صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۰۶۶۲۴

اخبار ویژه روزنامه های 4 آذر1396

کیهان

چه کسانی فساد 12 هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان را به حاشیه انداختند؟!
رئیس فراکسیون امید گفت گاهی به معلمان به خاطر مطالبات صنفی برچسب ضد امنیتی می‌زنند.
محمدرضا عارف در نشست انجمن اسلامی معلمان گفت: راهبرد امروز ما پیگیری مطالبات مردم و مسائل معیشتی و اشتغال جوانان است و دغدغه ما اجرایی شدن اسناد بالادستی است.
وی اضافه کرد: مدتی پیش دیدم که برخی معلمان برای پیگیری مطالباتشان پشت در کمیسیون آموزش مجلس حضور پیدا کرده‌اند در حالی که ما باید برای پیگیری مطالبات آنها به سراغشان برویم، وقتی معلمان برای پیگیری مطالباتشان تا درب کمیسیون و مجلس بیایند، یعنی یک مشکلی هست.
وی یادآور شد: آیا امروز معلم ما امنیت شغلی دارد؟ آیا معلمان می‌توانند نقشی را که از آنها انتظار داریم، محقق کنند؟ آیا ما توانسته‌ایم حداقل معیشت معلمان را تأمین کنیم؟ چرا باید پیگیری مطالبات صنفی از سوی معلمان با برچسب ضد امنیتی و ضد انقلاب روبه‌رو شود؟ پیگیری مطالبات صنفی حق طبیعی معلمان است.
سخنان آقای عارف در حالی است که افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی چه در مجلس و چه بیرون از آن، هیچ حمایتی از مطالبات واقعی فرهنگیان نکرده و بیشتر مشغول سیاست‌بازی بوده‌اند. فراکسیون امید حتی صلاح ندید غارت 12‌هزار میلیاردی برخی وابستگان به طیف اصلاح‌طلب از صندوق ذخیره فرهنگیان را پیگیری کند و حتی برچسب سیاسی به معترضان این دزدی زدند!


شباهت داعش و فتنه سبز را فراموش نکنید آقای زیباکلام
صادق زیباکلام می‌گوید داعش محصول عدم توسعه سیاسی است.
وی در روزنامه آرمان نوشت: داعش از نظر نظامی شکست خورد و مناطقی را که طی چند سال گذشته به اشغال خود درآورد به جبر نظامی بازپس داد. چندین و چند نیروی عمل کننده در کنار ارتش عراق و حشدالشعبی توانستند داعش را شکست دهند  اما آنچه که کمتر در ایران مورد توجه قرار می‌گیرد چنین است که داعش تنها محصول توطئه غرب نبود، بلکه محصول فقدان توسعه اجتماعی و سیاسی و همچنین وجود رژیم‌های استبدادی و دیکتاتوری در منطقه خاورمیانه هم بوده است. بنابراین مادام که اصلاحات سیاسی صورت نپذیرد، اپوزیسیون همچون آتش زیر خاکستر باقی می‌مانند. راه‌حل مبارزه بلندمدت با داعش، رادیکالیسم و تحجر بنیادگرایانه آنان، اصلاحات سیاسی و انجام فرآیند دموکراتیزاسیون در منطقه است.
جهت اطلاع آقای زیباکلام باید گفت؛ درست است که داعش در عراق و سوریه سر برآورد اما ترکیب آن از بیرون منطقه وارد شده است. بنابراین ربط دادن داعش به موضوع دموکراسی و توسعه سیاسی، ذاتا فاقد مبناست. به عبارت دیگر به اتباع سعودی یا چچنی و تاجیکستانی و مصری و اروپایی داعش چه ربطی دارد که در عراق یا سوریه توسعه سیاسی برقرار است یا نیست؟!  آیا داعش واقعا اپوزیسیون عراقی و سوری بود یا تروریسم وارداتی؟!
ثانیا دولت‌های عراق و سوریه در انتخابات آزاد و با رأی مردم - و نظارت نهادهای بین‌المللی - بر سر کار آمده‌اند و برعکس تروریست‌ها و حامیان آنها بودند که کوشیدند زیر میز دموکراسی بزنند.
از این جهت امثال داعش، مشابهت بسیاری با گردانندگان فتنه سبز و حامیان آن در ایران (از جمله همین آقای زیباکلام) دارند؛ چرا که در ایران هم طیف قانون‌شکن هماهنگ با غرب، زیر میز دموکراسی و انتخابات و قانون و جمهوریت زدند و اگر توان داشتند ایران را به بدتر از عراق و سوریه تبدیل می‌کردند.


وزیر راه: مسکن مهر کرمانشاه مقاومت مناسب مقابل زلزله داشت
اظهارات وزیر راه و شهرسازی درباره واحدهای مسکن مهر مناطق زلزله‌زده، نقض سخنان معاون اول رئیس‌جمهور و نشانه سیاسی‌کاری جهانگیری است.
عباس آخوندی در گفت‌وگو با هفته‌نامه حمل و نقل ضمن تاکید بر این مطلب که «پروژه مسکن مهر کرمانشاه، مقاومت مناسب در برابر زلزله داشت»‌ گفت: در زلزله منجیل که 7/3 ریشتر بود، 230 هزار واحد مسکونی آسیب دید. در زلزله غرب کرمانشاه، برآوردهای اولیه حکایت از تخریب 30هزار واحد مسکونی دارد.
آخوندی با بیان اینکه مسکن کالای همگن نیست و پروژه مسکن مهر همین‌گونه است، اظهار کرد: چون مورد به مورد فرق دارد، مسکن مهر 250 طرح است که 250 سازنده دارد. نمی‌توان گفت همه این طرح‌ها مثل هم هستند. واقعیت این است درباره یک طرح بزرگ که سازندگان متعددی دارد، قضاوت یکسان به انصاف نزدیک نیست. در زلزله اخیر، اگرچه شهر کرمانشاه از کانون زلزله فاصله داشت، پروژه‌های ساخته شده در این شهر مقاومتی مناسب داشت و حتی ترک نیز در آنها مشاهده نشد، اما در سرپل ذهاب ابعاد تخریب بیشتر بوده است.
این سخنان در حالی است که جهانگیری چند ساعت بعد از زلزله استان کرمانشاه، مدعی شد اکثر واحدهای تخریب شده در زلزله کرمانشاه، مسکن مهر بوده است.
جالب اینکه 5600 واحد مسکن مهر در استان کرمانشاه در دولت یازدهم ساخته شده و بهمن 1394 با حضور مقامات دولتی به مردم واگذار شد.
روزنامه اعتماد در یادداشتی با اشاره به تغییر موضع وزیر راه و شهرسازی که زمانی مسکن مهر را مزخرف می‌خواند، نوشت: «مسکن مهر حاصل 250 طرح و سازنده است؛ قضاوت یکسان درباره طرح بزرگ مسکن مهر انصاف نیست.» این بخشی از اظهارنظر عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در خصوص انتقادات وارده بر مسکن مهر است که در هفته گذشته اعلام شده است. وی در حالی از برخی فازهای مسکن مهر دفاع می‌کند که از آغاز به کار دولت یازدهم او همواره جدی‌ترین منتقد این طرح بود. به نظر می‌رسد تغییر رویه آخوندی ناشی از آن است که بخشی از پروژه مسکن مهر مناطق زلزله‌زده از جمله در کرمانشاه در دولت یازدهم به بهره‌برداری رسید.
اعتماد می‌افزاید: تغییر لحن آخوندی از منتقدی که کل طرح مسکن مهر را مزخرف می‌دانست به وزیری که خواهان نگاه منصفانه به این «پروژه بزرگ» است حتما حاوی نکاتی است که احتمالا در آینده چرایی آن مشخص می‌شود. به نظر می‌رسد وزیر راه، بعد از چهار سال، از موضعش در قبال مسکن مهر عقب‌نشینی کرده و خواهان نگاه منصفانه‌تر به این پروژه بزرگ است.



ادعای رونق بازار مسکن خلاف واقعیت‌های آماری است
آیا ادعای ورود بخش مسکن به فاز رونق واقعیت دارد؟ محمدحسین ادیب کارشناس اقتصادی با بررسی این پرسش نوشت: مدعیان چنین پیش‌بینی‌های نادرستی باید پاسخگو باشند.
به گزارش الف، در تحلیل این استاد دانشگاه خاطر نشان شده است: یک موج رسانه‌ای سال قبل به وسیله رئیس اتحادیه املاک و یک روزنامه اقتصادی کثیرالانتشار، ایجاد شد که به سبب افزایش معاملات مسکن در شهرستان تهران، بخش مسکن در ایران وارد فاز پیش رونق شده و در خرداد 96 بخش مسکن در ایران وارد فاز رونق می‌شود.
بعدا این پیش‌بینی را از خرداد به مهر 96 تغییر دادند، اکنون همان زمان است؛ آیا بخش مسکن وارد دوران رونق شده است؟ فضاسازی رسانه‌ای سال قبل بر این اساس استوار بود که در بخش مسکن، ابتدا معاملات مسکن افزایش می‌یابد و در فاز بعد قیمت مسکن، که البته این تحلیل درست است.
در سال‌های 89 تا 92 به طور متوسط در سراسر کشور 114 هزار واحد مسکونی در ماه معامله شده است. در 7 ماهه اول سال 96 به طور متوسط 49‌هزار واحد مسکونی در ایران معامله شده که گواه 57 درصد کاهش نسبت به متوسط سال 89 تا 92 است.
در شهریورماه 96 که سال قبل فضاسازی سنگینی انجام شد که ماه ورود بخش مسکن به فاز رونق است، فقط 50 هزار واحد مسکونی معامله شده که گواه کاهش سنگین نسبت به میانگین ماهانه 89 تا 92 است.
آخرین آمار منتشره تا این لحظه، آمار مسکن معامله شده در سراسر کشور در 23 روز ابتدایی مهرماه است که گواه 33 هزار معامله مسکن است که مقایسه آن با 114 هزار معامله در ماه در دوران رونق، افت سنگین را نشان می‌دهد. تعداد معاملات مسکن در سال جاری نشان می‌دهد که پیش‌بینی‌های رئیس اتحادیه املاک و یک روزنامه خاص، جهت‌گیری غلط دادن به اقتصاد بوده است.
معاون شهردار تهران اعلام داشتند که 70 درصد ساخت و ساز در تهران مشارکتی است، فروش واقعی نیست و در واقع پس از اتمام ساختمان، مالک اولیه و سازنده به دفترخانه رفته و مالک، سهم سازنده را به او منتقل می‌کند، این دسته از معاملات باید از کل معاملات کسر شود تا تعداد خریدار واقعی مشخص شود، 70 درصد از معاملات مسکن تهران، تسویه حساب بین مالک و سازنده است.
در مجموع کل تعداد معاملات مسکن در شهرتهران در سال 96 نسبت به سال 95 فقط پنج درصد افزایش داشت و این هیاهوی رسانه‌ای برای 5 درصد رشد بود و از منظر دیگر، در تعداد معاملات مسکن ابتدا باید 70 درصد معاملات مشارکتی را از کل معاملات کسر کرد تا آمار واقعی فروش بدست آید.
در شش‌ماه ابتدایی سال جاری در تهران 87 هزار واحد مسکونی به فروش رفته که اگر 70 درصد نقل و انتقالات مشارکتی از آن کسر شود کل تعداد معاملات در شش ماهه به 26 هزار واحد تقلیل می‌یابد. در شهرستان تهران دو میلیون و نهصد و پنجاه هزار واحد مسکونی وجود دارد فروش 26 هزار واحد مسکونی گواه آن است که از هر صد واحد مسکونی در تهران طی یک سال فقط دو واحد به فروش می‌رسد.

 

دولت از شفاف کردن بدهی‌های بانکی خود طفره می‌رود
یک روزنامه حامی دولت اذعان کرد دولت درباره بدهی‌های بانکی خود شفاف نیست و حساب پس نمی‌دهد.
روزنامه جهان صنعت نوشت: دولت بزرگ‌ترین بدهکار شبکه بانکی است. هر چند مدعی است عمده بدهی به نظام بانکی، مربوط به بانک‌های دولتی است و از سوی دیگر بر مبنای قوانین مربوط به وصول منابع عمومی، تمام بانک‌های طلبکار از دولت- چه دولتی و چه خصوصی- مودی مالیاتی محسوب می‌شوند و موظفند نسبت به تهاتر و پرداخت آن اقدام کنند؛ اقدامی که به نظر می‌رسد بهانه‌ای از سوی دولت برای تسویه حساب با بانک‌ها بوده و به جای حل مسئله، به دنبال پاک کردن صورت مسئله است.
حجم بدهی‌های دولت به بانک‌ها و بانک مرکزی با روندی فزاینده به بیش از 237 هزار میلیارد تومان در پایان شهریور ماه امسال رسیده است. براین اساس مجموعه بدهی بخش دولتی به بانک‌ها و بانک مرکزی از حدود 161 هزار میلیارد تومان در پایان شهریور ماه 1394 به بیش از 237 هزار میلیارد تومان در پایان شهریور ماه سال جاری رسیده است که نشان از رشد حدود 70 هزار میلیارد تومانی طی این دو سال دارد.
مطابق تازه‌ترین آمار بانک مرکزی از جریان مالی سیستم بانکی، بدهی دولت به بانک‌ها در پایان شهریور ماه امسال حدود 176 هزار میلیارد تومان بوده که با رشد بیش از 60 هزار میلیارد تومانی نسبت به شهریور ماه سال 1394 همراه است. همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد حجم بدهی دولت به بانک مرکزی از 51 هزار میلیارد تومان در شهریور ماه سال 1394 به 61 هزار میلیارد تومان در شهریور ماه سال جاری رسیده است.
هرچند دولت این حجم بالای بدهی را قبول ندارد و آن را محدود به تعداد انگشت‌شماری از بانک‌های دولتی می‌داند، اتخاذ سیاست‌هایی از جمله تهاتر بدهی‌ها و مطالبات دولت که در دستور کار قرار گرفته، جای بسی تأمل دارد و باعث شده بانک‌ها امیدی به بازگشت منابع خود از سوی دولت نداشته باشند.
حال وزارت اقتصاد ضمن اعلام میزان و نحوه تهاتر بدهی‌ها با مطالبات دولت و ترکیب بانک‌های طلبکار از دولت معتقد است عمده این بدهی‌ها مربوط به بانک‌های دولتی است که در اختیار خود دولت قرار دارند، بنابراین جزو دارایی‌های خود آن به شمار می‌روند. از سوی دیگر بانک‌های طلبکار از دولت نیز مودی مالیاتی محسوب می‌شوند و موظفند به دولت مالیات بپردازند که در نتیجه باید نسبت به تهاتر و پرداخت آن اقدام کنند.
در این رابطه رئیس خانه اقتصاد ایران معتقد است: نبود آمار و ارقام شفاف و یکسان نبودن میزان بدهی‌ها و مطالبات میان دولت و شبکه بانکی، پاشنه آشیل اقتصاد ایران است که همواره وجود داشته و تاکنون حل و فصل
نشده است.
ابراهیم جمیلی در گفت‌وگو با «جهان صنعت»، در رابطه با اطلاعیه وزارت اقتصاد در خصوص میزان و نحوه تهاتر بدهی‌ها با مطالبات دولت و ترکیب بانک‌های طلبکار از دولت، اعلام کرد: اقدام وزارت اقتصاد در زمینه صدور این اطلاعیه را باید امری مثبت در راستای جدیت در وصول مالیات‌ها و موظف کردن بانک‌ها به پرداخت آن ارزیابی کرد. وی افزود: این نکته که تمام بخش‌های اقتصادی مشمول پرداخت مالیات می‌شوند و باید سعی شود از عدم شفافیت و فرار مالیاتی جلوگیری شود، در فضای اقتصادی کشور بحث مهمی به شمار می‌رود. اما نکته قابل توجه در این میان یکسان نبودن آمار و ارقام اعلام شده برای بدهی‌ها و مطالبات دولت و شبکه بانکی کشور است که به عنوان پاشنه آشیل اقتصاد مطرح بوده و در طول سالیان گذشته همواره این مغایرت وجود داشته است. دولت و بانک مرکزی نیز نتوانسته‌اند در راستای یکسان‌سازی ارقام آن اقدام اثربخشی انجام دهند.
رئیس خانه اقتصاد خاطرنشان کرد: مگر این امکان وجود داردکه در صورت‌های مالی بانک مرکزی یک عدد و در حساب‌های دولت عددی دیگر ثبت شود؟ این امر با واقعیت همخوانی ندارد و باید تلاش کنیم ابتدا شفاف‌سازی را با جدیت در این زمینه انجام دهیم.
وی ادامه داد: دولت موظف است حساب‌های خود را شفاف‌سازی و نحوه و ترتیب بدهی‌های خود را مشخص کند تا بانک‌ها بتوانند در حساب‌های مالی خود به این ارقام اتکا کنند و محاسبات خود را به شکل دقیق‌تری انجام دهند. این مغایرت و عدم شفافیت از کجا نشات گرفته و چه کسی یا چه کسانی عددهای غلط را در صورت‌های مالی قید کرده‌اند؟ اینها مسائلی هستند که باید به شکل جدی مورد توجه قرار گیرند و اقداماتی اساسی برای رفع هرچه سریع‌تر آنها اندیشیده شود.

ایران

لفاظی «محمدبن سلمان» علیه ایران
ولیعهد عربستان در مصاحبه با یک روزنامه امریکایی و در اظهاراتی که حکایت از عصبانیت شدید وی از شکست سیاست‌هایش در خاورمیانه داشت، اظهارات سخیفی را علیه مقامات ایرانی مطرح کرد. به گزارش مهر، محمد بن سلمان در مصاحبه با نیویورک تایمز،  خواستار جلوگیری از رشد نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه شده است. وی در اظهاراتی بی‌پایه ایران در خاورمیانه را با اروپای دوران هیتلر مقایسه کرد. وی همچنین  گفت‌ که عربستان با حمایت‌های ترامپ در حال‌ ایجاد یک ائتلاف با دیگر کشورهای عربی علیه ایران است. با این حال خبرگزاری انگلیسی رویترز در تحلیلی نوشته اقدامات اخیر «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی برای وارد شدن به تقابل مستقیم‌تر با ایران نتایج مورد نظر وی را به همراه نداشته است. به گزارش فارس، در این گزارش  با اشاره به نشست ضدایرانی چند روز پیش وزرای خارجه کشورهای اتحادیه عرب در قاهره آمده: «سران کشورهای عرب، تهران و گروه حزب‌الله را به بی‌ثبات کردن خاورمیانه متهم کردند اما نتوانستند بر سر اقدامات ملموس علیه آنها به توافق برسند.» در ادامه این مطلب آمده است: «مجبور کردن حریری به استعفا و تشدید تنش‌ها با ایران بر سر یمن، برای این شاهزاده و مشاورانش، نتایج عکس به بار آورد. عدم حمایت کشورهای عربی از اقدام علیه ایران و حزب‌الله نشان می‌دهد که شمار اندکی از متحدان سعودی، مایل به مقابله مستقیم با ایران هستند.»

طعنه ظریف به عربستان و امریکا
محمدجواد ظریف پس از نشست سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در سوچی، پیامی کنایه‌آمیز خطاب به مقامات سعودی و امریکایی منتشر کرد.  به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه در توئیتر خود نوشت: «هنگامی که واقعاً برای صلح و مقابله با ترور در حال کار هستید، نیازی به سخنان توخالی یا جادوگری از جمله استفاده از گوی درخشان ندارید.» در جریان سفر ترامپ به عربستان و در مراسم افتتاح مرکز موسوم به «مرکز جهانی مبارزه با افراطی‌گری» در ریاض، تصویری منتشر شد که در آن دونالد ترامپ رئیس ‌جمهوری امریکا، عبدالفتاح السیسی رئیس‌ جمهوری مصر و سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان دست‌شان را روی یک گوی درخشان قرار داده بودند. در همان زمان در مورد این تصویر مباحث مختلفی در فضای مجازی منتشر شد و بسیاری از کاربران این تصویر را به تمسخر گرفتند.

طرحی برای «کاندیداتوری پیروان ادیان الهی» در شوراها
نماینده زرتشتیان در مجلس از تهیه طرح دوفوریتی در مورد امکان کاندیداتوری پیروان ادیان الهی در انتخابات شوراها خبر داد. اسفندیار اختیاری در گفت‌وگو با ایلنا، گفت: اخیراً طرحی با قید دوفوریت برای تثبیت قانون انتخابات شوراها تهیه کرده‌ام که امکان کاندیداتوری پیروان ادیان الهی در انتخابات شوراها [که در قانون نیز به آن تصریح شده است] مورد تأکید مجدد قرار گیرد. به گفته وی، بیش از ۲۰۰ نماینده از همه جناح‌ها، طیف‌ها و گروه‌های سیاسی و همچنین فراکسیون‌های غیرسیاسی همچون روحانیون از این طرح حمایت کردند. اختیاری گفت: این طرح دوفوریتی مشخصاً قانون انتخابات شوراها را تأکید و تثبیت می‌کند.

آرمان

آیت‌ا... جعفری با مردم کرمان خداحافظی کرد

امام جمعه کرمان در نماز جمعه این هفته کرمان با مردم این دیار خداحافظی کرد و از همگان خواست به امام جمعه جدید کرمان همکاری کنند. آیت‌ا... جعفری بیان داشت: ۳۸ سال پیش با حکم امام راحل (ره) به عنوان امام جمعه کرمان منصوب شدم اما مشکلات کهولت سن دیگر توان ادامه راه را به بنده نمی‌دهد و این در حالی است که خدا را شاکرم که این دوران با فراز و نشیب هاش با موفقیت پشت سر گذشته شد. وی ادامه داد: اکنون زمان آن رسیده است که این وظیفه به فردی توانمند واگذار شود و من از همه شما عذرخواهی می‌کنم و شما را به خدای بزرگ می‌سپارم.

فرافکنی نتانیاهو درباره حضور ایران

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در یک گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که نیم ساعت به طول انجامید، در مورد سوریه و حضور ایران در این کشور گفت‌وگو کرد. به گفته سخنگوی دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی نتانیاهو تاکید کرد که ما اجازه حضور نیروهای ایرانی در خاک سوریه را نخواهیم داد. گفتنی است مقامات کشورمان هم همواره اعلام کرده‌اند که حضور نیروهای مستشاری ایران در سوریه بنا به درخواست دولت قانونی این کشور و برای مقابله با گروه‌های تروریستی بوده است.

عضو جامعه مدرسین علیه اصلاح‌طلبان

آیت‌ا... ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که از مخالفان مذاکره اصلاح‌طلبان با مراجع و علمای قم است گفت: اصلا مذاکره معنا ندارد. بنشینیم که چه بگوییم؟ می‌خواهند بیایند و در اینجا مباحثه کنند؟ اینجا که کسی اینها را برای مباحثه قبول نمی‌کند. بحث این است که اگر می‌خواهند، به گونه‌ای رفتار کنند که مطابق با خواست مقام معظم رهبری باشد. خبرآنلاین نوشت؛ در این صورت است که معلوم می‌شود اصولگرای حسابی هستند. اصلاح‌طلبان از نظر سیاسی و رفتاری واقعا خط‌شان، خط خاصی است. در انتخابات شما ببینید که اینها چگونه در مقابل هم قرار گرفتند؟ در انتخابات خبرگان، رسما چگونه وارد شدند و امثال آقایان مصباح و یزدی را کنار زدند. آقای جنتی به‌عنوان نفر آخر انتخاب شد. این آقایان همیشه به‌عنوان اولین نفر بودند. اما با عملکرد زشت این افراد، مجلس خبرگان از چنین یلان و قهرمانان علم و عمل خالی شد.

نقش ایران در مجمع صادرکنندگان گاز

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: ایران به عنوان کشوری که دارای بزرگترین ذخایر گاز طبیعی در جهان است، نقش فعالی در مجمع کشورهای صادرکننده گاز و ایجاد هماهنگی در جهت توسعه و ارتقای گاز در سبد انرژی جهان ایفا می‌کند. اسحاق جهانگیری در جریان سفر به بولیوی هدف از سفر خود به این کشور را پاسخ به دعوت رئیس‌جمهور بولیوی و شرکت در چهارمین نشست سران کشورهای صادرکننده گاز عنوان کرد و انرژی را از مهم‌ترین پیش‌نیازهای توسعه کشورها برشمرد و اظهار داشت: خوشبختانه کشورهای تولیدکننده و صادرکننده گاز، با پیش‌بینی نسبت به آینده وضعیت انرژی، ۱۷ سال پیش تصمیم به ایجاد مجمع کشورهای صادرکننده گاز گرفتند و امروز این مجمع به نهادی تاثیرگذار در حوزه انرژی در عرصه بین‌الملل تبدیل شده است. وی همچنین آمریکای لاتین را منطقه‌ای پراهمیت دانست و تصریح کرد: توسعه و ‌گسترش همکاری با کشورهای آمریکای لاتین از جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.

بیانیه نفتی ترامپ علیه ایران نقض برجام است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بیانیه نفتی ترامپ علیه کشورمان، نقض مجدد برجام بوده و این اظهارات به لحاظ حقوقی فاقد هرگونه ارزش است. علاءالدین بروجردی درباره بیانیه نفتی ترامپ علیه ایران، اظهار کرد: ظاهرا ترامپ فکر کرده، کدخدای دهکده جهانی است در حالی که او فقط رئیس جمهور آمریکاست آن هم رئیس جمهوری منفور. وی ادامه داد: در تاریخ آمریکا هیچگاه رئیس‌جمهوری به این ضعف در یاد نداریم. وی تأکید کرد: ترامپ مسئول تعیین سهیمه نفت کشورها نیست، ما عضو اپک هستیم و سهمیه داریم، حتما هم از حق خودمان استفاده می‌کنیم. بروجردی خاطر نشان کرد: این حرکت ترامپ نقض مجدد برجام است و به هیچ وجه حق چنین اظهارنظری را ندارد، به لحاظ حقوقی هم فاقد هرگونه ارزش است.

4 زن در شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با اعلام اسامی شورای مرکزی ۲۱ نفره این تشکل، راهیابی ۴ نفر از زنان عضو انجمن به شورای مرکزی را اتفاقی بی‌سابقه، و موجب پویایی و تحرک بیشتر فعالیت‌های این تشکل دانست. محمود صادقی با اشاره به برگزاری کنگره فوق‌العاده انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها که روز پنجشنبه و به‌منظور اصلاح اساسنامه این تشکل سیاسی - دانشگاهی و تطبیق اساسنامه با قانون جدید احزاب برگزار شد، گفت: یکی از نتایج مثبت برگزاری کنگره دوم آذر انجمن، راهیابی چهار نفر از زنان فرهیخته عضو انجمن به شورای مرکزی بود که این میزان از حضور زنان در شورای مرکزی انجمن تاکنون بی‌سابقه بوده است. وی افزود: بر این اساس خانم‌ها الهه کولایی، مرضیه حاج‌هاشمی، ژاله حساس‌خواه و زهرا احمدی‌پور به شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها راه یافتند و قطعا حضور این همکاران، در شورای مرکزی موجب پویایی و تحرک بیشتر فعالیت‌های انجمن خواهد شد. دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها ابراز امیدواری کرد که با همت تمامی اعضای این تشکل، حضور و مشارکت زنان در شورای انجمن‌های دانشگاه‌های سراسر کشور نیز افزایش یابد.

وطن امروز

پیروزی‌های منطقه حاصل الگوبرداری از بسیج است
آیت‌الله العظمی سبحانی با تاکید بر اینکه مسؤولان به نیازمندی‌های بسیج و تقویت آن توجه کنند، گفت: کشورهای منطقه با الگوبرداری از بسیج توانستند پیروز شوند و همگان از امام امت الگو گرفتند. آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید  در دیدار سردار غیب‌پرور، فرمانده بسیج گفت: این روزها از سویی به دلیل زلزله کرمانشاه و جان‌باختن جمعی از مردم عزیزمان سوگواریم و از سوی دیگر با پیروزی‌های رزمندگان خوشحال هستیم. وی سپاه و بسیج را بازوان اصلی انقلاب دانست و تاکید کرد: این دو نهاد به عنوان یادگار ارزشمند امام قدرت نظام اسلامی هستند. این مرجع تقلید ادامه داد: بسیج باید در حوزه‌های مختلف از خدمت به مردم تا فعالیت‌های فرهنگی و... حضور داشته باشد که الحمدلله این فعالیت‌ها انجام می‌شود. وی با اشاره به اقدامات بسیجیان تصریح کرد: وجود بسیج در همه‌جا نافع و مفید است که باید مسؤولان به نیازمندی‌های بسیج و تقویت آن توجه کنند. این مرجع تقلید در پایان عنوان کرد: کشورهای منطقه با الگوبرداری از بسیج توانستند پیروز شوند و همگان از امام امت الگو گرفتند.

2 خاطره جالب کوثری از رهبر انقلاب
جانشین قرارگاه ثارالله به ذکر 2 خاطره از رهبر انقلاب، یکی در جریان دفاع‌مقدس و دیگری در آستانه شروع بحران در سوریه پرداخت و خاطره‌ای جالب از پیش‌بینی ۴ سال پیش رهبر انقلاب درباره سوریه را بیان کرد. به گزارش تسنیم، سردار اسماعیل کوثری روز پنجشنبه 2 آذر در نشست صمیمی فرماندهان سپاه و ناجا در حسینیه فاطمه‌الزهرا پادگان ولیعصر(عج) گفت: در دوران دفاع‌مقدس 2 فرزند مقام معظم رهبری مصطفی و مجتبی در لشکر ما بودند. روزی حضرت آقا با ما تماس گرفتند و گفتند اگر فرزندانم شهید یا مجروح شدند عیبی ندارد اما اسیر نشوند. من این موضوع را به  فرمانده گردان فرزندان آقا گفتم و این موضوع گذشت تا در سال 87 خدمت ایشان رسیدیم. یکی از دوستان حضرت آقا پرسیدند به چه دلیلی گفتید فرزندان اسیر نشوند. ایشان فرمودند اگر فرزندانم شهید و جانباز بشوند افتخاری برای خانواده ما است اما اگر اسیر می‌شدند اینها را شناسایی می‌کردند و به‌خاطر اینکه من رئیس‌جمهور بودم روی من فشار می‌آوردند که از من امتیاز بگیرند که من نه تا به حال امتیاز داده‌ام و نه امتیاز خواهم داد. وی در خاطره دیگری بیان داشت: حدود 4 سال پیش از طرف مجلس به سوریه رفتیم تا شرایط جنگ سوریه را بسنجیم و بعد به دیدار سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان رفتیم. نصرالله گفت ما به دیدار مقام معظم رهبری رفته بودیم و به ایشان گزارش دادیم که سوریه وضعیت نامناسبی دارد و باید به فکر سوریه و بشار اسد باشیم که مقام معظم رهبری فرموند نه بشار خواهد رفت و نه سوریه به دست دشمنان خواهد افتاد. این حرف مقام معظم رهبری بعد از 4 سال تحقق یافته است، لذا ما به داشتن چنین فرمانده‌ای افتخار می‌کنیم.

چرا روحانی و پوتین یکدیگر را زیاد می‌بینند؟
سفیر ایران در روسیه گفت: طی ۴ سال گذشته آقایان روحانی و پوتین ۱۲ بار با یکدیگر ملاقات کرده‌اند که این دیدارها بر گسترش همکاری‌ها در تمام زمینه‌ها بسیار تاثیرگذار بوده است. به گزارش مهر، مهدی سنایی در دیدار «ولادیمیر ژیرنوفسکی» رئیس حزب لیبرال - دموکرات روسیه در دومای دولتی این کشور با اشاره به سطح روابط عالی بین 2 کشور و سطح رایزنی‌ها و ارتباطات بین روسای جمهور 2 کشور  گفت: طی ۴ سال گذشته آقایان روحانی و پوتین ۱۲ بار با یکدیگر ملاقات کرده‌اند که این دیدارها بر گسترش همکاری‌های فی‌مابین در تمام زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... بسیار تاثیرگذار بوده است. وی ضمن مثبت ارزیابی کردن ارتباطات هرچه بیشتر نمایندگان مجلس و فراکسیون‌های احزاب ایران و روسیه، بر برگزاری میزگردها و نشست‌های کارشناسی مربوط تاکید کرد. در این ملاقات ژیرنوفسکی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه، راه‌اندازی کریدور شمال - جنوب را در ارتقای همکاری‌های اقتصادی دوجانبه بسیار تاثیرگذار ارزیابی کرد. ژیرنوفسکی با تاکید بر تمایل حزبش برای گسترش روابط پارلمانی با مجلس شورای اسلامی و فراکسیون‌های آن اعلام کرد: گروه نمایندگان دوما از فراکسیون حزب لیبرال - دموکرات در راستای تحکیم روابط پارلمانی  آمادگی سفر به ایران و دیدار با همتایان خود را دارند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات