تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۰۵۵۵۵

سيدحسن خميني: «اعتدال» خلاصه شخصيت آيت‌الله هاشمي است

(روزنامه اعتماد – 1395/12/21 – شماره 3766 – صفحه 3)

جاي «آيت‌الله» براي خيلي‌ها در خيلي از موقعيت‌ها اين روزها خالي به نظر مي‌رسد؛ خلأيي كه هر چقدر زمان جلوتر مي‌رود بزرگ‌تر و عميق‌تر در نگاه‌ها به نظر مي‌رسد. دانشگاه آزاد اسلامي هم يكي از همين موقعيت‌ها است كه نبودن آيت‌الله به عنوان پدر معنوي آن به چشم مي‌آيد. ديروز اما سيد‌حسن خميني سخنران هفتاد و يكمين اجلاس شوراي مركزي اين دانشگاه بود تا هم از آيت‌الله بگويد و هم از اين نهاد. سيد حسن خميني كه خود عضو هيات موسس اين دانشگاه است و يكي از نزديك‌ترين افراد به آيت‌الله، سخنران اين مراسم بود. يادگار گرامي امام با تاكيد بر اينكه فضاي دانشگاه آزاد اسلامي متعلق به همه است و خوشبختانه اين دانشگاه سر سفره نفت ننشسته است، گفت: عظمت اين دانشگاه در اين است كه با تومان تومان و ريال ريال دانشجو‌ها درست شده است و در حال حاضر هم با همين معيار مي‌چرخد.

به گزارش جماران، سيدحسن خميني ، طي سخناني اظهار كرد: در دانشگاه آزاد نخستين سخن گفتن بعد از ارتحال جانسوز پدر معنوي اين دانشگاه، آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، سخت است. اين دانشگاه يكي از مجموعه‌هايي است كه پيوند عميقي با نام آيت‌الله هاشمي دارد و يكي از نشانه‌هايي است كه تمايز اين بزرگوار را با هم اقران خودش نشان مي‌دهد. وي با بيان اينكه نگاه بلند و همت والا چيزي است كه در مجموعه دانشگاه آزاد شاهد آن هستيم، يادآور شد: اگر به سي و چند سال پيش برگرديم در زمان راه‌اندازي دانشگاه كسي باور نمي‌كرد كه دانشگاه آزاد اسلامي بتواند بار درصد از دانشجويان كشور را در اختيار بگيرد. اما امروز دانشگاه آزاد اسلامي جزو 155 دانشگاه‌ برتر دنياست.

اين نتيجه عزم و نوعي فكر سازنده است كه بحمدالله مجموعه دانشگاه آزاد اسلامي در سال‌هاي اخير با حسن تدبير آيت‌الله هاشمي، مديريت خوبي را به دست آورده است. يادگار امام در تبيين اين موضوع گفت: انسان‌هاي فرهيخته دنبال سوال‌ها و پاسخ‌هايي هستند كه به درد امروزشان بخورد. پژوهش بايد نفعي به حال مردم داشته باشد و تمايزي در امور ايجاد كند. البته فرزانگي چند شرط ديگر هم دارد كه يكي از آنها اين است كه شما علاوه بر اينكه به دنبال سوال و جواب هستيد، جواب را به كار ببنديد. اين را اگر بخواهيم در مجموعه دانشگاهي ترجمه كنيم اين‌گونه است كه مجموعه دانشگاه‌ها بايد به دنبال تحقيقاتي بروند كه مورد استفاده قرار گيرد، نه اينكه در پستوي دانشگاه‌ها خاك بخورد. معناي آن اين است كه پيوند دانشگاه با صنعت برقرار شود. بنابراين، بايد ديد درد صنعت، محيط ‌زيست، كشاورزي و حوزه‌هاي علوم‌اجتماعي كشور چيست و به دنبال درمان آن رفت.

بي‌ارزش‌ترين سياستمدار و مدير كسي است كه از دشنام بترسد

يادگار امام ابراز داشت: دانشگاه آزاد اسلامي با سياست آيت‌الله هاشمي شكل گرفت و اگر بخواهيم آيت‌الله هاشمي را در نكته‌اي خلاصه كنيم، آن اعتدال است. اعتدال يعني عدالت‌ورزي، چون عدالت حد وسط بين افراط و تفريط است. علماي اخلاق عدالت را حدوسط بين افراط و تفريط در سه قوه «غضبيه»، «شهويه» و قوه «وهميه» يا فكريه تعريف كرده‌اند. مجموعه دانشگاه در اين مسير در حال حركت است، نه صرفا از اين رو كه آيت‌الله هاشمي گفته است، بلكه از اين جهت كه راه درست همين است.

وي اضافه كرد: راه درست اين است كه ما در زندگي مسير عدالت را انتخاب كنيم؛ نه گرفتار تندروي افراطي و نه گرفتار بازماندگي تفريطي شويم. همه‌جور آدم در حوزه‌هاي مديريتي وجود دارند؛ دل و فكر هيچ‌كسي مانند ديگري نيست و همه را نمي‌توان در همه ابعاد راضي كرد، اما بايد مراقب بود كه از مسير اعتدال و عدالت خارج نشويم. نه ظلم كنيم و نه انظلام (ظلم‌پذيري) باشيم و نه زيربار تحريف‌ها برويد، چون بي‌ارزش‌ترين سياستمدار و مدير كسي است كه از دشنام بترسد. اگر به صرف اينكه فلان سايت و روزنامه چيزي نوشت انسان بترسد، صحيح نيست.

مراقب باشيد از اعتدال خارج نشويد

سيد حسن خميني با توصيه به اينكه بايد مراقب باشيد از اعتدال خارج نشويد، گفت: دانشگاه آزاد اسلامي اگر توفيقي داشت كه داشته است و اگر توفيقي خواهد داشت كه ان‌شاء‌الله خواهد داشت به خاطر همين مسير اعتدال و عدالت مديرانش است. البته كسي نمي‌تواند بگويد كه من عصباني نمي‌شوم همه عصباني مي‌شوند اما مهم اين است كه سريع به مسير اعتدال برگرديم. عضو هيات موسس دانشگاه آزاد اسلامي در ادامه گفت: در اين دانشگاه‌ دانشجويان و افراد حقوق مختلفي دارند كه بايد رعايت شود. لذا مجموعه را از افتادن و درافتادن به افراط و تفريط بر حذر بداريد. نه گرفتار تملق شويد و نه گرفتار بي‌ادبي. چون ما فكر مي‌كنيم اگر بنا باشد تملق نكنيم بايد بي‌ادبي كنيم و بر عكس نه، مي‌شود تملق نكرد و بي‌ادب هم نبود. همچنين گرفتار اشرافيت يا ريا نشويد چون خيلي وقت‌ها به خاطر اينكه اشرافيت نورزيم ريا مي‌كنيم و برعكس. مجموعه را مجموعه‌اي معتدل نگه داريم چرا كه رمز توفيق دانشگاه همين است. در اين دانشگاه، دانشجو علاوه بر اينكه علم مي‌آموزد، ناخودآگاه در فضاي معتدل، اخلاقي و انساني بايد خلاق هم شود. انتظار هم از آقاي ميرزاده اين است كه اين مساله را به عنوان يكي از عوامل ابقاي مديريت مورد توجه قرار دهند.

وي گفت: در حوزه فرهنگي بايد مراقب باشيم كه عادلانه بودجه فرهنگي توزيع شود، چرا كه سرانه هر دانشجو مشخص است و مطابق قانون اين پول‌ها تقسيم شود؛ دانشگاه آزاد اسلامي اساسنامه روشن دارد و اركانش معلوم هستند. بايد قانون رعايت شود؛ اگر قانون رعايت شود دانشگاه آزاد اسلامي موفق است و اگر خلاف قانون عمل شود اصلا پسنديده نيست. سرانه فرهنگي بايد عادلانه توزيع شود نه اينكه به گروهي تعلق بگيرد و به گروهي تعلق نگيرد. كار بزرگ، سختي دارد، اما در سختي آدم‌هاي بزرگ درست مي‌شوند. بايد ده‌ها بار صداي شكستن استخوان‌هاي‌تان را بشنويد تا اينكه زماني مانند آيت‌الله هاشمي ديگر چيزي نشنويد.

يكي از ويژگي‌هاي آقاي هاشمي در اين سال‌هاي آخر اين بود كه ايشان در سال‌هاي آخر ديگر نسبت به تخريب‌ها واكسينه شده بودند؛ از اينها نترسيد. اما دليل هم نمي‌شود كه انسان احيانا بر روي جنبه غلط خودش پافشاري كند. اگر جايي هم فهميديم كار اشتباهي كرديم، قبول كنيم. امام مي‌گفت: «مرد آن است كه حرفش دو تا شود. » اما اگر فهميد حرفش درست است عالم و آدم هم آمدند روي حرفش بايستد. سيدحسن خميني همچنين بر رعايت اعتدال درباره تشكل‌ها هم تاكيد و اظهار كرد: همه تشكل‌ها حق حيات دارند؛ نبايد اين‌گونه باشد كه من كه نوه امام‌ (ره) هستم بتوانم حرف بزنم اما فرد ديگري كه اين جايگاه را ندارد، نتواند حرف بزند. اينكه كسي بتواند رودرروي شما از شما نقد كند و شما تحمل كنيد مهم است وگرنه تحمل تعريف را كه همه دارند.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=70351

ش.د9504913

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات