تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۰۵۵۲۲
وزیر کشور: چرا یک نفر می‌تواند در تمام کشور کنسرت داشته باشد ولی در خراسان نه؟

خودمختاری فرهنگی در خراسان

(روزنامه همدلي – 1395/05/19– شماره 387 – صفحه2)

لغو سریالی کنسرت‌ها در استان خراسان در حالی به وقوع می‌پیوندد که در بسیاری دیگر از نقاط کشور کنسرت‌های موسیقی برگزار می‌شود. به دلیل اهمیت و حساسیتی که این موضوع در جامعه ایجاد کرده است، ‌باعث شد حتی پای مسئولان وزارت کشور به آن باز شود، به گونه‌ای که وزیر کشور زبان به انتقاد می‌گشاید که چرا یک نفر می‌تواند در تمام کشور کنسرت داشته باشد ولی در خراسان نمی‌تواند؟ این سئوال وزیر کشور که مسئول مستقیم اداره کشور در داخل است، انتقاد به وضعیتی است که شاید بتوان آن را نوعی خودمختاری مسئولان این استان در حوزه مسائل فرهنگی است، آن هم البته نه مسئولانی که مستقیما اداره استان را برعهده دارند.

لغو کنسرت برخی از خوانندگان و نوازندگان مشهور موسیقی سنتی مانند شهرام ناظری،سالار عقیلی، کیهان کلهر و... در شهرهای استان خراسان رضوی مانند نیشابور و سبزوار از سوی مقامات قضایی در ماه‌های گذشته و درحالی که مجوز برگزاری این کنسرت‌ها از مدت‌ها قبل و از طرف مراجع قانونی صادرشده بود، موجی از اعتراضات، اظهارنظرها و تحلیل و تفسیرها را به دنبال داشت.

جدال مقامات وزارت ارشاد و مراجع قضایی و امنیتی، به گونه‌ای بالا گرفت که هیات دولت با اصلاح ماده 20 آیین‌نامه اماکن عمومی برخی از اختیارات نیروی انتظامی در صدور مجوز به برنامه‌های فرهنگی و هنری را محدود کرده بود. برطبق این مصوبه صدور مجوز به وزارت ارشاد و تنها تامین امنیت کنسرت‌ها را به نیروی انتظامی واگذار شده بود.

این مصوبه کمی بعد با دستور معاون ستاد کل نیروهای مسلح به ناجا وارد مرحله تازه‌ای شد. سردار سیدمسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغیه‌ای خطاب به سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی بر مبنای برخورد با ناهنجاری‌های عمومی صادر کرد. در این ابلاغیه آمده است: ماموریت‌تان درباره کنسرت‌ها را با جدیت انجام دهید.

سردار جزایری، در این ابلاغیه تاکید کرده است که ماموریت ناجا در برخورد با ناهنجاری‌های اخلاقی و رفتاری در برخی اماکن از جمله محل برگزاری کنسرت‌ها باید با جدیت انجام شود.

این موضوع البته در برخی از استان‌های کشور حل شد و کنسرت‌هایی در برخی از شهرهای کشور برگزار شد، اما به نظر می‌رسد که در استان خراسان همچنان این موضوع لاینحل باقی مانده است. به گونه‌ای که در تازه‌ترین اتفاق از این دست، کنسرت موسیقی سنتی سالار عقیلی نیز توسط دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی لغو شد و یک بار دیگر این موضوع را در صدر خبرها قرار داد.

دادستانی خراسان رضوی «مشکلاتی که در محتوا و اجرای کنسرت‌ها و همچنین نحوه حضور شرکت‌کنندگان وجود داشت» را سبب آن دانست که«از ناحیه اقشار مختلف مردم، حوزه علمیه و علما گلایه‌های مختلفی در مورد اجرای کنسرت‌ها در پایتخت معنوی کشور به دادستانی اعلام شود.»

به گفته این مقام قضایی، دادگستری استان خراسان رضوی تصمیم بر این گرفت تا برای پیشگیری از آسیب‌های موجود، فعلا کنسرت‌ها اجرا نشوند تا زمانی که در شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی موضوع مطرح و چارچوبی برای برگزاری کنسرت مشخص شود.

این موضوع اما سبب شد تا علاوه بر مقامات وزارت ارشاد، وزیر کشور نیز به رئیس دستگاه قضایی نامه بنویسد.

عبدالرضا رحمانی فضلی روز گذشته با اشاره به اینکه تفسیر و نگاه در خراسان به کنسرت‌ها تفسیر و نگاه حکومتی نیست، گفت: من در نامه خود به رئیس قوه قضاییه خواسته‌ام که درباره جنبه‌های حقوقی و قانونی کنسرت‌ها در خراسان برای ما تعیین تکلیف کند.

آن گونه که ایسنا گزارش داده رحمانی فضلی صبح دیروز در دیدار با خبرنگاران با اشاره به اینکه چرا یک نفر می‌تواند در کشور کنسرت داشته باشد، ولی در خراسان نه؟ اظهار کرد: قوه قضاییه هرگاه احساس کند جرمی اتفاق می‌افتد، می‌تواند دخالت کند اما نیت‌خوانی مناسب نیست.

وی افزود: مسئول امنیت کشور، وزیر کشور بوده و در استان‌ها، استانداران و شورای تامین این وظیفه را بر عهده دارند، بنابراین اگر احتمال ناامنی وجود داشته باشد، این مسئولان باید اعلام کنند تا بر اساس آن تصمیم‌گیری شود. در حال حاضر بلیت‌فروشی انجام می‌شود، اما مردم پشت در کنسرت متوجه لغو آن می‌شوند.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه در کشور باید برای برگزاری کنسرت‌ها وحدت رویه ایجاد شود، گفت: از رئیس قوه قضاییه خواسته‌ام که ما را راهنمایی کنند. هر آنچه که ایشان تشخیص بدهند ما تابع آن هستیم، زیرا رئیس قوه قضاییه را فردی منطقی، اصولی و واقع‌بین می‌دانم.

باید در انتظار نشست و دید که رئیس قوه قضائیه در رابطه با این وضعیت خاص استان خراسان رضوی چه تصمیمی خواهد گرفت.

ش.د9504903

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات