تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۰۵۷۷۲
آرامش به کرکوک بازگشت

اتهام خیانت به حزب‌طالبانی از سوی جناح بارزانی

پایگاه بصیرت / مانیا شوبیری

(روزنامه مردم سالاري – 1396/07/26 – شماره 4441 – صفحه 14)

شهر کرکوک بعد از ر‌وزها تنش‌های امنیتی، سرانجام نفسی به آرامش کشید. هزاران تن از شهروندان کرد که کرکوک را به سوی اقلیم کردستان عراق ترک کرده بودند پس از کنترل نیروهای امنیتی عراق به این استان بازگشتند. اتفاقات کرکوک اما باعث شد اختلافات پیش آمده در کردستان بیش از پیش نمایان شود. در پی کنترل روز گذشته نیروهای عراقی بر کرکوک حزب طالبانی از سوی جناح بارزانی به خیانت متهم شدن. به گزارش روداو «مسعود بارزانی»،‌ رئیس اقلیم کردستان از گروه‌های کرد عراق خواست تا از هرگونه جنگ داخلی اجتناب کنند. او معتقد است برخی می‌خواهند کردها را به یک جنگ داخلی بکشانند اما نباید وارد چنین جنگی شد.

همسر جلال طالبانی ادعای مطرح شده از سوی بارزانی را مبنی بر تبانی با دولت مرکزی عراق و حشد شعبی را رد و اعلام کرد که نیروهای پیشمرگ کرد همواره برای دفاع از کرکوک می‌جنگند. به گزارش روداو، «هیرو ابراهیم احمد»، عضو دفتر سیاسی حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرده است که طرحی بین‌المللی درباره کرکوک وجود دارد و نیروهای پیشمرگ اتحادیه میهنی در جبهه‌های جنگ در کرکوک حضور دارند. وی تاکید کرده است که اتحادیه میهنی کردستان عراق از زمان تأسیس تاکنون خون‌های بسیاری در راه رسیدن به حقوق مشروع برای ملت کرد و حق تعیین سرنوشت و همچنین سهیم بودنشان در حمایت دائمی و بی‌وقفه از کرکوک فدا کرده است.

هیرو احمد معتقد است این شهر با نقشه‌ای جهانی روبه‌رو است و نیروها پیشمرگ اتحادیه میهنی کردستان شجاعانه از کرکوک دفاع می‌کنند. طی روزهای گذشته ما تمامی تلاش‌ خود را برای رایزنی با آمریکا، ائتلاف بین‌المللی، دولت عراق و کشورهای همسایه برای حمایت از کرکوک از حملات غیر قانونی به کار بستیم و موفق شدیم با بسیاری از حملات مقابله کنیم اما متأسفانه آن‌چه که آز آن می‌ترسیدیم، اتفاق افتاد. همسر جلال طالبانی از اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها درباره تبانی این حزب با دولت عراق علیه مسعود بارزانی و حزب دموکرات گله کرد و گفت:همه می‌دانند که اعضای خانواده‌ام (آراس، بافل، قباد، لاهور و پولاد، پسران جلال طالبانی و هیرو احمد) در میدان‌های جنگ دوشادوش نیروهای پیشمرگ مبارزه کردند.

وی از شهروندان شهر کرکوک خواست تا از امنیت شهرشان و نیروهای پیشمرگ حمایت کنند ما نیز با تمامی توان و قدرتمان از شهر کرکوک و اهالی آن حمایت خواهیم کرد. در این میان ارم نیوز نوشته است که نیروهای پیشمرگ با توافقی که میان حزب اتحادیه میهنی کردستان از یک سو و «هادی العامری»، فرمانده حشد شعبی از سوی دیگر با هماهنگی «حیدر العبادی» انجام شد، از پایگاه‌های خود در کرکوک عقب‌نشینی کردند. اما نکته جالب توجه این توافق این بود که این اتفاق عمق اختلافات کردها میان دو محور سلیمانیه به رهبری «بافل طالبانی»، پسر جلال طالبانی، و اربیل که حزب دموکرات کردستان هدایت آن را بر عهده دارد، نشان داد. در این میان اختلافات موجود میان دو محور به نیروهای پیشمرگ کرد نیز نفوذ کرد به طوری که رسانه‌ها فاش کردند وزارت پیشمرگ‌ها نیروهای گردان ۷۰ وابسته به حزب طالبانی را از صفوف خود اخراج کرده‌اند و این امر نسبت به وقوع تنش‌ها و بحران‌هایی متعاقب میان دو طرف هشدار می‌دهد.

تسلط کامل عراق بر کرکوک

از سوی دیگر منابع عراقی در استان سلیمانیه اعلام کردند که دو گذرگاه پرویزخان و باشماق در مرز این استان با ایران به دولت عراق واگذار شده و به‌زودی بازگشایی می‌شود. به گزارش اسکای نیوز، گذرگاه‌های پرویزخان و باشماق تاکنون در اختیار نیروها و کارمندان وابسته به حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق بوده که ظاهرا در توافقی میان این حزب و بغداد، اداره آن به دولت مرکزی سپرده شده است و نیروهای دولت فدرال عراق هم‌اکنون در این گذرگاه‌های مهم مستقر شده‌اند. همچنین مقامات عراق از تسلط کامل نیروهای عراقی بر چاه‌های نفت بای حسن و هاوانا که از بزرگترین چاه‌های نفت استان کرکوک، خبر دادند همچنین شهر سنجار را که بیشتر ساکنان آن ایزدی هستند، بازپس گرفتند. «آرام شیخ محمد» نیز روز گذشته در بیانیه ای تاکید کرد که برخی از رهبران کرد عراق به بهانه تاسیس دولت مورد ادعایی کردستان، جنگ کثیف کرکوک را به راه انداختند.

نایب رییس پارلمان عراق گفته است تبعات جنگ در کرکوک و شمال عراق که به بهانه تاسیس دولت مورد ادعایی کرد به راه افتاد، تبعات آن به عهده رهبران اقلیم کردستان عراق است. سخنگوی رسمی مقاومت اسلامی نُجَباء عراق هم روز گذشته برعدم اعطای امتیاز سیاسی به جدایی طلبان درعراق اشاره کرد و گفت: ما به کسی باج نمی دهیم و رهبران اقلیم کرستان پیش از هر چیز باید از ملت عراق بخاطر برافراشتن پرچم اسرائیل عذرخواهی کند. وی بر ضرورت عدم پایمال شدن خون شهدای مقاومت تاکید کرد و افزود: این خون‌ها برای مقابله با تجزیه عراق به زمین ریخته شد، در عراق کسانی هستند که با دشمنان هم پیمان شدند تا این کشور را تجزیه کنند و در این راستا، یک همه پرسی فرمایشی برگزار کردند.

سخنگوی وزارت دفاع آلمان نیز اعلام کرده است که به دلیل وضعیت نامشخص شمال عراق و به منظور حفاظت از سربازان آلمانی که بالاترین اولویت در حال حاضر است، ارتش این کشور آموزش نظامی پیشمرگه‌های کرد را متوقف کرده است. آموزش نیروهای پیشمرگه کرد توسط ارتش آلمان از سال ۲۰۱۴ آغاز شده بود. پس از اینکه روز گذشته ارتش عراق وارد شهر کرکوک شد و کنترل استانداری و فرودگاه نظامی این شهر را در دست گرفت. رئیس کمیسیون دفاعی مجلس آلمان نسبت به وضعیت سربازان آلمانی در شمال عراق ابراز نگرانی کرد و گفت این خطر وجود دارد که سربازان آلمانی درگیر یک جنگ داخلی در عراق شوند. از سوی دیگر دولت آمریکا از نیروهای عراق و کردها خواسته است تا آرامش خود را حفظ کرده و بر مبارزه با دشمن مشترکشان، داعش، متمرکز شوند.

احتمال استعفای بارزانی

رای الیوم نوشته است که رسما نمی‌دانیم واکنش مسعود بارزانی که روند کنترل ارتش عراق بر کرکوک را دنبال می‌کرد چه بود، اما مسلما او بسیار سرخورده شده است و خود را تنها می‌یابد، چراکه حزب اتحادیه میهنی شریک او در قدرت او را تنها گذاشت. حال دیگر شاید آمریکا و اسرائیل هم او را تنها بگذارند. بارزانی از عقب‌نشینی غیرمنتظره پیشمرگ‌ها در کرکوک بدون هیچ درگیری شوکه شده؛ نیروهایی که بسیار برای دفاع از طرح جدایی‌طلبانه‌اش روی آنها حساب می‌کرد. این همه‌پرسی استقلالی توهمی را برای کردها در اقلیم که از خودمختاری برخوردارند، همراه آورد. بزرگترین قربانی این تحولات نظامی شخص مسعود بارزانی است که رویای استقلالش تا به این لحظه به کابوس تبدیل شده است. دیگر استعفای او از حزب و ریاست اقلیم هر دو با هم بعید نیست و هفته‌های آینده بسیار سرنوشت‌ساز خواهد بود.

http://www.mardomsalari.net/4441/page/1/24401

ش.د9602869

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات