تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۰۷۰۲۳

دنبال آتش‌بس هستید یا اتهام‌زنی؟

(روزنامه آرمان – 1396/04/14 – شماره 3359 – صفحه 6)

عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه آقایان زاکانی و توکلی بیکار هستند و می‌نشینند کلماتی مانند آتش‌بس را مطرح می‌کنند، گفت: اگر ما وارد گود شویم وقت نداریم که بنشینیم و این کلمات را طراحی کنیم! حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی با اشاره به مفهوم آتش‌بس که به تازگی از سوی علیرضا زاکانی و بعضی از چهره‌های اصولگرا مطرح شده است به خبر آنلاین گفت: نقد و انتقاد حتی اگر به اختلاف هم برسد برای جامعه یک امر مفید و ضروری است منتها به شرط اینکه غرض از نقد و انتقاد، اصلاح عالمانه، علمی، عقلی، اجتماعی و خیرخواهانه باشد. اگر ما نقد را عالمانه، عاقلانه، ناصحانه و باتجربه مطرح نکنیم همه اینها نمک پاشیدن بر زخم موجود است که قطعا زیانش بیشتر از بهبودی است.

ما باید نقد را داشته باشیم اما به شرطی که با آگاهی و اطلاعات همه جانبه باشد و نسخه اصلاحی داشته باشد. من بارها گفته‌ام که اصولگرایی بدون اصلاح‌طلبی و اصلاح‌طلبی بدون اصولگرایی امر معقول و مجربی نیست. این عضو جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: من خدمت آقای زاکانی عرض می‌کنم که آقای زاکانی! همین نامه اولیه شما که اعلام آتش‌بس بود با اتهام شروع شده است. شما گفته‌اید که طرف مقابل شما مرعوب و مفتون غرب است! خود این نقض غرض است. شما بگویید در جامعه مشکل وجود دارد. عوض اینکه ما مدام به یکدیگر بپریم و مچ همدیگر را بگیریم، بیایید اول روبه‌روی هم بنشینیم و مشکلات را مطرح کنیم و با کمک همدیگر آنها را حل و فصل کنیم. آن وقت نظراتتان را درباره کرسنت یا قرداد توتال مطرح کنید. او گفت: من می‌گویم میزان حال فعلی است نه اینکه در گذشته چه بلایی بر سر کرسنت و توتال آمده است. الان این قراردادها مانند مرده‌ای هستند که باید دفن شوند! اگر بخواهیم از آنها مدام سوال و جواب کنیم مرده بو می‌گیرد!

مناظرات و انتقادات

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه بهتر است بنشینیم انتقادات را روبه‌روی همدیگر بگوییم تا بتوانیم به نتیجه خوبی برسیم، گفت: ما باید بین محکماتی که در جامعه وجود دارد با متشابهات تفاوت قائل شویم. همه ما چه اصولگرا، چه اصلاح‌طلب و چه مستقل مشخص کنیم اصل نظام جمهوری اسلامی را قبول داریم یا نداریم، اصل انقلاب را قبول داریم یا نداریم؟ قانون اساسی و ولایت فقیه را قبول داریم یا نداریم؟ بر اساس این محکماتی که ما آنها را قبول داریم می‌گوییم که درباره اقتصاد مقاومتی، سیاست خارجی، حوزه ارتباطات و... کارهای خاصی باید صورت بگیرد. این عضو جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: امام راحل فرمود اسرائیل باید از بین برود ولی در زمان مقام معظم رهبری سیاست این‌طوری شد که می‌خواهیم یک رفراندوم در فلسطین برگزار شود و از فلسطینی‌های آواره شده و ساکن قدس نظرخواهی کنیم و آن وقت همه به نظر آنها تسلیم شوند.

گرچه همه نتیجه این رفراندوم را می‌دانند که نابودی اسرائیل است. اما این نظریه به خاطر این مطرح شده است که الان 39 سال قبل نیست. برای این، این مثال را زدم که بگویم بسیاری از مسائل از گذشته تا به حال تغییر کرده است و حالا باید کسانی که به یکدیگر انتقاد دارند روبه‌روی یکدیگر بنشینند و مسائل مورد بحثشان را مطرح کنند نه اینکه مدام همدیگر را به مفتون غرب بودن متهم کنیم. ما باید بدانیم که شرایط بین‌المللی تغییر کرده است و ما باید با پیشنهادات عینی و واقعی به نسخه مورد قبول برسیم. مسئول شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری با بیان اینکه ما نباید خیلی از الفاظ بترسیم، گفت: الان در هفته قوه قضائیه و بزرگداشت نام و خاطره شهید بهشتی هستیم. ما او را به خاطر داریم که که او در کنار خودش مجاهد خلق، کومله و کمونیست را داشت. همه می‌نشستند و حرف‌هایشان را می‌زدند و بعد نتیجه‌گیری می‌کردند. الان هم بهتر است بنشینیم و کنار هم حرفمان را بزنیم به جای اینکه آقای زاکانی جدا حرف بزند، آقای توکلی جدا، آقای عبدی هم جدا. گرچه اختلافات را باید طبیعی بدانیم و بپذیریم.

افراد و جریان‌ها

اکرمی ادامه داد: ما باید بین افراد و جریان‌ها فرق بگذاریم. ممکن است یک فردی در جریان اصولگرا حرفی را هم مطرح کند اما آن حرف را نباید به پای کل یک جریان سیاسی نوشت. جریان یعنی یک سیستم فکری و اساسنامه و مرامنامه. به نظر من نباید از اظهارات فردی یک نفر تعبیر به جریان کنیم. خود من یقینا اصولگرا هستم اما اصولگرای اصلاح‌طلبم، یا کسانی مانند آقای تابش محسن هاشمی درست است که در جرگه اصلاح‌طلبان می‌گنجند اما قطعا رگه‌هایی از اصولگرایی را هم به همراه خود دارند.

اصولگرای بدون اصلاح‌طلبی و اصلاح‌طلبی بدون اصولگرایی نمی‌شود. بنابراین بهتر است خط فاصل میان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی را به اندک برسانیم تا اگر فردی زمانی یک لفظی هم به کار برد آن را مختص یک جریان اصولگرایی یا اصلاح‌طلبی منحصر ندانیم. او در پایان با بیان اینکه آقای زاکانی و آقای توکلی بیکار هستند و می‌نشینند کلماتی مانند آتش‌بس را مطرح می‌کنند، گفت: وگرنه اگر ما وارد گود شویم وقت نداریم که بنشینیم و این کلمات را طراحی کنیم!

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/190441

ش.د9603409

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات