صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۰۵۹۶۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 13 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آمریکا حتی به آنهایی که به او امید بستند و برای کمک گرفتن به سراغش رفتند هم رحم نکرد؛ مثل دکتر مصدق یعنی اینها حتی به امثال مصدق هم راضی نیستند؛ اینها نوکر می‌خواهند، سرسپرده می‌خواهند، توسری‌خور می‌خواهند، مثل محمدرضای پهلوی. (96/8/11) ***13 آبان روز ملی استکبارستیزی و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا گرامی باد***
منطق استکبار‌ستیزی ملت ایران
امروز 13 آبان، روز دانش‌آموز و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی است که به مناسبت اقدام دانشجویان مسلمان پیرو خط امام(ره) در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، ‌این‌گونه نام‌گذاری شده است؛ روزی که به مناسبت گرامی‌داشت این حماسه، هر ساله نداهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل و... در فضای کشور طنین‌انداز می‌شود. اقدام دانشجویان در 13 آبان 58 و اعتراض دانش‌آموزان علیه رژیم ستم‌شاهی درست یک سال پیش از آن، تنها گوشه‌ای از استکبارستیزی و عزت‌خواهی ملت ایران است که ریشه‌های عمیق عقیدتی و تاریخی دارد. به عبارتی، افزون بر تأکیداتی که شرع مقدس بر «نفی سبیل» و موارد مشابه دارد، استکبارستیزی ملت ایران، مبتنی بر تجربه و محاسبه منطقی است. توضیح آنکه تاریخ رابطه غرب با مردم ایران به خوبی نشان‌دهنده دو روی سکه‌ای است که اتفاقاً در جهت مخالف هم در جریان هستند؛ یک روی سکه ملت ایران هستند که خواستار استقلال، آزادی، عزت، پیشرفت و اقتدارند و روی دیگر آن، کشورهای سلطه‌گر غربی و به ویژه آمریکا قرار دارند که خواهان به اسارت کشاندن ملت ایران، نفی آزادی این ملت، ذلت و وابستگی و ضعف برای آنها هستند. بنابراین، تجربه تاریخی و به عبارتی، حافظه تاریخی ملت ایران نسبت به کشورهای غربی بدبین است و باید هم این‌گونه باشد و این چیزی نیست که کسی به این ملت تلقین کرده باشد یا بخواهد به آنها تحمیل کند یا اینکه در این زمینه بزرگ‌نمایی کند؛ بلکه واقعیات گذشته و حال است. در واقع، استکبارستیزی ملت ایران در عملکرد ظالمانه قدرت‌های استکباری در برابر ملت ایران ریشه دارد. نگاهی به تاریخ و شرایط کنونی، مؤید این ادعا است؛ تحمیل قراردادهای استعماری، مانند قرارداد 1915، 1907 و 1919 به ملت ایران، راه‌انداختن هولوکاست در ایران در جریان و پس از جنگ جهانی اول و حضور انگلیسی‌ها در ایران، سرنگونی دولت مردمی دکتر مصدق، حمایت از دیکتاتوری نظامی محمدرضا پهلوی و تضمین حکومت آن پس از کودتای 28 مرداد، طرفداری از همین دیکتاتور در جریان مبارزات انقلابی و تلاش برای انجام کودتا به منظور حفظ سلطنت و...، نمونه‌هایی از رویکرد استکباری و ضد مردمی قدرت‌های غربی در ایران است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز آنها به طرق مختلف سعی کرده‌اند در مسیر ملت ایران سنگ‌اندازی کنند.

▼ گزارش روز
فتنه‌ای دیگر
عراق یک گام بزرگ دیگر تا نابودی کامل داعش و پاکسازی کامل از این گروه تروریستی و تکفیری برداشت. نیروهای عراقی در کمتر از هشت روز مبارزه با داعش در این منطقه، روز گذشته در دومین مرحله از آزادسازی شهرستان القائم، موفق شدند وارد آن شده و هفت منطقه «تل الاغوات»، مرکز پلیس «سعده»، «الغزه»، ایستگاه برق «سعده»، «البطیخه»، «النهضه» و «البوحاجم» را آزاد کنند. ساعاتی پس از آزادسازی، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق نیز با انتشار پیامی آزادسازی کامل منطقه القائم واقع در غرب این کشور را به مردم عراق تبریک گفت؛ اما نکته قابل توجهی که آزادی‌سازی این منطقه را با دیگر پیروزی‌ها و پیشروی‌های نیروهای عراقی متفاوت کرده است، خبری بود که پس از انتشار خبر فتح و موفقیت عراق در پاکسازی قائم از لوث وجود داعشی‌ها بر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. بر اساس این خبر، رژیم عربستان سعودی در پیامی این پیروزی را به عراق که در این پیام از آن به «کشور برادر» یاد شده است، تبریک گفت! مؤسس و حامی بزرگ گروه تروریستی داعش که هم مبانی فکری و عقیدتی داعش و هم تجهیزات و منابع مالی داعش را تأمین می‌کرد و از کوچک‌ترین کمک‌ها به دولت عراق و سوریه برای مبارزه با جانیان داعش دریغ می‌کرد، حالا که در سایه وحدت و هم‌افزایی عراق، سوریه، ایران و روسیه معادلات منطقه تغییر کرده است، تلاش می‌کند خود را حامی مردم منطقه و مخالف با تروریسم تکفیری نشان دهد! پیامی که بیشتر از آنکه به سران و شاهزادگان کمک کند به عراق نزدیک شوند، شکست و ناتوانی آل‌سعود را به نمایش می‌گذارد و صد البته نشان می‌دهد عربستان با شکست خوردن پروژه‌اش برای درگیری در منطقه و ترس از قدرت روزافزون محور مقاومت به دنبال ایجاد فتنه جدید است و می‌کوشد با نزدیک شدن به عراق فتنه‌ای را تدارک ببیند که پیشتر با تلاش این کشور برای تماس با برخی از چهره‌های سیاسی شیعه در عراق نشانه‌های آن نمایان شده بود.

▼ خبر ویژه
سران فتنه کاری نکردند!
فائزه هاشمی در اظهار نظری تأمل‌برانگیز گفته است: «مردم بعد از انتخابات معترض شده و به خیابان‌ها آمدند و محصوران دنباله‌رو آنها بودند نه هدایتگر. چقدر کینه و انتقام؟ اگر کینه شتری هم بود، باید تاکنون تمام می‌شد.» وی افزوده است: «می‌شنویم که ادعا می‌کنند که محصوران باید عذرخواهی کنند، مگر چه خطایی کردند که عذرخواهی کنند؟ انتخاباتی برگزار شد که به نظر می‌آمد ابهاماتی دارد و مردم به خیابان‌ها آمدند؛ چون از رسیدگی به اعتراض‌ها ناامید شدند. آقای موسوی، کروبی و خانم رهنورد که مردم را هدایت نکردند، بلکه آنان هم دنباله‌روی مردم بودند. اعتراض‌های سال ۸۸ یک اتفاق خودجوش و مردمی بود و نه یک کار برنامه‌ریزی شده توسط آنها.» فائزه هاشمی در ادامه گفته است: «یکی از مطالبات عمومی که در جامعه از سوی طیف‌های مختلف شاهد هستیم، رفع حصر است.» ناگفته نماند که افکار عمومی و مردم بزرگ ایران فراموش نکرده‌اند که در ماجرای خیانت نابخشودنی فتنه 88، یکی از نامزدهای شکست‌خورده پیش از پایان رأی‌گیری اعلام پیروزی کرد و جرقه فتنه آن سال را روشن کرد و در ادامه وی و دیگر سران فتنه با دامن زدن به دروغ تقلب در انتخابات، تحریک به آشوبی کردند که سرویس‌های جاسوسی آمریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس سال‌ها برای آن تدارک دیده بودند و انتظارش را می‌کشیدند. نکته دیگر اینکه مطالبات عمومی امروز مردم حل مشکلات اقتصادی است و چنین موضوعاتی دغدغه مردم نیست.

▼ اخبار
1ـ جمنا اجماع نبود، جمع ۷۰ درصدی بود

حمیدرضا حاجی‌بابایی، عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه در جریان اصولگرایی باید به وحدت بیش از آنچه در جمنا در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم در ابتدای سال جاری اتفاق افتاد برسیم، اظهار داشت: جمنا جمع ۷۰ درصدی بود؛ اما اجماع نبود که البته باید این میزان افزایش پیدا کند. عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب گفت: بسیاری از افراد در این جبهه حضور دارند که بحث و گفت‌وگو می‌کنند و با توجه به اینکه به سمت اجماع حداکثری بیشتر حرکت می‌کنیم، باید بسیاری از بحث‌ها مطرح و درباره آن تصمیم‌گیری شود. نماینده مردم همدان در مجلس درباره اینکه برخی‌ها معتقدند در جریان اصولگرایی باید پیرمردها کنار رفته و جوانان جایگزین شوند، گفت: جریان اصولگرایی یا هر جبهه دیگری نیاز به این دارد که از همه اقشار جامعه، صنوف و مقاطع مختلف سنی در آن فعالیت کنند. بنابراین، اصولگرایان همه باید ورود کنند و کسی در این زمینه شک ندارد.

2ـ قدردانی سردار سلیمانی از ابراز همدردی رهبر معظم انقلاب
در پی صدور پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا به مناسبت درگذشت پدر سرلشکر حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه در پیامی از الطاف و محبت معظم‌‌له قدردانی کرد. در این پیام آمده است: «دیدن سرباز کوچک‌تان در این‌گونه حوادث طبیعی، در کنار مسئولیت‌های بسیار سنگین و ارزشمندتان موجب می‌شود شرمندگی محبّت حضرت‌عالی برای حقیر و خانواده‌ام بزرگ‌تر از مصیبتی باشد که در اثر مشیّت باری تعالی بر ما حادث شد و خود را از شکر این نعمت الهی که ما را از محبّت بزرگوارانه ولی‌امرمان بهره‌مند فرمود، عاجز می‌دانیم.» سردار سلیمانی افزوده است: «از خداوند متعال عاجزانه خواهانیم عمر ناقابل ما را فدای وجود با برکت و ارزشمند حضرت‌ عالی که امروز جهان اسلام، جمهوری اسلامی و ملت بزرگوار ایران بیش از هر زمانی به آن نیازمند است، بنماید.»

3ـ دفاع یک فتنه‌گر از عملکرد روحانی در معرفی وزیر علوم
 مصطفی تاج‌زاده، از عوامل فعال فتنه که تا سال گذشته در زندان به سر می‌برد، گفت: حرف ما به آقای روحانی این است که مردم برای تحقق این وعده‌ها به شما رأی داده‌اند. شما نیز شرعاً و عرفاً و به لحاظ انسانی و ملی موظف به اجرای وعده‌های خود هستید. تاج‌زاده در ادامه افزود: دست و پای روحانی با وجود حمایت 24 میلیونی بسته است، اگر احساس کنند که این 24 میلیون هم دیگر از وی حمایت نمی‌کنند، نابودش خواهند کرد! من فکر می‌کنم که آقای روحانی در عین حال می‌خواهد تعامل لازم را هم داشته باشد. این فعال فتنه‌گر گفت: در همین ماجرای وزارت علوم روحانی تعامل کرد؛ اما به این معنا نیست که بر سر حقوق دانشجویان معامله کرد؛ چرا که روحانی می‌داند به حمایت دانشگاه نیاز دارد.

4ـ پیشنهاد استفاده از سیاست چماق و هویج در مواجهه با ایران!
«ریچارد نفیو»، مقام سابق وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در یادداشتی راهکارهایی را برای مقابله واشنگتن با برنامه موشکی ایران ارائه داده است. وی در بخشی از این مقاله که در مجله «فارن‌افرز» منتشر شده، برنامه موشکی ایران را «تهدیدی علیه آمریکا و متحدانش» خوانده، اما نوشته است که ادامه این برنامه از سوی ایران به معنای شکست توافق هسته‌ای برجام نیست. «ریچارد نفیو» که از او به یکی از معماران تحریم‌ها علیه ایران یاد می‌شود، در ادامه پیشنهاد کرده است که آمریکا از راهبردی دووجهی، متشکل از امتیازها و تنبیه‌ها (معروف به راهبرد چماق و هویج) برای مذاکره بر سر برنامه موشکی ایران استفاده کند.

▼ اخبار کوتاه
وحید جلیلی، معاون سابق فرهنگی شهرداری مشهد گفت: در همان اوایل کارم یک جلسه با آقای علم‌الهدی داشتم. ایشان گلایه کردند که شما موسیقی کم تولید می‌کنید و تأکید داشتند مخالفت من بحث دیگری دارد؛ وگرنه من با کدام آموزشگاه موسیقی در مشهد مخالفت کرده‌ام؟! ایشان گفتند من تنها با یکی از قالب‌های ارائه موسیقی مخالفم، اما مبانی من در موسیقی مانند مبانی امام(ره) و بلکه بازتر از ایشان است.
وزیر خارجه بریتانیا در نظر دارد به زودی به واشنگتن سفر کند تا سناتورهای آمریکایی را متقاعد کند از توافق هسته‌ای ایران حمایت کرده و تحریم‌های جدیدی را علیه تهران اعمال نکنند؛ چرا که اعمال تحریم‌های جدید به توافق هسته‌ای لطمه خواهد زد. بوریس جانسون در این باره اظهار داشت: شاید ممکن باشد تدابیری را برای مهار ایران اتخاذ کنیم(!) ولی ما نمی‌خواهیم این تدابیر بر توافق هسته‌ای تأثیر بگذارد.
سعید جلیلی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و مسئول مذاکرات هسته‌ای در دولت دهم در صفحه توئیتر خود نوشت: «بتن‌ریزی راکتور اراک و جمع کردن سانتریفیوژها به این همه مذاکره نیاز نداشت، این کار را هر کسی بلد بود انجام دهد و آخر هم تحریم‌ها باقی بماند!»
پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: انتقادی که همواره به دولت‌ها وارد است، این است که گویا عزمی برای تهیه و تدوین عملیاتی لوایح بودجه ندارند. درخواست مجلس از دولت این است که لایحه بودجه سال 97 را در شرایطی واقع‌بینانه و عملیاتی تصویب کند.
بارش باران که از شب گذشته در شهر کربلا آغاز شده، صبح امروز شدت گرفت و موکب‌داران و زائران اربعین حسینی را غافلگیر کرد. براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی الاربعین، در صورت تداوم و تشدید ریزش‌ها، احتمال آب‌گرفتگی در معابر و خیابان‌ها وجود دارد.
طرح استیضاح سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلید خورد. محور عمده استیضاح وزیر آموزش و پرورش ابقا یا به‌کارگیری مدیران و نیروهای متهم در جریان سوء‌استفاده‌های صندوق ذخیره فرهنگیان در طول سال‌های گذشته عنوان شده است.
بخش سوم اسناد ترور جان اف کندی، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا منتشر شد. از حدود 676 سند، حدود 553 سند مربوط به فایل‌های محرمانه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) است که پیش از این هیچ محقق و پژوهشگری آنها را ندیده بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات