تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۰۶۹۸۳

عقب‌نشینی عربستان در سوریه جدی شد / عادل‌الجبیر: بدنبال رویکردی جدید درقبال اسد هستیم

(روزنامه كيهان – 1396/06/04 – شماره 21706 – صفحه 12)

اظهارات تازه عادل‌الجبیر درباره لزوم تغییر مشی «معارضان سوری» در برابر بشار اسد، ابراز نگرانی شدید نتانیاهو از شکست تروریست‌های تکفیری در سوریه و گسترش نفوذ ایران و متحدانش در منطقه در کنار چرخش برخی کشورها به سمت ایران، مثل قطر نشان می‌دهد، تحولات مهمی در راه است که درنهایت به نفع ایران و مقاومت خواهد بود. روسیه گفته جنگ داخلی در سوریه هم تمام شده است.

روند عقب‌نشینی‌های عربستان در منطقه شدت گرفته است. چرا که سیاست‌های مداخله‌جویانه این کشور در کشورهای مختلف با شکست مواجه شده و در شرایط کنونی سوریه به عنوان مهم‌ترین ایستگاه شکست‌های منطقه‌ای عربستان معرفی شده است. اخیرا «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان اعلام کرده بود در مورد گزینه برکناری بشار اسد از ریاست جمهوری دیگر نمی‌توان کاری کرد و وی در قدرت باقی خواهد ماند. اکنون اما خبر رسیده وی اظهارات تازه‌ای در این مورد اعلام کرده است که در یک کلام «شکست عربستان» را در سوریه بیش از پیش نشان می‌دهد.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به نقل از «یک منبع سعودی» اعلام کرده، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان از معارضان سوری خواسته، رویکرد جدیدی در قبال حل و فصل بحران سوریه و آینده بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور در پیش بگیرند. اگرچه این منبع که خواست نامش فاش نشود گفته: «عادل الجبیر به وضوح اعلام نکرده که بشار اسد می‌تواند در قدرت باقی بماند.» اما از آنجایی که حرف اول و آخر معارضان و ریاض برکناری اسد بوده، می‌توان گفت وی از این موضع عقب نشسته است.براساس این گزارش، مخاطب الجبیر، «هیئت عالی مذاکره‌کنندگان معارض سوری» موسوم به «تریبون ریاض» است که روز سه‌شنبه گذشته در نشستی با «تریبون مسکو» و «قاهره»، موضوع تشکیل «هیئت یکپارچه معارضان برای شرکت در مذاکرات ژنو» را بررسی کرده است. «هیئت عالی مذاکره کنندگان معارض سوری» که سازمان ملل متحد و دولت‌های غربی آن را «نماینده اصلی معارضان سوری» می‌دانند، تاکنون هیچ نقشی برای بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در هرگونه روند انتقالی در این کشور قائل نبوده است.

عقب‌نشینی در سوریه، عراق، یمن و ...

در واقع شکست سیاست‌های منطقه‌ای عربستان باعث شده حتی ریاض به دنبال برکناری عادل الجبیر وزیر خارجه ضدایرانی این کشور باشد؛ چرا که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی وی را یکی از مقصران در این مورد می‌داند. در واقع این شکست‌ها باعث شده که حتی «القدس العربی» اعلام کند که ریاض سعی دارد در مسیر تنش‌زدایی با تهران قدم بردارد. اما سوریه به شکست آشکار ریاض تبدیل شده و همین مسئله باعث تغییرات در سیاست‌های عربستان شده است. «عبدالباری العطوان» در این مورد اعلام کرده «اینکه عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان به هیئت عالی سوریه اعلام کرد، باید با گزینه بقای بشار اسد کنار بیایند و به دنبال راه‌های جدیدی باشند، بیانگر تحول موضع عربستان نه فقط در قبال پرونده سوریه بلکه درخصوص سایر پرونده‌ها از جمله عراق، یمن و ایران است.»

جنگ داخلی در سوریه تمام شد

تلاش عربستان برای پیروزی تروریست‌ها در سوریه باعث شکست بزرگی برای عربستان شده است که اکنون همه به آن معترف هستند. در همین ارتباط، وزیر دفاع روسیه اعلام کرده با موفقیت‌آمیز بودن روند ایجاد مناطق کاهش تنش، «جنگ داخلی در سوریه عملا متوقف شده است.» «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه حتی اظهار داشته که «جنگ در سوریه در حال اتمام است و این اجازه را می‌دهد که از این پس بر روی مبارزه علیه گروه‌های تروریستی تمرکز کنیم.»

وزارت دفاع روسیه هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده «جنگنده‌های نیروی هوایی روسیه بیش از هزار پایگاه وابسته به تروریست‌ها در سوریه را طی هفته گذشته منهدم کرده‌اند.» حتی برخی خبرها حاکی است که نیروهای داعش خواستار مذاکره با دولت سوریه و حزب‌الله لبنان شده‌اند. اما ظاهرا این درخواست‌ها با مخالفت مواجه شده است و دبیرکل حزب‌الله لبنان هم ضمن رد هرگونه آتش‌بس خبر از نزدیک بودن یک پیروزی بسیار بزرگ داده است. تمام این تغییر و تحولات نوید یک پیروزی بنیادینی در آینده‌ای نه‌چندان دور می‌دهد.

تقلای نتانیاهو

همین تحولات باعث شده، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم روز چهارشنبه سفر کوتاهی به بندر سوچی (جنوب روسیه) داشته باشد تا نگرانی‌های خود در رابطه با تقویت مواضع ایران در سوریه و در مجموع در غرب آسیا را با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در میان بگذارد. برای همین منظور «یوسی کوئن» مدیر موساد هم نتانیاهو را همراهی می‌کرد تا «اطلاعات محرمانه» بدست آمده «در رابطه با ایران» را در اختیار پوتین قرار دهد! روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» در تحلیلی نوشته: «اصلی‌ترین هدف نخست‌وزیر اسرائیل از سفر به روسیه متقاعد کردن این کشور به توقف همکاری با ایران در سوریه بود، ولی مسکو تمایلی برای چنین اقدامی نداشته و نقش تهران را مثبت می‌داند.»

طبق این گزارش، اکنون نگرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از این بابت بیشتر شده که بر اساس توافقات روسیه و آمریکا، یک منطقه کاهش تنش هم در جنوب غربی سوریه بوجود آمده که دقیقا مناطق مرزی سوریه با اسرائیل و اردن را شامل می‌شود و مقامات تل‌آویو نگران نفوذ ایران و متحدان آن در این منطقه و در معرض خطر جدی قرار گرفتن امنیت رژیم صهیونیستی هستند. براساس گزارش«نیزاویسیمایا گازیتا» به نقل از یک کارشناس اسرائیلی، «مسلما دو طرف به طور صددرصد درخصوص مسائل مربوط به ایران اتفاق نظر ندارند و بعید است که مسکو تمایل داشته باشد تا از تهران فاصله بگیرد، ولی مسئله مهم آن است که بین روسیه و اسرائیل هماهنگی وجود دارد.»

گفتنی است مقامات مسکو هم مثل مقامات عراق و سوریه و لبنان تاکنون نقش ایران در سوریه را مثبت ارزیابی کرده‌اند. در کل به نظر می‌رسد باید منتظر یک چرخش بزرگ در منطقه از سوی عربستان و سایر بازیگران موثر در سوریه به نفع مقاومت و ایران بود.

http://kayhan.ir/fa/news/112251

ش.د9603452

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات