تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۰۶۵۰۱
شكوري‌راد در سومين كنگره حزب اتحاد ملت ايران:

داوري روحاني زود است

(روزنامه اعتماد ـ 1396/06/19 ـ شماره 3901 ـ صفحه 6)

گشايش فضاي سياسي به همت و تدبير جريان اصلاحات در انتخابات سال ٩٢ و با روي كار آمدن دولت روحاني اگر چه براي احزاب هر دوجناح ثمرات مثبت داشت اما احزاب و نيروهاي سياسي جريان اصلاح‌طلب بيش از همه از آن بهره بردند. حزب اتحاد ملت ايران يكي از همين احزابي بود كه در اين شرايط توانست نامش را ثبت كند و در پي آن در حدود دو سال به حزبي اثرگذار در عرصه سياست تبديل شود. به خصوص كه پس از انتخابات سال ٩٢ جريان اصلاح‌طلب توانست به معادلات قدرت بازگردد و در هر انتخابات نقشي كليدي ايفا كند. ايفاي اين نقش كليدي بدون احزاب قدرتمند اصلاح‌طلب چندان ممكن نبود. روز پنجشنبه نيز پس از گذشت حدود ٢ سال از آغاز حيات حزب اتحاد ملت ايران، سومين كنگره سراسري اين حزب در مركز همايش‌هاي امام علي برگزار شد. حزب اتحاد ملت ايران كنگره اول خود را دو سال پيش، پس از اخذ مجوز در سالن اجلاس سران، برپا كرد و كنگره دوم حزب نيز پس از اخذ پروانه شش‌ ماه پيش، به صورت درون تشكيلاتي و بدون تشريفات برقرار شده و سومين كنگره حزب در پايان يك دوره دو ساله فعاليت حزبي، به ضرورت اساسنامه و به منظور برگزاري انتخابات شوراي مركزي، هيات داوري و دبيركل، براي يك دوره دو ساله ديگر برگزار شد. حضور چهره‌هاي برجسته و قديمي اصلاح‌طلب از طيف‌هاي مختلف اين جريان سياسي در كنگره روز پنجشنبه توجه را جلب مي‌كرد. چهره‌هايي همچون سعيد حجاريان و بهزاد نبوي، به اين مراسم اهميتي دو چندان مي‌داد. همچنين چهره‌هايي چون عبدالواحد موسوي‌لاري، عبدالله نوري، مصطفي تاجزاده و عبدالله رمضان‌زاده، محمدرضا خاتمي، محسن هاشمي، محمدجواد حق‌شناس، غلامرضا انصاري، مصطفي كواكبيان، حميدرضا جلايي پور، ولي‌الله شجاع‌پوريان، ابراهيم اصغرزاده، فياض زاهد، محمد كيانوش راد، محمود ميرلوحي، فاضل ميبدي، حسين كاشفي، جواد امام، فيض‌الله عرب سرخي، فرج‌الله كميجاني، الهه كولايي، فاطمه راكعي، آذر منصوري، ابراهيم اميني، محسن ميردامادي و اشرف بروجردي از ديگر ميهمانان اين مراسم بودند.

پيروزي جريان اصلاحات مرهون سنجش واقعي مطالبات مردم

علي شكوري‌راد، دبيركل حزب اتحاد ملت ايران سخنران اين كنگره بود كه ضرورت صحبت‌هايش را با اهميت مشاركت فعال احزاب و شخصيت‌هاي اصلاح‌طلب و همگرايي و همكاري‌شان در پيروزي‌هاي بزرگ و معنادار اصلاح‌طلبان در چند سال اخير آغاز كرده و از سرمايه اجتماعي اصلاح‌طلبان به عنوان مهم‌ترين عامل قدرت آنان ياد كرد. او در ادامه در خصوص فعاليت حزب متبوعش توضيح داد: حزب اتحاد ملت ايران اسلامي در دو سال گذشته توانست در كنار توسعه تشكيلاتي در مركز و استان‌هاي كشور، به نقش موثر در جبهه اصلاحات دست يابد و علاوه بر آن در روند انتخابات سال‌هاي ۹۴ و ۹۶ فعالانه مشاركت كند. كارنامه حزب در اين عرصه و فعاليت گسترده همه اعضا و هواداران مثبت و در خور توجه است و اكنون در تمام استان‌هاي كشور (به جز كرمانشاه) شوراي مناطق و در ۱۵۴ شهرستان شوراي حوزه (۵۰ حوزه ديگر در آستانه تشكيل) و در برخي از حوزه‌ها واحدهاي حزبي نيز تشكيل شده‌اند.

دبيركل حزب اتحاد ملت ايران اسلامي همچنين بيان كرد: حزب در طول اين مدت توانسته است با نهايت همگرايي و حسن همكاري در همه شوراها و نهادهاي اصلاح‌طلبانه حضور داشته باشد و بدون هيچ‌گونه چشمداشتي خود را به خرد جمعي و كنش‌هاي مشاركتي ملتزم بداند و در انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان در سال ۹۴، در هماهنگي كامل با شوراي عالي سياستگذاري اول و به گونه انضمامي و ادغامي در آن به فعاليت پرداخت كه حاصل آن، پيروزي چشمگير در شرايطي ويژه بود كه تيغ رد صلاحيت‌ها فرصت‌ها و امكانات مناسب را از ما و از همه اصلاح‌طلبان ستانده بود.

حزب اتحاد ملت ايران از آغاز تاسيس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان به عنوان نهاد وحدت بخش اين جريان به همكاري با آن پرداخت. علي شكوري راد در اين رابطه گفت: حزب در انتخابات رياست‌جمهوري و شوراهاي اسلامي شهر و روستا در سال ۹۶ نيز در فرآيند انتخابات همكاري كاملي با شوراي عالي سياستگذاري دوم داشت و اين‌بار در جريان تبليغات انتخابات، ستادهاي مستقل خود را نيز تشكيل داد و عملا بخش بزرگي از تبليغات انتخابات را بر‌عهده گرفت. پيروزي بزرگ و معنادار سياسي، در انتخابات سال ۹۶، حاصل درك واقع‌بينانه و مشاركت فعال احزاب و شخصيت‌هاي اصلاح‌طلب و همگرايي و همكاري نزديك آنها با همديگر و نيز همراهي و هماهنگي ستاد انتخابات رييس محترم جمهور و مشاركت فراگير ملي بود.

وي خاطرنشان كرد: در هر دو انتخابات، محوريت و نقش اثرگذار حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي در هدايت و انسجام بخشي جريان اصلاح‌طلب و آثار بي‌بديل پيام‌هاي ايشان در ترغيب عموم جامعه آن هم در نهايت محدوديت، برجسته و چشمگير است. «گفتمان خاتمي» به هر دو انتخابات رنگ و جلوه‌اي ويژه داد و رويكرد اصلاح‌گرانه را به مبناي داوري و مشاركت در انتخابات تبديل كرد.

دبيركل حزب اتحاد ملت با اشاره به اينكه شعارها و خواسته‌هاي اصلاح‌طلبانه ملت بر همه اجتماعات انتخاباتي غلبه كرد و رفع حصر از بزرگان و دلسوزان انقلاب به عنوان شاخص‌ترين مطالبه مردمي در همه تجمعات، موجب همبستگي ملي و همدلي مردم با يكديگر شد، گفت: در واقع پس از گذر از حوادث تلخ سال ۸۸ و انسدادهاي سياسي دوران احمدي‌نژاد، اصلاح‌طلبان توانستند به اعتبار موفقيت‌هاي انتخابات سال ۹۲ رياست‌جمهوري و آثار مبارك همكاري موثر با جريان‌هاي اعتدالي و حتي اصولگرا كه آهنگ دوري از افراطي‌گري و خشونت و بازگشت به عقلانيت و قانون را داشتند، تجربه دموكراتيك جديدي را آغاز كنند كه انتخابات سال ۹۴ و ۹۶ گام‌هاي بعدي آن بود.

شكوري راد در بخش ديگري از سخنانش اظهار كرد: اين گام‌ها رو به سوي گشودن مسير جامعه به طرف گفت‌وگو، فعاليت مدني و تقويت مردم‌سالاري بود. هر سه گام‌هاي پيروز در اين سه مقطع، محصول يك درك و دريافت مشترك از وضعيت موجود و هدفگذاري قابل حصول بر مبناي آن است. دريافت مشترك از وضعيت موجود شامل درك درست تحولات و تغييرات و گرايش‌هاي جديد جامعه، سنجش واقعي خواسته‌ها و مطالبات مردم، برآورد دقيق نقش‌هاي گفتماني و ظرفيت‌هاي تشكيلاتي اصلاح‌طلبان، ارتقاي قابليت‌هاي تعامل با اعتدالگرايان و اصولگرايان معتدل، حفظ انسجام و روحيه سياسي و اتكا به پتانسيل همگرايي و اقدام مشترك در برابر جريان‌هاي سياسي رقيب و نيز بهره‌گيري مناسب از امكانات در دسترس از جمله فضاي مجازي و رسانه‌اي و قدرت شبكه‌اي بوده است.

توزيع متوازن قدرت در حاكميت بشارت‌دهنده آزادي و امنيت

دبيركل حزب اتحاد ملت ايران معتقد است كه انتخابات اگر چه هدف نيست اما ظرفي مناسب براي تقويت انديشه‌ها، ساز و كارها و رفتارهاي دموكراتيك است. دبيركل حزب اتحاد ملت در ادامه بيان كرد: اين رويكرد اگر چه گام‌به‌گام و تدريجي است اما نتايج و آثار راهگشايانه‌اي دارد. وي با تاكيد بر اينكه توزيع قدرت به صورت متوازن در جامعه و حاكميت امروز، بشارت‌دهنده آن شده است كه آزادي و امنيت كه گاه معارض يكديگر تلقي مي‌شوند، اينك در كنار هم تعريف و ضامن يكديگر تلقي شوند، گفت: همه اين دستاوردها را بايد محصول افزايش حساسيت‌ها و مشاركت سياسي عموم مردم دانست.

خود را صميمي‌ترين و صادق‌ترين پيرو رهبري مي‌دانيم

شكوري‌راد در ادامه سخنانش بيان كرد: تاكيد مكرر و اصرار مقام معظم رهبري بر ضرورت افزايش مشاركت موثر مردم و فتوا و ابرام ايشان بر حق‌الناس دانستن راي مردم در انتخابات، اكنون اين موضوع را به امري راهبردي در سياست كلان جمهوري اسلامي ايران بدل كرده است و ما خرسنديم كه در گشايش و ارتفاع اين افق خود را صميمي‌ترين و صادق‌ترين پيرو ايشان مي‌دانيم. وي تصريح كرد: در جهان پر از خصومت و بي‌عدالتي امروز ما نمي‌توانيم منكر ضرورت برخورداري از سخت‌افزارهاي بازدارنده باشيم. اما به خوبي مي‌دانيم كه جهان امروز به همان اندازه و بلكه بيش از آن مقدار كه عرصه نزاع سخت‌افزاري باشد، عرصه رقابت‌هاي نرم‌افزارانه است. بدون ترديد بارزترين اين رقابت‌ها اصل و ميزان و عيار مشاركت مردم بر سرنوشت و اداره كشور بر مبناي شاخص‌هاي پايدار و معنادار دموكراسي است. وي همچنين بيان كرد: اگر چشم‌اندازهاي پيشرفت و توسعه كشور و افق‌هاي ملي، با مشاركت عمومي و بر اساس خواسته‌ها و مطالبات ملت ترسيم و تبيين شود، وفاق ملي براي دستيابي به آن ايجاد خواهد شد، طي مسير به سوي آن افق‌ها با همراهي و هم‌پايي همگان سهل‌تر خواهد بود و سرانجام ملت ايران بر اين مدار و معيار شاهد خوشبختي و رستگاري را در آغوش خواهد كشيد و به آرامش و رضايتمندي دست خواهد يافت.

شكوري راد خاطرنشان كرد: ما راه اصلاحات را برگزيده‌ايم تا موانع مسير مشاركت هر چه بيشتر ايرانيان را از پيش پا‌برداريم. اهداف اصلاح‌طلبانه ما ملي است و روش‌هاي‌ ما نيز در رسيدن به آن‌ اهداف اصلاح‌طلبانه و مسالمت‌جويانه است.

آنچه به عنوان گفتمان اصلاح‌طلبي از آن ياد مي‌شود، تركيب جدايي‌ناپذير از آن اهداف با چنين روش‌هايي براي همه مردم است.

وي ابراز كرد: سياست‌ورزي اصلاح‌طلبانه نه به سيطره تكصدايي مي‌انديشد و نه به حذف رقيب كمر مي‌بندد. اهداف و روش‌هاي اصلاح‌طلبانه در برابر گرايش‌هاي رقيب صرفا مبتني بر متقاعد كردن آنها به تمكين به قانون و دست برداشتن از روش‌هاي حذفي و انحصارطلبانه در عرصه قدرت است.

دبيركل حزب اتحاد ملت در ادامه بيان كرد: واقعيت اين است كه اگر منصفانه و فراتر از سطح منازعات رايج سياسي در سه دهه گذشته بخواهيم علت انزوا و كاهش نقش اجتماعي جريان‌هاي رقيب اصلاحات را بيابيم بايد دليل را در رويكردها و اقدامات حذفي آنها به هر بها و بهانه‌اي بجوييم. وضعيت امروزه آن جريان به واقع ناشي از كاربرد رانت سياسي نظارت استصوابي براي حذف سازمان‌يافته و شبه‌قانوني رقبا از عرصه رقابت و تمسك به تفاسير جناحي از قانون بوده است.

دوپينگ مكرر سياسي جريان اصولگرا مهم‌ترين نقطه ضعف شان بود

شكوري‌راد همچنين معتقد است كه آنچه جناح رقيب اصلاحات ديرزماني گمان مي‌كرد نقطه قوت و برگ برنده او در مصاف‌هاي سياسي و انتخاباتي است امروز به وضوح تبديل به اصلي‌ترين نقطه ضعف آنان شده است. وي گفت: دوپينگ مكرر سياسي براي جريان محافظه‌كار عملا بدني نحيف و چهره‌اي عبوس و خالي از جذابيت‌هاي سياسي به جا گذاشته است اميدواريم كه افراد و شخصيت‌هاي موثر در اين جريان، آثار ۲۵ سال اعمال نظارت استصوابي را در ميدان رقابت‌هاي سياسي به درستي بررسي و براي اصلاح امر سياست و رقابت در ايران اقدام و امكان رقابت‌هاي عادلانه قانوني را فراهم كنند. اصلاح‌طلبان رقيب خود و فرآيند رقابت را به رسميت مي‌شناسند و خواسته اوليه آنان اين است كه رقبا نيز آنها را به رسميت بشناسند و فرآيند رقابت را پاس بدارند و از بين نبرند.

شكوري راد اظهار كرد: ما هنر سياست‌ورزي را در اين افق در درجه اول توسعه گفتمان اصلاحات مي‌دانيم و در شرايطي كه هنوز احزاب در جامعه به صورت كامل شكل نگرفته‌اند يا از فعاليت آنها ممانعت مي‌شود فعاليت جبهه‌اي را امري ناگزير و در عين حال بهينه براي اين هدف مي‌دانيم. در حال حاضر اين وفاق اصلاح‌طلبانه وجود دارد كه براي برداشتن قدم‌هاي بلند و موفق بايد فعاليت جبهه‌اي داشت؛ جبهه‌اي متشكل از همه احزاب و اشخاص اثرگذار كه ذيل راهبري معنوي يا تشكيلاتي حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي فعاليت كنند، در اين مقطع راهگشاست. به ياد آوريم كه به ابتكار ايشان و با محوريت شوراي مشورتي در سال ۹۲ و شوراي عالي سياستگذاري اول در سال ۹۴ و شوراي عالي سياستگذاري سوم در سال ۹۶ اصلاح‌طلبان توانسته‌اند سه گام بلند و پيروزمندانه بردارند. تجميع تجربيات اين سه دوره مي‌تواند در فرصت مناسب باقيمانده تا انتخابات مجلس يازدهم در سال ۱۳۹۸ ساز و كار مناسب‌تر و پوياتري در عمل بيابد.

دبيركل حزب اتحاد ملت در ادامه از حمايت بي‌دريغ اصلاح‌طلبان از روحاني در انتخابات اخير رياست‌جمهوري گفت: اين مساله در گام نخست پيروزي چشمگيري را در انتخابات به ارمغان آورد و در گام بعدي بر سرمايه اجتماعي اصلاح‌طلبان در جامعه افزود. اينك كه همه مردم چشم انتظار كارآمدي اين دولت در تحقق مطالبات هستند، مسلم است كه تلاش براي به كارگيري نيروهاي اصلاح‌طلب در سطوح مختلف دولت نشانه آشكاري است از اينكه به مطالبات اصلاح‌طلبانه مردم در انتخابات توجه شده است. وي ادامه داد: اين تلاش در عين حال به معناي به كار نگرفتن ساير نيروها نيست. اين تلاش يعني استفاده از همه ظرفيت‌هاي ملي كه متاسفانه در سال‌هاي اخير مشمول حذف و انزوا شده‌اند.

شتاب‌زده نبايد به قضاوت نشست؛ در اين فرصت بايد صبر كرد و ديد نيروهاي به كار گرفته شده چه عملكردي خواهند داشت. سياست ما تاكنون سهم‌خواهي از دولت نبوده است. ما پيش و بيش از آنكه بخواهيم يا بپرسيم چه كساني بر سر كار مي‌آيند، مي‌خواهيم و خواهيم پرسيد كه چگونه مي‌خواهند بر مطالبات مردم تمركز كنند و چگونه كارايي‌هاي خود و دستگاهاي رسمي را در اين امر نشان خواهند داد.

شكوري‌راد يادآور شد: براي مردم راي‌دهنده، رويكردها و عملكردها بسيار مهم‌تر از اشخاص‌اند. مردم اگر ببينند رويكردها و عملكردها اصلاح‌طلبانه و مثبت است، اميد و اعتماد خود را از دست نمي‌دهند.

براي عبور از بحران‌ها و چالش‌ها نيازمند وفاق ملي هستيم

دبيركل حزب اتحاد ملت همچنين بيان كرد: كشور براي عبور از بحران‌ها و چالش‌هاي كنوني نيازمند اتخاذ رويكردهايي است كه بر وفاق و همدلي عمومي بيفزايد و زمينه را براي مشاركت عام در حوزه‌هاي اقتصاد و سياست باز كند. ورود اخير شوراي عالي امنيت ملي به موضوع حصر از جمله رويكردهاي موثر در اين فرآيند است. رفع حصر يكي از مطالبات سراسري ملت در جريان تجمعات انتخاباتي بود و گشايش‌هايي كه در هفته‌هاي اخير پديد آمده است در صورت تداوم مي‌تواند زمينه‌ساز افزايش اعتماد و سرمايه اجتماعي كشور شود. از همين جهت است كه اين روزها شاهد كارشكني‌هاي افراط‌گرايان در اين زمينه و تلاش آنان براي گره‌انداختن در هر گشايشي در اين موضوع هستيم.

شكوري‌راد يادآور شد: جناب آقاي روحاني طي چهار سال گذشته كه اصلاح‌طلبان از او حمايت كرده‌اند، نشان داده است كه مديري مدبر و دورانديش است. اين اعتماد را بايد حفظ كرد و نبايد هيجاني و از سر ندانستن دليل برخي تصميمات و اقدامات، اين اعتماد را خدشه‌دار و سست كرد. فراموش نكنيم در اواخر دوران اصلاحات نيز برخي از نيروها با برآورده نشدن بخشي از خواسته‌ها جهت‌گيري‌هاي اصلاحات را از ياد بردند و دستاوردها را انكار كردند. ديري نگذشت كه براي آنان نيز معلوم شد كه درخشان‌ترين دستاوردها در دوران پس از انقلاب مربوط به همان دوران اصلاحات بوده است و اگر در اواخر اين دوره سند چشم‌انداز ۲۰ ساله تنظيم شد، اهداف شكوهمند آن واقع‌گرايانه و قابل دسترس بود، چنانچه دولت احمدي‌نژاد اين مدار توسعه‌يافتگي را به صفر نزديك نمي‌كرد.

وي با تاكيد بر اينكه مسيري كه تاكنون پيموده‌ايم درست بوده است و همين مسير را بايد ادامه بدهيم‌، گفت: توقف و بازماندن هر نيرو از اين مسير خسارت براي همه است. ما اگر وحدت خود را در راهي كه آغاز كرده‌ايم از دست بدهيم ديگر قدرتي موثر نخواهيم داشت و به همين دليل است كه رقباي سياسي و غيرسياسي ما همه تلاش خود را كرده و مي‌كنند كه بين ما اختلاف بيندازند.

دبيركل حزب اتحاد ملت اظهار كرد: ما در حزب اتحاد ملت ايران اسلامي به صراحت اعلام كرده‌ايم كه اولويت‌ها براي ما به ترتيب اهداف و منافع ملي سپس اهداف اصلاح‌طلبانه و منافع مشترك جبهه اصلاحات و پس از آن اهداف و منافع حزبي و در نهايت به منافع اعضاي حزب است در صورتي كه مغايرتي با اهداف و منافع فوق نداشته باشد. ما هرگز منفعت اعضا را بر منفعت حزب و منفعت حزب را بر منفعت جبهه اصلاحات و منفعت جبهه اصلاح‌طلبان را بر منافع ملي ترجيح نخواهيم داد. شكوري‌راد با اشاره به اينكه نقد ما هميشه متوجه كساني است كه براي دستيابي به منفعت شخصي خود، از همه اين سلسله مراتب عبور مي‌كنند و نهايتا هم خود اعتبار و عزت خويش را از دست مي‌دهند و هم هزينه‌هاي بسياري بر ديگران بار مي‌كنند، بيان كرد: اما هدف حزب اتحاد، در رويكرد حزبي‌اش، سازماندهي بخشي از اصلاح‌طلبان كه مرام مشتركي را پذيرفته و اعلام كرده‌اند و گسترش كمي و كيفي تشكيلات خود است.

اقتدار احزاب اصلاح‌طلب را منطبق بر منفعت اصلاح‌طلبي مي‌دانيم

دبيركل حزب اتحاد ملت ايران همچنين تاكيد كرد: ما تقويت و اقتدار ساير احزاب اصلاح‌طلب را منطبق بر منفعت اصلاح‌طلبي مي‌دانيم و آن را به نفع خويش نيز مي‌پنداريم. به اين سبب انتظار داريم كه احزاب اصلاح‌طلب ديگر نيز از توسعه يافتن و قوي شدن حزب اتحاد احساس قدرت كنند و خداي ناكرده هيچگاه نگران نباشند.

وي تصريح كرد: رقابت مثبت و سازنده در ميان احزاب اصلاح‌طلب بسيار پسنديده است، به معناي آنكه اگر ديدند حزب ديگري بيشتر و بهتر كار مي‌كند، آنها تلاش كنند از او جلو بزنند. جلوگيري و منع ديگران از رشد براي اينكه عقب نمانيم، اخلاقي و شايسته نيست.

دبيركل حزب اتحاد ملت در ادامه بيان كرد: ما به تجربه دريافته‌ايم كه فعاليت حزبي عالي‌ترين وجه سياست‌ورزي است و هيچ فرد سياسي نبايد از اينكه عضو حزبي نيست بر خود ببالد. فقدان سازماندهي و سازمان‌يابي در سياست نقيصه است و نه فضيلت. سياست‌ورزي نه به تنهايي نشستن پشت ميز تصميم‌گيري است و نه به محدود كردن كنش‌هاي سياسي در صندلي‌هاي قدرت.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=85822

ش.د9602447

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات