تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۰۵۵۸۲
جریانات سیاسی در آینه مطبوعات 13

اروپا خواهان افزایش فشار به ایران پیرامون برنامه موشکی

اختلاف های ظاهری اروپا و آمریکا -که بیشتر یادآور سناریوی پلیس خوب و پلیس بد می باشد- برخی جریانات سیاسی را به سمت اروپا و اعتماد به این اتحادیه سوق داده است. این درحالی است که سران کشورهای بزرگ اروپایی در راستای حمایت از واشنگتن، خواستار افزایش فشار به ایران پیرامون برنامه های موشکی شدند.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ فرهاد کوچک زاده
اروپا خواهان افزایش فشار به ایران پیرامون برنامه موشکیدر هفته ی گذشته موضوع برجام مهمترین بحث جریانات سیاسی در کشور بوده است البته تشکیل دادگاه برای بقایی، موضوع اختلاف اصلاح طلبان با روحانی و هزینه تراشی برای زائرین اربعین موضوعات دیگری است که جریانات سیاسی به آن پرداخته اند.
اصلاح طلب
اولین تیتر روزنامه های اصلاح طلب موضوع برجام می باشد. استدلال های این جریان سیاسی در دفاع از برجام را می توان به شرح ذیل بیان نمود: 
- تاکید بر حمایت اروپا از ایران:  تیترهایی همچون ((شرق: تلاش سران اروپا برای حفظ برجام))؛ (( آرمان : اروپا قرار دادهای بزرگتری هم می بندد))؛ (( تجارت: اروپا پیشتاز سرمایه گذاری در ایران))؛ (( اطلاعات: حمایت  کشور اروپایی از برجام))تنها بخشی از تیتر های روزنامه های اصلاح طلب در وصف فواید برجام در صورت نبود امریکایی ها می باشد. این جریان سیاسی نسبت به گفته و اعتقاداتشان در زمان انعقاد توافق نامه برجام کوچکترین سخنی نمی گویند و به به جای متنبه شدن از اعتماد بی حد و حصر به آمریکا، این موضوع را به فراموشی سپرده و دوباره در دفاع از اتحادیه اروپا و اعتماد به این دسته از کشورها سینه چاک می کنند.
روزنامه مردم سالاری با تیتر((حمایت 28 عضو اتحادیه اروپا از پایبندی به برجام))  و روزنامه ایران با تیتر ((هشدار برجامی 28 کشور اروپایی به ترامپ )) با اشاره به نشست اتحادیه اروپا نوشتند: مقامهای بلندپایه اروپایی در این نشست، برجام را ستونی از اقدامات برای کاهش تهدیدات هسته ای در جهان دانسته و تأکید کردند خارج شدن از آن، شانس آوردن کره شمالی به پای میزمذاکره را از بین می برد. نکته مغفول در این اظهارات روزنامه های اصلاح طلب این است که چرا اروپایی که خواهان حفظ برجام است به تعهدات خود عمل نمی کند؟ چرا بانک های بزرگ با ایران کار نمی کنند؟ و دهها سؤال دیگر...
- مذاکره مجدد با اروپاییان در موضوعات منطقه ای، حقوق بشرو .....  : روزنامه ایران با تیتر(( اروپا امریکا نیست)) براین موضوع تاکید نمود که  جمهوری اسلامی ایران می تواند برای خنثی کردن تهدیدات و فشارهای احتمالی آمریکا مذاکراتی را بر اساس الگوی برجام که مبتنی بر سیاست (( برد - برد)) بوده است را با کشورهای اروپایی آغاز کرده و با توجه به توانمندی های دیپلماتیک کشور موانعی را در مسیر دولت ترامپ که در پی افزایش فشارها به کشورمان است را برطرف کند.
موضوع مهم در خصوص تیترهای روزنامه اصلاح طلب برجسته نمودن قسمت های دلخواه بیانیه های اخیر اتحادیه اروپا، مواضع مقامات ارشد اروپایی و عدم توجه به آن قسمت از مواضع که به صراحت از سیاست های ضد ایرانی ترامپ حمایت کرده و خواهان خاتمه دادن ایران به ازمایش های موشکی می شود، می باشد برای مثال به مطالبی که در  بیانیه کشورهای اروپایی به صراحت از ایران به عنوان کشوری که با موشک و دخالت در امور داخلی کشورها، امنیت منطقه را بر هم می زند، هیچ اشاره ای نمی کنند.

اروپا خواهان افزایش فشار به ایران پیرامون برنامه موشکی

موضوع دومی که روزنامه های اصلاح طلب به آن توجه نموده اند مبحث تشکیل دومین جلسه دادگاه حمید بقایی می باشد.  افتاب یزد با تیتر (( معرکه گیری با زنبیل ))؛ بهار با تیتر ((گرد و خاک با زنبیل))مردم سالاری با تیتر (( آن مرد با زنبیل آمد)) و شرق با تیتر (( پوپولیست زنبیل به دست)) به شرح مفصل دومین جلسه دادگاه حمید بقایی پرداخته اند این موضوع در حالی صورت گرفت که روزنامه های اصولگرا توجه کمی به این مسئله نموده اند و یا به آن توجه نکرده اند. البته به نظر می رسد استراتژی زنده و بزرگ نگه داشتن نام احمدی نژاد همواره در این دولت پیگیری می شده است زیرا از یک طرف تمام کاستی های اجرائی کشور را با  این روش بر گردن دولت قبل می اندازند و از طرف دیگر با نقد عملکرد دیروز و امروز احمدی نژاد و یارانش به طور غیر مستقیم اصولگرایان را زیر سوال می برند.

اروپا خواهان افزایش فشار به ایران پیرامون برنامه موشکی

سومین تیتر قابل ملاحظه در روزنامه های اصلاح طلب موضوع  اختلاف بین روحانی و اصلاح طلبان می باشد 
مرتضی مبلغ معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات در گفت وگو با شرق به دلایل افت حمایت اصاح طلبان از دولت پس از انتخابات پرداخت. بیشترین چیزی که باعث این اختلاف شده، به دو نکته ای که در دولت دوازدهم رخ داد برمی گردد. نکته اول توقعی که از آقای روحانی برای چینش کابینه می رفت، که از میانگین سطح توقعات منطقی جامعه و بدنه حامی ایشان پایین تر بود و نکته دوم اینکه در مدیریت سیاسی استانی هم این میانگین از میانگین سطح توقع معقول و منطقی و حتی از دوره قبل هم پایین تر بود و شاهد یک افت بودیم. این دو اتفاق منشأ این شد که این نقدها مطرح شود.
 همچنین روزنامه قانون با تیتر((کارت زرد برای بنفش ماندن دولت)) آرمان با تیتر (( وزیر پیشنهادی علوم گزینه ای ناشناخته)) و  بهار با تیتر ((برآمدن اعتدال از دنده راست)) نوشت روحانی به جریان خودش نزدیک شده است همان جریانی که یک روز از آن دور شده  بود. به نظر می رسد روحانی می خواهد قدرت جریان اعتدال- اصلاح را با نزدیک شدن به اصولگرایان بازسازی کند و به عبارتی بن بست های اعتدال را با کمک اصولگرایان از دنده راست برپا دارد.
البته این سیاست و بیان فاصله گرفتن اصلاحات از دولت روحانی می تواند به عنوان یک استراتژی جدید از سوی آنها مطرح شود و در سالهای آینده قوت گیرد زیرا آنها با این استراتژی  به جای آنکه در مقام پاسخگویی از عملکرد دولت روحانی برایند خود را در جایگاه منتقد قرار می دهند.

اصولگرا: روزنامه های اصولگرا در هفته ی گذشته به موضوع برجام توجه ویژه نموده اند بطوریکه در روز دوشنبه 1/8/1396 روزنامه کیهان در گفتگو خبری تحلیلی، خبر ویژه و یادداشت روز  به طور مفصل به موضوع برجام پرداخته است.

اروپا خواهان افزایش فشار به ایران پیرامون برنامه موشکی

- خطرناک دانستن هر نوع مذاکره مجدد: روزنامه های اصولگرا در خصوص مذاکره مجدد با اروپاییان در دیگر موضوعات مورد مناقشه، نظر متفاوت از اصلاح طلب ها دارند. روزنامه کیهان با تیتر (( آینده پیش بینی برجام)) نوشت:  بازی دوباره در میدان اروپا بدون اینکه گارد اروپایی ها ذره ای تفاورت کرده باشد و عبرت نیاموختن از تجربیات تلخ قبلی، فقط با تعطیلی خرد و وسوسه پذیری قابل توجیه است. اینکه مثلا بشود اقتدار بازدارنده نظامی و نفوذ امنیت آفرین منطقه ای را با وعده برخی معاملات اقتصادی تاخت بزنیم. بوی تبدیل خطا به خطا را می دهد و خیانت محض است. هر کس وارد چنین حریمی شود. باید برخورد خائن را با او کرد و نه کسی که وسط تهدید دشمن، خواب رفته است.
عدم اعتماد به اروپاییان: وطن امروز با تیتر ((عشق یک طرفه )) می نویسد: فرانسوی ها همانند 2 کشور اروپایی دیگر حاضر در برجام بر حفظ برجام تاکید می کنند اما هیچ اقدامی برای ممانعت از خروج آمریکا از برجام انجام نمی دهند و همزمان از فشار آمریکا علیه ایران استفاده می کنند و استراتژی برجام به شرط محدودیت برنامه موشکی و عقب نشینی از منطقه را در مقابل ایران اتخاذ می کنند.
موضوع دومی که روزنامه های اصولگرا به آن پرداخته اند موضوع هزینه تراشی دولت برای زائرین اربعین می باشد. روزنامه جوان با تیتر(( کاسبی از حماسه اربعین)) قدس با تیتر ((سود میلیاردی دولت از ویزای اربعین)) نوشتند
بعد از شکست در وعده حذف ویزای اربعین، مشکلات پوشش بیمه ای زائران، هزینه های عجیب هلال احمر و دوبرابر شدن بلیت اتوبوس ها، بخشی از رویکردهای کاسبکارانه دولت با عشق بازی مردم در سامانه سماح رقم خورد و  آن گرانفروشی ویزا برای زائران اربعین هم به سایر موارد درآمد زایی دولت اضافه شد.

اروپا خواهان افزایش فشار به ایران پیرامون برنامه موشکی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات