تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۰۵۹۸۴

وزير خارجه روسيه: آمریکا با مصادره اراضی، تشکیل شده است

(روزنامه آرمان – 1396/05/02 – شماره 3374 – صفحه 13)

وزیر خارجه روسیه با انتقاد از ادامه توقیف دو ملک دیپلماتیک این کشور در نیویورک و واشنگتن، گفت: با مطالعه تاریخ شکل‌گیری آمریکا و جنگ‌هایی که در این کشور رخ داده، به این واقعیت پی می‌بریم که ایالات متحده با مصادره اراضی، املاک و دارایی‌ها به وجود آمده است. به گزارش ایرنا، لاوروف که در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی ان.بی.سی آمریکا افزود: فکر نمی‌کردم ایالات متحده که اکنون به اصول دیگر و متفاوتی با آن زمان پایبند است، در شرایط حاضر هم مانند سابق رفتار کند.پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه روز یکشنبه به نقل از سخنان وی نوشت: لازم می‌دانم یادآور شوم، این ادعا که املاک روسیه مصادره و دیپلمات‌های روس با هدف مجازات مسکو برای مداخله در انتخابات آمریکا اخراج شده‌اند، بی اساس است و آن را باور نکنید.

لاوروف تاکید کرد: آمریکا با توقیف املاک دیپلماتیک روسیه در واشنگتن و نیویورک، معیارهای بین‌المللی را نقض کرده است. وی افزود: در یادداشت رسمی که از وزارت خارجه آمریکا دریافت کردیم، به علت مصادره املاک دیپلماتیک روسیه اشاره‌ای نشده است و به این ترتیب اقدام واشنگتن یک دزدی واقعی است.وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: این مساله در قوانین بین‌المللی به نفع روسیه است و برای بازپس‌گرفتن املاک دیپلماتیک در چارچوب قوانین بین‌المللی اقدام می‌کنیم. آمریکا شکل‌گرفته از مصادره اراضی سرخپوستان و کشتار میلیون‌ها سرخپوست حتی قتل عام زنان و کودکان در یک برنامه طولانی‌ است که به دنبال کشف قاره آمریکا نخست توسط دزدان دریایی در قرن شانزدهم آغاز شد و سپس در سال‌ها بعد مهاجران به ویژه اسپانیایی‌ها، پرتغالی‌ها، فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها در دو سده بعد ادامه یافت.

دی ماه سال گذشته رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به نشانه واکنش در برابر ادعای مداخله مسکو در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور که به شکست هیلاری کلینتون نامزد مورد حمایت کاخ سفید منجر شد، در یک اقدام ناگهانی 35 دیپلمات روسی را اخراج و برخلاف مقررات بین‌المللی دو ملک دیپلماتیشک روسیه را در واشنگتن و نیویورک نیز توقیف کرد. روسیه در برابر این اقدام واکنشی نشان نداد، زیرا دولت اوباما رو به پایان بود، ولی در هفت ماه گذشته نیز دونالد ترامپ و سکانداران کاخ سفید حاضر به مذاکره جدی در این زمینه نشده‌اند.سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه به‌تازگی در واشنگتن با توماس شنون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کرد و املاک دیپلماتیک توقیف‌شده در واشنگتن و نیویورک محور اصلی مذاکرات دو طرف را تشکیل می‌داد.

لاوروف پیش‌تر نیز با انتقاد از اقدام واشنگتن گفت که برای کشور بزرگی مانند ایالات متحده به عنوان حامی قوانین بین‌المللی، ادامه وضعیت کنونی را شرم‌آور می‌دانم و حل‌نشدن این مساله انزجارآور برای طرف مقابل زشت است. سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرده که اگر واشنگتن برای رفع توقیف املاک دیپلماتیک این کشور اقدامی نکند، برنامه متقابل تنظیم‌شده شامل کاهش شمار دیپلمات‌ها و توقیف دو ملک را اجرا می‌کند. ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: از جمله اقدام‌های مورد بررسی کاهش شمار دیپلمات‌ها و توقیف املاک این کشور شامل خانه ویلایی آمریکا در منطقه سربریانی‌بور نزدیک مسکو و انبار این سفارت در خیابان داروژنی پایتخت روسیه است. یک مقام وزارت خارجه روسیه نیز اخیرا اعلام کرد که مسکو در پاسخ به اقدام دسامبر سال 2016 باراک اوباما رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در اخراج 35دیپلمات روسی، 30 دیپلمات این کشور را اخراج می‌کند.

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/192205

ش.د9602960

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات