تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۰۵۵۰۴
گزارش آفتاب یزد از یک تجارت جدید در فضای مجازی

درآمدهای رویایی از تلگرام

پایگاه بصیرت / نوشین درخشان

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1395/01/22 ـ شماره 4584 ـ صفحه 13)

قطعا تا همین چند سال پیش فکر کسب درآمد آن هم به صورت مجازی و از طریق گوشی تلفن همراه بسیار دور از تصور بود، اما حالا با رشد چشمگیر استفاده از برنامه شبکه‌های اجتماعی موبایلی اخبار عجیب و غریبی از درآمدهای میلیونی به گوش می‌رسد. برخی برنامه‌های کاربردی تلفن همراه از جمله واتس آپ، لاین ، تانگو، اینستاگرام و... توانسته اند بخش قابل توجهی از کاربران ایرانی را جذب خود کنند، اما در این میان، تلگرام موفق شده گوی سبقت را از رقبا برباید و تا الان توانسته به پرطرفدارترین شبکه اجتماعی در ایران تبدیل شود و از پس این محبوبیت، راه‌های جدیدی برای اشتغال و درآمدزایی برای کاربران ایرانی خود خلق کند.

جامعه بزرگ بیست میلیونی!

بنا بر آمار رسمی‌موجود، تلگرام در ایران بیش از 20 میلیون نفر کاربر دارد که از این مقدار ، حدود 51 درصد مرد و 49 درصد زن هستند. تازه ترین تحقیقات از شرایط سنی و میزان تحصیلات کاربران از شبکه‌های اجتماعی نیز حاکی از این است که استفاده از شبکه‌های اجتماعی در بین افراد دارای تحصیلات دانشگاهی به مراتب بیشتر است و از سوی دیگر 37.5 درصد از افراد بالای 18 سال کشور عضو تلگرام هستند. همچنین از بین افرادی که حداقل عضو یکی از شبکه‌های اجتماعی هستند 71 درصد آنها عضو تلگرام هستند. اما شاید جالب‌ترین آمار مربوط به استفاده از شبکه‌های اجتماعی این باشد که طبق آخرین بررسی‌های انجام شده ۵۰ درصد جمعیت روزانه بیش از یک ساعت زمان برای حضور در این فضاها اختصاص می‌دهند.

محبوبیت به دلیل امکانات بیشتر

شاید یکی از دلایلی که باعث شده تلگرام به شبکه ای با کاربران بالا تبدیل شود، امکانات بیشتر آن باشد. در حقیقت برخی امکانات تلگرام از جمله امکان ایجاد کانال‌هایی با تعداد کاربران بالا، استفاده آسان تر، امنیت و سرعت بالا، جایگزین ایمیل، رعایت حریم شخصی و ... باعث شده تا هر لحظه به تعداد کاربران آن اضافه شود.

وقتی تلگرام کارآفرین می‌شود

تلگرام که حالا پرطرفدارترین و محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران است، مدتی است که به محلی برای کسب درآمدهای میلیونی برای برخی تبدیل شده است و البته هر از چندگاهی نیز اخباری شگفت انگیز در این خصوص و کسب درآمدهای عجیب مخابره می‌شود. به عنوان مثال، چندی پیش کاشف به عمل آمد مدیر یک کانال تلگرامی‌ماهانه 30 میلیون تومان درآمد دارد. با رشد روز افزون تلگرام، اما ظاهرا این کسب درآمد رویایی بسیار هم افزایش پیدا کرده به گونه ای که هم اکنون خبرهایی از درآمدهایی نزدیک به 200 میلیون تومان درهر ماه نیز وجود دارد. همین مسئله باعث شده تا این روزها تبلیغات متعددی در فضای مجازی به منظور آشنایی با روش‌های کسب درآمد در تلگرام مخابره شود.

کسب پول از تلگرام، چگونه؟

شاید برای برخی این سوال پیش بیاید که اصولا چگونه می‌توان از طریق یک شبکه اجتماعی پولی به جیب زد. جواب این است که این کسب درآمد در تلگرام به صورت‌های مختلفی تحقق پیدا می‌کند. به عنوان مثال، از طریق ارسال پیام‌های تبلیغاتی به گروه‌ها، استیکرها و روبات‌های تلگرام می‌توان درآمدزایی کرد. اما اولین شرط این کسب و کار و رونق آن این است که فرد دارای یک کانال تلگرامی‌با میزان قابل توجهی کاربر باشد تا با پذیرش تبلیغات مربوط به خدمات ، کالاها، سایت‌هاو ... درآمد کسب کند. معمولا قیمت تبلیغات به تعداد کاربران و شناخته شده بودن کانال تلگرامی‌وابسته است.

ایجاد کانال یک سرمایه‌گذاری بلند مدت!

قابلیت‌های بالقوه کانال‌های تلگرامی‌باعث شده تا برخی راه اندازی این کانال‌ها را به چشم یک سرمایه گذاری بلندمدت ببینند و البته این سرمایه گذاری یک ویژگی خاص و قابل توجه دارد که آن هم نیاز نداشتن به سرمایه و آورده مالی است و تنها پیش شرط این سرمایه گذاری، داشتن یک سیستم کامپیوتر به علاوه اینترنتی پرسرعت است که این روزها به راحتی در دسترس بسیاری از ایرانی‌ها قرار دارد.

هر کانالی درآمد زا نمی‌شود

اما یک نکته قابل توجه در کسب و کار از طریق تلگرام وجود دارد و آن هم این است که هر کانالی این اقبال را نخواهد داشت که با استقبال کاربران مواجه شود، چرا که در حال حاضر شاهد هستیم هر لحظه یک کانال جدید در عرصه تلگرام فعال می‌شود که حرف خاصی برای گفتن ندارند و صرفا بازنشر دهنده مطالب جذاب و تکراری هستند. دراین خصوص اما کانال‌های قدیمی‌تر کماکان خوش شانس تر هستند و با قدرت بیشتر در فضای تلگرام همچنان پیشتاز هستند. همچنین برای مدیریت یک کانال باید تقریبا به صورت شبانه روز و مستمر زمان خود را صرف به روزرسانی کرد، چرا که قطعا کانال‌های نه چندان فعال با استقبال کاربران مواجه نخواهند شد. همچنین کسانی که قصد فعالیت جدی در فضای تلگرام را دارند، می‌توانند با تبلیغ کانال خود در کانال‌های شناخته شده و پرطرفدار شانسی برای خود دست و پا کنند.

تبلیغات بی‌برنامه اثر معکوس دارد

تبادل لینک‌های تبلیغاتی در کانال‌ها اما آنچنان هم بی ضابطه نیست، چرا که قاعدتا اگر در کانالی به صورت مکرر تبلیغات مختلف به جای مطالب جذاب و مفید به اشتراک گذاشته شود قطعا آن کانال اعضای خود را از دست خواهد داد.

تعرفه‌های متفاوت تبلیغات

کانال‌های مختلف تلگرامی‌برای تبادل لینک‌های تبلیغاتی با توجه به میزان محبوبیت و شاخص بودن، هزینه‌های متفاوتی دارند. به عنوان مثال، در کانال‌های مختلف این هزینه‌های تبلیغاتی از 20 هزار تومان تا یک میلیون تومان است. البته هزینه تبلیغ در کانال‌ها قوانین خاص خود را هم دارد و بسته به زمان ماندگاری آن تبلیغ و تعداد آن متفاوت است.

بازار گرم خرید و فروش کانال!

با اوج گرفتن محبوبیت استفاده از تلگرام برای اقشار مختلف جامعه در رده‌های سنی مختلف اخیرا یک کسب و کار جدید به نام خرید وفروش کانال تلگرامی‌هم مشاهده می‌شود به طوری که در فضای وب تبلیغات گسترده ای در خصوص این خرید و فروش وجود دارد. در حقیقت کانال‌های تلگرامی‌آنقدر مهم شده اند که به محصولی برای خرید و فروش تبدیل شده اند و این مسئله اهمیت بالای شبکه‌های اجتماعی و جمعی را نشان می‌دهد.

استیکر و روبات هم پولساز است

علاوه بر کسب درآمد از طریق کانال‌های تلگرامی؛ اما استیکر و روبات تلگرام پولساز هستند. هم اکنون نیز تبلیغات زیادی در خصوص ساخت استیکرها دیده می‌شود. طراحان با استفاده از روبات‌های تلگرامی‌استیکرهای بسیار متفاوت و جذابی خلق می‌کنند که بسیار مورد توجه کاربران تلگرام قرار گرفته است و هزینه‌هایی تا 500 هزارتومان هم دریافت می‌کنند. این استیکرها در انتخابات مجلس شورای اسلامی‌نیز توانستند نقش مهمی‌ایفا کنند. ساخت روبات تجارتی پرسود در تلگرام محسوب می‌شود و طراحان روبات هزینه‌های قابل توجهی برای این کار دریافت می‌کنند.

جنگ تبلیغاتی تلگرام با رسانه‌های ارتباط جمعی

با این تفاسیر و نفود لحظه ای تلگرام در زندگی افراد و از سویی ساعت‌ها کارکردن با این نرم افراز توسط کاربران، حاکی از این واقعیت است که نرم افزارهای ارتباط جمعی به خصوص تلگرام وارد جنگی جدی با وسایل ارتباط جمعی از جمله روزنامه‌ها،‌خبرگزاری‌ها و رادیو و تلویزیون شده اند. روزگاری رسانه‌های ارتباط جمعی به تنهایی محلی مهم برای جذب تبلیغات محصولات و خدمات مختلف تلقی می‌شدند اما حالا مجازی‌ها عرصه را برای‌ آنها تنگ کرده اند و باید دید که این رقابت تنگاتنگ در سال‌های آتی وارد چه فازی خواهد شد.

نگرانی فیسبوک!

در این میان، اما حتی برخی از شبکه‌های اجتماعی مجازی در این ماراتن جذب مخاطب و کسب محبوبیت قافیه را کاملا باخته اند. اخیرا نیز زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، اعلام کرده که 15 درصد کاربران فیسبوک مانند گذشته پست نمی‌گذارند و 39 درصد به صورت هفتگی اعلام کرده اند که مانند سابق فعالیت ندارند. به نظر می‌رسد که مدیر عامل فیسبوک تلویحا شکست خود را مقابل شبکه‌های اجتماعی موبایلی پذیرفته و اعلام کرده است و شاید این شکست به زودی دامنگیر وسایل ارتباط جمعی نیز بشود.

کسب و کار تلگرامی‌تهدید یا فرصت؟

با توجه به شدت گرفتن و علاقه‌مند شدن بسیاری از ایرانیان به خصوص جوانان به کسب و کار اینترنتی با توجه به مزایای آن از جمله نیاز نداشتن به سرمایه و راحت بودن، این نکته خودنمایی می‌کند که آیا روی آوردن جمعیتی قابل توجه به این سبک نوین از کسب و کار اتفاقی مثبت است یا خیر؟ در این خصوص دو دیدگاه متفاوت و کلی وجود دارد. دیدگاه اول بر منفی بودن این گونه فعالیت‌ها تاکید دارد، چرا که جذابیت‌های کسب درآمد از راه مجازی برای جوانان و روی آوردن به آن اولا ممکن است باعث امیدواری آنها به این نوع کسب درآمد شود و باعث شود تا جمعیتی قابل توجه به این امید ساعت‌ها از وقت خود را به کار با تلگرام اختصاص دهند و قطعا با توجه به این مسئله سودآوری و پولسازی برای همه اتفاق نمی‌افتد و موجب سرخوردگی افراد می‌شود. از سوی دیگر انعکاس اخبار مربوط به کسب درآمدهای میلیونی از طریق شبکه‌های اجتماعی به خودی خود می‌تواند باعث شود تا جوانان نسبت به کسب درآمدی سرخوشانه، رویایی و بدون نیاز به تلاش مشتاق شوند، از این رو به دنبال کسب تخصص نروند. در مقابل دیدگاهی نیز وجود دارد که بر این نکته تاکید می‌کند که کسب و کار در شبکه‌های اجتماعی سبک نوینی است که در آینده قوی تر،‌تخصصی تر و تاثیرگذارتر خواهد شود و به همین دلیل نمی‌توان جوانان را از آن منع کرد بلکه لازم است حتی در دانشگاه‌ها نیز رشته‌هایی تخصصی برای علاقه‌مندان ارائه شود.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=31967

ش.د9504984

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات