تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۰۶۷۴۲
جریانات سیاسی در آینه مطبوعات18

سکوت اصولگرایانه یا بایکوت اصولگرایانه

جنجال‌های احمدی‌نژاد و یارانش تمامی‌ندارد اول زنبیل قرمز، بعد بست نشینی حالا هم انتشار ویدیو در فضای مجازی، اما در این بین چیزی که بیشتر از این رفتارها به چشم می‌آید، سکوت اصولگرایان در برابر رفتارهایش است. اگرچه به نظر می رسد سکوت اصولگرایان با هدف بایکوت احمدی نژاد صورت گرفته است ولی نشریات اصلاح طلب برداشت دیگری دارند.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ علی کارگر
سکوت اصولگرایانه یا بایکوت اصولگرایانهبروز و ظهور جریانات سیاسی در مطبوعات به دو شکل عمده تجلی می یابد، اول پرداختن یا نپرداختن به برخی موضوعات سیاسی و دوم نحوه پرداختن به موضوعات و مسائل جامعه با رویکرد حزبی و جریانی. این موضوع در رفتار هفته گذشته مطبوعات بسیار شاخص و هویداست. اما قبل از ورود به بحث رئوس مطالب جریانات سیاسی در مطبوعات ذکر این نکته حائز اهمیت است که وزن انعکاس اخبار و تحلیل حوادث و موضعات خارجی در همه مطوعات افزایش یافته که البته این موضوع نیز در روزنامه های اصولگرا بارزتر است؛ در واکاوی دلایل و چرایی این اتفاق می توان به دلایل چندی اشاره کرد که برخی از آنها عبارتند از: گستردگی تحولات منطقه ای و بین المللی، شکل گرفتن نوعی بلاتکلیفی در جریانات سیاسی نسبت به تحولات داخلی و تفسیر حرکت اعتدالی به معنی نپرداختن به مسائل مورد اختلاف داخلی، کم رنگ ترشدن انتقاد نسبت به دولت و مسئولین در روزنامه به دلیل عدم علاقه دوجریان سیاسی نسبت به این موضوع  و ...
اما دوموضوع را می توان به عنوان موضوع مشترک جراید این هفته مورد تحلیل قرار داد که عبارت بودند از شکست داعش و پیروزی جبهه مقاومت و دیگری انعکاس سخنان مقام معظم رهبری در مورد بسیج. در انعکاس فتح بزرگ جبهه مقاومت برخی روزنامه های اصلاح طلب سعی کردند به مسائل حاشیه ای مثل تشکر سردار سلیمانی از رئیس جمهور بپردازند که روزنامه آفتاب یزد روز چهارشنبه با تیتر سردار خوش انصاف به موضوع پرداخت و یا روزنامه شرق در روز پنجشنبه با تیترجنگ و اینک صلح خواست تا تداعی کننده دو قطبی جنگ و صلح باشد اما روزنامه های اصولگرا تأکید خود را بر روی مقاومت نشان دادند و از مذاکره و سازش انتقاد نمودند. روزنامه کیهان با تیتر « صبح بدون داعش؛ مقاومت نتیجه داد نه مذاکره» جلودار سایر نشریات در این نوع موضع گیری بود. سایر روزنامه های اصولگرا نیز آن بخش از پیام فرمانده نیروی قدس سپاه و پاسخ مقام معظم رهبری را برجسته کردند که به ایستادگی در مقابل دشمن اشاره داشت.

سکوت اصولگرایانه یا بایکوت اصولگرایانه

در موضوع انعکاس فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد بسیج نیز نوعی تفاوت نگاه وجود داشت در حالی که روزنامه های اصولگرا با تیتر « شما جوانان مؤمن آمریکا را به زانو درآورید» استکبار ستیزی را برجسته می کردند روزنامه های اصلاح طلب با تیتر «عده ای در داخل بلندگوی دشمن شده اند» سمت  سوی متفاوتی را دنبال می کردند.
روزنامه های اصلاح طلب
در این هفته روزنامه های اصلاح طلب تمرکزخود را بر روی اقدامات اطرافیان احمدی نژاد و همچنین محاکمه غیابی برخی متهمین منتسب به دولت دهم قرار دادند. روزنامه همدلی با تیتر « صدای سیم آخر، احمدی نژاد و رفقایش را جدی بگیریم یا نه؟» به تحلیل اقدامات اخیر اطرافیان احمدی نژاد به ویژه بقایی و مشایی پرداخت. « امنتناع یاران احمی نژاد از حضور در دادگاه/ غایبن بزرگ؛ این سه نفر»، « دادگاه های بقایی، خاوری و مرتضوی برگزار شد»، « محاکمه در غیبت متهمان»، « دومینوی حمله و اتهام» و ... برخی از تیترهایی است که روزنامه های اصلاح طلب برای انعکاس دادگاه بقایی، خاوری و مرتضوی انتخاب کردند. البته موضوعات دیگر مانند اتهام امالی جدید بقایی در روز یکشنبه نیز مورد توجه خاص نشریات اصلاح طلب قرار گرفت. در این میان روزنامه شرق در روز شنبه با تیتر « قطعات پازل سیاسی احمدی نژاد کامل می شود،تکرار سناریوی دوقطبی هاشمی» تحلیل متمایزی را در مورد اقدامات احمدی نژاد ارائه داد و این موضوع را فراتر از رقابت دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب می داند و این شیوه را خاص احمدی نژاد برای ایجاد دوقطبی در جامعه می داند و برای این کار از ضعف حافظه تاریخی ملت ایران استفاده می کند.

سکوت اصولگرایانه یا بایکوت اصولگرایانه

موضوع دومی که بیشتر مورد توجه نشریات اصلاح طلب قرار گرفت مانند چندین هفته گذشته، موضوع برجام بود. این دسته از روزنامه ها از یک طرف به انعکاس خبر و تحلیل سخنان تلفنی روحانی خطاب به مکرون پرداختند که گفته بود، اضافه کردن یا حذف بخش هایی از برجام موجب فروپاشی کامل این توافق خواهد شد و از طرف دیگر انعکاس خبر سمینار دو روزه «همکاری‌های هسته‌ای، پیشرفت‌ها و چشم‌اندازها» را در دستور کار خود قرار دادند که ضمن حمایت از برجام، تلویحا ادامه برجام را به هر قیمتی مفید ارزیابی می کرد.
موضوع مهمی که در این هفته توسط روزنامه های اصلاح طلب دنبال شد بحث انتقاد از روحانی در خصوص نقش زنان در جامعه بود. روزنامه آرمان در روز شنبه با تیتر « روحانی به زنان مدیون است» و روز یکشنبه با تیتر « روحانی فشارها را بازگو کند» و همچنین روزنامه اعتماد با تیتر« دلمان می خواست روحانی فشارها را بازگو کند» بخش هایی از این تیترهاست. روزنامه اعتماد در روز شنبه  با تیتر « آخرین تلاش ها برای قانونی شدن منع خشونت علیه زنان در انتظار دولت» مطالبه گری در مورد زنان را سمت دیگری برد. درباره این رویکرد روزنامه های اصلاح طلب دلایل متفاوتی مطرح است که برخی معطوف به منافع بلند مدت و برخی معطوف به منافع کوتاه مدت است. راهبرد کلان جریان اصلاح طلبی گرایش به سمت دیدگاه های فمنیستی است و در کوتاه مدت نیز می توان به ابزاری برای فشار به دولت مطرح کرد.
این تحلیل زمانی پر رنگ تر می شود که می بینیم انتقاد از روحانی به بیان های مختلف ادامه پیدا می کند. روزنامه قانون با تیتر «افول در دور دوم» لبه تیز انتقاد خود را به سمت دولت دوم روحانی می گیرد و یا روزنامه شرق با تیتر « پیوسته سؤال کنید وعده های انتخاباتی چه شد؟» مطالبه گری از دولت را به شکل انتقاد مطرح می کند.

سکوت اصولگرایانه یا بایکوت اصولگرایانه

روزنامه های اصلاح طلب در این هفته به موضوعات دیگری از قبیل در خواست مناظره شهردار جدید تهران برای مناظره با شهردار قبلی، گفتگوی اصلاح طلبان با ناطق نوری، موضوع رفع حصر و ... پرداختند که در مرحله دوم اهمیت قرار داشتند.
روزنامه های اصولگرا
شاخص ترین موضوع در روزنامه های اصولگرا  را می توان سکوت این دسته از نشریات در قبال رفتار احمدی نژاد دانست، موضوعی که از دید نشریات رقیب نیز غافل نماند. روزنامه مردم سالاری در روز یکشنبه با تیتر سکوت اصولگرایانه نوشت: « جنجال‌های احمدی‌نژاد و یارانش تمامی‌ندارد اول زنبیل قرمز، بعد بست نشینی حالا هم انتشار ویدیو در فضای مجازی، اما در این بین چیزی که بیشتر از این رفتارها به چشم می‌آید، سکوت اصولگرایان در برابر رفتارهایش است» وی در ادامه می نویسد: « بعضی از اصولگرایان حالا دیگر جز سکوت پاسخی برای رفتارهای احمدی نژاد ندارند. سکوتی اصولگرایانه! بعضی دیگر از اصولگرایان نظر دیگری دارند و می‌گویند احمدی‌نژاد اصولگرا نبوده! ...» اگرچه به نظر می رسد سکوت اصولگرایان با هدف بایکوت احمدی نژاد صورت گرفته است و در شرایطی که احمدی نژاد به شدت به دنبال دیده شدن است بهترین پاسخ عدم توجه و پوشش خبری است ولی اصلاح طلبان هم پوشش خبری می دهند و هم سکوت اصولگرایان را هرگونه بخواهند تفسیر می کنند.
انتقاد از دولت و جناح بندی نسبت به جریان فتنه را می توان از دیگر اقدامات جریان اصولگرا در این هفته دانست. روزنامه جوان در روز چهارشنبه با تیتر « پایان پرچم های فتنه» به انعکاس شکست داعش پرداخته است  ولی تیتر خود را طوری انتخاب کرده تا مرزبندی خود با فتنه را در ذهن ها زنده نگه دارد. این روزنامه در روز شنبه  با تیتر « نان گران برای داخل، گاز ارزان برای خارج» انتقاد شدیدتری نسبت به دولت مطرح کرد. به نظر می رسد در حالی که بیشتر روزنامه های اصولگرا به نوعی در حالت انفعال قرار دارند روزنامه جوان سعی کرده است با انتخاب برخی تیترهای تندتر از این وضعیت خارج شود.
سکوت اصولگرایانه یا بایکوت اصولگرایانه


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات