تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۰۵۷۷۸

آغاز انزواي جهاني آمريكا

مقدمه: از زمان ورود دونالد ترامپ به کارزار تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری تاکنون خروج از برجام، مهم‌ترین تهدید وی علیه کشورمان بوده است. رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که اگر توافق هسته‌ای ایران پوششی برای توسعه برنامه هسته‌ای باشد، آن را نخواهیم پذیرفت. او امضای برجام از سوی مقامات پیشین آمریکا را مایه ننگ این کشور خواند و بعد از آن نیز اعلام کرد ایران پس از توافق هسته‌ای گستاخ‌تر شده و به همین دلیل باید این قرار داد را برهم زد. اتخاذ چنین رویکردی از سوی دولت آمریکا، حرف و حدیث‌های بسیاری را در مورد چگونگی اجرای این سخن به همراه دارد و این‌که آمریکا چگونه می‌تواند از یک توافق بین‌المللی که تائید شورای امنیت سازمان ملل را با خود دارد، خارج شود. دکتر نوذر شفیعی استاد علوم سیاسی دانشگاه براین نظر است که قطعا سایر اعضای برجام با نظرات ترامپ همراهی نخواهند کرد چون با زیر سوال رفتن برجام الگو و مدل همکاری کشور‌ها زیر سوال خواهد رفت و بدون تردید هیچ کشوری تلاش مشابهی برای استفاده از این روش نخواهد داشت. وی در گفت‌وگو با جام سیاست در این زمینه به سوالاتمان پاسخ داده که می‌خوانید.

(ويژه نامه جام سياست روزنامه جام‌جم – 1396/07/25 – شماره 56 – صفحه 7)

* چه سناریوهایی آمریکا در مورد برجام چیده و چه ارزیابی از عکس‌العمل کشورهای چین، روسیه و اروپا دارید؟

** سناریوهایی که دولت ترامپ پیش‌رو دارد از سه حالت خارج نیست. یک؛ خروج از برجام و تداوم فشارهای کلی بر ایران، دو؛ خروج از برجام با قصد تجدیدنظر در برجام یعنی ازسرگیری مذاکرات جدید، سه؛ خروج از برجام و بازگشت به برجام، اما به احتمال این‌که تحریم‌ها افزایش یابد و بعد تحت فشارهای داخلی مجددا به برجام برگردد. با توجه به اظهارات اخیر ترامپ، آمریکا می‌خواهد حق را برای خودش ایجاد ‌کند که بتواند در سایر حوزه‌ها مثل عرصه‌های موشکی و حقوق بشر، تحریم و فشار را علیه ایران افزایش بدهند که البته اجرای هر کدام از این سناریوها بستگی به این دارد که کنگره آمریکا چه تصمیمی بگیرد یا محافل ذی‌نفوذ ایالات متحده آمریکا مثل گروه مشاوران ترامپ و مراکز مطالعاتی و نخبگانی که در تصمیم‌گیری‌ها تاثیرگذارند چه نظری بدهند. البته مقاومت دیگر کشورهای عضو برجام یعنی اتحادیه اروپا، روسیه، چین و ایران نیز در سه مولفه‌ای که نام بردم مهم است تا مشخص شود در کدام یک از این سناریوها تاثیرگذار هستند.

* آیا چین و روسیه اروپا با تصمیمات ترامپ همراهی می‌کنند؟

** قاعدتا نباید اعضای برجام با این موضوع همراه شوند و نه تنها همراه نمی‌شوند، بلکه به طور جدی هم باید مخالفت کنند. چون برجام الگو و مدلی از همکاری است که اگر این الگو بخواهد تحت تاثیر منافع یکی از اعضا از بین برود، بدون تردید هیچ کدام از این کشورها در آینده تلاش مشابهی صورت نخواهند داد. بنابراین باید تلاش شود نه به خاطر ایران یا هر کشور دیگری بلکه به این دلیل که این مدلی برای حل اختلافات است، برجام باقی بماند.

* ظاهرا اروپا و برخی مقامات آمریکایی مثل وزیر خارجه انگلیس یا خانم وندی شرمن مذاکره‌کننده آمریکایی اعلام کردند هیچ توجهی به صحبت‌های ترامپ نمی‌کنند. آیا این نظرات تاثیرگذار است؟

** همان طور که گفتم در این ماجرا اگر آمریکا بخواهد هر کدام از این سناریوهای خود را اجرا کند و از برجام خارج شود و واقعیات را نادیده بگیرد، این اقدام حتما آمریکا را در افکار عمومی منزوی خواهد کرد.

* این انزوا چگونه خواهد بود؟

** انزوا یعنی این‌که اروپایی‌ها به روابط خودشان با ایران ادامه خواهند داد و در موارد مشابه نیز از همراهی با آمریکا در مورد سایر توافقات با این کشور همراهی نکنند.

* برخی معتقدند رفتار ترامپ یک شو برای پاسخ به انتظارات رای‌دهندگانش محسوب می‌شود آیا چنین چیزی می‌تواند درست باشد؟

** همه اتفاق نظر دارند که ترامپ تصمیم خواهد گرفت و از برجام خارج خواهد شد و این تصمیم مبتنی بر اطلاعات است، چون وقتی وزیر خارجه کشور چنین چیزی را تائید می‌کند و سایر مقامات اروپایی ابراز نگرانی می‌کنند یعنی چنین چیزی اتفاق خواهد افتاد. البته هر چیزی هم صددرصد اتفاق نمی‌افتد و ممکن است تحت تاثیر متغیرهای دیگر،‌ ترامپ از این تصمیم انصراف حاصل کند.

http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/3032109844891548050

ش.د9602864

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات