تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۰۶۴۴۱
نصیحت دوسویه روباه پیر استعمار به ترامپ برای مهار ایران

خط انگلیسی حفظ برجام و مقابله با قدرت منطقه‌ای ایران

(روزنامه جوان – 1396/08/02 – شماره 5220 – صفحه 15)

انگلیسی‌‌‌ها حالا به فکر افتاده‌اند رئیس‌جمهور امریکا را در پای دروس تاریخی ناشی از تجربیات استعماری خود در منطقه خاورمیانه بنشانند. وزیر امور خارجه انگلیس با حمایت از حفظ برجام و سرمایه‌گذاری اقتصادی شرکت‌های انگلیسی در ایران‌، از لزوم مهار فعالیت‌های «مخرب‌» ایران در منطقه سخن گفت که با نگاهی به تحولات فعلی منطقه می‌توان ترجمه عملی این سخنان را تقویت جبهه تروریست‌ها در سوریه و حمایت از خط جدایی‌طلبی در عراق دانست.

به گزارش «جوان» «بوریس جانسون» در یک سخنرانی در اندیشکده چتم هاوس وابسته به رژیم سلطنتی انگلیس، از سود امنیتی و اقتصادی برجام برای کشورهای غربی سخن گفت اما در عین حال در راستای همان تلاش قدیمی جدا‌سازی ملت از دولت این توافق را به نفع ملت ایران دانست و افزود: «انگلیس نباید ایران را کنار بگذارد. باید با ایران در ارتباط بود و توافق هسته‌ای را حفظ کرد. توافق ایران به سود امنیت کشورهای غربی و مردم ایران است.» وی بدون اشاره به نقش لندن در اعمال تحریم‌های شدید اقتصادی علیه ملت ایران در دوران مذاکرات هسته‌ای ژست دوستی با ایرانیان گرفت و ایران را کشوری بزرگ با ۸۰ میلیون جمعیت خواند که جوانان تحصیلکرده بسیاری مشتاق پیشرفت دارد و با این مقدمه گفت که با توافق هسته‌ای مردم ایران اوضاع بهتری خواهند داشت.

جانسون در ادامه این سخنرانی در پاسخ به پرسشی درباره ادامه حمایت دولت انگلیس از سرمایه‌گذاری خارجی در ایران گفت: بله. مادامی که ایران به توافق پایبند باشد، سرمایه‌گذاری اقتصادی در ایران بخشی از توافق است. او گفت که غرب باید به ایران نشان دهد که مسیر تعامل که با توافق هسته‌ای انتخاب کرده، مسیر درستی بوده و برایش منفعت دارد. جانسون همچنین افزود: سرمایه‌گذاری اقتصادی در ایران بخشی از برجام است و از سرمایه‌گذاری شرکت‌های انگلیسی در ایران حمایت می‌کند و برای آنها خوب است که در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

وی در توجیه سود امنیتی برجام از دوگانه‌سازی برجام- سلاح هسته‌ای که غرب همیشه در تبلیغات علیه ایران استفاده کرده است، بهره برد و گفت: «ایران مسلح به سلاح‌های هسته‌ای فشار غیرمسئولانه‌ای بر کشورهای همسایه‌اش وارد می‌کرد.» جانسون ضمن اینکه از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا خواست که دوراندیشی به خرج دهد و به توافق جامع هسته‌ای با ایران پایبند بماند، تأکید کرد: ترامپ از برجام خارج نشده، آن را به دور نینداخته و به تعلیق تحریم‌های ایران ادامه داده است.

او گفت که این توافق «‌خلاقیت دیپلماتیکی‌» را نشان می‌دهد که می‌تواند بحران هسته‌ای شبه‌جزیره کره را هم حل کند. وزیر خارجه انگلیس گفت که این توافق در زمانی حاصل شد که ایران «‌تنها چند هفته‌» با به دست آوردن مواد کافی برای ساخت یک بمب هسته‌ای فاصله داشت و یادآوری کرد که اگر ایران به توانایی ساخت بمب دست می‌یافت، مسابقه تسلیحاتی اجتناب‌ناپذیری در منطقه در می‌گرفت. جانسون ادعا کرد که ایران در حال انجام فعالیت‌های مخرب در منطقه است که باید آن را مهار کرد. وی به شدت از برنامه موشکی ایران و اقدامات سپاه پاسداران در کشورهای منطقه از جمله در عراق و سوریه انتقاد کرد و دولت امریکا هم سپاه پاسداران را مشمول تحریم‌‌ها و محدودیت‌های تازه قرار داد.

ترامپ: اعتراضی نداریم

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در مصاحبه با شبکه فاکس روز یک‌شنبه گفت که اعتراضی به ادامه تجارت آلمان و فرانسه با ایران ندارد و کشورش برای مقابله با ایران نیازی به کشورهای اروپایی ندارد. ترامپ درباره تجارت بین کشورهای اروپایی و ایران تصریح کرد: «‌به آنها گفتم که به پول در آوردن (از روابط با ایران) ادامه دهند. آنها دوستانم هستند. واقعاً هستند. با آنها می‌سازم. حالا امانوئل باشد یا آنگلا.»

با این حال او گفت: «وقتی کشورهای اروپایی با ایران تجارت می‌کنند، کار سخت‌تر می‌شود.»

ترامپ همچنین گفت که مطمئن نیست چه بر سر توافق اتمی با ایران بیاید تا وضعیت تعلیق عمدی را ادامه دهد. با این حال سیگنال‌های متضادی از سوی کابینه ترامپ صادر می‌شود‌. رکس تیلرسون، وزیر خارجه امریکا هم که روز جمعه گفته بود کشورش قصد ندارد معاملات تجاری اروپا با ایران را به هم بزند، روز یک‌شنبه در جریان سفر به ریاض و دیدار با عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، علیه سرمایه‌گذاری اروپایی‌ها در بعضی از بخش‌های اقتصاد ایران هشدار داد. تیلرسون گفت: «‌امریکا و عربستان هر دو بر این باوریم که کسانی که با سپاه پاسداران ایران و نهادهای متعلق به آنها معامله می‌کنند، واقعاً با این کار خطر بزرگی را تقبل می‌کنند.» مایک پمپئو، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی امریکا، (سیا)، هفته پیش گفت که جامعه اطلاعاتی امریکا سخت برای کشف و شناسایی شرکت‌هایی که تحت کنترل سپاه پاسداران هستند، تلاش می‌کند.

نگاهی اجمالی به سخنان چند روز گذشته کشورهای اروپایی و مقامات کاخ‌سفید به خصوص اظهارات اخیر ترامپ نشان می‌دهد که هر دو سوی اقیانوس اطلس اولاً در پیشبرد طرح‌های ایران‌ستیزانه در منطقه به نفع عوامل تروریست در سوریه و عراق و از سوی دیگر نگه داشتن برجام به همین شکل یعنی شرایطی که ایران به بازار مصرف کالاهای مصرفی اروپایی تبدیل شود، توافق و هماهنگی لازم را دارند و در این باره با یکدیگر تقسیم کار انجام داده‌اند. ارسال سیگنال‌های به ظاهر متناقض از سوی کاخ سفید هم عمدی است چنانکه قرار است هر وقت ایران خواستار سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مستلزم انتقال فناوری پیشرفته و پایان مونتاژکاری باشد، اروپایی‌‌ها به بهانه فشار امریکایی‌ها راه استنکاف برای خود باز کنند.

http://www.Javann.ir/877921

ش.د9603045

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات