي باعث رشد احزاب است. حزب مردمسالاري حزب شفافي است. اميدوارم با وجود ناملايمات در انتخابات به شكل شايسته‌اي از آقاي كواكبيان و كانديداهاي‌تان به درستي دفاع كنيد و ايشان را تنها نگذاريد.»

علي مطهري: مردم حضور حداكثري در انتخابات داشته باشند

علي مطهري نماينده مجلس نهم كه حدودا در پايان مراسم كنگره به جمع اصلاح‌طلبان اضافه شده بود در ابتدا دليل دير آمدن خود را اين‌گونه توضيح داد: «مشغول ضبط برنامه ديد در شب بودم و مصاحبه بيش از آنچه فكر مي‌كردم طول كشيد. » سخنان مطهري اما چند محور داشت؛ اولا اينكه او آمده بود تا به عنوان نماينده‌اي كه مجلس هشتم و مجلس نهمي كه اصلاح‌طلبان تحريم كرده بودند را تجربه كرده بود، حرف‌هايي به اصلاح‌طلبان بزند. او آمده بود تا از اصلاح‌طلبان بخواهد تا انتخابات را تحريم نكنند. مطهري همچنين خواسته‌اي از مردم نيز داشت، اينكه در انتخابات حضور حداكثري داشته باشند: «ضروري است تا مردم در انتخابات آتي مجلس مشاركتي گسترده داشته باشند حتي با همين شرايط فعلي و با وجود رد‌صلاحيت‌ها معتقدم مردم بايد به صورت فعال در انتخابات شركت كنند. ما تجربه مجلس نهم را داريم كه در آن انتخابات اصلاح‌طلبان تقريبا به غير از چند حزب انتخابات را تحريم كرده‌اند كه نتيجه‌اش مجلس نهم است و اين مجلس با مجلس ايده‌آل فاصله‌ بسياري دارد. »

او توضيح مي‌دهد: «من وقتي مجلس هشتم و مجلس نهم را با يكديگر مقايسه مي‌كنم مي‌بينم كه مجلس هشتم قوي‌تر بود و نمايندگان خوش‌فكرتري داشت كه مي‌توانستيم با آنها همفكري و درددل كنيم اگر تعداد نمايندگان خوش فكر در مجلس هشتم حدودا ٥٠ نفر بود اما اين تعداد در مجلس نهم به كمتر از ١٠ نفر رسيده است.» مطهري تصريح كرد: «اگر اصلاح‌طلبان انتخابات را تحريم نمي‌كردند ما مجلس بهتري داشتيم. حتي اگر رد‌صلاحيت‌ها باقي باشد افرادي هستند كه با حضور آنها، با همت مردم مي‌توان مجلس بهتري را شكل داد و شايد سياست طرف مقابل هم كاهش مشاركت مردمي باشد.» مطهري يك استدلال هم براي بي‌تاثير بودن تحريم انتخابات داشت: « بايد دانست چون اين انتخابات، انتخابات مجلس است حدي از اطمينان وجود دارد كه مردم در آن شركت مي‌كنند به خصوص در شهرستان‌ها كه به خاطر مسائل قومي و طايفه‌اي سهم مشاركت مردمي افزايش مي‌يابد و بنابراين اگر در شهرهاي بزرگ هم تحريم صورت بگيرد، باز مشاركت در اين انتخابات قابل قبول خواهد بود.»

اين نماينده مجلس نهم افزود: «اگر اعتراضم به رد‌صلاحيت منجر به تاييد بشود يا نشود من افراد را همچنان به حضور در انتخابات دعوت مي‌كنم. انتخابات مجلس خبرگان هم انتخابات بسيار مهمي است و بايد دانست كه انتخابات رياست‌جمهوري سال ٩٦ بستگي زيادي به اين انتخابات دارد. »مطهري همچنين سخني با كساني كه سياست حذف كردن را در پيش گرفته‌اند داشت: « نصيحت من به آنها اين است كه به قول شهيد مطهري تحميل وكيل ولو صالح باعث مي‌شود تا جامعه و مردم به رشد دست نيابند به عبارت ديگر اين كار منجر به تقويت جامعه نمي‌شود جامعه هرچقدر هم اشتباه كند بايد به خواست آنها تمكين كرد و آنها را آزاد گذاشت. اگر كانديدايي فساد مالي، اخلاقي و سياسي ندارد بايد تاييد صلاحيت شود. عدم احراز و رد‌صلاحيت را بايد به مردم واگذار كنيم. البته بايد انحراف‌ها و آسيب‌هايي كه متوجه انقلاب شده از طريق قانوني رد اصلاح شود.»

كواكبيان: رد‌صلاحيت‌ها نبايد مانع از حضور در انتخابات شود

مهم‌ترين حرف مصطفي كواكبيان، دبيركل حزب مردمسالاري حضور حداكثري در انتخابات بود: «رد‌صلاحيت‌ها نبايد مانع از حضور در انتخابات شود» او ادامه داد: «ما سخن رهبري را دنبال مي‌كنيم كه فرمودند حتي مخالفان نظام در انتخابات شركت كنند تا مشاركت حداكثري باشد. از اين رو حتي اگر نتوانيم رده‌هاي اول‌مان را در ليست قراردهيم تا رده‌هاي چهارم يا پنجم را در ليست قرار مي‌دهيم و ساكت نمي‌نشينيم. اگر مي‌خواستيم خاموش بمانيم در طول اين چند سال ساكت مي‌مانديم.» او همچنين ابراز اميدواري كرد كه تا ١٦ بهمن وضعيت بهتر شود: « دوستان قول‌هايي داده‌اند. باز هم اگر وضعيت به همين منوال باشد ليست ٢٩٠نفره‌اي را براي سراسر كشور ارايه خواهيم داد. ما براي اصلاح نابساماني‌ها و بهبود وضعيت اقتصادي و كارآمدي كشور تلاش مي‌كنيم.»

اوافزود: «با وجود اينكه در پسا برجام بايد وضعيت معيشتي بهبود يابد اما معتقديم كه شرايط فعلي ثمره‌اي است كه از گذشته براي ما گذاشته‌اند. از اين رو شايد به زودي پسابرجام جوابگوي بهبود شرايط نباشد، اما قطعا مجلس دهم مي‌تواند ريل‌گذار خوبي براي بهبود شرايط باشد. چون همين مجلس قرار است در زمان برنامه ششم نظارت‌هاي كافي را اعمال كند.» دبيركل حزب مردمسالاري تاكيد كرد: «اگر مي‌خواهيم در سال ١٤٠٤ كشور اول منطقه و كشور دهم جهان و سرآمد دنيا باشيم بايد پاي صندوق‌ها بياييم. ما دنبال مجلسي بدون آلودگي هستيم. مجلس با آلودگي نمي‌تواند مقابل فساد بايستد. بايد اكثريت مجلس طوري باشد كه به‌فرموده‌ امام عصاره‌ فضايل ملت باشد. اگر نمي‌خواهيد برخي پديده‌ها تكرار شود پاي صندوق‌هاي راي حاضر شويد. » در پايان كواكبيان با انتقاد از رد‌صلاحيت‌ها گفت: «تا زماني كه اكثريت نخواهند قانون اصلاح شود كاري پيش نمي‌رود.»

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=36331

ش.د9406066

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات