تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۰۵۶۵۸

سردرگمی ناتو و آمریکا در افغانستان

(روزنامه جمهوري اسلامي - 1396/04/13 - شماره 10910 - صفحه 16)

وزیران دفاع آمریکا و کشورهای عضو پیمان اتلانتیک شمالی «ناتو» هفته گذشته در شهر بروکسل پایتخت بلژیک در یک نشست دو روزه گردهم آمده و در باره وضعیت افغانستان و حضور نظامیان کشورهای عضو این پیمان به رایزنی پرداختند.

به گزارش ایرنا، وزیران دفاع آمریکا و کشورهای عضو ناتو در این نشست دو روزه که روز دوم آن به افغانستان اختصاص یافته بود، توافق کردند که شمار نظامیان خود را برای آموزش و مشورت به نیروهای افغان افزایش دهند، اما تاکید کردند که مایل به بازگشت به جنگ در افغانستان نیستند.

«ینس استولتنبرگ»، دبیرکل «ناتو» در این نشست گفت که 28 کشور عضو این پیمان برای اعزام نظامیان بیشتر به افغانستان، تمایل نشان داده اند، اما 15 کشور اعلام آمادگی کرده‌اند تا نظامیان خود را افزایش دهند که جزئیات آن در آینده اعلام خواهد شد. وی، در عین حال تصریح کرد «تنها با حضور نظامیان ناتو و کمک‌های این پیمان، افغانستان به ثبات و امنیت نخواهد رسید، بلکه دولت افغانستان نیز باید با فساد مبارزه جدی کند و تعهداتی را که به جامعه جهانی داده است، به اجرا درآورد.

در این حال «جاستین تردو» نخست‌وزیر کانادا که کشورش یکی از اعضای مهم ناتو می‌باشد با این تصمیم ناتو مخالفت کرد و گفت که دیگر نظامیان خود را به افغانستان نخواهد فرستاد. وی افزود که کانادا در 10 سال گذشته در افغانستان با اراده و شجاعت خدمت کرده و تاثیر قابل توجهی داشته است، اما دیگر نظامیان خود را به این کشور نمی‌فرستد.

موکول کردن تعیین شمار قطعی نظامیان ناتو در افغانستان به آینده، نشان می‌دهد که وزیران دفاع ناتو نتوانستند به اجماعی در این زمینه دست یابند و دبیر کل ناتو نیز مسئولیت تامین امنیت را در گروی اصلاحات و مبارزه با فساد دانسته است. این درحالی است که عرصه قدرت سیاسی در افغانستان نیز شاهد تحولات بی‌سابقه‌ای است و شماری از دولتمردان و نزدیکان حکومت، دست به ائتلافی با عنوان «ائتلاف شورای عالی برای نجات افغانستان» زده‌اند که این موضوع بر پیچیدگی اوضاع در افغانستان، افزوده است.

«تادامیچی یاماموتو» نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان نیز ابراز عقیده کرده است که اگر دولت وحدت ملی در نحوه حکومت‌داری خود تغییرات جدی ایجاد نکند، بحران سیاسی موجود بیشتر خواهد شد و احتمال کنترل آن دشوار خواهد بود. وی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، با اشاره به وضعیت کنونی افغانستان تصریح کرد که وضعیت امنیتی رو به وخامت در این کشور باعث افزایش شکاف‌های سیاسی شده است.

وی به مصداق‌های این شکاف سیاسی اشاره نکرد، اما اعتراض‌ها و شکل‌گیری ائتلاف تازه در افغانستان می‌تواند نمونه‌ای از این شکاف‌ها قلمداد شود و بدون تردید این شکاف‌ها در تداوم جنگ و درگیری و تصمیم‌گیری برای افزایش نظامیان ناتو در این کشور اثرگذار خواهد بود.

این در شرایطی است که دیدگاه عمومی در افغانستان نیز مخالف افزایش نظامیان خارجی در این کشور می‌باشد و اغلب چهره‌های برجسته و شماری از نمایندگان مجلس هم با افزایش شمار نیروهای خارجی مخالفت کرده‌اند.

«حامد کرزی» رئیس جمهوری پیشین افغانستان اعلام کرده است که آمریکا به جای افزایش نظامی در این کشور راهبرد خود را باید تغییر دهد و این کشور نباید افغانستان را به صحنه جنگ‌های نیابتی مبدل کند.

کرزی افزوده است که اشتباه راهبردی آمریکا در افغانستان باعث شده است که این کشور بیش از هر زمان دیگر ناامن‌تر و گروه‌های تروریستی قوی‌تر از گذشته شوند.

رئیس جمهوری پیشین افغانستان گفته است که با حضور آمریکا در افغانستان، داعش در این کشور ظهور کرد و آمریکا تاکنون در این باره خاموش بوده و هیچ توضیحی در این باره نداده است و برخی گروه‌های تروریستی دیگر نیز همزمان با حضور آمریکا در افغانستان، عرض اندام کرده‌اند. به باور کرزی، اگر آمریکا با کشورهای چین، روسیه و ایران برای تامین امنیت در افغانستان همکاری نکند به تنهائی هرگز قادر به تامین صلح و امنیت در این کشور نخواهد شد.

شماری دیگر از کارشناسان مسائل نظامی و اعضای مجلس نمایندگان افغانستان نیز به بر این باورند که آمریکا و ناتو به جای افزایش شمار نظامیان خود، ارتش این کشور به ویژه نیروی هوائی را به سلاح‌های مدرن تجهیز کند، نظامیان افغان توانائی تامین امنیت و مبارزه با گروه‌های تروریستی را خواهند داشت و ناتو و امریکا نیز در سال‌های گذشته به توانائی‌های این نیروها اذعان کرده‌اند.

برخی از نمایندگان مجلس در نشست علنی روز شنبه مجلس استدلال کردند که آمریکا و ناتو با 150 هزار نظامی نتوانست امنیت را در افغانستان تامین کند، اکنون با 5 تا 8 هزار نظامی چگونه می‌خواهد به این هدف دست یابد. به باور آنان افزایش نظامی نه تنها جنگ‌ها را کاهش نخواهند داد، بلکه به تشدید آن در مناطق مختلف افغانستان، منجر خواهد شد.

با این وجود، معدودی از کارشناسان، از حضور نظامیان بیشتر ناتو و آمریکا در افغانستان استقبال کرده و آن را به نفع دولت این کشور ارزیابی کرده و گفته‌اند که با حضور این نیروها وضعیت جنگ به نفع دولت تغییر خواهد کرد.

«خالد پشتون» نماینده «قندهار» عضو کمیته دفاعی مجلس نمایندگان افغانستان، با استقبال از افزایش نظامیان ناتو و آمریکا، ابراز عقیده کرده است که افزایش 5 تا 8 هزار نظامی ویژه تازه نفس، وضعیت جنگی را در این کشور به طور کامل تغییر خواهد داد.

وی استدلال کرد که زمانی که آمریکائی‌ها دارای 130 هزار نیروی نظامی در افغانستان بودند، نیروهای ویژه و عملیاتی آنان فراتر از 8 هزار نفر نمی‌رفت و به همین دلیل با افزایش این نیروهای ویژه در شرایط فعلی، صحنه جنگ در کشور به طور کامل تغییر خواهد کرد.

نکته با اهمیت در زمینه افزایش نظامیان ناتو در افغانستان درحال حاضر اختلاف امریکا به عنوان یک عضو ناتو با دیگر اعضای آن است که دبیر کل این پیمان آن را در نشست روز پنجشنبه گذشته آشکار کرد.

دبیرکل ناتو در سخنان خود از خروج نظامیان ناتو و آمریکا از افغانستان حمایت کرد و بی‌پرده اعتراف کرد که نظامیان ناتو باید سال‌ها پیش، افغانستان را ترک می‌کردند، اما «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا در سخنرانی خود در همین نشست گفت که خروج نظامیان خارجی از افغانستان، زودهنگام و عجولانه صورت گرفت.

این تفاوت دیدگاه آشکار، پرده از حقیقتی حکایت می‌کند که ظاهرا آمریکائی‌ها تمایلی ندارند این پرده‌ها کنار زده شود و آن، اختلاف و شاید سردرگمی آنان در مواجهه با جنگ در افغانستان است.

http://jomhourieslami.net/?newsid=139498

ش.د9602758

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات