فرهنگی >>  فرهنگی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۰۶۳۱۶

وقت‌کشی معاونت امور جوانان به امید احیای «سازمان ملی جوانان»

معاون ساماندهی امور جوانان در وزارت ورزش و جوانان معتقد است برنامه مدونی در حوزه جوانان وجود ندارد، در این شرایط اصرار بر احیای «سازمان ملی جوانان» چه دلیلی دارد؟
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی
به گزارش گروه فرهنگی بصیرت به نقل از خبرگزاری فارس، روز شنبه هفته جاری رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از توافق رؤسای قوای مجریه و مقننه برای ایجاد تغییرات اساسی در ساختار دولت خبر داده است، یکی از این تغییرات بحث جدایی حوزه ورزش از جوانان است، موضوعی که پیش‌ازاین در حول و حوش انتخابات ریاست جمهوری کلید خورد، اما به نتیجه نرسید.

پس از بررسی‌های تابستانه مجلس شورای اسلامی لایحه تفکیک حوزه جوانان از ورزش منتفی شد و مجلس شورای اسلامی به احیای دوباره این سازمان رأی مثبت نداد اما پس از گذشت چند ماه عبدالرضا عزیزی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  خبرگزاری فارس، با اشاره به نشست سران قوای سه‌گانه در قوه قضاییه گفته است: در این جلسه علی لاریجانی و حسن روحانی رؤسای قوای مقننه و مجریه به بحث و بررسی پیرامون ایجاد تغییرات در ساختار دولت پرداختند و به توافقات ضمنی دراین‌باره رسیدند.

به گفته این نماینده مجلس بحث منفک شدن دو حوزه ورزش و جوانان  هم در دستور کار قرارگرفته و به دنبال این هستیم که حوزه جوانان در قالب «سازمان ملی جوانان» به کار خود ادامه دهد.

 

جوانان در قامت وزارتخانه از نبود مدیر توانمند رنج می برد

نصرالله پژمان فر،‌ نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پیش‌ازاین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درخصوص عدم کارایی حوزه جوانان در کنار ورزش تحت عنوان وزارت ورزش و جوانان اظهار داشت: اینکه وزارت ورزش و جوانان نتوانسته در حوزه جوانان درست عمل کند، به این دلیل است که آیین‌نامه‌ها و اقدامات در ارتباط با این ادغام انجام‌نشده است.

پژمان فر ضعف مدیریت را دلیل عمده نپرداختن به مسائل جوانان در این وزارتخانه عنوان کرد و گفته است: گاهی ضعف مدیران ما را به سمت عوض کردن ساختاری می‌کشاند اما تغییر ساختار مشکلی را حل نخواهد کرد.

 

مسائل حوزه جوانان جایی در سیاست‌های اصلی دولت ندارد

محمدمهدی تندگویان نیز پس از گذشت سه ماه از حضورش در سمت معاونت ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان در دولت دوازدهم گفته است: واقعیت تلخ این است که موضوعات مربوط به حوزه جوانان در سیاست‌گذاری کلی و ریل‌گذاری اصلی دولت‌ها مغفول مانده است.

تندگویان که روزهاست در سکوت خبری و بدون اقدام عملیاتی در حوزه جوانان بر صندلی معاونت جوانان تکیه زده است با اظهار تأسف از اینکه در این حوزه برنامه مدونی وجود ندارد گفته است: ما چند دهه است که در کشور برنامه‌های پنج‌ساله داریم همچنین افق چشم‌انداز در یک بازه زمانی مطرح‌شده اما در این برنامه‌ها مسائل جوانان موردنظر قرار نگرفته است. البته کلیاتی در دولت و در برنامه‌ها مطرح‌شده که نهایت منجر به تخصیص برخی اعتبارات شده است، اما هیچ سیاست‌گذاری مشخصی در این حوزه نیست و به‌طور طبیعی نمی‌توان انتظار اقدام مؤثری در مورد جوانان داشت، وقتی برنامه مشخصی وجود ندارد.

 

بازی با ساختارها و گم‌شدن مطالبات

مهدی صولی معاون سابق سازمان ملی جوانان پیشنهاد طرح احیای سازمان ملی جوانان را یک پیشنهاد سیاسی و تبلیغاتی دانسته و گفته است: مشکل اصلی جوانان در کشور ابقا یا انحلال یک سازمان نیست، مشکل اصلی دقیقاً همین‌گونه تصمیم‌گیری‌های عجولانه و غیر کارشناسی و برخورد سیاسی و تبلیغاتی با مسئله جوانان است؛ اگر قرار است به‌طور مجدد سازمانی به‌عنوان متولی امور جوانان تشکیل شود باید روند تشکیل آن بر اساس الزامات و پیش‌شرط‌های منطقی طی شود.

یعنی ابتدا باید ضرورت‌های موضوع در شورای عالی جوانان موردبررسی کارشناسی قرار گیرد و سپس در صورت انطباق با سیاست‌های کلان نظام در موضوع جوانان و با عنایت به اسناد فرادستی، ادله منطقی آن تدوین و در مرحله بعد فرایند لازم برای کسب اعتبار قانونی آن طی شود. به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

 

جوانان نیازمند ساختارهای متفاوت‌تری از سازمان ملی جوانان گذشته دارند

حتی محمد کبیری رئیس ستاد جوانان و دانشجویان روحانی نیز با تأکید بر اینکه مدیریت و برنامه‌ریزی یکی از اولویت‌های تشکیل هر ساختاری است گفته است: احیای دوباره سازمان ملی جوانان به‌صورت مستقل نیاز به یک تحقیق و پژوهش دقیق و جدی داشت و برای همین تا سال ٩٦ مسئله احیای این سازمان به درازا کشید چراکه تشکیل دوباره این سازمان در دهه 90 ساختار متفاوت‌تری را نسبت به دهه‌های گذشته می‌طلبد.

 

رفتار دوگانه دولتمردان با جوانان

رضا حجتی، مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان کشور نیز از رفتار دوگانه دولتمردان با جوانان وعده هایی که عملیاتی نمی شوند گلایه کرده و  گفته است: ما نمی‌توانیم به جوانان بیش از این دروغ بگوییم و اگر قولی دادیم و عمل نشده منجر به بی‌اعتمادی آن‌ها می‌شود و بی‌اعتمادی فضای حوزه اجتماعی را به لحاظ منفی سازی تحت تأثیر قرار می‌دهد. باید تلاش شود که در حوزه جوانان باصداقت رفتار شود.

دولت دوازدهم توجه به امور جوانان را از اولویت های کاری خود بیان کرده است اما به نظر می رسد پرداختن به امور جوانان ماه هاست به بهانه احیای سازمان ملی جوان مسکوت مانده است. به طوریکه شخص تندگویان در جایگاه معاون ساماندهی امور جوانان در وزارت ورزش و جوانان با گذشت سه ماه از حضورش در این سمت، هنوز برنامه واضح و مشخصی برای حل معضلات اصلی جوانان (اشتغال، ازدواج و مسکن) ارائه نداده است؟ و در این مدت تنها به مدیریت برنامه های خُردی مانند خانه جوانان، سمن‌های محیط زیستی اکتفا کرده‌اند.

در حالیکه هر روز مشکل بیکاری، ازدواج و مسکن جوانان پیچیده‌تر و به سیل متقاضیان افزوده می‌شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات