تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۰۵۹۶۵
تشکر بی‌شرمانه بارزانی از نتانیاهو به‌خاطر حمایت‌‌هایش از اربیل

بغداد: نتایج همه‌پرسی را به رسمیت نمی‌شناسیم

(روزنامه وطن امروز ـ 1396/07/05 ـ شماره 2268 ـ صفحه 15)

همه‌پرسی کردستان عراق در شرایطی دوشنبه برگزار شد که گزارش‌های منابع مختلف رسانه‌ای حاکی از پایین بودن میزان مشارکت مردمی و بروز تقلب در مناطق مختلف این اقلیم بوده است. کمیسیون عالی همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق سه‌شنبه با اعلام نتایج اولیه همه‌پرسی و پیشتازی 93 درصدی حامیان جدایی، خاطرنشان کرد مشارکت بیش از ۷۲ درصد شامل استان‌های اربیل، سلیمانیه، دهوک و مناطق مور مناقشه بین اربیل و بغداد یعنی استان‌ کرکوک، شهرستان سنجار، شهرک بعشیقه در استان نینوا، شهرستان طوزخورماتو در استان صلاح‌الدین به اضافه شهرستان خانقین، شهرک‌های مندلی، جلولا و قره‌تپه در استان دیالی بوده است. با این حال، ناظران سیاسی تاکید دارند مسعود بارزانی و حزبش برای تغییر نتایج همه‌پرسی در سلیمانیه و کرکوک در سایه اقبال ضعیف مردم این مناطق، تقلب کرده‌اند. در همین راستا، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق با اشاره به عدم پذیرش این همه‌پرسی از سوی جامعه جهانی، اعلام کرده است هرگز نتایج همه‌پرسی استقلال کردستان را به رسمیت نشناخته و با آن تعامل نخواهد کرد. وی خاطرنشان کرد: مناطق مورد مناقشه باید به دولت فدرال بازگردد و عملیات کوچ و تهدید شهروندان با زور و تقلب در همه‌پرسی به وضوح وجود داشت.

مرده‌ها حامی استقلال

در همین رابطه یک خبرنگار عراقی با انتشار پستی در توئیتر، گوشه‌ای از تقلب در همه‌پرسی روز دوشنبه را بر ملا کرد. او با انتشار عکسی از 4 برگه رای از یک شهروند کرد عراقی نوشت: «هیچ نظارت بین‌المللى بر همه‌پرسی کردستان صورت نمى‌گیرد». بر این اساس با وجود ادعاهای رژیم حاکم بر اقلیم، عدم حضور ناظران بین‌المللی در اغلب شعب رای‌‌‌گیری کاملا مشهود بوده است. این در حالی است که به گفته گروه‌‌های کرد مخالف بارزانی، اغلب همین ناظران ظاهرا بین‌المللی نیز در حقیقت اتباع کشورهای فقیری مانند فیلیپین، پاکستان، هند و بنگلادش بوده‌‌اند که با پول توسط رژیم اربیل خریداری شده بودند. دیروز «کاوه محمد اِن» از اعضای حزب کردی گوران یا «التغییر» در پارلمان اقلیم گفت: «احزاب کردی دیگر به حیله‌ها و بازی‌های حزب دموکراتیک با نتایج انتخابات طی چند سال گذشته، عادت کرده‌اند. در انتخابات پیشین نیز این حزب با استفاده از چنین بازی‌هایی کرسی‌های بیشتری را تصاحب کرد، لذا این کاملا قابل پیش‌بینی است که حزب بارزانی، مشابه چنین بازی‌هایی را بر سر همه‌پرسی نیز اجرا کند». تارنمای الجورنال نیز ضمن فاش کردن رای دادن هزاران مرده در همه‌پرسی دوشنبه اقلیم از به‌کار‌‌‌گیری یک سامانه رایانه‌ای خاص توسط مسعود بارزانی برای دستکاری در نتایج همه‌پرسی خبر داد. به گفته منابع آگاه، بارزانی از ترس اینکه احزاب رقیب با همه‌پرسی اعلامی‌‌‌‌اش مخالفت کنند تا مانع از افزایش قدرت او در کردستان شوند، یک نرم‌‌‌‌افزار خاص دستکاری در آرا را به همراه تیم 9نفره کاربری‌‌‌‌اش از یک شرکت اسپانیایی به مبلغ نیم میلیون دلار خریداری کرده است تا با دستکاری، همه‌پرسی را بویژه در مناطقی که احتمال مخالفت بالا با همه‌پرسی در آنها وجود داشت - مانند سلیمانیه و مناطق مورد منازعه - پیش ببرند.

اردوغان: همه گزینه‌ها روی میز است

رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز روز گذشته در اشاره به همه‌پرسی غیرقانونی اقلیم کردستان عراق هشدار داد همه گزینه‌های ترکیه اعم از تدابیر اقتصادی تا تدابیر نظامی هوایی و زمینی در پاسخ به این همه‌پرسی روی میز است. اردوغان، مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان را متهم به «خیانتکاری» به دلیل اجرای طرح همه‌پرسی استقلال کرده و هشدار داد: کردهای عراق اگر ترکیه جلوی عبور کامیون‌های آنها از مرز را بگیرد دچار قحطی خواهند شد. اردوغان به بارزانی نسبت به هر گونه اصرار برای دستیابی به استقلال بعد از همه‌پرسی اخیر هشدار داده و گفت چنین اقدامی خطر یک جنگ قومی را برای منطقه در پی خواهد داشت. اردوغان از بارزانی خواست از «ماجراجویی که تنها می‌تواند یک پایان سیاه را رقم بزند دست بردارد». وی خاطرنشان کرد: در دنیا چه کسی استقلال شما را به رسمیت خواهد شناخت؟ اسرائیل! اما نظر اسرائیل نظر بقیه جهان نیست.

رزمایش مشترک عراق و ترکیه

در پی همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق، ارتش‌های ترکیه و عراق صبح سه‌شنبه رزمایش مشترکی را در مناطق مجاور گذرگاه مرزی هابور- سیلوپی در مرز با شمال عراق آغاز کردند. وزارت دفاع عراق در بیانیه‌ای کوتاه به نقل از رئیس ستاد مشترک ارتش عراق آغاز رزمایش‌های نظامی گسترده مشترک با کشور ترکیه در مرزهای مشترک 2 کشور را اعلام اما از ارائه جزئیات آن خودداری کرد. الغانمی روز شنبه با خلوصی آکار، همتای ترکیه‌ای خود در آنکارا دیدار و درباره مساله همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق به شکلی ویژه گفت‌وگو کرد. این دو فرمانده نظامی در دیدار مذکور به بررسی اقداماتی که در راستای حفاظت از وحدت عراق در پیش خواهند گرفت و نیز تلاش‌های مشترک 2 کشور برای مبارزه با تروریسم گفت‌وگو کردند. پیش‌تر بن‌علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه نیز اعلام کرده بود افسران و مبارزان عراقی در رزمایش‌های 2 کشور در مرزهای مشترک شرکت خواهند کرد.

نشست محرمانه کردها و نمایندگان اسرائیل و آمریکا در اربیل

ایادی استعمار و رژیم اشغالگر صهیونیستی، که با تشویق به برگزاری همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق در تلاش برای ایجاد فتنه‌ای گسترده و پساداعشی هستند و می‌خواهند منطقه را با التهابات گسترده روبه‌رو کنند، پس از شکست پروژه داعش به پروژه‌ای جدید به نام «کردستان بزرگ» روی آورده‌اند. رسانه‌های ترکیه جزئیات یک جلسه محرمانه کردها با حضور مسؤولان آمریکایی و فرانسوی در منزل هوشیار زیباری را فاش کرده‌اند؛ جلسه‌ای که در آن برای «بزرگ‌تر کردن کردستان» تصمیم‌گیری شده است. به نوشته روزنامه ینی‌شفق، وابسته به دولت آنکارا، این جلسه محرمانه که گفته می‌شود پیش از برگزاری رفراندوم برگزار شده، تصمیمات جدی به همراه داشته است. در این جلسه کرکوک به عنوان «پایتخت» کردستان انتخاب شده و ایجاد یک ارتش مشترک با یگان‌های مدافع خلق سوریه که آنکارا آن را شاخه سوری «پ‌‌ک‌‌ک» می‌داند در نظر گرفته شده است. ینی‌شفق مدعی است در این جلسه تاکید شده که باید نقشه کردستان از وضعیت کنونی بزرگ‌تر شود، گذرگاه‌های مرزی کردستان عراق و سوریه برداشته و از یک شناسنامه و پاسپورت مشترک برای شهروندان استفاده شود. به نوشته این روزنامه، بارزانی که با وجود تمام هشدارها رفراندوم را برگزار کرد تاکنون چندین جلسه با نمایندگان عالی اسرائیل، فرانسه، انگلیس و آمریکا داشته است. بنا بر این گزارش، همچنین در جلسه محرمانه مذکور وعده داده شده است که در مرحله بعد موصل نیز به کردستان مستقل بپیوندد. ینی‌شفق می‌نویسد: در این جلسه‌ «پیتر وودارد گلبریس» دیپلمات آمریکایی، «زلمای خلیل‌زاد» سفیر پیشین آمریکا در عراق و «برنارد کوشنر» وزیر خارجه پیشین فرانسه در خانه «هوشیار زیباری» از رهبران سیاسی اقلیم و وزیر خارجه پیشین عراق گرد هم آمده‌اند و دستورات لازم را به بارزانی داده‌اند. در این‌باره باید گفت همه‌پرسی تجزیه عراق که در میان مخالفت‌های گسترده جهانی، منطقه‌ای، مخالفت دولت مرکزی بغداد و اختلافات در میان احزاب کردی برگزار شد، پیامدهای غیرقابل جبرانی در وهله اول برای کردها، در وهله دوم برای اعراب سنی و سپس برای کل منطقه و جهان به بار خواهد آورد که این تبعات شباهت‌های نزدیکی با پیامدهای تشکیل رژیم جعلی صهیونیستی دارد و از این منظر با تجزیه عراق باید منتظر بحرانی شبیه بحران تاسیس این رژیم جعلی در منطقه بود.

قدردانی اربیل از تل‌آویو

سیروان بارزانی، فرمانده کل نیروهای مسلح اقلیم کردستان عراق، از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قدردانی کرد. سیروان بارزانی علت قدردانی خود را «حمایت‌‌های سیاسی و معنوی نتانیاهو از استقلال اربیل (تجزیه عراق)» عنوان کرد. فرمانده کل پیشمرگ‌ها در تمجید از رژیم غاصب صهیونیستی گفت: «ما با اسرائیل مرز مشترک نداریم و آنها نمی‌توانند از نظر نظامی به ما کمک کنند اما از نظر سیاسی و معنوی از ما تمام‌قد حمایت کردند». در این میان، در حالی که چندی قبل بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علنا از همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق حمایت کرده بود، حالا اعضای کابینه این رژیم را از اظهارنظر درباره همه‌پرسی منع کرده است.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/2268/15/182106/0

ش.د9602569

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات