تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۰۶۶۸۷
روحانی: در مورد «هم‌وطن زرتشتی» بر مبنای حقوق شهروندی عمل شود

نامه رئیس‌جمهوری به مقام معظم رهبری درباره نیکنام

(روزنامه شرق – 1396/08/16– شماره 3006 – صفحه 6)

اعضای شورای شهر پنجم تهران و رئیس‌جمهوری در حالی روز گذشته با هم دیدار داشتند که مهم‌ترین خبر درباره این دیدار را سخنگوی این شورا بیان کرد. علی اعطا پس از پایان این جلسه در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه یکی از موضوعات تأکیدشده از سوی اعضای شورا، لزوم رعایت حقوق شهروندی با استناد به موضوع سپنتا نیکنام بود، عنوان کرد: «آقای روحانی درباره وضعیت سپنتا نیکنام نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت نامه‌ای خطاب به مقام معظم رهبری نوشته است و عنوان داشته که این موضوع خلاف قانون و مصلحت است و ابراز امیدواری کرده‌اند که تا وصول نتیجه، این موضوع را پیگیری می‌کنند».

تعلیق حضور سپنتا نیکنام مدتی است که وارد بحث‌های سیاسی و حتی فقهی شده است. سپنتا نیکنام تنها عضو زرتشتی شورای شهر پنجم یزد است که در دور چهارم نیز در این شورا حضور داشته؛ اما این‌بار شعبه ۴۳ دیوان عدالت اداری با شکایت یکی از کسانی که در انتخابات شکست خورده بود، او را به دلیل زرتشتی‌بودن از عضویت در شورای شهر معلق کرد. آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، نیز در نامه‌ای حضور سپنتا نیکنام در شورای شهر را «خلاف موازین شرع» دانست. سخنگوی شورای نگهبان نیز آن را لازم‌الاجرا خواند.

نامه حسن روحانی به مقام معظم رهبری درباره عضو تعلیق‌شده شورای شهر یزد، در حالی است که روز یکشنبه سایت شفقنا نوشت: آیت‌الله‌العظمی علی سیستانی، از مراجع تقلید شیعه که در نجف زندگی می‌کند، نیز در پاسخ به استفتائی درباره حضور اقلیت‌ها در اداره شهرها، آن را فاقد حرمت دانسته است.

در این استفتا از آیت‌الله سیستانی پرسیده شده است: «اگر غیرمسلمان تعهد دهد که در چارچوب مقررات و قوانین نظام اسلامی عمل کند، آیا انتخاب فردی از اقلیت‌های مذهبی از سوی مردم از طریق برگزاری انتخابات در شهرهایی با اکثریت مسلمان یا برعهده‌گرفتن نمایندگی مردم از سوی او برای انجام امور مدنی و اداره شهر و امثال آن، خلاف شرع مقدس اسلام است؟ آیا در تاریخ حکومت نبی مکرم اسلام، حضرت محمد صلوات‌الله و سلامه علیه و امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام، از مشارکت غیرمسلمانان برای اداره و توسعه امور مسلمین به‌ویژه در معماری، پزشکی و فنون دیگر بهره برده نشده است؟ آیا در سیره و فرمایشات اهل بیت علیهم‌السلام دراین‌باره منعی وجود دارد؟» که ایشان پاسخ دادند: «مجرد استفاده از مهارت‌های غیرمسلمان حرمت ندارد». آیت‌الله صانعی، از دیگر مراجع شیعه، نیز دراین‌باره گفته است: «مسلمانان و غیرمسلمانان در حقوق اجتماعی مساوی هستند و نمایندگی غیرمسلمانان در مجلس یا شوراها، جنبه وکالت دارد نه ولایت»؛ اما فقهای شورای نگهبان و در رأس آنان آیت‌الله محمد یزدی و آیت‌الله مدرسی‌یزدی، بنا بر قاعده «نفی‌سبیل»، حضور عضو زرتشتی در شورای شهر یزد را نفی می‌کنند. بر اساس قاعده «نفی‌بلد»، کفار نباید راه تسلط بر امور مسلمین را داشته باشند.

روحانی: در مورد سپنتا نیکنام مر قانون اساسی رعایت شود

به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهوری روز گذشته در دیدار رئیس و اعضای شورای شهر و همچنین شهردار تهران، درباره مشکل پیش‌آمده برای هم‌وطن زرتشتی عضو شورای شهر یزد، عنوان کرد: «در این زمینه قانون اساسی تکلیف را روشن کرده و باید مرّ قانون اساسی، حقوق شهروندی، اعتماد عمومی و وحدت جامعه رعایت شود. در انجام وظیفه قانونی، وعده و برنامه‌هایی که به مردم داده‌ام، هرگز تردید و عقب‌نشینی نکرده و نخواهم کرد».

حجت‌الاسلام حسن روحانی، همچنین آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را اسلام‌شناسی انقلابی و دلبسته به مردم خواند و گفت: «ایشان معلم صبر، تحمل و نیز عشق به ملت و آبادانی ایران بود».

او با اشاره به حضور پرشور و معنادار مردم در انتخابات سال‌های ٩٢، ٩٤ و ٩٦، عنوان کرد: «اولین پاسخ به امید، نشاط و رأی مردم، وحدت در دولت، مجلس و شوراهای شهر، ازجمله شورای شهر تهران برای خدمت به شهروندان و توسعه ملی و محلی است».

روحانی با اشاره به حضور شهردار تهران در جلسات هیئت دولت به‌عنوان نماد همکاری دستگاه اجرائی و مدیریت شهری، افزود: «حضور شهردار متخصص و با‌تجربه‌ای که به اتفاق آرا برگزیده شده، مزیت شورا و شهر تهران است».

رئیس‌جمهور «تأمین منابع مالی پایدار» و «حفظ روحیه، نشاط و مشارکت اجتماعی» را دو محور اصلی در مدیریت کلان‌شهرها خواند و گفت: «شوراها و شهرداری‌ها با همفکری و یاری دولت باید به این سمت حرکت کنند. معماری قدیمی تهران از مهم‌ترین عناصر جذاب پایتخت است و علاوه بر آن، می‌توان فضاهای مناسب گردشگری را توسعه داد و به سمتی حرکت کرد که تهران به‌جای ساکنان دائمی، برای گردشگران و ساکنان موقت جذاب‌تر باشد».

روحانی با تشریح جلسات، برنامه‌ها و اقدامات دولت در زمینه احیای بافت‌های فرسوده و اهمیت آن در بهبود سیمای شهر و آرامش شهروندان، افزود: «بافت‌های فرسوده باید به صورت محله‌ای و البته بر مبنای طرح‌های تفصیلی احیا شوند و دولت آماده همکاری در این زمینه است».

آبروی کشور در گرو مبارزه علیه فساد است

او همچنین بر حفظ محیط‌زیست و به‌ویژه حراست از باغ‌های باقی‌مانده و توسعه فضای سبز، انطباق معماری و شهرسازی بر اصول علمی و الگوهای بومی، توجه به امور فرهنگی در مسیر ارتقای نشاط اجتماعی، همکاری همه دستگاه‌ها و نهادها برای کنترل آلودگی هوا، توسعه خطوط ریلی شهری و حمل‌ونقل عمومی تأکید کرد.

رئیس‌جمهوری اهتمام در مقابله با فساد و مسدودکردن زمینه‌های آن را ضروری دانست و افزود: «آبروی کشور در گرو مبارزه قاطعانه و غیرگزینشی در دستگاه‌های عمومی و اجرائی علیه فساد است. استحکام نظام در گرو استحکام قانون اساسی در عرصه نظارت و اجراست. همه قوا، نهادها و دستگاه‌ها موظفند در مسیر استحکام و تقویت قانون اساسی، به‌ویژه در ارتباط با حقوق مردم حرکت کنند».

محسن هاشمی: ویژگی شورای شهر تهران، برخورداری از بیشترین آراست

محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، نیز در این دیدار تعامل و همراهی ویژه و بیش از گذشته دولت جمهوری اسلامی با مدیریت شهری پایتخت را رمز تحقق انتظارات شهروندان برای تحول در مدیریت شهری و کاهش نارضایتی‌ها و مشکلات تهران دانست.

او با اشاره به حضور و مشارکت حداکثری شهروندان تهرانی در انتخابات شورا‌ها و ریاست‌جمهوری، لازمه تحقق انتظارات مردم از انتخاب‌شوندگانشان را تعامل و همراهی ویژه دولت دانست و افزود: «ویژگی منحصربه‌فرد این دوره شورای شهر تهران، برخورداری از بیشترین مشارکت مردمی و آرای شهروندان تهرانی است، به‌نحوی‌که نصاب بیشترین رأی اعضای شورا و میانگین آرا نسبت به چهار دوره گذشته حدود سه‌برابر شده است. این مشارکت مردم نشان‌دهنده دو واقعیت مهم است؛ نخست اهتمام شهروندان تهرانی به شورای شهر و مؤثردانستن آن در مدیریت شهری و کیفیت زندگی شهروندان که موجب جهش در مشارکت در انتخابات شد و دوم نیاز به تحول در مدیریت شهری و نارضایتی از وضع گذشته که منجر به رأی‌آوردن کامل فهرست امید شد».

هاشمی عنوان کرد: «خواست مردم در انتخابات شورای شهر تهران و سایر کلان‌شهرها هم‌جهت با خواست آنها در انتخابات ریاست‌جمهوری بود و طبیعتا افکار عمومی در دوره جاری انتظار دارند که تحقق خواست آنها در عملکرد مدیریت اجرائی کشور و مدیریت شهری دیده شود و ازاین‌رو بار سنگینی بر دوش بنده و سایر همکارانم در شورا احساس می‌شود. لازمه تحقق این انتظارات تعامل و همراهی ویژه و بیش از گذشته دولت جمهوری اسلامی با مدیریت شهری پایتخت است».

رئیس شورای شهر تهران همچنین به معضل کهنه تهران اشاره کرد و گفت: «معضل کهنه تهران، بار گرانی است که از جانب قرارگرفتن به‌عنوان پایتخت بر دوش این کلان‌شهر گذاشته شده و پیامدهایی مانند ترافیک، تراکم اداری و تأمین نیازمندی‌های سیاسی، فرهنگی و امنیتی پایتخت جمهوری اسلامی را به همراه خود آورده است، طبیعتا برای حل این معضلات دولت ملی نیز بایست مدیریت شهری را یاری نماید که آیت‌الله هاشمی در اوج دفاع مقدس با طرح مسئله ضرورت احداث متروی تهران این مسیر را آغاز نمود و امروز نیز انتظار می‌رود دولت در همین مسیر با تخصیص و تسهیل اعتبارات مصوب مجلس شورای اسلامی و شورای اقتصاد در جهت حمل‌ونقل ریلی زمینه تحقق افزایش ظرفیت متروی تهران را که حدود یک دهه است در حد دو‌میلیون سفر باقی مانده است به هفت‌میلیون سفر در دوره جاری فراهم آورد».

او حل معضل بافت فرسوده در بخش‌های مرکزی و مهمی از کلان‌شهر تهران را نیز یکی از اولویت‌های مدیریت شهری برشمرد و افزود: «حادثه پلاسکو تنها یک نمونه و هشداری بود که عدم توجه به نوسازی بافت‌های فرسوده می‌تواند چه پیامدهای زیانباری را به همراه داشته باشد، متأسفانه در دهه‌های اخیر به دلیل ارائه مجوزهای برخلاف طرح تفصیلی، کسب‌وکار ساخت‌وساز به جای نوسازی بافت‌های فرسوده به سوی تبدیل باغ‌ها و اراضی شمال شهر تهران به برج‌ها و مجتمع‌های تجاری سوق داده شده است در حالی‌که باید این روند به سوی نوسازی بافت‌های فرسوده تغییر کند تا تأمین حداقل شرایط زیست انسانی و امنیت شهری برای شهروندان در این بافت‌ها ممکن شود. سیستم بانکی و صندوق توسعه ملی می‌توانند با تسهیل و حمایت از نوسازی بافت‌های فرسوده، در حل این معضل نقش پررنگی داشته باشند».

محسن هاشمی عنوان کرد: «مدیریت شهری در دوره جدید وارث معضلات فراوانی از گذشته است که یک نمونه آن، بدهی بانکی ٢٠‌ هزار ‌میلیاردتومانی است که نه‌تنها مانعی در جهت تأمین نقدینگی و جذب تسهیلات در پروژه‌های شهر به‌شمار می‌آید، بلکه با افزوده‌شدن بهره ماهانه ٤٠٠‌ میلیاردتومانی، مشکلات مالی شهر افزوده می‌شود که تخصیص سهم دولت از توسعه حمل‌ونقل شهری و همچنین تهاتر بدهی‌های دولت به شهرداری تهران موجب بهبود شرایط نقدینگی مدیریت شهری در آغاز این دوره از فعالیت‌های خود خواهد بود».

او تأکید کرد: «کاهش معضلات و آسیب‌های اجتماعی شهر و توجه به سلیقه و نیازهای فرهنگی، اجتماعی شهروندان و خارج‌شدن از بستر فعالیت‌های کلیشه‌ای، تک‌صدایی و تبلیغی از جمله دیگر محورهای مدنظر شورای شهر و مدیریت شهری در دوره پیش‌روست که با عنایت به آنکه این موضوع نیز از محورهای برنامه جنابعالی در انتخابات و دولت دوازدهم است، با تعامل افزون‌تر دستگاه‌های دولتی نظیر وزارتخانه‌های کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی، کار، تعاون و رفاه اجتماعی و ورزش و جوانان با مدیریت شهری، می‌توان گام‌های بلندی در تحقق این هدف مشترک برداشت».

هاشمی در ادامه گفت: «محور همکاری و تعامل دولت تدبیر و امید و مدیریت شهری، می‌تواند به انجام‌رساندن فرایند سپردن فعالیت‌ها و وظایف دستگاه‌های خدماتی و اجرائی دولت به نظام مدیریت شهری و ایجاد مدیریت یکپارچه شهری باشد؛ فرایندی که بیش از ٢٠ سال قبل در دولت سازندگی و با اهتمام آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در تصویب لایحه تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا آغاز شد و در دولت اصلاحات با اجرائی‌شدن آن ادامه یافت و امیدواریم در دولت تدبیر و امید با تکمیل این فرایند و تمرکز وظایف خدمت‌رسانی در مدیریت شهری به فرجامی نیکو برسد. طبیعتا در این مدیریت یکپارچه از بار تصدی‌گری و مسئولیت سنگین دولت کاسته می‌شود و زمینه برای تحقق مردم‌سالاری محلی فراهم می‌گردد».

در ابتدای این جلسه نیز محمد نجفی شهردار تهران؛ رؤسای کمیسیون‌های برنامه و بودجه، معماری و شهرسازی، محیط‌ زیست و سلامت، حمل‌ونقل و عمران، فرهنگی و اجتماعی، نظارت و حقوقی و همچنین احمدمسجد جامعی با ارائه گزارشی از اقدامات شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران، ضمن تقدیر از توجه رئیس‌جمهور و دولت به موضوع مدیریت شهری، مواردی را در زمینه ضرورت مدیریت واحد شهری و طی سریع‌تر مراحل تدوین لایحه آن، راهکارهای تأمین منابع مالی پایدار، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، رعایت قواعد شهرسازی، ضرورت توجه به فضای سبز و محیط ‌زیست، مقابله با آلودگی هوا، کاهش ترافیک و خدمات فرهنگی و اجتماعی به شهروندان مطرح کردند. اعضای شورای اسلامی شهر تهران خواستار حمایت هرچه‌ بیشتر دولت در تدوین لوایح و سازوکارهای قانونی در جهت مدیریت یکپارچه‌ شهری و نیز تأمین منابع پایدار مالی شدند.

درخواست از رئیس‌جمهور برای برگزاری شورایاری‌ها

پس از پایان این جلسه نیز سخنگوی شورای شهر تهران درخصوص جزئیات دیدار اعضای شورای شهر تهران با رئیس‌جمهور، توضیحاتی را ارائه کرد. به گزارش ایسنا، علی اعطا گفت: «این دیدار از سلسله‌دیدارها با رؤسای سه قوه است که چندی پیش نیز با علی لاریجانی، رئیس قوه ‌مقننه، دیدار داشتیم».

او افزود: «اعضای شورا تأکید داشتند که تثبیت نهاد شورای شهر در دوران اصلاحات انجام شده و لازم است در این دولت نیز در راستای تقویت و تثبیت جایگاه حکمرانی محلی، لایحه مدیریت یکپارچه شهری سریعا تعیین‌تکلیف شود».

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه در این جلسه اعضای شورای شهر بر توجه ویژه به حمل‌ونقل ریلی تأکید داشتند و همچنین گزارشی درخصوص وضعیت تعطیلی خط ٧ مترو ارائه کردند، گفت: «یکی دیگر از موضوعات مورد تأکید اعضای شورای شهر، بحث شورایاری‌ها بود چراکه درحال‌حاضر به استناد نامه‌ای از مراجع قضائی انتخابات شورایاری‌ها محل اشکال است و بر همین اساس نه می‌توان بودجه‌ای برای آن در نظر گرفت و نه می‌توان انتخاباتی در این زمینه برگزار کرد که از رئیس‌جمهور درخواست شد از آنجایی که شورایاری‌ها بازوهای اجرائی شورای شهر هستند به مدیریت شهری کمک کند تا در سال آتی انتخابات شورایاری‌ها برگزار شود و در این جلسه به بحث آسیب‌های اجتماعی و همچنین بافت فرسوده نیز تأکید شد».

اعطا گفت: «رئیس‌جمهور به همکاری و ارتباط تنگاتنگ دولت و مدیریت شهری تأکید کرده و عنوان داشت که اولین گام در این راستا توسط دولت با دعوت از شهردار برای حضور در جلسات هیئت دولت برداشته شده و همچنین روحانی در ادامه به انتخاب دکتر نجفی به‌عنوان شهردار تهران آن هم به اتفاق آرا واکنش مثبت نشان داد و این انتخاب را خوب دانست».

او با بیان اینکه رئیس‌جمهور عنوان کردند که در موضوع حل معضل بافت فرسوده تهران تاکنون در دولت دوازدهم جلسات متعددی برگزار شده است، افزود: «ضمن تشکر از دولت بابت توجه ویژه به مسائل تهران، انتظار می‌رود از مشارکت اعضای شورای شهر تهران نیز در این جلسات بهره گرفته شود».

سخنگوی شورای شهر تهران همچنین درخصوص وضعیت باغات تهران نیز واکنش نشان داد و عنوان کرد: «در دوره‌های قبل حجم زیادی از باغات از بین رفته و این در حالی است که باید این باغات به‌عنوان سرمایه‌های شهر حفظ شود. رئیس‌جمهور بر توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص ریلی تأکید زیادی داشت و عنوان کرد که ساخت اتوبان، جاده، دوطبقه‌کردن بزرگراه و... راه‌حل نیست و باید حمل‌ونقل عمومی با محوریت ریلی توسعه یابد».

همچنین او در ادامه سخنانش بر لزوم مبارزه با فساد تأکید کرد و گفت: «در نظرسنجی‌ها همواره شهرداری جزء سازمان‌هایی است که فساد زیادی در آن گزارش شده و لازم است در بحث مبارزه با فساد از دستگاه‌های زیرمجموعه شهرداری فعالیت آغاز شود».

http://www.sharghdaily.ir/News/145570

ش.د9603185

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات