تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۰۶۷۳۲

عباس امیری‌فر: تخلفات بقایی سیاسی نیست

مقدمه: زمانی رئیس شورای فرهنگی و امام جماعت مسجد نهاد ریاست جمهوری بود، آن زمان برای عباس امیری فر، محمود احمدی‌نژاد مردمی‌ترین رئیس‌جمهور و مشایی هم از مسئولان دلسوز به‌حساب می‌آمد؛ اگر کسی به موعظه‌های سال 90 امیری‌فر گوش کند و آن را با صحبت‌های امروزش مقایسه کند قطعا از تعجب، انگشت به دهان می‌ماند و با خود می‌گوید که چطور فردی که برای حمایت از مشایی به برخی علما کنایه می‌زند، امروز یک تنه رئیس دولت نهم و دهم و اطرافیانش را به نقد می‌کشد؛ آن هم نه یک نقد ساده بلکه عملا‌ مدعی می‌شود روزی بر علیه آنها دست به افشاگری خواهد زد. البته شاید بازداشت عباس امیری فر در سال 90 در این تغییر نگاه بی‌تاثیر نبوده و حکم عزلی که از سوی بقایی دریافت می‌کند آتشش را بیشتر کرده، اما هرچه بود یا هرچه هست امروز عباس امیری‌فر دل پُری از جریان احمدی‌نژاد دارد و مسبب اصلی همه این مشکلات را حمید بقایی معرفی می‌کند. در ادامه بخش‌هایی از گفتگوی خبرآنلاین را با او می‌خوانید.

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1396/08/24 ـ شماره 5041 ـ صفحه 3)

* این روزها تیم سه نفره احمدی‌نژاد، بقایی و مشایی در قامت یک شبه اپوزیسیون رفتار می‌کنند، از آنجایی که شما زمانی با این افراد مراوده داشتید و حتی از این تیم حمایت کامل می‌کردید نظرتان امروز نسبت به این رفتارهای احمدی‌نژاد چیست؟

** آقای احمدی‌نژاد علی‌رغم اینکه در دور اول و نیمه دور دوم ریاست‌جمهوری خدمات زیادی داشت مورد حمایت بود اما او متاسفانه به جای اینکه موهبت‌ حمایت‌ها را قدر بداند، دنبال‌رو افرادی شد که نباید باشد.

* منظورتان چه کسانی هستند؟

** منظورم آقایان بقایی و مشایی است. آقای بقایی در حد سمت‌هایی که به آنها واگذار شد نیز نبود در حالی که می‌توانست از افراد خوشنام‌تری در مسیر خود استفاده کند.

* منظور شما از افراد خوشنام چه کسانی هستند؟

** منظورم افرادی مانند آقای الهام است، اما متاسفانه رفتار خود را با مشایی و بقایی تنظیم می‌کرد.

* واکنش آنها به این صحبت‌ها چه بود؟

** من را عزل کردند. من در آن مقطع سه سمت داشتم. یعنی احمدی‌نژاد دستور داده بود که من با حفظ سمت رئیس شورای فرهنگی، مشاور فرهنگی شوم. با این وجود او بهمن سال 91 من را عزل کرد که در همان زمان من گفتم این عزل بزرگ‌ترین سند افتخار من خواهد بود که همه بدانند من با شما همراه نبودم و من را عزل کردید. همین رفتارهایی که امروز دارند آن زمان هم داشتند، البته منظورم همکارهای آقای احمدی‌نژاد است.

* چه رفتارهایی؟

** تندروی‌ها، برخوردهای چکشی و عزل و نصب‌ها. من بارها به احمدی‌نژاد و مشایی گفتم بقایی دوستانتان را از شما دور می‌کند و این سمت برازنده نیست. آنها هم در ظاهر قبول می‌کردند، اما در باطن کار دیگری می‌کردند.

علی‌رغم خصلت‌های خوبی که احمدی‌نژاد از جمله مردمی‌بودن داشت و همیشه با مردم در اجتماعات ظاهر می‌شد، اما بقایی به ساختمان کوثر زنگ می‌زدند، آسانسور را اختصاصی می‌کردند و بعد مستقیم به اتاق می‌رفتند. صبحانه و ناهار اختصاصی داشتند. من چهار سال آنجا امام جماعت بودم. بودجه فرهنگی نمی‌دادند و بودجه‌ای را که قرار بود به امامان جماعت بدهند را قطع کرد.

* با این تعاریف شما، این سه نفر چطور این چنین به هم وصل شدند؟

** من دلایلی دارم که امروز نمی‌توانم آنها را بیان کنم و باید زمان بگذرد تا فرصت مناسبی برای طرح آن باشد. اما همانطور که قبلا گفتم امروز هم معتقدم بقایی، احمدی‌نژاد را به نابودی کامل می‌کشاند و تنها یک اسم از او باقی می‌ماند.

من یک روز به احمدی‌نژاد گفتم شما به چه دلیل به این فرد سمت می‌دهید دانش دارد که ندارد، سواد بالایی دارد که ندارد، به لحاظ صورت ظاهری هم که ظاهر زیبایی ندارد (در فقه بحثی وجود دارد که اگر دو عالم روحانی قرار است امام جماعت شود اگر همه شرایط یکسان است، می‌گویند آنکه زیباروتر است کار را به عهده بگیرد یعنی ظاهری تمیزتر، آراسته‌تر، عطرزده و مرتب باشد.

* چرا قبلا مشایی همه کاره بوده است و امروز بقایی؟

** همان حرفی که از ابتدا گفتم خود مشایی باعث شد که همه کاره بقایی شود. در جلسه‌ای یادم می‌آید از بقایی نزد آقای احمدی‌نژاد گله می‌کردم و به او در مورد تبعات پیروی از تصمیمات بقایی را توضیح می‌دادم و او نیز حرف‌های من را پذیرفت که به یکباره بقایی متوجه شد من در دفتر احمدی‌نژاد هستم، به‌سرعت خود را به دفتر رئیس‌جمهور رساند و به کل، نظر احمدی‌نژاد عوض شد و در آن لحظه بود که فهمیدم احمدی‌نژاد، احمدی‌نژاد نیست، بلکه بقایی است.

* حلقه اولیه وصل این سه نفر کجا و چه کسی بود؟

** از شهرداری اینها با هم بودند یعنی اول مشایی و احمدی‌نژاد با هم بودند؛ بعد مشایی مسیر را برای نزدیک‌شدن بقایی فراهم کرد؛ به طوری که از راننده بودن تا معاون ریاست‌جمهوری او را بالا آورد. من یک موضوع دیگر را بگویم و آن اینکه حتی مشایی هم روی حرف بقایی حرف نمی‌زد. موقعی که من عزل شدم می‌خواستم مصاحبه‌ای انجام بدهم و همه موضوعات را مطرح کنم. اختلاف من با بقایی از آن زمانی شدت گرفت که بقایی بدون هماهنگی با من، هیئت امنایی برای مسجد السلمان تعیین کرده بود بدون هماهنگی من که امام جماعت آن بودم که در این رابطه به احمدی‌نژاد نامه نوشتم که مگر این مسجد بیرون از نهاد بود که بدون هماهنگی با من برای آن هیئت امنا تعیین کردید؟! بقایی بابت این نامه ناراحت شد و گفت عزل می‌کنم و گفتم عزل کن برخی آمدند و پادرمیانی کردند که شما نامه را پس بگیر و شما هم به پستت برگرد، من گفتم برای مقام نیامده‌ام. همان روز مشایی به من زنگ زد که شما بیا نامه‌ای بنویس که من منظورم این نبود و... که در پاسخ به او گفتم این چه حرفی است که می‌زنید یعنی من برای یک پستی بیایم برخلاف نظرم رفتار کنم. شما چرا این حرف را به زبان می‌آورید؟ مشایی گفت بیا استخاره کن، گفتم باشد، استخاره کردم و بسیار بد آمد. بعدا متوجه شدم اینها تمام تصمیم خود را در دولت و در سطح کلان در محل ساختمان سفید از زمان ناهار تا بعد از آن اتخاذ می‌کنند و نقش بیشتر را هم بقایی به گردن داشت. من آنجا فهمیدم که هر شکایتی از بقایی به احمدی‌نژاد فقط دشمنی‌های احمدی‌نژاد را بیشتر می‌کند.

* با صحبت‌های شما می‌توان این نتیجه را گرفت که تصمیم احمدی‌نژاد برای ثبت‌نام در انتخابات نیز تحت‌تاثیر بقایی بوده است؟

** آقای بقایی که صددرصد می‌دانست ردصلاحیت می‌شود و از مدت‌ها پیش، پرونده‌اش در جریان بود و حتی به خوبی می‌دانست که اساسا شورای نگهبان اجازه مطرح شدن او را نخواهد داد که کار به بررسی صلاحیت برسد. با این وجود کاملا مشخص بود که شورای نگهبان احمدی‌نژاد را هم ردصلاحیت می‌کند و من در تمام مصاحبه‌هایم گفته بودم.

* تقابلی که امروز انجام می‌دهند یعنی صحبت علیه ارکان نظام می‌کنند آن هم به‌گونه‌ای که گویا می‌خواهند مستقیم بگویند علیه ما وارد عمل شوید، به چه علت است؟ آیا می‌خواهد قهرمان سازی کنند؟

** نه، به‌دنبال تشنج و فرار رو به جلو هستند.

* یعنی پرونده قضایی بقایی به محکومیت منجر می‌شود؟

** با توجه به اطلاعاتی که دارم و از آنجایی که به مسائل قضایی آشنا هستم، شک نکنید که او محکوم خواهد شد و خودش هم چون می‌داند محکوم می‌شود فرار روبه جلو را کلید زده و می‌خواهد فضا را متشنج کند.

* با توجه به تخلفات امروز و پرونده‌هایی که در مورد احمدی‌نژاد مطرح است گفته می‌شود مسائل اقتصادی را در برمی‌گیرد و از همین‌رو احمدی‌نژاد تلاش می‌کند موضوع را سیاسی جلوه دهد، آیا به نظر شما اینطور است؟

** قطعا که سیاسی نیست، اما غیرمالی است. برای نظام ما الحمدالله آبروی افراد مهم است.

* آفتاب یزد: چنانچه توضیحاتی در چارچوب قانون در خصوص این گزارش که از خبرگزاری خبر آنلاین برداشته شده برسد به چاپ خواهد رسید.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=89901

ش.د9603266

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات