تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۰۶۷۳۸

شوالیه‌های ماکرون

پایگاه بصیرت / عباس حاجي‌نجاري/ كارشناس سياسي

(روزنامه جوان ـ 1396/08/21 ـ شماره 5235 ـ صفحه 1)

رئيس‌جمهور فرانسه كه ظاهراً در پروسه تقسيم كار ميان اتحاديه اروپا و امريكا وظيفه زمينه‌سازي براي برجام موشكي و تعديل راهبردهاي منطقه‌اي ايران را بر عهده دارد، در جريان سفر به امارات در واكنش نسبت به دفاع انصارالله از مردم مظلوم يمن بدون ارائه هيچ سندي با ادعاي اينكه موشك‌هاي شليك شده به سمت عربستان به وضوح ايراني است، اظهار مي‌دارد نگراني‌هاي شديدي درباره ايران وجود دارد كه بايد درباره آن مذاكره كنيم. او كه ظاهراً در حال برنامه‌ريزي براي سفر به ايران است، پا را فراتر از اين گذاشته و با استناد به مذاكرات هسته‌اي مطرح مي‌كند كه در صورت نياز بايد تحريم‌هاي جديدي عليه ايران در اين عرصه اعمال شود.

آنچه در مورد سياست‌هاي راهبردي اروپا و امريكا در وراي تهديدنمايي نسبت به توان هسته‌اي و يا موشكي ايران قابل ذكر است، توجه به اين نكته است كه نگراني آنها نه نسبت به تهديد ايران، بلكه ناشي از اين واقعيت است كه از منظر قدرت‌هاي سلطه، كشور مستقلي مانند ايران نبايد از آنچنان ظرفيتي در عرصه‌هاي صنعتي و يا نظامي برخوردار باشد كه به عنوان يك الگو در ميان نظام‌هاي سياسي مطرح باشد، خصوصاً اينكه اين دستاوردها را در عين 40 سال تحريم مستمر اقتصادي، نظامي و صنعتي كسب كرده باشد.

اما فراتر از اهداف امريكايي‌ها و اروپايي‌ها در زمينه‌سازي براي اين مذاكرات و دستاوردهايي كه براي آنها دارد، مواضع عوامل رسانه‌اي و برخي جريان‌هاي داخلي براي بسترسازي و توجيه فشارها و تهديدات آنهاست كه متأسفانه در عين بهره‌گيري‌هاي دشمنان، در تضعيف و تخريب روحيه نيروهاي داخلي و توده‌هاي مردم نقشي اساسي دارد كه شايد در عرصه مذاكرات هسته‌اي در اين منظر هزينه‌هاي سنگيني بر نظام متحمل شد.

مشابه همان مواضع اين روزها در مورد بحث موشكي در داخل مطرح مي‌شود. روز گذشته روزنامه زنجيره‌اي آرمان، كه به انعكاس مواضع مشوش در ميان رسانه‌ها شهره است، در مطلبي تحت عنوان «اروپايي‌ها خواهان مذاكرات موشكي» به قلم يكي از اعضاي كارگزاران، تلاش كرده است با محق جلوه دادن اروپايي‌ها در تحميل مذاكرات موشكي، عملاً بر القائات آنها نسبت به اتهاماتي كه در مورد اقدامات طبيعي ايران در ارتقاي توان موشكي دنبال مي‌كنند، صحه بگذارد و نهايتاً ايران را به پذيرش برجامي ديگر توصيه كند.

اين عنصر كارگزاراني واداده در سرمقاله سراسر ترس‌گونه و كمك كننده به موضع غلط فرانسوي‌ها و غربي‌ها، موضع اروپايي‌ها براي تحميل مذاكرات موشكي را «تا حدي» خردمندانه توصيف كرده و مي‌نويسد: «اروپايي‌ها هم مي‌خواهند هياهوي امريكايي‌ها را ساكت كنند و هم نمي‌خواهند موضوع موشكي ايران به يك بحران غير قابل بازگشت تبديل شود. البته ايران هم در موقعيت خوبي قرار دارد و به اهداف خودش رسيده و قادر است اين برنامه را در همين نقطه كنوني متوقف كند.» او سپس مي‌گويد: «برد بيش از 2هزار كيلومتر در برنامه‌هاي ايران نيست، بهتر است كه ما هم با آغاز مذاكره خطر جنگ و تحريم را از سر بگذرانيم، اگر مذاكره نكنيم ممكن است كه اروپايي‌ها مواضع تند و تيز امريكايي‌ها را در اين مورد همراهي كنند و عربستان نيز يكي از كشورهايي است كه به طور مستقيم مي‌تواند از سامانه‌هاي موشكي ايران آسيب و لطمه جدي ببيند، بنابراين عربستان هم از اين موضوع حمايت مي‌كند.»

اين سرمقاله اگر چه نكات متضاد ديگري نيز دارد، اما اشاره به نكاتي چند در مورد مطالب بالا ضروري است:

1ـ آيا انجام مذاكرات هسته‌اي و پذيرش برجام، اقدامات فزون‌طلبانه امريكايي‌ها و اروپايي‌ها را متوقف كرد كه مذاكرات موشكي متوقف كند، اتفاقاً طرح برجام موشكي متعاقب برجام هسته‌اي مطرح و به اذعان غربي‌ها با هدف الگوسازي از همان مذاكرات مطرح مي‌شود. حتماً اين سرمقاله نويس وا داده سياسي از شنيدن اظهارات بان‌كي‌مون در مورد پلمب 2هزار مركز هسته‌اي ايران خيلي خوشحال است كه در پي اين است كه همين پلمب‌ها را يك نهاد ديگر غربي بر مراكز موشكي ايران بزند.

2 ـ ايشان مدعي است كه اگر ما برجام موشكي را نپذيريم، اروپايي‌ها هم ممكن است با مواضع تند و تيز امريكايي‌ها همراهي كنند. بسيار ساده‌انديشي است كه ما مواضع اصلي اروپايي‌ها و امريكايي‌ها را اينگونه متفاوت ببينيم، اروپايي‌ها و امريكايي‌ها همانگونه كه در مراكز نظريه‌پردازي و رسانه‌هاي خودشان اعلام كرده‌اند، در مواجهه با ايران نقش پليس خوب و بد را ايفا مي‌كنند و هر دو در مهار اقتدار و نفوذ منطقه‌اي ايران نگاه واحد دارند و معطوف كردن هدف آنها به مهار توان هسته‌اي و يا موشكي ايران ساده‌انديشي مضاعفي است، چرا كه آنها قدرت مستقلي نظير ايران را بر نمي‌تابند.

3ـ موضوع موشكي به برد 2هزار كيلومتر و يا محدوديت‌هاي ديگري در اين عرصه خلاصه نمي‌شود. آنها از هر نوع روزآمدي و پيشرفت فني ايران در اين عرصه نگرانند، آنچه آنها را نگران كرده است توان موشكي ايران در عبور از سپرهاي مختلف موشكي و حفاظتي است كه عملاً احساس مي‌كنند با پديده‌اي نظير شهر موشكي هيچ سپري قادر به مقابله نيست، طبعاً بايد در گام بعد امثال آقاي نقيب‌زاده داوطلبانه وظيفه پلمب شهرهاي موشكي را نيز بر عهده بگيرند.

4 ـ آيا براي توسعه توان نظامي رقباي منطقه‌اي ما حدي وجود دارد كه براي توان موشكي ما حدي قائل شويم؟ آخرين تجهيزات روز نظامي و پيشرفته امريكايي‌ها در اختيار صهيونيست‌ها و سعودي‌ها قرار گرفته است و آنها هم از تهديدمستقيم ايران ابايي ندارند، آيا در آن صورت توقف فرآيند توسعه و تكميل اقتدار نظامي همان مي‌شود كه سرمقاله‌نويس روزنامه آرمان توصيه مي‌كند كه البته خوشحالي و رضايت حكام نورسيده سعودي را به دنبال خواهد داشت.

5 ـ آنچه كه تاكنون پس از جنگ تحميلي سبب رفع تهديدات مستقيم و غير مشتقيم دشمنان نظام اسلامي شده است، اقتدار و توان ايران است كه به دشمنان اين باور را رسانيده است كه هرگونه اقدام نظامي عليه ايران حتي از سوي امريكايي‌ها هزينه‌هاي سهمگيني را بر آنان تحميل خواهد كرد و به همين دليل است كه بعد از پايان جنگ، آنها ديگر تلاش نكردند خطاي گذشته را بيازمايند و لذا محدود كردن توان دفاعي و پلمب مراكز موشكي و نظامي اولين نتيجه‌اش عملي شدن تهديدات دشمنان است، چرا كه در آن صورت باور خواهند كرد كه مي‌توانند ايران را شكست دهند.

6 ـ‌ و نكته نگران‌كننده در اين نوع نگارش‌ها، در بزرگ نمايي توان دشمن، تضعيف روحيه مردم نسبت به احتمال جنگ و نهايتاً ايجاد ارعاب و تقويت گفتمان تسليم است و اين همان چيزي است كه دشمن در سناريوي «تغيير از درون» دنبال مي‌كند و سوگمندانه بايد گفت كه متأسفانه برخي از رسانه‌هاي جبهه اصلاحات اين روزها نقش اصلي را در تخريب روحيات مردم در القاي شرايط جنگي بازي مي‌‌كنند و البته پازل دشمن را تكميل مي‌كنند.

http://www.javanonline.ir/fa/news/880706

ش.د9602306

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات