تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۰۶۸۲۵
رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه امام جمعه اهل سنت تاكيد كردند

منع تبعيض بين اقوام و مذاهب

(روزنامه اعتماد – 1396/06/16 – شماره 3900 – صفحه 2)

«همه اركان جمهوري اسلامي موظفند بر اساس معارف ديني و قانون اساسي هيچگونه تبعيض و نابرابري بين ايرانيان از هر قوم و نژاد و مذهبي روا ندارند»، اين عبارت مهم بخشي از پاسخ دفتر رهبري به نامه مولوي عبدالحميد، روحاني نام آشناي اهل تسنن و امام جمعه زاهدان است. مهم از آن جهت كه اين عبارت و عبارات بعد از آن نه‌تنها با صراحت موضع عالي‌ترين مقام جمهوري اسلامي را درباره اقليت‌هاي مذهبي بيان مي‌كند بلكه ساير اركان نظام را هم موظف به پايان دادن به تبعيض عليه اقليت‌هاي مذهبي مي‌كند. مولوي عبدالحميد يازدهم مردادماه و در گرماگرم رايزني‌هاي چينش كابينه، نامه‌اي به رهبري نوشته بود كه آن موقع رسانه‌اي نشد. رهبري هم ١٠ روز بعد يعني ٢١ مردادماه به او پاسخ داده بود.

متن هردوي اين نامه‌ها روزگذشته رسانه‌اي شدند. مولوي عبدالحميد در نامه خودش دو خواسته اهل تسنن يعني «استفاده از ظرفيت اهل سنت در مديريت كشور» و «افزايش آزادي‌هاي مذهبي» را با رهبري در ميان گذاشت. رهبري هم به او پاسخي داد كه محمدي گلپايگاني، رييس دفتر رهبري آن را اينگونه نوشته است: «مرقومه جنابعالي خطاب به مقام معظم رهبري مدظله‌العالي دريافت و به استحضار ايشان رسيد. معظم‌له از اظهار علاقه شما به نظام مقدس جمهوري اسلامي و جانبداري و حمايت و دفاع از كشور و آرمان‌هاي والاي انقلاب اسلامي قدرداني كرده و فرمودند: «همه اركان جمهوري اسلامي موظفند بر اساس معارف ديني و قانون اساسي هيچ‌گونه تبعيض و نابرابري بين ايرانيان از هر قوم و نژاد و مذهبي روا ندارند.

ما هم به جد معتقديم همه بايد با هم در كنار هم و در صنوف فشرده و واحدي به سربلندي و عزت ايران اسلامي بينديشند و در راه آن تلاش كنند، و اجازه ندهند دشمنان اين مرز و بوم و خناسان وابسته به اين و آن در اين صف واحد تفرقه افكنده و كارشكني كنند»به اين اميد كه با الهام از تعاليم اسلامي و تمسك به اصول قانون اساسي، همه ما به‌عنوان ايراني بتوانيم در جهت اعتلاي كشور و تامين منافع ملي و تحكيم وحدت و يكپارچگي گام ‌برداريم و نقش خود را در انجام وظايف ديني و ملي ايفا كنيم.»

مولوي عبدالحميد در نامه خودش از عبارات جالبي استفاده كرده از جمله اهل سنت را فرزندان رهبري خطاب كرده است و در سراسر نامه از علاقه، دلبستگي و حمايت اهل سنت از ايران و نظام اسلامي سخن گفته است. نامه او اينگونه آغاز شده است: «احتراما به استحضار مي‌رساند فرزندان اهل سنت نظام و رهبري از اصيل‌ترين اقوام ايراني بوده و در طول تاريخ تا پاي جان براي حفظ تماميت ارضي، عزت و شرف ايران و ايراني در مقابل دشمنان ايستادگي كرده و در پيروزي انقلاب اسلامي و هشت سال دفاع مقدس در كنار ساير هم‌ميهنان‌شان در دفاع از انقلاب و آرمان‌هاي والاي آن جنگيده و هزاران شهيد و جانباز تقديم انقلاب اسلامي كرده‌اند. احساس وطن‌دوستي، اسلام‌خواهي و همبستگي اهل سنت و حمايت از نظام جمهوري اسلامي و رهبري عاليقدر آن بر كسي پوشيده نيست.

با وجود همه مشكلات، ناملايمات و بي‌مهري‌ها، با حفظ وحدت در همه صحنه‌ها و عرصه‌ها با حضور حماسي، فعال و آگاهانه خود از نظام جمهوري اسلامي حمايت كرده و در مقابل خشونت و افراط‌گرايي و عوامل تفرقه ايستاده‌اند.» او در ادامه نامه‌اش آورده است: «رهبر فرزانه! برادران و خواهران اهل سنت همچون گذشته خود را متعلق به اين آب و خاك مي‌دانند و به اسلام و ايراني بودن خود افتخار مي‌كنند و احساس همدلي و اخوت و برادري ديني و ايراني در آنها موج مي‌زند اما با وجود تاكيدات مكرر آن رهبر خردمند در خصوص مبارزه با تبعيض و نابرابري و نگاه يكسان، در ديدار با مسوولان در مواقع مختلف، متاسفانه هنوز تبعيض و نابرابري بيداد مي‌كند، به نحوي كه اگر ما گزارش جزييات آن را از مناطق سني‌نشين و مركز كشور خدمت حضرت عالي تقديم كنيم قطعا خاطر مبارك مكدر خواهد شد و قصد نداريم با اين همه دغدغه داخلي و خارجي به دغدغه خاطر حضرتعالي بيافزايم.

او در ادامه دو درخواست اهل سنت از رهبري را اينگونه بيان كرده است: «فرزندان اهل سنت حضرتعالي از عدم نگاه يكسان نگران هستند و رنج مي‌برند و از آن پدر مهربان انتظار دارند با فرمان فصل‌الخطاب به نابرابري‌هاي ٣٨ساله در رده‌هاي مختلف كشور در استخدام‌ها و واگذاري مسووليت‌ها و مناصب در مركز و مناطق مختلف كشور پايان دهند و انتظار دارند دستور فرمايند از توانمندان اهل سنت در هيات دولت استفاده شده و فرصت خدمت را در مديريت‌هاي استاني و ارشد كشور براي نظام جمهوري اسلامي و وطن عزيز براي اهل سنت فراهم نمايند.»و درباره دومين درخواست اهل سنت از رهبري آورده است: «فرزندان مقام معظم رهبري انتظار دارند آزادي‌هاي مذهبي بيشتر مورد توجه قرار گيرد.

مخصوصا نمازهاي يوميه و جمعه در كلانشهرها به ويژه در تهران كه فرمان آن عاليجناب دست همه تندروها را كه احيانا ايجاد مزاحمت مي‌كنند كوتاه خواهد كرد تا عبادت‌الله تعالي همانطوري كه شايسته جمهوري اسلامي است با آرامش صورت بپذيرد.» مولوي عبدالحميد نامه‌اش را با اين عبارات به پايان رسانده است: «بديهي است اين فرمان در تاريخ ثبت و ماندگار شده و موجب رضايت پروردگار و رفع نگراني و دغدغه همه اقوام و مذاهب ايراني را فراهم آورده و باعث تحكيم وحدت و همبستگي اسلامي و ملي خواهد شد و سند افتخاري براي نظام اسلامي در سطح بين‌الملل به ويژه كشورهاي اسلامي بوده و در رفع اختلافات و تنش‌هاي منطقه‌اي تاثير گذاشته و الگويي براي تقويت وحدت اسلامي در ساير كشورها و ياس دشمنان از تفرقه‌انگيزي و ايجاد دشمني ميان مسلمانان خواهد شد. عرايض فوق بدون غرض و صرفا ناصحانه در جهت انجام وظيفه در شرايط حساس منطقه جهت تدبير تقديم آن قائد بزرگوار گرديد.»

اما نامه مولوي عبدالحميد و البته پاسخ رهبري به او در حالي منتشر شده است كه دو هفته قبل تكليف اركان هيات دولت (به جز دو وزير نيرو وعلوم) مشخص شد بي‌آنكه اهل سنت برخلاف وعده‌هاي انتخاباتي رييس‌جمهور سهمي در آن داشته باشند. موضوعي كه با اعتراض نمايندگان فراكسيون اميد و اصلاح‌طلبان به عنوان حاميان اصلي روحاني هم مواجه شد. به علاوه هفته گذشته و روز عيد قربان انتشار تصويري در فضاي مجازي بار ديگر موضوع اهل سنت را به رسانه‌ها بازگرداند. تصوير صف طولاني اهل سنت در نمازخانه سني‌ها در تهران را نشان مي‌داد كه در انتظار خواندن نماز روز عيد قربان بودند. ساخت مسجدي براي اهل سنت در تهران مدت‌هاست كه يكي از مطالبات اين اقليت مذهبي است. مطالباتي كه با آمدن حسن روحاني و تاكيد او بر حقوق شهروندي اميد به تحقق آنها افزايش يافته بود و حالا با فرمان رهبري مبني بر عدم تبعيض ميان ايرانيان از هر قوم و نژاد و مذهب اين اميد دوچندان شده است.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=85650

ش.د9603122

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات