بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۶۰۷۰۷

خطر شکستی بزرگ در انتخابات اروپا بیخ گوش ماکرون

یک رسانه غربی در مطلبی پیش بینی کرد که احتمالا امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه به بازنده‌ای بزرگ در انتخابات پارلمانی اروپا تبدیل شود.

روزنامه "دی ولت" در گزارشی نوشت: "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه با شکست جدی در انتخابات اروپا تهدید می شود. در نظرسنجی‌ها، احزاب منتقد اتحادیه اروپا بسیار جلوتر هستند - اگرچه فرانسوی‌ها در مجموع بیشتر طرفدار اروپا شده‌اند. البته دلایل برای پیشرفت پوپولیست های دست راستی بسیار عمیق تر است.

در ادامه این مطلب آمده است: وقتی صحبت از اینکه بازنده واقعی پس از انتخابات اروپا کیست، این نقش بد و ناپسند ممکن است به عهده امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه باشد. از قبل مشخص شده است که رئیس جمهور فرانسه به عنوان برنده انتخابات از خط پایان عبور نخواهد کرد. در واقعیت، این مسئله مطرح است که آیا اوضاع نسبتاً آرام پیش خواهد رفت و این مرد فرانسوی می تواند نتیجه را به هر شکلی به دست آورد یا اینکه شکست بزرگی را متحمل خواهد شد که می تواند پیامدهای سیاسی داخلی داشته باشد.

در ادامه این مطلب آمده است: در عرض هفت سال، این ناجی اروپا به یک دونده مسافت طولانی رو به فلج شدن تبدیل شده است که دیگر در کشور خود برای چیزی که سیاستش از ابتدا بر آن تاکید می کرد یعنی یک اروپای قوی امتیاز نمی گیرد. چگونه ممکن است این اتفاق بیفتد؟ دلیل آن آمیزه‌ای از گستاخی و محاسبه نادرست سیاسی از سوی رئیس جمهور است. اما مسئله مهم تر درسی است که رای دهندگان فرانسوی می خواهند به او بدهند.

بریس تینتوریر، رئیس موسسه نظرسنجی ایفوپ و یکی از بهترین کارشناسان در زمینه خلق و خوی سیاسی در فرانسه، می گوید: "انتخابات اروپا بیش از هر زمان دیگری به عنوان یک انتخابات ملی در فرانسه تلقی می شود. بر اساس پیش بینی وی فقط نیمی از واجدین شرایط رای دادن به پای صندوق های رای می روند.

به گفته این کارشناس فرانسوی بخش اعظمی از فرانسوی ها از این انتخابات اتحادیه اروپا برای ابراز نارضایتی از دولتی استفاده خواهد کرد، که اصلاحات دردناک بازنشستگی و بیکاری را انجام داده است و عامل افزایش ۴۰ درصدی قیمت برق در دو سال گذشته است، به این معنی که از دست دادن قدرت خرید به موضوع شماره یک در مبارزات انتخاباتی تبدیل شده است.

از طرفی ایده مکرون برای اعزام نیروهای زمینی فرانسه به اوکراین نیز مردود است. علاوه بر این، ناآرامی های جدی در قلمرو ماورای دریای کالدونیای جدید، اخباری مانند آزادی خونین یک رئیس جنایتکار در حین حمل و نقل زندانیان و در آخر، بدهی ملی از لحاظ تاریخی بالا، که احساس شکست دولت را ایجاد می کند هم به این مشکلات اضافه شده است.

انتظار می رود که برنده درخشان این انتخابات جردن باردلا، نامزد اصلی حزب ملی-پوپولیستی فرانسه(RN) باشد. این جوان ۲۸ ساله با زیرکی این انتخابات را "رفراندمی علیه ماکرون" اعلام کرد و به معنای واقعی کلمه از لیست طرفداران اروپایی رئیس جمهور پیشی گرفت. اگر آخرین نظرسنجی ها صحت داشته باشند، این پسر رضاعی سیاسی مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی فرانسه می تواند ۳۳.۵ درصد آرا را به دست آورد و با اختلاف زیادی از بقیه پیشی بگیرد.

والری هایر، نامزد حزب ماکرون، ، که تا حد زیادی حتی در فرانسه ناشناخته است، کمی پیش از انتخابات همچنان در نظرسنجی ها شکست می خورد و به احتمال زیاد کمتر از نصف آرای باردلا را دریافت خواهد کرد.

بر این اساس هایر تنها با حدود ۱۵ درصد آرا، تنها یک مقدار کمی از رافائل گلوکسمن، که یک ائتلاف سوسیال دمکراتیک را رهبری می کند، فاصله دارد. اگر این نامزد غافلگیرکننده جناح چپ موفق شود لیست ماکرون را شکست دهد و آن را به رتبه سوم سقوط دهد این یک تحقیر است که ماکرون مطمئناً می خواهد از آن اجتناب کند.

البته عملکرد خوب ملی گراها در انتخابات اروپا در فرانسه چیز جدیدی نیست. جبهه ملی لوپن که بعداً به Rassemblement National تغییر نام داد، حزبی است که از سال ۲۰۱۲ به طور مداوم به عنوان قوی‌ترین حزب در انتخابات اتحادیه اروپا ظاهر شده است. این حزب در سال ۲۰۱۹ یک امتیاز از لیست ماکرون جلوتر بود. چیزی که جدید است این است که به قول ژروم جافر، دانشمند علوم سیاسی، این حزب به‌عنوان یک «غلتک بخار» به سوی پیروزی می‌رود.

به گفته جافر بلوک ملی-میهنی و ضد اروپایی متشکل از سه حزب (RN، Reconquête و Patriotes) در سال ۲۰۱۹ ۲۷ درصد آرا را به خود اختصاص داد و روز یکشنبه می تواند ۴۰ درصد آرا را به دست آورد.

اگر آرای ضد اروپایی در طیف پوپولیست راست و چپ را جمع آوری کنید، بلوک مخالفان اتحادیه اروپا حتی می تواند ۵۳ درصد آرا را به دست آورد. جافر به طور خلاصه می گوید: «این اولین بار در انتخابات اروپا از سال ۱۹۷۹ خواهد بود.

این کارشناس علوم سیاسی این شرایط را اینگونه توضیح می دهد: فرانسوی ها اتحادیه اروپا را به نداشتن مرزهای واقعی متهم می کنند، به همین دلیل است که نمی تواند به اندازه کافی مهاجرت را کنترل کند. علاوه بر این، آن را مقصر از دست دادن قدرت خرید به دلیل تورم شدید می دانند.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: "ماکرون" ممکن است بسیاری از رای دهندگان چپ را به دلیل اصلاحات اجتماعی سخت و قانون جدید مهاجرت از دست داده باشد. از طرفی موفقیت RN را می توان بیش از هر چیز با تغییر مسیر توضیح داد. لوپن پوپولیست دست راستی امروز به جای فراکسیت و بازگشت به فرانک، خواهان یک گروه هویتی قوی در پارلمان استراسبورگ است تا همانطور که ادعا می کند اتحادیه اروپا را از درون اصلاح کند.

در این میان گابریل آتال، نخست‌وزیر محبوب مکرون، در پاسخ به این مسئله می‌گوید: بیایید مانند بریتانیایی‌هایی نباشیم که در نهایت بر سر برگزیت گریه می‌کنند. وی همچنین گفت: لوپن رای دهندگان خود را فریب می دهد، تنها کاری که باید انجام دهید این است که به برنامه RN نگاه کنید: «آنها نمی خواهند به بازار داخلی احترام بگذارند، نمی خواهند حق عضویت فرانسه را بپردازند و بخش بزرگی از معاهدات را نادیده می گیرند. این به معنای عملاً خروج از اتحادیه اروپا است.

در اینجا این پرسش مطرح است که آیا پیروزی قاطع RN در انتخابات اروپا به این معنی است که لوپن می تواند در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۷ پیروز شود؟ تنتوریر، دانشمند علوم سیاسی در این باره می گوید: گرفتن چنین نتایجی سه سال قبل از انتخابات کاملاً پوچ است. با این حال، این نشان دهنده گسترش قابل توجهی از پایگاه انتخاباتی RN، هم از نظر ترکیب جامعه شناختی و هم از نظر گروه های سنی است. RN در همه گروه‌ها به جز در میان گروه‌های بالای ۷۰ سال تسلط دارد.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب نوشت: حزب افراطی "جایگزینی برای آلمان" به طور هدفمند از حاشیه به سمت مرکز می رود. پوپولیست های دست راستی فرانسه به جای محدود کردن خود به یک اقلیت رادیکال و باقی ماندن یک حزب معترض کلاسیک، با فانتزی های قدیمی فرکسیت خداحافظی کرده اند. این بدان معنی است که RN نه تنها می تواند بر اتحادیه اروپا تأثیر بگذارد، بلکه به زودی می تواند در کشور خود حکومت کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات