تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۰۷۳۵۸

فهرستی بلند از آقازاده‌ها با ژن‌های برتر

پایگاه بصیرت / مهدی روزبهانی/ خبرنگار

(روزنامه آسمان آبي ـ 1396/06/08 ـ شماره 51 ـ صفحه 8)

گزارشی از واکنش منفی مردم به انتصاب فرزندان خاص

بسیاری از جوانان کشور که با مشکل بیکاری دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند هر روز با خبر «فلان آقازاده‌ منصوب شد» روبه‌رو می‌شوند. آقازاده‌ها و انتصابشان به سمت‌های مختلف واکنش مردم را برانگیخته است. مردم در فضای مجازی دست به‌کار شده‌اند و یکدیگر را به افشای این انتصابات فرا‌می‌خوانند. طی هفته‌های اخیر در فضای مجازی و رسانه‌ها نام جوانان بسیاری منتشر شد که فرزند نماینده مجلس یا مسئولان دولتی هستند و در عین حال که سابقه یا تحصیلات مرتبطی ندارند توانسته‌اند به مناصبی دست پیدا کنند. نام و تصاویر این افراد با هشتگ ژن_خوب منتشر می‌شود. عبارت «ژن خوب»‌ پس از اظهارات حمیدرضا عارف، فرزند محمدرضا عارف، نماینده مردم تهران در توضیح دلایل پیشرفتش در میان افکار عمومی مطرح شد. حمیدرضاعارف که یک فعال اقتصادی است و پست دولتی ندارد، گفته بود: «این توانایی‌ها از یک ژن خوب به من رسیده است.»

هر روز نام جدیدی از فرزندان مسئولان و نمایندگان مجلس که با‌وجود سن‌کم و نداشتن تجربه کافی و تحصیلات مرتبط به پست‌های خوب و مختلفی منصوب شده‌اند منتشر می‌شود و روز‌به‌روز این فهرست منتشرشده طولانی‌تر می‌شود. هرچند مردم از قبل نیز نسبت به این موضوع حساسیت داشته‌اند اما توجه افکار عمومی و واکنش اعتراضی به انتصابات فامیلی و رابطه‌ای از زمانی علنی‌تر و شدیدتر شد که حمیدرضا عارف، فرزند محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در یک مصاحبه در توضیح پیشرفت‌های کاری خود از عبارت «ژن‌خوب» استفاده کرد. مصاحبه او هرچند مربوط به سال‌گذشته بود ولی انتشار مجدد آن در فضای مجازی واکنش گسترده‌ای در پی داشت و #ژن_خوب و #ژن_برتر در توئیتر ‌ترند شد. در نتیجه اعتراضات عمومی و واکنش منفی افکار عمومی، عارف جوان در صفحه اینستاگرام خود واکنش نشان داد و نوشت: «بازهم کسانی که فقط پیشرفت خود را در#کاسبی و #تخریب دیگران می‌بینند، در انتشار تقطیع و تحریف‌شده این ‌مصاحبه برآمدند تا ثابت کنند من خود ر ا # ژن_برتر یا هر مزخرف دیگری که آن‌ها به خیال خود #ترند کرده‌اند، معرفی کرده‌ام. تا اصل قضیه و این‌که هیچ‌گونه امتیاز و برتری به اسم #رانت برای پیشرفت وجود نداشته است دیده نشود.»

2 ژن خوب

بعد از این، #ژن_برتر به نشانه‌ای برای فرزندان مسئولانی تبدیل شد که توانسته‌اند به مناصب مختلفی دست پیدا کنند و با پیگیری برخی رسانه‌ها و همچنین افکار عمومی فهرست مختلفی از این نام‌ها در فضای مجازی منتشر شد. یکی از بحث‌برانگیزترین آن‌ها فرزندان محمدعلی وکیلی، نماینده تهران و عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون امید بوده‌است. مهدی و هادی وکیلی به ترتیب به سمت مدیرعامل شرکت کاوشگران آتیه صبا و عضو هیئت‌مدیره شرکت دوده صنعتی پارس منصوب شده بودند. شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا در سال ۱۳۸۵ به‌عنوان یکی از هلدینگ‌های صندوق بازنشستگی کشوری شروع به فعالیت کرده است. این مجموعه بزرگ اقتصادی زیرمجموعه‌های اقتصادی مختلفی دارد که شرکت هواپیمایی آسمان و شرکت کاوشگرانی که نام آن پیش‌تر گفته شد، جزو آنان است. این خبر درحالی منتشر می‌شد که وزرای پیشنهادی حسن روحانی برای کسب رأی اعتماد از مجلس در حال رایزنی با نمایندگان بودند. محمدعلی وکیلی در دولت یازدهم یکی از منتقدان جدی علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود ولی در این دوره او مخالفت خاصی با ربیعی نداشت. هرچند در واکنش به این‌که گفته می‌شد ربیعی با برخی نمایندگان لابی کرده است، اعلام کرد که حاضر است با ربیعی مناظره کند ولی این اتفاق رخ نداد. به‌هر‌حال انتشار خبر انتصاب فرزندان وکیلی در فضای مجازی بازتاب زیادی داشت و مردم نسبت به آن اعتراض زیادی کردند. مدیرعامل آتیه صبا مجبور به پاسخگویی در این‌باره شد و گفت که شرکت کاوشگران کاغذی است. بعدا در فضای مجازی خبر منتشر شد مبنی بر این‌که این شرکت منحل و مهدی وکیلی استعفا کرده است اما هیچ منبع رسمی این خبر را تأیید نکرد. با این حال توضیحات وکیلی پدر درباره این انتصابات نیز جنجال‌ساز شد. محمدعلی وکیلی عضو هیئت‌رئیسه مجلس دهم در گفت‌وگو با روزنامه «شرق» این گونه توضیح داد: «‌شنیده‌ام یک پسر دیگرم عضو غیرموظف دوده‌صنعت است. تازه این را فهمیدم و کلی دعوایش کردم. این‌که شما از کجا این شرکت را گیر آورده‌‌اید و کی شما را گول زده؟ البته او عضو غیرموظف است و این یعنی کارش جدی نبوده و درآمدی هم ندارد.» وکیلی همچنین درباره حقوق فرزندش در این شرکت اعلام کرد که او تنها ماهی 500 هزار تومان دریافتی دارد.

ناراحتی از فارغ‌التحصیلان بیکار

برخی دیگر از نمایندگان مجلس نیز به این ماجرا واکنش نشان دادند. علی مطهری چندی پیش در جمع خبرنگاران در مجلس درباره عبارت «ژن خوب» فرزند رئیس فراکسیون امید از عارف دفاع کرد و گفت: «او این عبارت را از سر صفای نفس خود مطرح کرده است.»از طرف دیگر پروانه سلحشوری دیگر نماینده تهران در گفت‌وگو با سایت «انتخاب »اظهار کرد: «به شخصه وقتی فرزندان چند نفر از همکارانم در پست‌هایی مسئولیت گرفتند ناراحت شدم و یاد بچه‌های دانشگاه شریف و خواجه‌نصیر افتادم که چقدر توانمند هستند و نیاز به شغل دارند ولی مجبور به مهاجرت می‌شوند.»این واکنش‌ها در حالی است که زهیر مطهری برادرزاده علی مطهری به سمت سرپرست اداره مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی منصوب شده است. جدای از این، اخبار منتشر شده نشان می‌دهد که مجتبی کاتب، فرزند غلامرضا کاتب، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و نماینده گرمسار، به عضویت هیئت‌مدیره بیمه سرمد، وابسته به بانک صادرات، درآمده است.

ژن خوب برای شهرداری

اما ماجرای «ژن خوب»‌به ادارات دولتی ختم نمی‌شود و طی روزهای اخیر اخباری مبنی بر رایزنی نمایندگان مجلس برای انتخاب فرزندشان به‌عنوان شهردار شهرهای مختلف مطرح می‌شود. گفته می‌شود که فرزند مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود، به‌عنوان شهردار چمخاله انتخاب شده بود. اما لاهوتی در گفت‌وگویی با روزنامه «شرق» این موضوع را تکذیب کرده و می‌گوید: «یک پسرم کارشناسی‌ارشد عمران دارد و کارمند مسکن و شهرسازی است، او را جزو گزینه‌های شهرداری چمخاله قرار دادند. خود من هم به او توصیه کردم که اصلا چنین کاری نباید بکند.» وی در عین حال می‌افزاید: «این حق شورای شهر است که روی گزینه‌ها کار کند. بالاخره ایشان آدم بااستعدادی است، حالا چون پسر من است که نباید برود خانه بنشیند. شورای‌شهر که دولت نیست، مردم هستند که شهردار را انتخاب می‌کنند.»

در همین حال خبرهایی نیز از انتخاب فرزند محمود بهمنی، رئیس سابق بانک مرکزی و نماینده فعلی ساوجبلاغ در مجلس، به‌عنوان شهردار هشتگرد حکایت می‌کند. در فضای مجازی درباره این خبر نوشته شده است: «امیر بهمنی، فرزند محمودبهمنی، رئیس بانک مرکزی دولت احمدی‌نژاد بدون سابقه مدیریت شهری به یک‌باره شهردار شهر هشتگرد شد.»

بهمنی ضمن تأیید شهردار‌شدن فرزندش می‌گوید: «فرزند بنده با وجود 35سال سن دکتری عمران و شهرسازی از دانشگاه تهران دارد، نخبه بوده و یک اختراع ثبت‌شده را در کارنامه دارد.» او با اشاره به برخی سوابق اجرایی امیر بهمنی، افزود:«فرزندم گناهی مرتکب نشده که فامیلی‌اش بهمنی است. شهردار‌شدن یک شغل انتصابی نیست و افراد با رأی شوراها این سمت را کسب می‌کنند.» در همین حال خبرگزاری «ایلنا» از رد اولیه صلاحیت امیر بهمنی از سوی شورا به‌دلیل نداشتن شرایط لازم برای سمت شهرداری و انتخاب بعدی وی در جلسه‌ای خارج از صحن شورا و در یک محفل خصوصی با حضور چهار عضو شورا خبر داده است.

اما ماجرای انتصاب فرزندان تنها به نمایندگان مجلس محدود نمی‌شود. این روزها خبرهای مختلفی از انتصاب فرزندان مسئولان در فضای مجازی منتشر می‌شود. حتی خبرهای مختلفی هم از استان‌های کشور شنیده می‌شود که فرزندان مسئولان استانی برخلاف سن کم و بی‌تجربگی توانسته‌اند به مناصبی دست پیدا کنند. در این میان فرزند محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام، یکی از خبرسازهای این روزهاست. او که گویا معاون اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل دبیرخانه مجمع است مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته است. چندی پیش تصویری از صفحه توئیتر او منتشر شد که در آن از علی رضایی‌میرقائد، به عنوان معاون «محترم» یاد شده است. این موضوع با واکنش زیادی همراه بود. ولی علی رضایی‌میرقائد معاون پژوهش، اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، با انتشار پستی در اینستاگرامش توضیح داد که «بنده هیچ‌گونه صفحه‌ای در توئیتر ندارم. آن‌هم از نوع محترمش. از گردانندگان عزیز این صفحه خواهشمندم در اسرع وقت نسبت به حذف آن اقدام نمایند. در غیر این‌صورت حق اقدام قضایی برای اینجانب محفوظ است. در ضمن بنده متولد ١٩٨١ هستم نه ١٩٨٠ دوست عزیز...»

جدای از این اخبار منتشرشده مبنی بر این است‌که فرشاد عباسی‌، فرزند معاون ‌استاندار اردبیل با 27‌سال سن و درحالی‌که هیچ‌گونه سابقه فعالیت اجرایی ندارد، شهردار گیوی شده است. در پی انتشار این اخبار مردم دست به‌کار شده‌اند و همدیگر را در فضای مجازی به افشاگری دعوت می‌کنند. در فضای مجازی مردم با هشتگ‌های مختلف از عموم می‌خواهند اگر فردی از فرزندان مسئولان را می‌شناسند که به‌سمتی منصوب شده است معرفی کنند. طی این مدت افکار عمومی روی‌خوشی نسبت به این انتصابات نشان نداده و واکنش تند و اعتراضی داشته است. این اعتراضات در حالی است که یکی از مهم‌ترین معضلات کشور در حال حاضر بیکاری است که بسیاری از جوانان کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. تا به حال از افرادی که فرزندان آنان به مناصب مختلف منصوب شده‌اند ، توضیح دقیقی در این باره ارائه شده است و آنان معمولا از این انتصابات دفاع می‌کنند.

https://asemandaily.ir/post/323

ش.د9603751

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات