صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۰۶۴۸۹

اخبار ویژه روزنامه های30آبان1396

کیهان/

وقتی طبس زلزله آمد اشرف از شاه مژدگانی خواست!
«وقتی زلزله طبس آمد، اشرف پهلوی به برادرش محمدرضاشاه تبریک گفت و مژدگانی طلب کرد»!
به گزارش مشرق‌نیوز؛ چند روزی است که از زلزله کرمانشاه می‌گذرد و قلب مردم ایران داغدار است؛ اما در این بین، اذناب آمریکا و دشمنان جمهوری اسلامی ایران، با هر بهانه‌ای به دنبال ضربه زدن به نهادها و شخصیت‌ها در جمهوری اسلامی هستند.
در همین چند روز اخیر و در شبکه‌های اجتماعی به خصوص تلگرام، تصویری منتشر شده که حاکی از حضور محمدرضا پهلوی به همراه فرح دیبا در میان مردم زلزله‌زده طبس در سال 1357 است و به واسطه همین عکس، این چنین القا می‌کنند که شاه در زلزله طبس میان مردم رفت اما اصل ماجرا چه بوده است؟
بعد از حادثه خونین هفده شهریور پنجاه و هفت و کشتار گسترده مردم تهران در میدان شهدا (ژاله سابق)، رژیم پهلوی با انتقادات و مشکلات گسترده‌ای روبرو می‌شود به نحوی که هیچ‌کس از درون رژیم مسئولیت حادثه هفدهم شهریور را قبول نمی‌کند، در همین اثنا، زلزله طبس در بیست و پنجم شهریور اتفاق می‌افتد و بهترین فرصت برای رژیم پهلوی در جهت سرگرم کردن انقلابیون و مردم خشمگین به وجود می‌آید، اما اینکه شاه و دربار پهلوی چه استفاده از زلزله طبس کردند و چه تفکری درباره کشته شدن مردم ایران در زلزله طبس داشتند، موضوعی است که باید به آن اشاره شود.
«آلبرتو بلیجی» یکی از روزنامه‌نگارانی که شرحی درباره زندگی اشرف نوشته، به وی لقب «ام‌الفساد» داده است؛ وی در قسمتی از شرح حال اشرف، در کتاب «زندگی و عیاشی‌های اشرف» درباره گفت‌وگوی وی با محمدرضا درباره زلزله طبس اشاره می‌کند. بلیجی در ادامه از شادی «اشرف» از وقوع زلزله در «طبس» خبر می‌دهد و نوار مکالمه «اشرف» و «محمدرضا» که از طریق رابط خود در ساواک به دست آورده را بازگو می‌کند، جایی که اشرف در کمال شقاوت و بی‌رحمی حادثه زلزله طبس را به برادر تاجدارش تبریک می‌گوید:
«اشرف: داداش من برای شما یک خبر خوب دارم، یک مژده...
شاه: چیه این خبر؟ چی شده؟!
اشرف: (با هیجان) زلزله اومده، طبس با خاک یکسان شده...
شاه (با تعجب): این که مژده نداره!
اشرف: چرا مژده نداره داداش؟! کشتار آنقدر زیاده که هم مذهبی‌ها و هم کمونیست‌ها چه بخواهند چه نخواهند باید به آنها برسند...
شاه (کمی خوشحال): مگر چقدر کشته شدند؟
اشرف: خیلی، خیلی زیاد (با هیجان) داداش تو خوشحال نیستی؟
شاه (مأیوس): نه گمان نمی‌کنم با خبر این زلزله شورش متوقف بشه... ولی تو راست میگی، زلزله همه رو مشغول می‌کنه، ما می‌تونیم فوری دست به کار بشیم.
اشرف (با خوشحالی): دیدی گفتم داداش...
شاه: خبر کی به تو رسید؟
اشرف (با هیجان): همین الان، مژده هم دادم، شما هم باید به من مژدگانی بدهید.»
بعد از این خبر بود که محمدرضا شاه بعد از اعلام عزای عمومی همراه با دوربین‌های تلویزیونی به طبس رفت تا علاوه بر گمراه ساختن افکارعمومی، با نمایش صحنه‌های تلویزیونی دلجویی از زلزله‌زدگان، ضلع سوم مثلث شوم خود یعنی تزویر را نیز تکمیل نماید و مردم را برای مدتی از تظاهرات انقلابی منصرف کند و فرصتی برای تجدید قوا و تجدید آرایش سیاسی - نظامی فراهم نماید.
اما حضرت امام خمینی - رحمه الله علیه - پس از این اقدام رژیم، از نجف پیامی صادر نموده و ضمن احساس همدردی با زلزله‌زدگان و فراخوان جهت کمک به آنها، به افشای ماهیت رژیم شاه پرداختند.

اعتراض توکلی به رانت‌‌طلبی در پوشش شرکت بودجه‌ریزی
احمد توکلی در نامه‌ای به رئیس سازمان برنامه و بودجه درخصوص شبهه وجود رانت و انحصار یک شرکت خصوصی در نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد هشدار داد.
به گزارش الف، در این نامه آمده است: پس از تصویب بند «پ» ماده 7 قانون برنامه ششم که طی آن دولت موظف شد از سال اول اجرای قانون برنامه، سالانه اعتبارات بیست درصد (20%) دستگاه‌های اجرائی مندرج در قوانین بودجه سنواتی را به صورت بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد تنظیم نماید، تحرکات خوب از سوی برخی دستگاه‌های اجرایی آغاز شده که می‌تواند نتایج ارزشمندی در نظام بودجه‌ای کشور به دنبال داشته باشد، اما در مسیر اجرای این ماده قانونی، شبهه رانتجویانه و سؤال‌برانگیزی نیز ایجاد شده است.
اقتضای اصل عدالت در نظام اداری حکم می‌کند الزام دستگاه‌های دولتی به استقرار سامانه‌های بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، با مراعات دو اصل رقابت منصفانه و اصل صرفه و صلاح صورت گیرد به نحوی که اولاً شرکت‌های غیردولتی بتوانند در رقابتی غیرتبعیض‌آمیز از فرصت ارائه خدمت برای سامانه‌های بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد برخوردار باشند و ثانیاً این خرید خدمت از سوی دولت به عنوان بزرگترین بنگاه تقاضا، با مراعات صرفه و تحمیل کمترین هزینه به بودجه صورت گیرد. این درحالی است که؛
1- طبق گزارش‌های مستند، در سنوات اخیر نماینده یکی از شرکت‌های فعال در عرصه بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد، به نام «گروه مشاوران پ» با قراردادی در ساختمان سازمان برنامه و بودجه مستقر شده و در جلسات مربوط به بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد به عنوان مشاور و یا مدرس شرکت داشته و دارد. یکی دیگر از اعضای موثر این شرکت نیز (با برخی وابستگی‌های سببی با مدیران پیشین سازمان) ارتباطات مستمری با بدنه مدیریتی و کارشناسی سازمان برنامه و بودجه داشته است. جای این پرسش وجود دارد که چرا این امتیاز ویژه و انحصاری (استقرار در سازمان برنامه و امکان حضور در جلسات سازمان) تنها برای یکی از شرکت‌های فعال در این عرصه فراهم شده و اصل بیطرفی و عدم تبعیض را نقض نموده است؟
2- از سوی دیگر در جریان عملیاتی شدن این قانون شاهد هستیم، به دلیل وجود سابقه این افراد در سازمان و شرکت مذکور درخصوص بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد و ارتباطات موجود، دستگاه‌های اجرایی جدا جدا با شرکت مذکور قرارداد بسته‌اند و شنیده‌ها از رقم‌های چند صد میلیونی تا بالای یک میلیارد تومان حکایت دارد. سؤال اینجاست که با توجه به تعداد بالای دستگاه‌های دولتی متقاضی و در مراحل بعدی شرکت‌های دولتی متقاضی، اگر قرار باشد هر دستگاه دولتی منفرداً به این امر اقدام نماید، آیا حجم بالایی از منابع عمومی در این خصوص هزینه نخواهد شد؟ آیا سازمان برنامه و بودجه نمی‌تواند به صورت شفاف و در چارچوب مناقصه‌ای بزرگ، یکبار برای تمام دستگاه‌ها، نرم‌افزار مورد نیاز را از بخش خصوصی برای دولت بخرد و همانند دیگر سامانه‌های سازمان عملیاتی نماید؟
طرح شبهات و وصول اعتراض‌هایی به دیدبان شفافیت و عدالت درخصوص اعطای رانت سازمان برنامه و بودجه به یک شرکت در کشور به شکل انحصاری و همچنین تحمیل هزینه‌های میلیاردی به بودجه عمومی دولت از مسیر اجازه انعقاد قراردادهای جداگانه هر دستگاه با شرکت مذکور، توضیحات شفاف‌ساز جنابعالی را ضروری ساخته است.

مردم منتظرند جهانگیری عذرخواهی کند
آیا معاون اول رئیس‌جمهور شهامت عذرخواهی و پس گرفتن موضع اشتباه خود درباره مسکن مهر را دارد؟
روزنامه صبح‌نو ضمن طرح این پرسش نوشت: در واقعه تلخ زلزله کرمانشاه بی‌تدبیری و ناخویشتنداری معاون اول رئیس‌جمهور در اولین روزهای حادثه معرفی کردن مسکن مهر به عنوان عامل اصلی تخریب‌ها و تلفات زلزله، آن هم بدون هیچ سند و مدرکی، موجبات نگرانی شدید مردم به ویژه حدود 12 میلیون ساکنان مسکن مهر در سراسر کشور را فراهم کرد.
این در حالی است که متاسفانه دولت‌های یازدهم و دوازدهم، با وجود ادعاهای بسیار، هیچ توفیقی در امر مسکن اجتماعی و انبوه نداشته و صرفا با یک رفتار سیاسی درصدد تخریب اقدامات مثبت گذشته برآمده‌اند. در هر حال و با وجود اینکه گزارش‌های بعدی از مقاوم بودن واحدهای مسکن مهر در زلزله اخیر حکایت داشت و بی‌اساس بودن ادعای آقای معاون اول را به اثبات رساند، اما آقای جهانگیری تاکنون هیچ اقدامی برای اصلاح گفتار اشتباه خود و عذرخواهی از افکار عمومی به عمل نیاورده است.
آیا آقای معاون اول شهامت عذرخواهی و پس‌گرفتن موضع اشتباه خود را در روزهای آینده خواهد داشت؟
این روزنامه در ادامه برخی توئیت‌های مردمی در اعتراض به سیاسی‌کاری به بهانه زلزله را درج کرده است:
* سیاسی کاری یعنی بیمارستان یک سال ساخت رو سر مردم آوار بشه. ولی شما 24 ساعته آمار نماهای ریخته شده خانه‌هایی رو بدی که یک دونش هم تا حالا خودت نساختی.
* دو کشته زلزله 7/3 ریشتری مسکن مهر و جیغ‌های بنفش جهانگیری و سوختن ده‌ها نفر زنده زنده در قطار و نگرانی او برای قاچاق دختر مظلوم وزیر یعنی سیاسی‌کاری.
* این دولت از فیلم سینمایی، صعود به جام جهانی، محیط زیست، پیاده‌روی اربعین استفاده سیاسی میکنه، توقع دارید از فرصت زلزله استفاده نکنه.
* با فروکش کردن عملیات امداد ابتدایی در زلزله کرمانشاه حالا وقت رسیدگی به سیاسی‌کاری دولتمردان رسیده؛ کاری که اونا از ساعات اول حادثه شروع کردن!
* مردم شریف ایران یادتون هست با سیاسی‌کاری ازتون رأی گرفتیم؟ با سیاسی کاری نقض برجام رو ماست‌مالی کردیم؟ حالا با سیاسی کاری میدون رو دست گرفتیم.
* سیاسی‌کاری یعنی ارتش شهرها رو آباد کنه و سپاه روستا رو، دولت هم به فکر تسویه‌حساب‌های قبلی خودش باشه...!
* جناب معاون اول رئیس‌جمهور باید از جامعه ده ‌میلیونی مسکن مهر‌نشین، بابت سیاسی‌کاری عذرخواهی کند.
* سیاسی‌کاری یعنی به جای اینکه به درد مردم کرمانشاه برسی مسکن مهر رو علم کنی که: آی ملت! اکثر کشته‌ها، مربوط به مسکن مهر بوده.
* سیاسی کاری یعنی دروغ با شتاب علیه مسکن مهر اما سکوت برای بیمارستان انتخاباتی که بهار امسال در کرمانشاه افتتاحش کردند و در زلزله کرمانشاه کلی تلفات داشت.
* او با سیاسی‌کاری می‌خواست دست پیش را بگیرد که پس نیفتد بی‌خبر از آنکه با این کار خویش را زیر سؤال برده و جمع کثیری از مردم را به نفرت از خود وامی‌دارد.
* فقط یک لحظه به اون بچه‌ای فکر کنید که پدرش با هزار زحمت مسکن مهر خریده، ولی الان تو مدرسه، تیکه می‌شنوه بابت خونه‌شون...
* سیاسی‌کاری یعنی فضای ذهنی جامعه رو ببری سمت مسکن مهر تا فراموش کنیم ستاد مدیریت بحران اعلام کرد غافلگیر شدیم.
* سیاسی‌کاری یعنی مردم توی سرما و مصیبت باشن، همه کشور بسیج بشه برای کمک، تو بیای دولت قبلو تخریب کنی و به ریش مردم بخندی و بری توی افق محو بشی.

رسانه فرانسوی: سیاست پاریس درباره برجام 180 درجه تغییر کرده است
یک رسانه فرانسوی تصریح کرد سیاست‌های دولت فرانسه در قبال برجام 180 درجه تغییر کرده است.
پایگاه اینترنتی «آر.ت» ضمن گزارشی با اشاره به تحولات منطقه و سفر اخیر رئیس‌جمهوری فرانسه به برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، تاکید کرد مواضع پاریس درباره توافق هسته‌ای با تهران، چرخش 180 درجه‌ای داشته است.
آر.ت می‌نویسد امانوئل مکرون درخصوص توافق هسته‌ای ایران، چرخشی 180 درجه‌ای داشته  و اکنون همانند همتای آمریکایی خود، نشان داد که خواهان مذاکره مجدد با ایران است و می‌خواهد این مذاکرات، برنامه موشک‌های بالستیک ایران را نیز در بر بگیرد.
مکرون در جریان سفر خود به امارات عربی متحده در نهم ماه نوامبر (18 آبان‌ماه)، به طور غیرمنتظره‌ای به دیدگاه ترامپ درباره توافق هسته‌ای نزدیک شد. اگرچه مکرون باز هم بر تمایل برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک تاکید کرد، اما برای نخستین‌بار به اضافه کردن دو بند جدید به آن اشاره کرد.
مکرون همانند دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد خواهان مذاکره درباره فعالیت‌های موشکی بالستیک ایران و اعمال تحریم در صورت لزوم است.
این پیش‌شرط تاکنون وجود نداشت و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) فعالیت‌های موشکی بالستیک ایران را ممنوع نمی‌کرد.
همان‌طور که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون هشت بار تایید کرده است ایران به این خواسته پایبند است.
بند دومی که مکرون خواستار آن شده، بسیار مبهم و در عین حال نشان‌دهنده موضع‌گیری در نبرد میان عربستان وایران است. رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین خواستار «مهار سلطه ایران در تمام منطقه»  شده است. این ضمانتی نزد عربستان سعودی و متحدش آمریکاست.
رئیس‌جمهوری فرانسه پس از امارات متحده عربی، راهی عربستان سعودی شد و در آنجا با محمدبن سلمان ولیعهد و مرد قدرتمند جدید این کشور دیدار کرد و در این دیدار هم بر تمایل خود برای مذاکره با ایران درباره برنامه موشکی این کشور سخن گفت.

خراسان/

ابلاغ حمایت ویژه دولت از نخبگان مولف و محقق
در حالی که بر اساس ابلاغیه مرداد رئیس جمهور، تسهیلاتی برای حضور گسترده تر زنان و جوانان در پست های مدیریتی کشور ابلاغ شده بود، طبق بخشنامه روزهای اخیر یک مقام مسئول در دولت به همه اعضای کابینه، تاکید شده است با توجه به تاکیدات دولت برای حمایت از نخبگان جوان، اقداماتی چون تالیف یا ترجمه کتاب تخصصی، انتشار مقالات علمی – پژوهشی یا انجام طرح های ارزنده علمی، با امتیاز ویژه برای استخدام این اقشار همراه خواهد بود.


مجوز کابینه برای 15 برابر شدن یک جریمه
در حالی که بر اساس مصوبه سال 1382 دولت وقت، بریدن و ریشه‌ کن کردن بوته‌ ها و خارهای مناطق بیابانی و کویری‌، 40 هزار تومان تعیین شده بود، طبق بخشنامه روزهای اخیر دولت به سازمان حفاظت محیط زیست، اعلام شده است حسب اختیارات ناشی از قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، این جریمه به 600 هزار تومان افزایش یافته و مصوبه 14 سال پیش کابینه هفتم نیز لغو شده است.


جمهوری اسلامی/
* وزارت خارجه عراق به اقدام اتحادیه عرب که روز یکشنبه در قاهره بیانیه‌ای ضد ایرانی صادر کرد، واکنش نشان داد. در این واکنش، که در قالب یک بیانیه منتشر شده، وزارت خارجه عراق اعلام کرد هیات عراقی با بندهای 8 و 9 بیانیه قاهره مخالفت کرده است. این دو بند، ایران و حزب‌الله لبنان را به حمایت از تروریسم متهم می‌کند و این با مواضع آشکار عراق همخوانی ندارد.
* جولیانز آسانژ، در توئیت خود، جنگ یمن را یک اقدام مشترک توسط عربستان و قدرت‌های استعماری دانست. بنیانگذار ویکی لیکس نوشت: جنگ علیه یمن فقیر به رهبری عربستان با حمایت تسلیحاتی اوباما، کلینتون، ترزامی و پشتیبانی بنیامین نتانیاهو صورت گرفته است.

آرمان/

رئیس‌جمهور به روسیه می‌رود

معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور، از سفر یک روزه رئیس‌جمهور به روسیه خبر داد. پرویز اسماعیلی درصفحه توئیتر خود نوشت: دکتر روحانی چهارشنبه اول آذر به دعوت رسمی ولادیمیر پوتین و برای سفری یکروزه جهت شرکت در اجلاس سه جانبه روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در خصوص سوریه، به شهر سوچی روسیه سفر می‌کند. علاوه بر اجلاس فوق، رئیس‌جمهور دیدارهای دو جانبه‌ای نیز با همتایان روس و ترکیه‌ای خود خواهد داشت.

 

تکذیب لایحه جدید برای ساختار دولت

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تاکید کرد: دولت لایحه جدیدی برای ساختار دولت ارائه نداده است و ما همچنان لایحه تفکیک سه وزارتخانه را پیگیری می‌کنیم. حسینعلی امیری درباره انتشار اخباری مبنی بر توافقات صورت گرفته در جلسه سران قوا برای تغییر و تحول در ساختار هیات دولت گفت: من از مفاد مذاکرات میان روسای سه قوه اطلاعی ندارم. اینکه چه گفت‌وگوهایی میان روسای سه قوه صورت گرفته است، موضوعی است که به خود روسای قوا مربوط می‌شود. وی ادامه داد: آقایان نیز درخصوص مباحث مطرح شده در جلسه سران قوا توضیحاتی داده‌اند و اطلاع‌رسانی لازم صورت گرفته و من نمی‌توانم از سوی آن‌ها سخن بگویم.

 

جهانگیری امروز در مناطق زلزله‌زده

معاون اول رئیس‌جمهور از مناطق زلزله زده بازدید خواهد کرد اسحاق جهانگیری صبح امروز به‌منظور بازدید از آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده و روند رسیدگی به آسیب‌دیدگان به استان کرمانشاه سفر می‌کند. سه‌شنبه هفته گذشته نیز رئیس‌جمهوری در جریان سفر به مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه، در جلسه ستاد بحران این استان حضور یافت.

 

واکنش انور قرقاش به نشست قاهره

وزیر مشاور امارات در امور خارجه در واکنش به نشست وزرای خارجه عرب علیه‌ ایران مدعی شد، تصمیم اتحادیه عرب در رابطه با دخالت‌های ایران تاریخی است. انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه در صفحه توئیتر خود نوشت: تصمیم اتحادیه عرب در رابطه با دخالت‌های ایران تاریخی است و پیام روشنی در رابطه با فعالیت مشترک کشورهای عربی را می‌رساند. ما وارد صفحه جدید و درخشان‌تری شدیم که نشانه‌های آن نمایان شده است و مرحله بهتری را ایجاد خواهد کرد.

 

سرنوشت پرونده درگیری یک نماینده

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ‌با اشاره به جلسه اخیر این هیات، اظهار داشت: در این جلسه از آقای محمد‌رضا‌‌پورابراهیمی نماینده کرمان و حمد‌ا... کریمی نماینده بیجار در پارلمان برای حضور در این جلسه دعوت به‌عمل آمده بود. محمد‌جمالی با بیان اینکه در جلسه گذشته هیات پرونده شکایت از محمدرضا‌ پورابراهیمی برای رسیدگی بیشتر به قوه قضائیه فرستاده شده بود، افزود: ‌پورابراهیمی در این جلسه حاضر شد و در این باره توضیحات و مدارکی را به هیات ارائه داد. در مرحله تجدید نظر اعضای هیات به ‌این نتیجه رسیدند که سخنان ‌پورابراهیمی به‌خلاف وظایف نمایندگی نبوده است. سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان تصریح کرد: مقرر شد تا اعضای هیات در جلسه آتی تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

 

واکنش ایران به آزادسازی البوکمال

معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه با تبریک به پیروزی‌های اخیر جریان مقاومت در مبارزه با داعش و آزادی البوکمال، گفت: خوشحال هستم که تلاش‌های فشرده و جان‌فشانی‌هایی که در طول چند سال گذشته جهت مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری در منطقه صورت گرفت به نتیجه رسیده است. حسین جابری انصاری با بیان اینکه جریان تروریسم و افراطی‌گری جسم امت اسلامی را با سرطان خود مواجه کرده بود، افزود: خوشبختانه در مدت اخیر و به لطف الهی مبارزه با این جریان تروریستی در عراق و سوریه به نتایج خوبی رسیده است و ما شاهد پایان نظامی داعش در عراق و سوریه هستیم و این موفقیت بزرگ برای ملت‌های منطقه است.

 

رایزنی اشمید و ظریف

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و رایزنی کرد. هلگا اشمید، دبی کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که در راس یک هیات عالیرتبه و به منظور شرکت در سومین دور گفت‌وگوهای سیاسی میان ایران و اتحادیه اروپا به کشورمان سفر کرده است، عصر دیروز با وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. در ابتدای این دیدار وی گزارشی از مذاکرات روز جاری خود در تهران ارائه داد. در ادامه در خصوص اوضاع کلی سیاسی و جاری کشورهای منطقه از جمله سوریه، یمن، قطر و لبنان گفت‌وگو شد و لزوم ادامه گفت‌وگوهای سیاسی برای مقابله با چالش‌های سیاسی کنونی در منطقه مورد تاکید قرار گرفت. برجام از جمله موضوعات دیگر مورد گفت‌وگو در این دیدار بود که طی آن اشمید موضع کلیه کشورهای اتحادیه اروپا مبنی بر اجرای کامل آن را مورد تاکید قرار داد.

 

وضعیت تبعه‌کویتی بازداشت‌شده در ایران

معاون وزیر خارجه کویت از ملاقات اعضای سفارت این کشور در ایران با تبعه کویتی بازداشت شده به دلیل ورود به منطقه نظامی، خبر داد. «خالد الجارا...» گفت که اعضای سفارت این کشور در تهران با «فالح العازمی» شهروند کویتی که در پی ورود اشتباهی به منطقه نظامی در مرز ایران و ترکیه بازداشت شده بود، ملآقات کرده‌اند. جارا... تصریح کرد که العازمی در صحت و سلامت کامل بسر می‌برد و مسئولان ایران تعامل خوبی با وی داشته‌اند و وی در نزدیک‌ترین زمان ممکن آزاد می‌شود. به نوشته روزنامه القبس کویت، جارا... این سخنان را در حاشیه جشنی که سفارت عمان به مناسبت چهل و هفتمین سالروز عید ملی خود برگزار کرده بود، بیان کرد. وی رفتار مسئولان ایران با العازمی را ستود و تصریح کرد که مسئولان ایران قول داده‌اند که در آینده نزدیک به خانواده العازمی برای ملاقات با وی اجازه دهند.

 

ابطال ابلاغیه روحانی

خراسان نوشت؛ در حالی که حجت‌الاسلام روحانی در ابلاغیه سال 1394 خود به وزارت کشور، اعلام کرده بود وظایف شرکت مادر تخصصی حمل و نقل ریلی کشور از این پس بر عهده سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور خواهد بود، با شکایت دیوان محاسبات کشور مشخص شده است که این تصمیم دولت با ماده 115 قانون مدیریت خدمات کشوری مغایر بوده و در عین حال، ترتیبات لازم در قانون محاسبات عمومی کشور نیز رعایت نشده که به همین علت، ابلاغیه رئیس‌جمهور لغو و طی روزهای اخیر به دولت ابلاغ شده است

وطن امروز/
نابودی داعش در سوریه  قول سردار سلیمانی بود
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به پاکسازی شهر بوکمال سوریه، گفت: آزادسازی این شهر که آخرین قرارگاه داعش بود، پیروزی بزرگی است که سردار سلیمانی قول آن را داده بود. کمال خرازی در حاشیه مراسم ختم پدر بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران پیرامون آزادسازی بوکمال سوریه اظهار کرد: پاکسازی بوکمال سوریه به منزله آخرین قرارگاه داعش در آن کشور بود که پاکسازی شد. وی گفت: این به معنی پیروزی بزرگی است که سردار سلیمانی قول داده بود و بموقع داستان به پایان رسید. البته این به معنای تمام شدن داعش نیست. خرازی درباره مواضع ضدایرانی فرانسه تصریح کرد: آقای مکرون اشتباه می‌کند، اینها در جریان آنچه در سوریه گذشت و باتوجه به سابقه سنتی که در منطقه داشتند به وظایف خود در قبال سوریه و لبنان عمل نکردند و لبنانی‌ها از این قضیه گلایه داشتند. رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: امروز برای جبران عقب‌ماندگی خود اشتباه دیگری می‌کنند و این بر اساس تحلیل‌های غلط و موضع‌گیری‌های اشتباه آنهاست در حالی که واقعیات منطقه تغییر کرده است. وی پیرامون بیانیه اخیر اتحادیه عرب گفت: این اقدامات نمایشی است و به جایی نمی‌رسد.

دولت در روابط با فرانسه تجدیدنظر کند
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات ضدایرانی مقامات فرانسه گفت: دولت باید در روابط خود با فرانسه تجدیدنظر کند. سیدحسین نقوی‌حسینی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اظهارات ضدایرانی رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر لزوم محدود کردن نفوذ ایران در منطقه گفت: به‌رغم اینکه فرانسه در مراودات بین‌المللی ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و بویژه پس از برجام قراردادهای بزرگی در حوزه نفتی و خودرو با این کشور منعقد شده با این حال شاهدیم فرانسوی‌ها براساس سیاست‌های آمریکا در منطقه حرکت می‌کنند. وی افزود: مسؤولان فرانسه بخوبی به این واقعیت واقفند که سیستم موشکی ما جزو استراتژی دفاعی کشور ما است و هر کشوری برای دفاع از خود تدابیری اتخاذ می‌کند که بتواند هر تهدیدی را خنثی کند، بنابراین ایران در اقدامات دفاعی خود هیچ فعالیتی خلاف مقررات بین‌المللی انجام نداده و این نوع موضع‌گیری‌ها نشان می‌دهد فرانسوی‌ها در مسائل منطقه‌ای با آمریکا هماهنگ هستند. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه با توجه به اظهارات ضدایرانی مقامات فرانسوی، دولت باید در روابط خود با فرانسه تجدیدنظر کند، تصریح کرد: چرا باید بیشترین تعامل اقتصادی ایران پس از برجام با کشوری باشد که به ‌وضوح سیاست‌های ستیزه‌جویانه‌ای با ما دارد.

تبعه کویتی بازداشت شده در ایران در صحت کامل به سر می‌برد
معاون وزیر خارجه کویت از ملاقات اعضای سفارت این کشور در ایران با تبعه کویتی بازداشت شده به دلیل ورود به منطقه نظامی خبر داد. «خالد الجارالله» معاون وزیر خارجه کویت گفت اعضای سفارت این کشور در تهران با «فالح العازمی» شهروند کویتی که در پی ورود اشتباهی به منطقه نظامی در مرز ایران و ترکیه بازداشت شده بود، ملاقات کرده‌اند. جارالله تصریح کرد العازمی در صحت و سلامت کامل به سر می‌برد و مسؤولان ایران تعامل خوبی با وی داشته‌اند و وی در نزدیک‌ترین زمان ممکن آزاد می‌شود. به نوشته روزنامه القبس کویت، جارالله این سخنان را در حاشیه جشنی که سفارت عمان به مناسبت چهل و هفتمین سالروز عید ملی خود برگزار کرده بود، بیان کرد. وی رفتار مسؤولان ایران با العازمی را ستود و تصریح کرد: مسؤولان ایران قول داده‌اند در آینده نزدیک به خانواده العازمی برای ملاقات با وی اجازه دهند. «فالح جمعان العازمی» ملقب به «ابو یمعه» سپتامبر گذشته پس از ورود به منطقه نظامی در مرز ایران و ترکیه بازداشت شد.

سیاسی‌کاری جهانگیری  باعث تشویش ذهن مردم شد
نایـب‌رئیس کمیسیــون فرهنگی مجلـس شورای اسلامـی گفـت: رفتـار سیاسی و سخیف معاون اول رئیس‌جمهور در زلزله کرمانشاه باعث تشویش ذهن مردم شد. به گزارش مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز در تذکر شفاهی با اشاره به تشرف 4 میلیون زائر به مشهدالرضا در دهه آخر صفر اظهار داشت: از همه مسؤولانی که زمینه خدمت‌رسانی به این زائران را فراهم کردند بویژه از آستان قدس رضوی تشکر می‌کنم. وی تصریح کرد: متأسفانه دولت کمترین نقش را در این حرکت بزرگ داشت؛ موضوع پیش‌بینی زیرساخت‌ها برای زیارت، یکی از مشکلاتی است که به آن توجهی نمی‌شود. نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین با تسلیت به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه گفت: ما به رفتار سیاسی و سخیف معاون اول رئیس‌جمهور که باعث تشویش ذهن مردم شد، اعتراض داریم. پژمانفر ادامه داد: اگر مسکن‌مهر شهری و روستایی نبود، تلفات این زلزله چقدر می‌شد؟

کاش روحانی پای درددل زلزله‌زدگان می‌نشست
نماینده مردم پاوه، جوانرود و اورامانات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به زلزله اخیر کرمانشاه گفت: ای‌ کاش آقای روحانی حرف‌های مردم را گوش می‌داد و پای درددل آنها می‌نشست. شهاب نادری در جلسه علنی دیروز و در تذکر شفاهی، از رهبر معظم انقلاب به دلیل سفر ایشان به منطقه زلزله‌زده استان کرمانشاه تشکر کرد. وی همچنین ضمن تشکر از رئیس‌جمهور و مسؤولان برای سفر به استان کرمانشاه گفت:‌ ای کاش آقای روحانی حرف‌های مردم را گوش می‌داد و پای درددل آنها می‌نشست. نادری با تشکر از همه نهادهای دخیل در کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان تصریح کرد: می‌پذیریم که تأمین نیازهای این مردم با همه پیچیدگی‌ها در دست پیگیری است اما نگرانیم زمستان و سرمای کشنده کوهستان، کاری به سازوکارهای اداری ندارد و به هیچ‌کسی رحم نمی‌کند. نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زن و مرد حادثه‌دیده در چنین شرایط سردی چه باید بکنند؛ برخی روستاها تا ۹۰ درصد تخریب شده است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: لازم است دولت سریعاً با دوری از سیاسی‌کاری و شعار، نسبت به اسکان اضطراری مردم در کانکس‌های مناسب اقدام کند.

انتقاد نماینده سرپل ذهاب  از بنیاد مسکن
نماینده مردم قصرشیرین و سرپل ذهاب در مجلس شورای اسلامی از عملکرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و وزارت جهاد کشاورزی در حادثه اخیر زمین‌لرزه استان کرمانشاه انتقاد کرد. فرهاد تجری در جلسه علنی دیروز در تذکر شفاهی با اشاره به زمین‌لرزه هفته گذشته این مناطق، از حضور مقام معظم رهبری در منطقه زلزله‌زده تقدیر و تشکر ویژه کرد و گفت: از همه نهادهای دخیل در امدادرسانی صمیمانه تشکر می‌کنم و انتظار داریم این حمایت‌ها به حول و قوه الهی همچنان برقرار باشد. وی ادامه داد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در نظر کارشناسی خود، میزان کمک‌های بلاعوض و وام قابل پرداخت به خسارت‌دیدگان را خیلی پایین برآورد کرده که لازم است این مساله اصلاح شود. نایب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی همچنین با انتقاد از وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: حضور این وزارتخانه در منطقه حادثه‌دیده برای برآورد خسارات دامی و مساعدت به مردم کمرنگ است.

بازداشت تعدادی از ایرانیان  در مراسم اربعین تکذیب شد
معاون کنسولی و مجلس وزارت امور خارجه خبر منتشر شده مبنی بر بازداشت تعدادی از ایرانیان در مراسم اربعین را رد کرد. به گزارش فارس، حسن قشقاوی، معاون کنسولی و مجلس وزارت امور خارجه در حاشیه مراسم ختم پدر بهرام قاسمی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در جمع خبرنگاران درباره اظهارات قاسم الاعرجی، وزیر کشور عراق که از دستگیری ٧٥ ایرانی در عراق به اتهام تلاش برای بر هم زدن روابط عراق با دیگر کشورها خبر داده، گفت: چنین خبری درست نیست. من که مسؤول این قضیه هستم، چنین خبری در این زمینه ندارم.
 
ایران/

تحلیل یک روزنامه عربی از اتحادیه عرب
«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم در تحلیلی به نشست اضطراری اتحادیه عرب به درخواست ریاض پرداخت و نوشت: اتحادیه عرب در10سال اخیر تبدیل به ابزاری برای شعله ور کردن جنگ‌ها و تخریب و تجزیه کشورهای عربی شده است و نیز تبدیل به چتری برای«طایفه گرایی»نفرت انگیز شده است و همه نوع پوشش و مشروعیت را برای همه نوع تجاوز امریکایی و غربی علیه امت را تأمین می‌کند.به گزارش جماران وی افزوده است: جنگ آینده عربی نخواهد بود اگر چه فقط به نام و با پوشش عربی صورت می‌گیرد و جنگ اسرائیلی -امریکایی خواهد بود که سوخت آن عرب ها هستند و اهداف نیز امریکایی-اسرائیلی است. اگر امریکا و اسرائیل در سوریه و عراق ناکام شدند بنابراین در هرگونه جنگی در لبنان یا علیه ایران نیز برنده نمی‌شوند زیرا این جنگ طول می‌کشد و از کنترل خارج می‌شود.

اقدامات ضدایرانی
جدید وزارت دادگستری امریکا

یک روزنامه امریکایی گزارش کرده است؛ وزارت دادگستری امریکا در راستای تأمین اهداف دولت ترامپ برای تحت فشار گذاشتن کنگره درباره اعمال تحریم‌های جدید ضدایرانی، ماه آینده اتهامات جدیدی را علیه ایران طرح می‌کند.به گزارش فارس، برخی منابع مطلع گفتند، ماه گذشته از دادستانان امنیت ملی در وزارت دادگستری امریکا خواسته شد تا هرگونه تحقیقات را که مربوط به ایران یا اتباع ایرانی می‌شود  با هدف علنی ساختن این پرونده‌ها مورد بررسی قرار دهند.

ادعای یک نویسنده یهودی
درباره بازداشت شاهزادگان سعودی

اسرائیل شامیر نویسنده یهودی، در صفحه فیس بوک خود ادعاهای جدیدی درباره بازداشت شاهزادگان سعودی منتشر کرده است. به گزارش «تابناک» وی ادعا کرده که تمام افرادی که بازداشت شده‌اند، کسانی بوده‌اند که به‌دنبال سازش با ایران و در تلاش برای ایجاد صلحی فراگیر در خاورمیانه بوده‌اند و رابط این افراد با حکومت ایران نیز، شخص سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان بوده است. به نوشته وی، آنچه در این میان اتفاق افتاد، این بود که آژانس امنیت ملی امریکا، مذاکرات این افراد و سعد حریری را شنود کرده و آن را در اختیار محمد بن سلمان گذاشته است. شامیرهمچنین می‌افزاید، جراد کوشنر، داماد ترامپ رئیس جمهوری امریکا، کسی بود که این شواهد را در اختیار ولیعهد عربستان گذاشت و در گفت‌و‌گوی طولانی که تا اوایل صبح هم ادامه داشت او را به انجام چنین برخوردهایی متقاعد کرد.

وضعیت تبعه کویتی بازداشت ‌شده در ایران
معاون وزیر خارجه کویت از ملاقات اعضای سفارت این کشور در ایران با تبعه کویتی بازداشت شده به دلیل ورود به منطقه نظامی، خبر داد. به گزارش فارس، «خالد الجارالله» گفت که اعضای سفارت این کشور در تهران با «فالح العازمی» شهروند کویتی که در پی ورود اشتباهی به منطقه نظامی در مرز ایران و ترکیه بازداشت شده بود، ملاقات کرده‌اند. جارالله تصریح کرد که العازمی در صحت و سلامت کامل بسر می‌برد و مسئولان ایران تعامل خوبی با وی داشته‌اند و وی در نزدیک‌ترین زمان ممکن آزاد می‌شود. وی رفتار مسئولان ایران با العازمی را ستود و تصریح کرد که مسئولان ایران قول داده‌اند که در آینده نزدیک به خانواده العازمی برای ملاقات با وی اجازه دهند. فالح جمعان العازمی ملقب به «ابو یمعه» سپتامبر گذشته پس از ورود به منطقه نظامی در مرز ایران و ترکیه بازداشت شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات