تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۰۷۵۰۱

کابينه ناهمساز ترامپ و اختلاف بر سر برجام (بخش اول)

(روزنامه اطلاعات ـ 1396/06/04 ـ شماره 26802 ـ صفحه 12)

نزدیک به شش ماه از ورود «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا به کاخ سفید می گذرد و در این مدت آشفتگی کابینه وی روز به روز افزایش یافته است. در این میان، اجرای برجام و پایبندی به آن یکی از برجسته‌ترین موضوعات اختلاف بین ترامپ و چهره‌هایی چون وزیر امور خارجه آمریکا به شمار می آید.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، با وجود پنهان داشتن بسیاری از زوایای تحولات جاری در کاخ سفید و مباحث دولتمردان آمریکا از پیش روی رسانه‌ها و خبرنگاران، چند وقتی است که اختلافات در دولت این کشور عیان شده است؛ اختلاف‌هایی که با هزینه‌هایی نیز همراه بوده و با وجود گذشت تنها چند ماه از عمر دولت جمهوریخواه کنونی ایالات متحده، شماری از مقامات از مناصب خود کناره‌گیری کرده و برخی نیز به اجبار کنار گذاشته شده‌اند.

اختلاف در کابینه ترامپ بر سر برجام

یکی از برجسته ترین شکاف‌ها در کابینه ترامپ به تفاوت نگاه او با «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه در زمینه توافق هسته‌ای با ایران برمی گردد. هر چند که ترامپ و تیلرسون هر دو مدعی شده‌اند پیشگام نقض برجام نخواهند شد اما آنها نگرش متفاوتی به این توافق معتبر بین‌المللی دارند.

دعوای رییس جمهوری و وزیر امور خارجه آمریکا بر سر برجام پس از آن آشکار شد که خبرگزاری «رویترز» چندی پیش به نقل از تیلرسون از جدی شدن این اختلافات خبر داد. وزیر امور خارجه آمریکا معتقد به همراهی و همگامی با دیگر اعضای 1+5 در عملیاتی سازی توافق هسته‌ای است اما ترامپ در تلاش است به هر نحوی که شده جلوی اجرای برجام به شکل کنونی را بگیرد زیرا از نگاه او، این توافق برای آمریکا سودی نداشته و به توانمندی افزونتر ایران یاری رسانده و خواهد رساند.

پس از کش و قوس‌های فراوان و نرسیدن به نظری واحد در این زمینه، ترامپ ضمن ابراز نارضایتی از عملکرد وزیر امور خارجه خود، راه دیگری را در پیش گرفت. در این باره نشریه «فارین پالیسی» نوشت که رییس جمهوری آمریکا در دوره قبل یعنی سه ماه پیش به طور مشخص از تیلرسون خواست تا زمینه اعلام عدول ایران از مفاد برجام را آماده کند و تیلرسون موفق به این کار نشد. در نتیجه، ترامپ کار رسیدگی به این موضوع را به چند نفر از افراد معتمد خود در کاخ سفید سپرده است. از دید بسیاری از ناظران، ترامپ به دلیل فشارهای داخلی و بین المللی، در سطح شعار ناگزیر خود را به توافق هسته‌ای متعهد نشان می دهد و ایران را ناقض روح برجام قلمداد می‌کند اما در عرصه عمل به دنبال یافتن راهی موجه و کم هزینه برای خروج از برجام است. بر پایه توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5، رییس‌جمهوری آمریکا در هر بازه زمانی سه ماهه موظف به تمدید تعلیق تحریم‌ها است و ترامپ سعی می کند با مطرح کردن بهانه‌ای مبنی بر عدم پایبندی ایران به متن برجام از امضای آن سرباز زند. این اختلاف نظر بین ترامپ و تیلرسون به حدی جدی است که بسیاری از کارشناسان و رسانه‌ها از اقدام محتمل وزیر امور خارجه آمریکا در ترک کابینه دولت ترامپ سخن به میان می‌آورند. البته این تنها یکی از موارد تنش در کاخ سفید محسوب می شود و موارد مشابه فراوانی در این مدت وجود داشته است.

ناهمسازی‌های گوناگون در دولت ترامپ

تاکنون تغییر و تحولات متعددی در زمینه حضور چهره‌های مطرح در کابینه ترامپ ایجاد شده است. پس از کنار گذاشته شدن «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی دولت ترامپ به عنوان نخستين قربانی سیاسی کاخ سفید، «جیمز کومی» رییس پلیس فدرال نیز با دستور مستقیم ترامپ از کار برکنار شد. با وجود اخراج «راینس پریبس» رییس دفتر کارکنان و شاغلان کاخ سفید، کناره گیری «والتر شاب» مدیر دفتر ملاحظات اخلاقی دولت آمریکا و «مایکل دوبکه» مدیر پیشین ارتباطات کاخ سفید هنوز هم شاهد تغییر و تحولات در دولت این کشور هستیم. «شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید چند روز پیش از منصب خود کناره گیری کرد و به فاصله چند روز از این رویداد، «آنتونی اسکاراموچی» مدیر ارتباطات کاخ سفید در حالی که تنها ده روز در این سمت قرار داشت اخراج شد و آخرین قربانی کاخ سفید تا این لحظه است. حال باید منتظر ماند و دید که دعوای ترامپ و وزیر امور خارجه او به کجا ختم می‌شود و آیا تیلرسون قربانی بعدی خواهد بود یا خیر؟

اگر چه ورود ترامپ به کاخ سفید و درک بخشی از مقدورات و محذورات داخلی و بین المللی سبب تعدیل برخی از رویکردهای او شده اما هنوز هم لجاجت و اصرار بر پیاده‌سازی شعارهای انتخاباتی، برای وی دردسرآفرین است. برخی بر این باورند که ناآگاهی سیاسی و اطلاعات نادرست ترامپ از اوضاع پیچیده جهانی به ایجاد شکاف در کابینه وی دامن زده است. وجود چنین نقصی در شخص اول آمریکا بدون شک بر سیاست‌های این کشور نیز تاثیرگذار است و به نارضایتی در کابینه منجر می شود. گفته می شود همین موضوع در قبال برجام نیز وجود دارد که بر تیرگی روابط رییس‌جمهوری و وزیر امور خارجه ایالات متحده افزوده است. در همین زمینه، تارنمای آمریکایی «سالون» در گزارشی به برخی ویژگی‌های شخصی ترامپ در حوزه سیاستگذاری خارجی اشاره کرد و نوشت که «منابع مطلع آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته بودند مقام‌های عالی رتبه سیاست خارجی در وزارت امور خارجه آمریکا از ترامپ ناراضی و معتقدند که رییس‌جمهوری آمریکا اجازه نمی دهد آنان به طور مستقل کار تخصصی خود را انجام دهند. این نارضایتی به صورت متقابل از جانب ترامپ نسبت به تیلرسون نیز وجود دارد. البته در اختلاف نظر شکل گرفته بین رییس‌جمهوری و وزیر امور خارجه باید به عنصر دیگری نیز توجه داشت و آن تاثیرپذیری بیش از حد ترامپ از «استیو‌بانون» و «سباستین گورکا» به عنوان مشاوران ارشد در کاخ سفید است؛ افرادی که مخالفت آنها با توافق هسته‌ای ایران و 1+5 کمتر از ترامپ نیست. افزون بر آن، مهره چینی خانوادگی رییس‌جمهوری آمریکا در بدنه اصلی دولت و همچنین نگاه ارباب- رعیتی ترامپ حتی به عالی‌ترین مقامات این کشور به افزایش تنش‌ها در کاخ سفید و هیات دولت دامن زده به حدی که در ماه‌های گذشته صحبت‌ها از استیضاح وی بالا گرفته است. در همین زمینه، به تازگی نیز روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» با انتشار گزارشی مبنی بر نارضایتی نمایندگان حزب جمهوریخواه از سیاست ترامپ نوشت بعضی از اعضای رهبری این حزب خود را برای انتخابات سال 2020 میلادی بدون حضور ترامپ آماده می ‌کنند .

کاخ سفید در حال انفجار است؟

روزنامه «واشنگتن پست» در تازه ترین تحلیل خود درباره اختلاف مواضع در کاخ سفید می نویسد: به نظر می‌رسد که کاخ سفید ترامپ از درون در حال فروپاشی است، اختلاف بر روی اختلاف انباشته شده و دولت ترامپ را به یکی از پرچالش‌ترین دولت‌ها تبدیل کرده است. این روزنامه می افزاید: کاخ سفید ترامپ از درون در حال فروپاشی است. همان طور که حوادث چند روز اخیر نشان داده است، در سیاست، رخدادی لحظه‌ای نیست بلکه یک فرایند است. ویرانی ادامه می یابد. خرابی روی خرابی شکل می گیرد. «روث مارکوس» می نویسد: البته آغاز این انفجار با اتهام‌های «آنتونی اسکاراماچی» مدیر دفتر ارتباطات کاخ سفید، علیه «رینس پاریباس» رئیس دفتر ترامپ و «استفان کی. بنون» استراتژیست ارشد، شکل گرفت. اما قوی‌ترین و شوم ترین نشانه این انفجار و پیامدهای آن را می‌توان در نابودی تلاش‌های کنگره طی هفت ماه گذشته برای لغو، جایگزینی یا انجام هر گونه اقدام علیه بزرگترین دشمن حزب جمهوری‌خواه مشاهده کرد: قانون بهداشت و درمان اوباما. گزارش در این زمینه تاکید می‌کند: شاید بپرسید که چرا شکست سنا برای لغو این لایحه نشانگر ضعف ریاست‌جمهوری است. در حقیقت در روزهایی که انتخاب «دونالد ترامپ» حتی هنگامی که حزب جمهوری‌خواه آماده می شد تا او را به عنوان نامزد خود معرفی کند، خیالی بیش به نظر نمی رسید، نمایندگان حزب، تصویر مثبتی از ریاست جمهوری ترامپ ارایه می کردند: آنها از اختلافاتی که در سیاست‌ها وجود داشت، عبور کرده و شکاف‌های سیاسی را پر کردند تا ترامپ به عنوان ريیس‌جمهوری بی‌تجربه و فرمانبردار، قوانین آنها را امضا کند.

تصور جمهوریخواهان کنگره این بود که لایحه مراقبت‌های بهداشت و درمان لغو خواهد شد؛ اصلاحات قانون مالیات لغو خواهد شد و همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت. نویسنده معتقد است: اکنون روشن شده که کارها به این منوال پیش نرفته است؛ چراکه تا حدی به دلیل پیچیدگی‌های ناگزیر در اصلاحات قانون مراقبت‌های پزشکی و اختلاف‌های ایدئولوژیکی موجود در حزب جمهوری خواه وجود دارد اما همچنین نشانگر حضور نوعی ابتذال در سپهر سیاست مدرن آمریکا نیز است: پیشروی با یک خط مشی قانونگذاری پیچیده و جاه طلبانه مستلزم برخورداری از نیروی پیشران رهبری توسط رییس جمهوری است. سربازان بدون حضور یک ژنرال، فرماندهی که هم به او احترام بگذارند و هم از وی بترسند، عملکرد کارآمدی ندارند. گزارش می افزاید: با شکست اصلاح قانون مراقبت‌های پزشکی، ترامپ به مرز انفجار رسید. وی خشم خود را بر سر دادستان کلِ ضعیف و تحت فشار و محاصره خود خالی کرد. آیا جان اف کلی، گزینه جدید رئیس جمهور برای ریاست ستاد کاخ سفید، عملکرد بسیار بهتری خواهد داشت؟ این طور به نظر نمی رسد.

به نظر می رسد که خشم نامحدود رئیس جمهوری هر روز هدف تازه‌ای را می یابد؛ همواره کسی وجود دارد که ترامپ او را سرزنش کند اما هرگز خود را مورد ملامت قرار نمی‌دهد.

هر دولت تازه ای که وارد کاخ سفید می شود، لحظات دشوار مخصوص به خود در جابجایی افراد را دارد. هر دولتی تا حدی از نفاق و اختلاف‌های داخلی رنج می برد. اما واشنگتن و آمریکا تاکنون چیزی شبیه وضعیت کنونی را تجربه نکرده‌اند. درست ترین مطلبی که اسکاراموجی در افشاگری‌های خود علیه دولت ترامپ به شبکه «سی.ان.ان» گفت این جمله بود:در داخل دولت افرادی وجو دارند که فکر می کنند نجات آمریکا از این ريیس‌جمهور وظیفه آنهاست. در پایان، گزارش تاکید می‌کند: به نظر می رسد که ترامپ قادر نیست ریاست‌جمهوری خود را نجات بدهد و دلیل این مساله، عدم توانایی و اراده وی برای تغییر است. وی نمی‌تواند خود را کنترل کند. احتمال حل و فصل مسائل غیرممکن نیست اما تصور آن دشوار است. این شش ماهی که گذشت، پیش درآمدی است برای مشکلات و آشفتگی‌های بیشتر. در این لحظه، معما، تنها این است که مصیبت ریاست جمهوری كنونی چگونه، چه زمانی و چقدر بد به پایان خواهد رسید.

این در حالی است که با وجود گذشت هشت ماه از روی کار آمدن ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا یکی از وزارتخانه‌های مهم وی که همان امور خارجه است، هنوز با بحران تکمیل کارمندان مواجه است و یک سوم از پست‌های ارشد آن خالی مانده است. به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی از عملکرد و وضعیت پست‌های مهم در وزارت خارجه آمریکا آورده است: از ۱۱۳پست در وزارت امور خارجه آمریکا که در وب‌سایت آن آمده شامل معاونان وزیر، دستیاران، منشی‌ها و سایر مقام‌های ارشد،‌ فقط ۳۶پست پر شده و ۲۹پست دیگر توسط مقام‌های سابق در دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا اداره می‌شود. همچنین ۴۸پست هنوز خالی هستند و فردی برای آنها در نظر گرفته نشده است.نیکولاس برنز، دیپلمات بازنشسته گفته است: وزیر امور خارجه به تنهایی نمی‌تواند تمامی پست‌های وزارت خانه را بگرداند و اداره کند. او باید هیاتی داشته باشد و این دقیقا همان حلقه مفقوده است.آر.سی.‌هاموند، سخنگوی رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که تیلرسون به این دلیل در به خدمت گرفتن افراد در پست‌های وزارتخانه تعلل می‌کند که بر روی اصلاح در دپارتمان و کاستن از روند بروکراسی در این دپارتمان تمرکز کرده است.وی ادامه داد: آنچه که ما به دنبالش هستیم یکسری مشکلات است که مورد بی توجهی و بی اعتنایی قرار گرفته است. آنها باعث بروز مشکلات بزرگتری شده‌اند که باید درست شوند.درحالیکه برخی می‌گویند اوضاع در این وزارتخانه باید ساده شود، برخی نیز می‌گویند تمرکز بر ایجاد اصلاحات در این وزارتخانه تنها باعث می‌شود تا تمرکز بر مسائل مهمتری که همان دیپلماسی است، از میان برود.

چهار مورد از دفاتر اصلی دپارتمان امور خارجه آمریکا در حال حاضر هیچ مدیر یا مسئولی ندارد که شامل منشی برای دفتر حقوق بشر، امنیت و دموکراسی می‌شود. کارمندان اجازه انتقال به دفاتر دیگر یا تغییر موضع ندارند. سیاستگذاری‌ها به گروه‌های کوچک و مورد اعتماد از مشاوران سپرده شده است؛ مشاورانی که مقام‌ها می‌گویند به شدت کار می‌کنند.روزنامه تایمز در این گزارش آورده است: سایر کشورها به وضعیت موجود در وزارت امور خارجه آمریکا واکنش نشان داده و وزرای امور خارجه آنها به جای هماهنگی و گفت‌وگو با سفرای انتصابی که هنوز خیلی از آنها انتخاب نشده‌اند، به صورت مستقیم با مشاوران تیلرسون یا حتی تعدادی از مقام‌ها در کاخ سفید ارتباط برقرار می‌کنند؛ هنوز سفرای آمریکا در ۷۱کشور انتخاب نشده‌اند. «جک رید»، سناتور دموکرات گفت که این خلاء در وزارت خارجه آمریکا در نهایت تاثیری منفی بر سیاست خارجی ایالات متحده می‌گذارد.وی به ایندیپندنت گفت: در خارج از کشور، میان وزارت امور خارجه و دفاع و سایر آژانس‌ها اتحادی وجود دارد. چنین خلائی از سوی دشمنان ما یک فرصت محسوب می‌شود.          ادامه دارد...

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2017\08\08-25\20-12-39.htm&storytitle=%98%C7%C8%ED%E4%E5%20%E4%C7%E5%E3%D3%C7%D2%20%CA%D1%C7%E3%81%20%E6%20%C7%CE%CA%E1%C7%DD%20%C8%D1%20%D3%D1%20%C8%D1%CC%C7%E3

ش.د9603379

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات