تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۰۷۴۹۷

چالش‌آفريني ترامپ در شبه جزيره کره (بخش دوم و پاياني)

(روزنامه اطلاعات ـ 1396/06/08 ـ شماره 26806 ـ صفحه 12)

سناريوهاي آمريکا در حمله احتمالي به کره شمالي

روزنامه ايتاليايي با اشاره به خطر موشک‌هاي بالستيک قاره پيماي کره شمالي براي واشنگتن، به بررسي سه سناريوي احتمالي آمريکا در حمله به کره شمالي پرداخت.به گزارش گروه بين الملل خبرگزاري تسنيم، روزنامه «لي اوکي ديلا گويرا» ايتاليا با اشاره به اينکه موشک‌هاي بالستيک قاره پيماي کره شمالي به تهديدي مستقيم عليه واشنگتن تبديل شده است، به بررسي سه سناريوي احتمالي آمريکا در حمله به کره شمالي پرداخت.اين روزنامه با انتشار يک گزارش در مورد آخرين تحولات کشمکش بين آمريکا و کره شمالي نوشت: اين کشمکش با ملحق شدن کره شمالي به مجموعه کشورهاي داراي موشک‌هاي بالستيک قاره پيما وخامت پيدا کرده است زيرا اين قابليت پيونگ يانگ را به تهديدي مستقيم عليه واشنگتن تبديل کرده است.

تهديد واقعي براي آمريکا پرتاب موشکي کره شمالي نيست بلکه اين است که اين موشک‌ها قادر هستند با دقت به اهداف خود اصابت کنند، اين در حالي است که آمريکا قدرت اين موشک‌ها را تهديدي مستقيم عليه منافع و امنيت سرزمين خود مي داند.

پس از آنکه کره شمالي براي نخستين بار آمريکا را بخشي از اهداف موشکي خود اعلام کرد، دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا در اظهاراتي تهديد آميز عليه کيم جونگ اون رهبر کره شمالي در صدد برآمد او را از هدف قرار دادن آمريکا برحذر دارد تا جايي که رهبر کره را تهديد کرد در صورت ادامه برنامه‌هاي موشکي، شاهد جنگي بي سابقه خواهد بود.به نوشته اين روزنامه ايتاليايي کره شمالي در برابر تهديدات ترامپ تسليم نشد بلکه خود را به موشک‌هاي ضد ناو مجهز کرد.در صورت عملي شدن تهديدهاي آمريکا عليه کره چه اتفاقي مي افتد؟با توجه به اين تحولات و چالش طلبي کره شمالي بايد پرسيد اگر آمريکا تهديدهاي خود را عملي کند چه اتفاقي مي افتد؟ حمله به کره شمالي چگونه خواهد بود؟اين روزنامه ادامه داد: زرادخانه هسته اي کره شمالي منبع اصلي تهديد عليه آمريکا به شمار مي آيد از همين رو احتمال دارد واشنگتن در صدد نابودي آن برآيد، بر اين اساس سه سناريو در حمله احتمالي آمريکا به کره شمالي قابل پيش بيني است که عبارتند از:

اول: حمله به کره شمالي به منظور نابودي تاسيسات اتمي اين کشور

بر اساس اين سناريو احتمال دارد آمريکا در صدد برآيد با استفاده از زيردريايي اتمي ميشيگان، کره شمالي را هدف قرار دهد زيرا اين زيردريايي اخيرا با ناو هواپيما بر استريک گروپ وارد آب‌هاي کره شده است.از نظر کره اين سناريو براي خسارت زدن به نيروگاههاي هسته‌اي يون بيونگ و تايشون و نيز تاسيسات ديگر کره شمالي کافي است.اين سناريو در مقايسه با ساير سناريوها از پيچيدگي و خشونت کمتري برخوردار است زيرا غير نظاميان از آن مستثني هستند.

واکنش کره شمالي به حمله آمريکا چه خواهد بود؟

بي ترديد کره شمالي در واکنش به اين حمله اهداف آمريکا از جمله ناو هواپيمابر استريک گروپ و پايگاههاي آمريکايي در ژاپن و کره جنوبي را هدف قرار خواهد داد يا از موشک‌هايي با برد پايين و يا متوسط استفاده خواهد کرد. به نوشته اين منبع ايتاليايي، سناريوي دوم اين است که آمريکا به نابودي تاسيسات نظامي و نيز هسته‌اي و موشکي کره شمالي متوسل شود که در اين صورت نيازمند پشتيباني نيروهاي مسلح کره جنوبي و نيروي دريايي ژاپن خواهد بود تا بتواند نيروگاه‌ها و پايگاه‌هاي شليک موشکي کره شمالي و نيز انبارهاي سلاح‌هاي شيميايي و بيولوژيکي آن را از بين ببرد.

در مورد واکنش احتمالي کره شمالي به اين سناريو نيز بايد گفت که پايگاههاي آمريکايي در ژاپن و کره جنوبي هدف قرار خواهند گرفت به اضافه اينکه چه بسا کره شمالي به حمله موشکي به آمريکا اقدام کند به ويژه اينکه آمريکا در دايره برنامه حملات احتمالي اين کشور قرار گرفته است. اما سناريوي سوم شامل حمله گسترده به کره شمالي به منظور نابودي اين کشور و آغاز يکپارچه کردن شبه جزيره کره است و بر اين اساس در حمله‌اي پيشگيرانه تاسيسات نظامي کره شمالي و انبارهاي سلاح و نيز فرماندهان ارشد اين کشور را هدف قرار خواهد داد و علاوه بر اين احتمال دارد در اين حمله از سلاح اتمي تاکتيکي استفاده کند به گونه‌اي که مقرهاي اصلي کره شمالي از جمله مقر نيروهاي مسلح و مراکز ارتباطي و فرماندهي و نيز سکوهاي پرتاب موشکي آن هدف قرار بگيرد. در اين صورت کره شمالي عملا وارد جنگ عليه آمريکا، کره جنوبي و ژاپن خواهد شد و به منظور حمله به شهرهاي بزرگ و تاسيسات نظامي وابسته به سه کشور مزبور از 50 کلاهک هسته اي استفاده مي کند. علاوه بر اين خطر بزرگتر براي آمريکا ماهيت نيروهاي مسلح و ساکنان کره شمالي هستند که حزب حاکم آنان را آموزش داده و مسلح کرده است به اضافه اينکه آمريکا از تهديد حاصل از ارتش متشکل از 900 هزار سرباز بيم دارد.

به نوشته اين روزنامه ايتاليايي نيروهاي نظامي وابسته به کره شمالي به مثابه چالشي براي آمريکا و متحدانش هستند و مانع استقرار نيروهاي آن در منطقه مي شوند و بر اين اساس آمريکا براي حمله به کره شمالي به زمان زيادي نياز دارد و البته بايد در نظر داشته باشد که حملات معکوس فرماندهان نظامي کره شمالي همواره فوري و با استفاده از تمام نيروهاي موجود است. هرچند اين سه سناريو قوي ترين احتمالات در صورت اجرايي شدن تهديدهاي آمريکا عليه کره شمالي است اما درگيري بين دو طرف سناريوهاي پنهاني ديگري را نيز در دل خود جا داده است که شامل نقش چين در وحدت مجدد شبه جزيره کره و تحقق منافع خود در منطقه مي شود .

جنگ جديد کره به سرعت به يک فاجعه تبديل خواهد شد

يک خبرگزاري غربي در تحليلي نوشت، هرگونه درگيري نظامي جديد با کره شمالي احتمالا به سرعت منجر به استفاده از سلاح‌هاي اتمي خواهد شد و اين مساله تبعات فاجعه باري به همراه خواهد داشت.

به گزارش رويترز، کارشناسان و مقام‌هاي دفاعي سابق آمريکا بر اين باورند که هرگونه درگيري جديدي با کره شمالي به سرعت منجر به استفاده از تسليحات هسته‌اي خواهد شد و اين امر مي تواند تلفات فاجعه باري را به همراه داشته باشد که از جنگ جهاني دوم تاکنون بي سابقه بوده است.بر اساس اين گزارش جنگ جديد در شبه جزيره کره همچنين مي تواند آثار اقتصادي سنگيني بر سراسر جهان داشته باشد. گرچه آمريکا طي 6 دهه اخير در برابر اقدامات کره شمالي آرامش خود را حفظ کرده و تشديد تنش در روابط دو کشور مساله تازه‌اي به شمار نمي رود ولي اظهارات تند و شديد بين دونالدترامپ رئيس جمهور غير قابل پيش بيني آمريکا و کيم جونگ اون رهبر کره شمالي خطر اشتباه محاسباتي را افزايش داده است که مي تواند اين کابوس را به يک واقعيت تبديل کند.کره شمالي تهديد کرده است که طرح و برنامه حمله موشکي به جزيره گوام و تاسيسات نظامي آمريکا در اين منطقه را تا اواسط اوت نهايي خواهد کرد.دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا روز پنجشنبه گفت که تهديدهاي قبلي او مبني بر اينکه کره شمالي با «آتش و خشم» رو به رو خواهد شد، احتمالاً به اندازه کافي محکم و قاطع نبوده‌اند.وي اضافه کرد که دولت‌هاي قبلي آمريکا اقدامات کافي براي مهار کره شمالي انجام نداده‌اند و اکنون وقت آن است که يک رئيس‌جمهور، براي حمايت از کشورش کاري انجام بدهد.تنش‌ها بين آمريکا و کره شمالي پس از تصويب قطعنامه جديد شوراي امنيت عليه پيونگ يانگ، تشديد شده است.عليرغم تشديد جنگ لفظي، ارتش آمريکا اعلام کرده است که هيچ تغييري در وضعيت آمادگي اش در کره جنوبي يا ساير مناطق آسيا ايجاد نشده است.

تحليلگران بر اين باورند که هيچ نشانه اي از افزايش آماده باش نظامي در کره شمالي نيز وجود ندارد .البته تحليلگران نسبت به خطر اشتباه محاسباتي که مي تواند منجر به درگيري و جنگ شود به شدت هشدار مي دهند. در صورت وقوع جنگ جديد، اين درگيري به مراتب تبعات بزرگتري نسبت به جنگ کره در سال‌هاي 1950 تا 1953 خواهد داشت، جنگي که موجب مرگ بيش از 50 هزار آمريکايي و ميليون‌ها کره اي شد و با يک آتش بس نظامي به پايان رسيد نه يک پيمان صلح.فيليپ يون کارشناس مسائل کره و مشاور بيل کلينتون رئيس جمهور سابق آمريکا تاکيد کرد: مساله مهمي که افراد درباره آن صخبت مي کنند، اشتباه محاسباتي است. اظهارات ترامپ موجب تشديد تنش شده است، اظهاراتي که فراتر از تصور مقام‌هاي آمريکايي بوده است.وي افزود: در مساله بازدارندگي هسته اي، اعتبار همه چيز است و وقتي شرايطي به وجود مي‌آيد که کسي شما را جدي نمي گيرد، شما مجبور مي شويد اقدامي انجام دهيد که شما را جدي بگيرند و در اين صورت است که اشتباه محاسباتي به وجود مي آيد.حتي يک درگيري و جنگ متعارف نيز مي تواند موجب تلفات فاجعه باري شود، آن هم با توجه به آنکه توپخانه کره شمالي که در سرتاسر مرز اين کشور با کره جنوبي مستقر شده، از دقت زيادي براي هدف قرار دادن سئول پايتخت کره جنوبي برخوردار است. تنها جمعيت سئول و مناطق اطراف آن به بيش از 25 ميليون نفر مي رسد.خطر واقعي ناشي از هر گونه حمله پيشگيرانه آمريکا عليه تاسيسات نظامي کره شمالي اين خواهد بود که پيونگ يانگ احتمالا از تسليحات شيميايي و هسته اي خود استفاده خواهد کرد. در اين صورت احتمال افزايش تلفات انساني به ميليون‌ها نفر وجود خواهد داشت.برخي تحليلگران نظامي بر اين باورند که اگر کره شمالي از تسليحات شيميايي و هسته اي استفاده کند، شايد برخي شهرهاي کره جنوبي و ژاپن محو و نابود شود.

آيا تحريم‌هاي جديد سياست کره شمالي را تغيير خواهد داد؟

به عقيده کارشناسان، تحريم‌هاي جديد شوراي امنيت مي‌تواند حجم صادرات کره شمالي را به يک سوم کاهش دهد. روزنامه اينترنتي «آر.ب.کا» در تحليلي مي نويسد: قطعنامه شماره 2371 شوراي امنيت سازمان ملل که تحريم‌هاي بين‌المللي عليه کره شمالي را گسترش داده است، روز شنبه با اکثريت قاطع همه 15 عضو اين شورا به تصويب رسيد. متن اين قطعنامه از سوي آمريکا تهيه شده بود و حدود يک ماه در شوراي امنيت در حال بررسي بود.تحريم‌هاي جديد صادرات زغال سنگ، فولاد، آهن و سنگ آهن، سرب و محصولات دريايي را براي پيونگ يانگ را ممنوع کرده است. ديگر کشورها هم حق ندارند تعداد کارگران کره شمالي را از تعداد فعلي آنها افزايش دهند، موسسات مشترک جديدي با اين کشور تاسيس کرده و بر سرمايه گذاريهاي فعلي مشترک بيافزايند. علاوه بر اين تحريم‌هاي فردي نيز عليه 9 تبعه کره شمالي و 4 شرکت اين کشور اعمال شده که کشورهاي عضو سازمان ملل اجازه همکاري با آنها را ندارند. دونالد ترامپ،رئيس جمهوري آمريکا معتقد است که اين اقدامات محدودکننده تاثير مالي فراواني بر دولت کره شمالي خواهد داشت. وي آسيب مالي وارده را يک ميليارد دلار تخمين زده است. اين تحريم‌ها در مجموع مي توانند حجم صادرات کره شمالي را به يک سوم کاهش دهند که در سال گذشته بالغ بر 3 ميليارد دلار بود. "راجيس بيسواس" کارشناس ارشد مسائل اقتصادي «IHS Markit» معتقد است که تحريم‌هاي تصويب شده مي توانند ضربه جدي به ورود ارزهاي خارجي به کره شمالي وارد کند، کسري بازرگاني را افزايش داده و به ارزي ملي اين کشور هم آسيب مضاعف وارد خواهد کرد.

کره شمالي از سال 2006 تاکنون در معرض تحريم‌هاي سازمان ملل متحد قرار دارد: اين کشور در محاصره تسليحاتي است و فروش سوخت موشکي و هر نوع مواد و تجهيرات داراي کاربردي دوگانه به آن ممنوع است. "نيکي هيلي" نماينده دائم آمريکا در سازمان ملل هم اعتراف کرده است که بسته تحريم‌هاي شوراي امنيت مشکل کره شمالي را حل نخواهد کرد و نبايد خود را فريب داد که تهديدات ناشي از اين کشور از بين خواهد رفت. وي وعده داد که آمريکا قطعا تدابيري براي دفاع از خويش و متحدانش، از جمله از طريق ادامه برگزاري مانورهاي نظامي در منطقه، اتخاذ کند.

اين در حالي است که "واسيلي نبنزيا" نماينده دائم روسيه در سازمان ملل يادآور شده است که اقدامات محدودکننده جديد به خودي خود نبايد هدف قرار گيرند، بلکه بايد از آن تنها بعنوان ابزاري براي جلب مقامات پيونگ يانگ به ازسرگيري مذاکرات استفاده کرد. مقامات مسکو بارها بر غيرقابل قبول بودن تحريم‌هاي يکجانبه عليه کره شمالي تاکيد کرده اند. وزراي امور خارجه روسيه و چين در ماه جولاي ابتکارعمل مشترکي تحت عنوان «خويشتن داري متقابل» را مطرح کردند که بر اساس آن، پيونگ يانگ در ازاي توقف مانورهاي نظامي گسترده آمريکا و کره جنوبي، از آزمايشات موشکي-هسته‌اي خود صرف نظر کند. البته اين پيشنهاد منطقي، از سوي کشورهاي غربي مورد قبول قرار نگرفت.ويکتور سومسکي،مدير مرکز آسه آن در دانشگاه روابط بين‌الملل مسکو توضيح داده است که روسيه از آن جهت از تحريم‌هاي شوراي امنيت عليه کره شمالي حمايت کرده، براي اينکه مطابق با رژيم عدم گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي در منطقه‌اي است که به مرزهاي روسيه بسيار نزديک است. ضمن اينکه اين تصميم در شوراي امنيت و بر اساس توافق جمعي گرفته شده است. وي مي گويد: تحريم‌ها مي توانند قانوني، يا غيرقانوني باشند. تحريم‌هاي يکجانبه غيرقانوني است، ولي تحريم‌هاي شوراي امنيت، قانوني هستند. ضمن اينکه مسکو و پکن توانسته‌اند مواضع خويش را نيز در قطعنامه مربوط به تحريم‌ها بگنجاند.به گفته اين کارشناس، روسيه از آن جهت به قطعنامه فوق راي مثبت نداده که مايل به همکاري با دولت دونالد ترامپ بوده است. علت اين حمايت، تامين امنيت خود روسيه است. وي افزود: در شرايط کنوني اين تصميم ساده اي نبود و در حقيقت انتخاب بين بد و خيلي بدتر بود. اين کارشناس روس اطمينان داد که اعمال تحريم‌هاي جديد هم نمي تواند سياست مقامات پيونگ يانگ را تغيير دهد. وي گفت: «همه تلاش مي کنند با سرسختي اين کشور را در گوشه اي محصور کنند، ولي اين کارها نتيجه ندارد. نمي‌توان گفت که اين اقدامات همه امکانات توسعه را از کره شمالي خواهد گرفت. بنابراين اين کشور به راهي که تاکنون در پيش گرفته، ادامه خواهد داد.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2017\08\08-29\19-43-43.htm&storytitle=%D3%E4%C7%D1%ED%E6%E5%C7%ED%20%C2%E3%D1%ED%98%C7%20%CF%D1%20%CD%E3%E1%E5%20%C7%CD%CA%E3%C7%E1%ED%20%C8%E5%20%98%D1%E5%20%D4%E3%C7%E1%ED

ش.د9603375

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات