تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۰۷۱۹۸
فاز دیگری از عملیات «ناامنی جهانی» العدنانی

ابعاد پنهان عملیات تروریستی لاس‌وگاس

پایگاه بصیرت / پويان شريعت

(روزنامه صبح نو ـ 1396/07/23 ـ شماره 336 ـ صفحه 6)

جشنواره موسیقی محلی در نوادای آمریکا که هر ساله در اواخر ماه سپتامبر آغاز و تا اواخر ماه اکتبر میلادی در لاس‌وگاس ادامه دارد، بستر بزرگ‌ترین عملیات تیراندازی در تاریخ ایالات متحده شد.

ماه سپتامبر برای دولتمردان واشنگتن همواره یادآور عملیات تروریستی سال 2001 و کشته شدن تعداد قابل توجهی از شهروندان آمریکایی بوده است.

در شرایطی که رسانه‌های داخلی آمریکا و برخی در خارج از این کشور همه ساله در سال‌روز حادثه 11سپتامبر به بررسی و بازبینی این حادثه تروریستی می‌پردازند، حادثه‌ای در ساعات پایانی آخرین روز از سپتامبر 2017 بار دیگر در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفت و توجه همگان را به خود جلب کرد.

استیون کریگ پدک، ۶۴ ساله، اهل شهر مسکیت و ساکن لاس‌وگاس، از طبقه ۳۲ هتل مندلی‌بی در خیابان اصلی لاس‌وگاس به شرکت‌کنندگان در جشنواره موسیقی محلی که در یک محوطه آزاد در همان نزدیکی مستقر بودند، با استفاده از سلاح اتوماتیک و نیمه‌اتومات به شکل رگبار تیراندازی می‌کند که طی این اقدام 59 تن کشته و بیش از 500 نفر مجروح می‌شوند.

در شرایطی که اخبار مربوط به این حادثه در رسانه‌های مختلف منتشر می‌شود و درست در زمانی که نظر برخی کارشناسان توجه مخاطبان را برای روشن شدن زوایای این اقدام به خود جلب کرده، خبرگزاری اعماق رسانه رسمی منتسب به گروه تروریستی داعش با انتشار بیانیه‌ای این اقدام را به این گروه منتسب کرده و تاکید می‌کند استیون پدک با نام تشکیلاتی «ابو عبد البرالامریکی» از سربازان خلافت اسلامی (داعش) بوده که با طراحی و مهندسی از قبل معین شده اقدام به انجام چنین عملیاتی کرده است.

اما در اینجا دو سؤال مهم توجه مخاطبان را به خود جلب کرده و باعث ایجاد برخی شبهات در خصوص انتساب داعش به این عملیات شده است که برای درک درستی از این قبیل حوادث باید به تشریح آن پرداخت.

تئوری ناامنی جهانی از ناجی تا العدنانی

اوایل سال 2004 محمد ناجی تئوریسین برجسته القاعده در اقدامی در فضای مجازی برخی جزوات درون تشکیلاتی سازمان تروریستی القاعده را به انتشار عمومی رساند که تحلیل‌های مختلفی در خصوص اهداف چنین اقدامی از سوی القاعده در آن مقطع زمانی از سوی برخی کارشناسان مسائل امنیتی مطرح شد.

با نگاهی گذرا به رفتار امروز داعش در عراق و شام و حتی اقدامات پراکنده این گروه تروریستی-تکفیری در اقصی‌نقاط جهان و همچنین مطالعه این جزوات که از سوی ناجی منتشر شد، رابطه این دو و چرایی فعالیت داعش مشخص می‌شود.

یکی از مسائلی که همواره در این جزوه‌های آموزشی از سوی ناجی عنوان شده موضوع جهاد و اقدامات تروریستی در محل زندگی علاقه‌مندان به القاعده بوده است. ناجی جهاد را مقدمه رشد بیعت‌کنندگان با خلافت می‌داند و معتقد است که اگر سمپات‌ها و افرادی که علاقه به بیعت دارند اما امکان حضور در سرزمین خلافت را ندارند باید به‌عنوان یک وظیفه تشکیلاتی و شرعی در محل زندگی خودشان اقدام به انجام عملیات کنند.

بعد از بروز حادثه تروریستی در عراق و شام که به ظهور داعش و اعلام خلافت از سوی بغدادی در موصل منجر شد، شیخ محمد العدنانی به‌عنوان یکی از کادرهای رده بالای داعش مسوولیت طراحی عملیات‌های تروریستی در کشورهای مختلف و اجرای تئوری ناامنی جهانی را عهده‌دار شد. موضوعی که سال‌ها قبل از سوی ناجی به‌عنوان برجسته‌ترین تئوریسین القاعده مطرح و از سوی تشکیلات تروریستی القاعده و داعش آموزش و پیگیری شده بود.

موضوعی که باعث شد ردپای القاعده و به‌خصوص العدنانی را از عملیات مادرید اسپانیا تا سلسله عملیات‌های اروپا در دو سال قبل بتوان مشاهده کرد.

در همین راستا رسانه منتسب به گروه تروریستی داعش در دو ماه گذشته با انتشار کلیپ‌هایی با نام «اینساید خلافت» قدمی دیگر برای تحقق طرح‌های نیمه‌تمام العدنانی برداشت.

کلیپ‌هایی که به اعتقاد برخی کارشناسان مسائل امنیتی حامل کدهایی برای مخاطبان اصلی خود -تروریست‌های مخفی داعش در سراسر شبکه جهانی این تشکیلات بوده است- که برای صحت چنین ادعایی عملیات‌هایی را که بدون هیچ وقفه در 48 ساعت بعد از انتشار این کلیپ‌ها صورت گرفته باید به شکلی جدی بررسی کرد.

CIA و رد ادعای داعش در عملیات لاس‌وگاس

از جمله مسائل مورد توجه، موضوع رد ادعای داعش از سوی برخی مراجع امنیتی در آمریکاست. مساله‌ای که برخی ناظران مسائل بین‌الملل معتقدند یک نمایش رسانه‌ای بوده و ریشه درعملیات روانی سرویس این کشور دارد.

به اعتقاد برخی کارشناسان اگر ایالات متحده با تحمل هزینه‌های نجومی در راستای مبارزه با تروریسم به بستری برای اقدامات تروریستی داعش تبدیل شود، نه تنها در حوزه سیاسی شکست خورده است بلکه در حوزه امنیت نیز با تهدید و بحران جدی روبه‌روست.

بر همین اساس دولتمردان و مسوولان امنیتی آمریکا هیچ علاقه‌ای ندارند که بزرگ‌ترین عملیات تیراندازی در تاریخ این کشور و همچنین دومین عملیات تروریستی با چنین وسعتی بعد از 11سپتامبر را به گروه تروریستی رادیکال دیگری نسبت دهند.

این در حالی است که شواهد بیانگر واقعیت دیگری به‌جز موضع‌گیری مسوولان آمریکاست. گزارش آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا حاکی از آن است که ماریلا دانلی دوست و همخانه پدک در روز وقوع عملیات در فیلیپین بوده است.

کشوری که تنها مرکز فعالیت آشکار داعش در شرق آسیا بوده و بر اساس اطلاعاتی که کلیپ «اینساید خلافت» داعش منتشر کرده، تنها نیروی خارجی که برای کمک به ارتش فیلیپین وارد این کشور شد نیروهای نظامی آمریکایی بوده که داعش در کلیپ مذکور وعده داده برای مقابله با آنها باید منتظر اقدام در سرزمین مادری‌شان باشند.

از سوی دیگر منابع دیگری در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان اظهار داشتند پدک 20 مرتبه با کشتی به اروپا و خاورمیانه سفر کرده که در 9 سفر دانلی نیز وی را همراهی کرده است. این در حالی است که از مقصد سفرهای پدک و دانلی به خاورمیانه هیچ اطلاعاتی در دست نیست.

آخرین کلیپ منتشر شده با عنوان اینساید خلافت به موضوع فیلیپین و آمریکا می‌پردازد و درست یک روز قبل از انجام عملیات، بر اساس اطلاعات منتشر شده، مبلغی نزدیک به 100 هزار دلار از طرف پدک به یک حساب بانکی در فیلیپین واریز می‌شود.

وجود 20 قبضه سلاح در هتل و گزارش نیروهای ویژه پلیس در خصوص پدک که تاکید می‌کند عامل تروریستی فردی آموزش دیده و به‌شدت آماده بوده در کنار گزارش کشف 40 قبضه سلاح در منزل وی به همراه مقادیر زیادی مهمات و مواد انفجاری خود جای بسی تأمل دارد.

این در حالی است که داعش برای نخستین‌بار در طول چند سال گذشته در دو مرحله متوالی مسوولیت یک عملیات را بر عهده می‌گیرد که به اعتقاد برخی کارشناسان مسائل امنیتی نشان از تاکید داعش در این عملیات بوده است.

در آخر باید متذکر شویم که زن فیلیپینی به‌عنوان رابط با عنصر عملیاتی(پدک) در کنار سفرهای متعدد پدک به نقاط نامعلوم در خاورمیانه و جا‌به‌جایی مقادیر زیادی پول در حساب‌های مذکور و همچنین ادعای داعش و کلیپ اینساید خلافت، خود دلایلی بر انجام عملیاتی دیگر از سوی داعش در داخل مرزهای ایالات متحده است.

موضوعی که ماهیت و شواهد منتسب به آن به‌رغم رد چنین ادعایی از سوی برخی مقامات امنیتی آمریکا به‌خصوص جوزف لومباردو رییس پلیس لاس‌وگاس خود بیانگر حضور داعش و طراحی این عملیات از سوی این تشکیلات تروریستی در آمریکاست که می‌تواند زمینه اقدامات تروریستی مجدد در این کشور باشد.

http://sobhe-no.ir/newspaper/336/5/13060

ش.د9603486

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات